Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
DeofGjzW0AA2mC5.jpg:large

Kínaiak csinálták ezeket a diagrammokat, de hogy honnan az információjuk, azt nem tudom.

Ezek a gép ismert alakja alapján készültek, egy meghatározott (0,5m^2) RCS értéket, adott (10Ghz-es) frekvenciát nézve, azonos anyagot tekintve.
Magyarul a géptest alakjának hatékonyságát mutatják, magasan repülő gépet földi radarokkal való észlelést tekintve, nem számolva a többi tényezőt (a géptest építésénél használt anyagokat, radarjel-elnyelő festést, széttelepített adó és vevőegység, stb.). Ráadásul alapvetően az oldalról beérkező radarjeleket tekintve, vagyis ez sacc per kábé arra vonatkozik, ha egy földi radar telepítésű mellett szeretnél elsunnyogni.

Ebből csak az derül ki, hogy az F-22A nagyon hatékony a lapos szögben beérkező radarjelek szétszórásában, akár az elülső, akár a hátsó részt nézzük, (ha a 0° lentről indul) 45° alatt van komolyabb jelvisszaverődés, az F-35A esetében ez inkább 60° körüli, de az alatt viszont elég komoly már. A Szu-57 esetében az alakhatékonyság terén viszonylag konstans, így oldalról kevésbé kedvező, ugyanakkor meredek szögben kedvezőbb, mint a kásik kettő. A meredek szög itt azt jelenti, amikor majdhogynem átrepülsz a radar felett vagy legalábbis annak közelében.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 610
77 523
113
Ezek a gép ismert alakja alapján készültek, egy meghatározott (0,5m^2) RCS értéket, adott (10Ghz-es) frekvenciát nézve, azonos anyagot tekintve.
Magyarul a géptest alakjának hatékonyságát mutatják, magasan repülő gépet földi radarokkal való észlelést tekintve, nem számolva a többi tényezőt (a géptest építésénél használt anyagokat, radarjel-elnyelő festést, széttelepített adó és vevőegység, stb.). Ráadásul alapvetően az oldalról beérkező radarjeleket tekintve, vagyis ez sacc per kábé arra vonatkozik, ha egy földi radar telepítésű mellett szeretnél elsunnyogni.

Ebből csak az derül ki, hogy az F-22A nagyon hatékony a lapos szögben beérkező radarjelek szétszórásában, akár az elülső, akár a hátsó részt nézzük, (ha a 0° lentről indul) 45° alatt van komolyabb jelvisszaverődés, az F-35A esetében ez inkább 60° körüli, de az alatt viszont elég komoly már. A Szu-57 esetében az alakhatékonyság terén viszonylag konstans, így oldalról kevésbé kedvező, ugyanakkor meredek szögben kedvezőbb, mint a kásik kettő. A meredek szög itt azt jelenti, amikor majdhogynem átrepülsz a radar felett vagy legalábbis annak közelében.


És ez mit jelent harcászatilag?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 856
81 392
113
Előre szólok. :)

Az Armija -2018(Army 2018) szakfórumon és kiállításon , amely 2018. augusztus 21-26 -án kerül megrendezésre a Moszkva melletti Kubinkában bemutatják a PAK-FA-t is nyitott területen.Bárki megnézheti.
Ezenkívül a közönség megnézheti a Koalaicija-SZV-t és a Bumerangot is közelről.

d3ujrZHjM18.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 468
55 508
113
A pilóta fülke hátsó része alatt az egy kamera? Rakéta közeledés jelző vagy valamilyen más funkcióval?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Előre szólok. :)

Az Armija -2018(Army 2018) szakfórumon és kiállításon , amely 2018. augusztus 21-26 -án kerül megrendezésre a Moszkva melletti Kubinkában bemutatják a PAK-FA-t is nyitott területen.Bárki megnézheti.
Ezenkívül a közönség megnézheti a Koalaicija-SZV-t és a Bumerangot is közelről.

d3ujrZHjM18.jpg

Fúúú, ezek a csavarok...
...hát ez egyáltalán nem tűnik lopakodó gyártástechnológiának.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 468
55 508
113
Ezen is látszik a csavarozás, mégis lopakodik: (Ha nem látod nagyítsd ki a képet eredeti méretre)
131212-F-TJ158-508.JPG
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 340
13 789
113
Fúúú, ezek a csavarok...
...hát ez egyáltalán nem tűnik lopakodó gyártástechnológiának.

