Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
A termopán ablaküvegekből ha sokat egymásmellé raksz, látszik, hogy zöld a színük. Az egyik üveglapon van ott is egy fémréteg, az adja a színét. A kabintetőnél szerintem mindenhol használnak valamilyen fémbevonatot, kb ugyanazt a célt fogja szolgálani. Most hogy arany vagy alu vagy valami más az preferencia kérdése, de arannyal bevonni pl elég egyszerű egy felületet.

a fém milyenségét a felvitel technikájának az ára adja (talán valahogy felgőzölik, de ennek utána kellene komolyabban kukázni), meg az hogy a felvitt fém réteg milyen visszaverő hatású..... (hatékonyságú)
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Lövésem sincs, hogy az első szériák sorsa mi lett, de F-15 mű írása közben nem botlottam olyanba, hogy X gép soha nem lett combat ready configos. F-35-ből ugyebár nincs kétüléses F-15-ből meg igen. Már az F-15B és D is harcképes változat (ECM nélkül, konténer kell), az USAF soha nem küldte éles bevetésre a B/D-t csak a C/D-t. Izrael igen és fajlagosan B-vel érték el a legtöbb légigyőzelmet. Idézek:

Érdekes, hogy az IAF gyakran küldte harcba a kétüléses gépeit. Ugye emlékszünk még, hogy az F-15 fejlesztése idején eljátszottak a gondolattal, hogy vajon egy- vagy kétszemélyes vadászgépet alkossanak? Elevenítsük fel ezt a gondolatot és nézzük meg a hadművelet statisztikáját. Az első körben beszerzett 25 darab közül mindössze 2 darab volt F-15B, azonban a hadműveletben fegyverhasználattal elért 31 lelövésből 7-et kétüléses géppel értek el. A kétüléses változattal, az összes légigyőzelem 22%-át érték el, mikor az akkor már csak 24 darabos flotta 8%-át tették ki, ha nem számítjuk a seggbelőtt, és így a további harcokból kieső gépet.

Azt persze nem tudom megmondani, hogy a bevetéseket milyen arányban repülték az A/B változatok gépek, de ekkora különbség esetén statisztikailag nem nagyon lehet torz eredményt kapni. A hadművelet után alig két héttel szerzett dupla légigyőzelmet is egy F-15B-vel érték el, ami még tovább javítja az F-15B mutatóját. Bár lehet, hogy csak a szerencse hozta így, de nem lehet kizárni, hogy az a plusz szempár ennyit jelentett a légiharcokban, az egyetlen hármas légigyőzelmet is F-15B-vel érték el. Lehet, hogy a kétüléses F-15 volt a vadászgépek királya, csak ezt nem volt alkalma demonstrálni? Ugyanis az USAF a Sivatagi Vihar alatt csak F-15C gépekkel repült Irak felett.


Az, hogy az F-22 esetén miért nem forszírozzák a nem harcba küldhető gépek további fejlesztését nem tudom, hogy mennyire az, hogy "nem akarjuk és nem is kell" vagy "nem telik rá" szemlélet, mert van más prioritás. A B-2 esetén a protó gépből is szériát csináltak.

Valahol azt olvastam (talán az F 22 félidős upgrad-jénél), hogy az első szériát is fel kívánják hozni a combat ready szintre.....
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 045
33 553
113
a fém milyenségét a felvitel technikájának az ára adja (talán valahogy felgőzölik, de ennek utána kellene komolyabban kukázni), meg az hogy a felvitt fém réteg milyen visszaverő hatású..... (hatékonyságú)
Aranyat elméletileg nagyon könnyű felgőzöltetni, jól meg is tapad, házilag is kivitelezhető egyszerűen. Azt mondjuk nem tudom, hogy mennyire egyszerű egyenletesen felvinni az aranyréteget.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 045
33 553
113
Nem kukázzák, csak nem "erőltetik" . Nem lesz tömeges szériagyártás 2027-ig, míg el nem készül az új hajtómü.
Ez a hajtómű dolog azért elég durva, vagy csak erre fogják. Már volt minimum egy felszállása ahol az egyik hajtómű az új volt, még ha úgy is nézett ki, hogy nemigazán hajtották meg. Ezután mégis mire kell 9 év, hogy kész legyen a hajtómű? Akkora világmegváltó dolgot találtak volna ki, hogy megéri addig húzni, amíg meglesz hozza az összes technológiai fejlesztésük?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 711
89 802
113
Ez a hajtómű dolog azért elég durva, vagy csak erre fogják. Már volt minimum egy felszállása ahol az egyik hajtómű az új volt, még ha úgy is nézett ki, hogy nemigazán hajtották meg. Ezután mégis mire kell 9 év, hogy kész legyen a hajtómű? Akkora világmegváltó dolgot találtak volna ki, hogy megéri addig húzni, amíg meglesz hozza az összes technológiai fejlesztésük?

