Fényképészet és ami hozzá tartozik

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Úgy nagyjából értem miről lehet szó. Tehát maguk a fényérzékeny detektorok mérte kisebb, még mindig, mint a régi film és az APS-C az a lehető legnagyobb értelmes áron. A lencsék az, amit soha nem értettem. Vannak mobilok parányi objektívvel, amik szebben fotóznak, mint az én kompakt gépem, aimban ahhoz képest azért elég szép optika van.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 185
13 453
113
DSRL-nél cserélhető az obi is, itt az APSC méretre készített obik a full framesekre később nem, vagy csak valamilyen kivágással lesznek jók. Full frames obi (pl. amit valami baromi régi filmes gépről vettél le) viszont működik az APS-C mérettel.
Izé, micsoda?
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 185
13 453
113
Úgy nagyjából értem miről lehet szó. Tehát maguk a fényérzékeny detektorok mérte kisebb, még mindig, mint a régi film és az APS-C az a lehető legnagyobb értelmes áron. A lencsék az, amit soha nem értettem. Vannak mobilok parányi objektívvel, amik szebben fotóznak, mint az én kompakt gépem, aimban ahhoz képest azért elég szép optika van.
A lencséknél nagyon fontos a blende (apertúra) értéke. Ez egy arány a fúkusztávolság és a lencse átmérője közt. Tehát ha van egy 50 milliméteres lencséd és az átmérője 50 mm akkor F1-et kapsz. Amit viszonylag olcsón meg lehet venni (és szerintem kötelező) Nikonhoz az az F1,8-as. Nagyjából az a gyakorlat, hogy minél több az üveg a lencsében annál drágább. Viszont minél több az üveg a lencsében annál gyorsabb, mivel több fényt enged át és nagyobb záridőt használhatsz. A kitt lencsék értéke ilyen szempontból nem a legjobb.
Össze kéne hasonlítani a te géped szenzorméretét és lencseértékeit az adott mobiltelefon hasonló adataival.
 

Mike

Well-Known Member
2011. március 14.
775
1 969
93
A lencséknél nagyon fontos a blende (apertúra) értéke.
Fontos, de nem ez adja a képminőséget. A régi 70-300 IS USM telém papíron fényerősebb volt mint a 100-400L, csak éppen agyonveri 4.5-ön az olcsóbb tele 4-es blendén készült képét. Hozzátenném hogy 8-as blendén adják a lencsék általában a legélesebb képet, nagyon kevés (ezek általában a legdrágábbak) tele tudja ugyanazt a minőséget mondjuk F4-en mint 8-on. Szvsz előbb emelek iso-t minthogy letekerjem a rekeszt, pedig L széria.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 691
113

Full frame DSRL-hez más fókusztavolasgu Obi van, ami az APSC szenzornál nem gond (nagyon a vetített kép mint a szenzor), fordítva viszont (apsc obi full frame vazon) csak ugy mukodik, hogy csak a full frame szenzor egy részére vetít kepet. Ezt a full frame vázak tudjak kompenzálni, lényegében azzal, hogy levágja a kép szeleit.

Apertúra / Bende értékre amit mondasz az igaz, de tele obiban nem nagyon lehet 1,8-as blendét csinálni, szóval vagy Zoom van van fenyeros fix fókusztavolasagu Obi.

A gyakorlatban azert most mar nem annyira gaz egy 3,5/5,6 obi, nyers erővel (ISO felteker - ami digitális fotózásban tkp jel erősítés csak) lehet kompenzálni és most mar a képzaj is elfogadható.

Ettől függetlenül az 50 milis prime nekem is kedvencem, csak macerásabb vele az átfogas, hiszen lényegében 70 milis normal obinak felel meg apsc-n.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 185
13 453
113
Full frame DSRL-hez más fókusztavolasgu Obi van, ami az APSC szenzornál nem gond (nagyon a vetített kép mint a szenzor), fordítva viszont (apsc obi full frame vazon) csak ugy mukodik, hogy csak a full frame szenzor egy részére vetít kepet. Ezt a full frame vázak tudjak kompenzálni, lényegében azzal, hogy levágja a kép szeleit.
Ja igen, viszont amit nem értek, hogy ha dedikált DX formátumu lencséket csinálnak, minek kell megszorozni állandóan 1,5-el?
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 691
113
Hogy műszakilag miért van azt en se értem, gondolom ennyivel kisebb az apsc a rendes (FF) filmes méretnél, és így kapsz viszony számot hogy a régi filmes obinál minek felelne meg az atfogas.