Gondolom AMM-ben benne van, hogy ilyen konfiguban is használható már :D
Gyanítom, az oroszok már befejezték az üzemeltetési utasításokat, és megvan, hogy mi a békeidős (és bemutatós) min. repalkalmasság - és mi a háborús (ami nyilván magasabb karbantartási igényt jelent). Végül is a stealth képességet (RAF szerelő haverok elmondása alapján) igen körülményes fenntartani, így békeidőben nem is törekednek rá - szóval gondolom az oroszok is a békeidős repalkalmassági szintet tartják - ami simán tartalmazhatja az olcsóbb szegecseket és a drága festékek elhagyását.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 856
81 392
113
Egy régi kép a 4. protóról, amely 2012 december 29-én szállt fel először. Hatalmas a különbség a régi protók és a kísérleti üzemmófban lévő PAK-FA gépek között.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 610
77 523
113
Vagy nincs kész a bevonatuk vagy nem erőltetik ami érthető mert pl a Raptornál a bevonat miatt sokáig 47% volt a bevethetőségi arány.Bár az egy kvázi elavult technológia.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 340
13 789
113
Vagy nincs kész a bevonatuk vagy nem erőltetik ami érthető mert pl a Raptornál a bevonat miatt sokáig 47% volt a bevethetőségi arány.Bár az egy kvázi elavult technológia.

Ezeknél a gépeknél (bár nem vagyok katona), de szerintem már létezik több lépcsős bevethetőségi alkalmasság (majd molni/cifu kijavít :D)
Vagyis végül is pl. az említett festék meg perfect LO felület nélkül is repülhetnek (és bombázhatnak rongyfejűeket) a stealth gépek - de ha mondjuk hi tech ellenfél ellen mennek, gondolom a nagykönyvben benne van, akkor milyen felületi minőséget (és radarkeresztmetszetet) várnak el.
Legalábbis pénzügyi kereteket figyelembe véve én ezt tudom elképzelni (minden stealth alkalmazó légierőnél).
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 610
77 523
113
Ezeknél a gépeknél (bár nem vagyok katona), de szerintem már létezik több lépcsős bevethetőségi alkalmasság (majd molni/cifu kijavít :D)
Vagyis végül is pl. az említett festék meg perfect LO felület nélkül is repülhetnek (és bombázhatnak rongyfejűeket) a stealth gépek - de ha mondjuk hi tech ellenfél ellen mennek, gondolom a nagykönyvben benne van, akkor milyen felületi minőséget (és radarkeresztmetszetet) várnak el.
Legalábbis pénzügyi kereteket figyelembe véve én ezt tudom elképzelni (minden stealth alkalmazó légierőnél).

Az USAF nem így alkalmazza a Raptorokat meg szerintem az F-35-öt sem így fogja.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Az USAF nem így alkalmazza a Raptorokat meg szerintem az F-35-öt sem így fogja.

F-117A-nál volt a géphez két fajta függőleges vezérsík.
Az egyik fémből volt légi bemutatókra, illetve békeidős gyakorlásra, a másik háborús helyzetre tartogatott, méhsejt szerkezetű lopakodó, de azzal csak jóval kisebb túlterhelés volt engedélyezve.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
T

Törölt tag 1945

Guest
Ezen is látszik a csavarozás, mégis lopakodik: (Ha nem látod nagyítsd ki a képet eredeti méretre)
131212-F-TJ158-508.JPG

Jól látszik a képed részletén, hogy az F-35-ötösön vannak lekezelt csavarok, és kezeletlenek (gondolom azon a panelon dolgoztak éppen amikor a fotó készült).
Gondom az, hogy a Szuhojon semmi nyoma a csavarok eltüntetésének bárhol is, max rozsdát látni...
8502018_06_13_16_50_16_Wi.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 610
77 523
113
Jól látszik a képed részletén, hogy az F-35-ötösön vannak lekezelt csavarok, és kezeletlenek (gondolom azon a panelon dolgoztak éppen amikor a fotó készült).
Gondom az, hogy a Szuhojon semmi nyoma a csavarok eltüntetésének bárhol is, max rozsdát látni...
8502018_06_13_16_50_16_Wi.jpg

Nem hiszem,hogy rozsda.Akkor az összes csavarnál rozsdásodna.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 468
55 508
113
Hpasp

Egy teszt gépen mennyi értelme van lekezelni a csavarokat?
Jól mutatja a berakott "nyilas" képed. Az F-35 sincs minden , mindig tip-top lekezelve, pedig az már szolgálatba állt valamilyen szinten. A PAKFA még messze van ettől, legalább még 5-10 év. Ettől még végleges változatban simán lehet lopakodó :)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 610
77 523
113
Nekem úgy tűnik, mintha a PAK-FA összes csavarja rohadna valami miatt az él alatt.
Az él fölöttiek rendben lévőeknek tűnnek. (lehet hogy azokat csak nem nyitották még ki, így nem is kopott le az eredeti festék róluk)
5542018_06_13_17_49_16_Wi.jpg

A többi orosz gépen miért nem rozsdásodik a csavar?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Hpasp

Egy teszt gépen mennyi értelme van lekezelni a csavarokat?
Jól mutatja a berakott "nyilas" képed. Az F-35 sincs minden , mindig tip-top lekezelve, pedig az már szolgálatba állt valamilyen szinten.

Gondolom azon a panelon dolgoztak a földön mielőtt a fotó készült.