A gyors tempójú fejlesztésekhez sok pénz kell . Mivel India nem írta alá a szerződést a közös FGFA fejlesztésről sok pénz kiesett amivel számoltak. Ezenkívül rengeteg más fegyver van ami fontosabb és a rendelkezésre álló(nem sok) pénzt ezek között kell elosztani.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 045
33 553
113
A gyors tempójú fejlesztésekhez sok pénz kell . Mivel India nem írta alá a szerződést a közös FGFA fejlesztésről sok pénz kiesett amivel számoltak. Ezenkívül rengeteg más fegyver van ami fontosabb és a rendelkezésre álló(nem sok) pénzt ezek között kell elosztani.
A lassú fejlesztések meg még drágábbak, mint a gyorsak, ha nem is időegység alatt, de a végén mikor összeadod, akkor biztosan. Ha most 2-3 év alatt befejeznék, akkor ennyi ideig menne a labor a maga X mérnökével meg gépeivel, így menni fog 9 évig ugyanannyi mérnökkel meg géppel. Most lehet mondani, hogy kiesett az indiai pénz, de azért elég jól pörög a hadiipar az oroszoknál, az olajár is 75-80 között mozog, az alkalmazottakat még minidig rubelben kell fizetni, uh lenne amiből még némi pénzt önteni a hajtóműfejlesztésbe és minimum megfelezni azt a 9 évet.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
Ez a hajtómű dolog azért elég durva, vagy csak erre fogják. Már volt minimum egy felszállása ahol az egyik hajtómű az új volt, még ha úgy is nézett ki, hogy nemigazán hajtották meg. Ezután mégis mire kell 9 év, hogy kész legyen a hajtómű? Akkora világmegváltó dolgot találtak volna ki, hogy megéri addig húzni, amíg meglesz hozza az összes technológiai fejlesztésük?
Ez csak pont azt jelenti amit leírtál, hogy az új hajtómű már repült (esetleg néhányszor). Viszont semmit nem tudunk arról, mi volt a kísérleti repülések eredménye, 6 megoldandó problémával jött vissza a gép a levegőből vagy esetleg a kevésbé biztató 46?, 76?, 116? stb. problémával. Mi lesz az eredmény később, ha majd meg is hajtják rendesen a hajtóművet, és esetleg még súlyosabb hibák is előjönnek? Ráadásul ezek már nagyrészt számítógép-vezérlésű hajtóművek, tudod hány munkaóra megírni egy ilyen hajtómű-vezérlő programot, aztán azt is letesztelni, esetleg még bele is javítani itt-ott - és ezt csak fizikailag kész hajtóműre érdemes elvégezni?! És ha minden kész a kísérleti üzemben, jön Szergejék fő problémája: amire képes volt a kísérleti üzem közel laboratóriumi körülmények között mondjuk 10év/6 hajtómű ütemben, arra nem biztos hogy képes az ipar is mondjuk 50hajtómű/év kapacitással(ez ugye kb. 20-22 legyártott gépet jelentene). Szóval jöhetnek a fejlesztések, modernizálások a hajtóműgyártás területén, ami szintén elég időtrabló és ráadásul horribilis pénzeket igényel. Szerintem érthető ha nem kapkodnak, úgy őszintén: az USA/NATO erőkön kívül mondj még egy olyan fegyveres erőt, amivel szemben Szergej biztosan alulmaradna. Egy NATO-val vívott háborút meg úgyse a Raptor/Szu-50 párbaj döntene el, erre jött rá Jimmy is amikor 187 F-22 után nem ölte bele a pénzét további gyártásba (ráadásul ez se mind harckész gép, USAF-mérce szerint kb. 1/4 részük csak kiképzésre alkalmas).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 414
90 347
113
Amit az a szerencsétleny nyilatkozott az hülyeség ez teljesen egyértelmű.6. gen gép nem lesz még vagy 30 évig az tuti szóval azt állítani,hogy amikor rendszerbe áll a gép addigra elavul az úgy hülyeség ahogy van.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 861
15 476
113
Hát igen, viszont ha jól veszem ki nem egy akárki nyilatkozta, hanem valaki akinek komolyabb beleszólása van a dolgokba. Azért hitetlenkedek, hogy parkolópályára tesznek egy ilyen jelentős fejlesztést.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 414
90 347
113
Hát igen, viszont ha jól veszem ki nem egy akárki nyilatkozta, hanem valaki akinek komolyabb beleszólása van a dolgokba. Azért hitetlenkedek, hogy parkolópályára tesznek egy ilyen jelentős fejlesztést.