A többi meg magic.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 185
13 453
113
Vagyis fordítva, a crop faktor miatt mondjuk az 50-es lencse 75-nek felel meg az APS-C szenzoros gépen. Ha csinálnak DX lencsét 18-55 méretben, miért nem írják azt rá, hogy 27-79 mm?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 817
113
Miért nem használtok hagyományos fényképezőt ha ennyire számít a minőség?
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 185
13 453
113
Miért nem használtok hagyományos fényképezőt ha ennyire számít a minőség?
Nekem ez fiatalkori hobbi, nem ebből élek. Néha elkap és akkor fotózgatok, néha leteszem és akkor szünet.
Ha hagyományos gép alatt filmest értesz, az a gond, hogy a digitálisok nagyon kiszorították őket. Ha nagyon utánajárnék, lehet találnék még valahol helyet ahol előhívják a filmeket, meg találnék is filmet hozzájuk, de annyit nem ér nekem a dolog.
Viszont minőség alatt nem csak a technikai részt lehet érteni, hanem a művészit, tartalmit is. És egy kompakt fényképezőgépel is lehet klassz és ütős képeket készíteni. És hiába a nagy technika ha nem vagy jókor jó helyen vagy elszalasztottad az eseményt.
Tehát lehet, hogy "jobb" egy kompakt gép, ami állandóan nálad van és sokat fényképezel vele, mint egy nagy DSLR, amit csak néha napján használsz.
 

Mike

Well-Known Member
2011. március 14.
775
1 969
93
Miért nem használtok hagyományos fényképezőt ha ennyire számít a minőség?

Pont azért nem használunk, mert számít :) N+1 indok mellett: azért nagy poén lenne ha egy két hetes spotter túráról hazahoznék 2 értelmes fotót 2000 helyett :)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 817
113
Pont azért nem használunk, mert számít :) N+1 indok mellett: azért nagy poén lenne ha egy két hetes spotter túráról hazahoznék 2 értelmes fotót 2000 helyett :)

Rosszul tudom,hogy a hagyományos fényképező sokkal szebb képet csinál?Arra gondolok,hogy egy 10/10 kép a hagyományossal szebb mint digitálissal készült 10/10-es kép.
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
364
1 702
93
Miért nem használtok hagyományos fényképezőt ha ennyire számít a minőség?
Egyébként Canon vázakra lehet ~2000 forintért kapni chipes adaptert, amivel fel lehet rájuk rakni a régi M42-es objektíveket, és habár manuál fókuszos lesz, a keresőben visszajelez, ha talált fókuszt. Ezek gyakorlatilag elpusztíthatatlanok, annyi anyag van bennük, és tetszőleges bolhapiacon fillérekért lehet belőlük találni - én a Helios 58mm-emet konkrétan 2500 forintért vettem, de a Jupiter 135mm f3.5 is nagy kedvenc.
Persze ezek akciófotózásra alkalmatlanok, de aki szeret ilyennel molyolni, az nagyon kreatív tud lenni ezekkel, főleg ha beszerez hozzá még valami közgyűrű-sort is, ami szintén pár ezer forintért elérhető.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 817
113
Pont azért nem használunk, mert számít :) N+1 indok mellett: azért nagy poén lenne ha egy két hetes spotter túráról hazahoznék 2 értelmes fotót 2000 helyett :)

"-Én nem vagyok ilyen kemény.
-Senki se mondta,hogy ez egy könnyű meló!
-Na de azt se mondta senki,hogy ennyire kemény."
:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:;)
 
M

molnibalage

Guest
Pont azért nem használunk, mert számít :) N+1 indok mellett: azért nagy poén lenne ha egy két hetes spotter túráról hazahoznék 2 értelmes fotót 2000 helyett :)
Számomra visszanézve egészen elképesztő, hogy mit kellett anno szopni 30+ éve repülős magazinokba hogy zajos fotó legyen demózó gépről. Ma meg 1000 USD-ből megcsinálja egy teljesen átlagember. Döbbenetes a fejlődés. A mai fotósszett ára akkor egy új autóé lehetett nyugaton úgy, hogy filmre dolgozott...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 691
113
Igazából fordítva, a film ugyanis sokkal jobb, pláne felbontásban, inkabb a digitális technika kezd egy elfogadható szintre feljönni és volt némi fejlődés az optikák stabilizálásában is.