Nincs neki alapja max a hadiipari lobbi,hogy hirtelen kezdjenek el fejleszteni 6.gen gépet.Gondoljuk végig,ha csak annyi SZU-57 lesz mint Raptor az is over power lesz a világ nagy része ellen(akiknek nem lesz 5.gen.gép) és egy kis részével szemben(akiknek lesz 5.gen. gép) pedig egyenlő erő lesz ellenben a SZU-35Sz egyenlő lesz a világ nagy részével(akinek nincs 5.gen.gépe) egy kis részével szemben pedig alulmarad(akiknek van 5.gen.gépe).Ne nevettessük ki magunkat ezt meglépni faszság!
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 550
59 435
113
Nincs neki alapja max a hadiipari lobbi,hogy hirtelen kezdjenek el fejleszteni 6.gen gépet.Gondoljuk végig,ha csak annyi SZU-57 lesz mint Raptor az is over power lesz a világ nagy része ellen(akiknek nem lesz 5.gen.gép) és egy kis részével szemben(akiknek lesz 5.gen. gép) pedig egyenlő erő lesz ellenben a SZU-35Sz egyenlő lesz a világ nagy részével(akinek nincs 5.gen.gépe) egy kis részével szemben pedig alulmarad(akiknek van 5.gen.gépe).Ne nevettessük ki magunkat ezt meglépni faszság!



Nincs senki akivel szemben alulmaradnának,a yenkik is max döntetlenre tudnák vinni a nyílt háborút velük,miért idegeskednének?
Majd lesz tömeggyártás amikor lesz, addigra kitesztelik a gép többi részét,korszerűsítik a hajtómű üzemeiket,összedobnak pár Yasen-t,Kinzsalt,Posseidont,Tu 160-at,Sarmatot,miazmást,azt zene.
Akinek meg addig is medvehúsra vásik a pofája,annak ajánlok katonánként 1-1 10tonnás ólom mellényt,aztán csinálják,majd lesz belőlük is 3 sor a törikönyvekben,mint akiknek azért megmaradt a betonba beleégett sziluettjük...
Ne vicceljetek már,semmi okuk a sietségre,nem exportálják a demokráciájukat,nem árulják a rubelt raklapszámra,éppen 100 fontosabb dolguk van mind katonai,mind civil szférában utolérni magukat.
Jól csinálják.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 957
20 289
113
Hogy mire kell nekik 9 év?
Az orosz 4 gen gépek csak álmodozhatnak arról amivel egy nyugati 4 gen gép bír.
Az R-77-1 csigalassúságát tekintve hol lesz még több százas K-77M vagy K-74m2 ?
Majd hogy kihasználják a K-74m2 képességét ahoz HMD is kell majd.
Nem csak a hajtómű ott a gond.
Hisz az f-22 előtt már volt széria gyártású AESA radar a jenki 4 gen gépekbe.
Az oroszoknál még ez sem történt meg
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 491
66 637
113
Roni

"Hogy mire kell nekik 9 év?"

Szerintem már leírtuk. Minden rendszert véglegesíteni kell, majd meg kell oldani a nagyipari gyártásukat. Iszonyat nehéz dolog ez, főleg úgy ha másra jobban kell a pénz.

"Az orosz 4 gen gépek csak álmodozhatnak arról amivel egy nyugati 4 gen gép bír."

Mivel bírnak ezek a nyugati 4. gen gépek? Konkrétan milyen típusok milyen típussal szemben? És mennyi is van ezekből nyugaton?

"Az R-77-1 csigalassúságát tekintve hol lesz még több százas K-77M vagy K-74m2 ? "

Ha nincs mire fölrakni hova siessenek? Az R-77 is kezd elterjedni, az R-27-ből több ezer db-ot rendeltek a 2000's évek végén, azokban is van még üzemidő, R-73 szintén 100 asával áll náluk, nem értem hova kellene sietniük?

"Majd hogy kihasználják a K-74m2 képességét ahoz HMD is kell majd."

Nah és miért is kellene nekik ehhez HMD?
A sisak célzó és a HMD nem ugyan az..... Sisakcélzót meg a 80's évek óta használnak, röpke 30+ éve, annál többre meg nincs szükség az R-74-hez se...


"Nem csak a hajtómű ott a gond."

Ezt se állította senki. Jó pár dolog hiányzik még, és nem is feltétlenül proto szinten. A sorozatgyártás a gond itt is a legtöbb esetben.

"Hisz az f-22 előtt már volt széria gyártású AESA radar a jenki 4 gen gépekbe."

Kezdjük ott, hogy az F-22 előtt tudtommal csak a Japán F-2 kapott AESA radart. Ez pedig a 2000-s évek legeleje...
Amíg ez nem volt addig a MIG-31 PESA radarja messze vitte a prímet a repülőgép fedélzeti radarok között, csak szerintem ezzel nem vagy tisztában.
Ahogy azzal sem, hogy a 2000's évektől már elérhetőek voltak a Szuhojok PESA radarral.
Az, hogy az oroszoknál nem terjednek az AESA radarok az nem elsősorban technológiai kérdés hanem pénzügyi. Ugyanis maga az AESA radar is rohadt drága, meg a nagy volumenű gyártásához szükséges gépek is rohadt drágák. Erre meg az oroszoknak nem volt pénze, a PESA-ra meg volt.