Az objektívekben sincs nagy, világrengető eltérés. Mai napig használom az F-501-esemről az 50 mm/ 1.8-as prime-ot.

A digitális technika azt hozta, hogy sokkal olcsóbb az egesz (legalábbis alapszinten) régen ellőttél 36 kockát és 4000 forint volt elohivni, most 30 forintért veszel 4000 kép tárolására alkalmas tárhelyet... és azonnal ott van. Így azert az átlag amatőr is sokkal jobban fejlődni, mert nem két héttel később látja, hogy valamit rosszul állított be a képen.

Egyebkent talán nem is volt ez baj, jobban rákészult az ember a képre, muszáj volt átgondolni, mit és hogyan fényképezel.

Régen is voltak nagy érzékenységű, magas ISO számú filmek, talán a zajosodas terén még jobbak is voltak, de ha azt fűzted be a gépbe, egész nap azzal fényképeztél. Vagy vittél masodik vázat.

A profi szint meg most is rettenetesen drága. Egy csúcs, profi váz kétmillió. Jobb optika is ugy 300 fölött indul, de lehet millió is. És nem egy kell, mert végső soron az obi a lelke mindennek.
 
M

molnibalage

Guest
Igazából fordítva, a film ugyanis sokkal jobb, pláne felbontásban, inkabb a digitális technika kezd egy elfogadható szintre feljönni és volt némi fejlődés az optikák stabilizálásában is.

Az objektívekben sincs nagy, világrengető eltérés. Mai napig használom az F-501-esemről az 50 mm/ 1.8-as prime-ot.

A digitális technika azt hozta, hogy sokkal olcsóbb az egesz (legalábbis alapszinten) régen ellőttél 36 kockát és 4000 forint volt elohivni, most 30 forintért veszel 4000 kép tárolására alkalmas tárhelyet... és azonnal ott van. Így azert az átlag amatőr is sokkal jobban fejlődni, mert nem két héttel később látja, hogy valamit rosszul állított be a képen.

Egyebkent talán nem is volt ez baj, jobban rákészult az ember a képre, muszáj volt átgondolni, mit és hogyan fényképezel.

Régen is voltak nagy érzékenységű, magas ISO számú filmek, talán a zajosodas terén még jobbak is voltak, de ha azt fűzted be a gépbe, egész nap azzal fényképeztél. Vagy vittél masodik vázat.

A profi szint meg most is rettenetesen drága. Egy csúcs, profi váz kétmillió. Jobb optika is ugy 300 fölött indul, de lehet millió is. És nem egy kell, mert végső soron az obi a lelke mindennek.

Bár nem értek hozzá, de a filmek érzékenységével tudtak bármit kezdeni fotózás közben? Nem az volt, hogy befűzted és azzal lőttél végig akkor is, ha közben felhős lett, akkor is, ha nem? Ma meg a film az érzékelő, amit tudsz állítani meg a szoftveres dolgok mellette.

A '80-as és és '90-es évek poszterei olyan zajos képek voltak, hogy ilhaj. Van lehet, hogy csak én láttam rosszakat. Ma átlagos userek, amiket feltöltenek hálóra demózó repcsikről szanaszéjjel verik a 20-30 éves airsow képeket. Bár ebben lehet, hogy a digitális utómunka is benne van.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 185
13 453
113
Bár nem értek hozzá, de a filmek érzékenységével tudtak bármit kezdeni fotózás közben? Nem az volt, hogy befűzted és azzal lőttél végig akkor is, ha közben felhős lett, akkor is, ha nem? Ma meg a film az érzékelő, amit tudsz állítani meg a szoftveres dolgok mellette.

A '80-as és és '90-es évek poszterei olyan zajos képek voltak, hogy ilhaj. Van lehet, hogy csak én láttam rosszakat. Ma átlagos userek, amiket feltöltenek hálóra demózó repcsikről szanaszéjjel verik a 20-30 éves airsow képeket. Bár ebben lehet, hogy a digitális utómunka is benne van.
Nem az adott volt. Befűzted a filmet a gépbe és kész, de azért nem volt olyan vészes a dolog, mert előhívásnál elég sokat lehetett korrigálni a dolgon. Régen DIN ( Deutsche Industri Normen) mérték, napjanikban ISO a szabvány.