Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

Amúgy bennem az is felmerült, hogy meg kéne nézni a most soron levő Szu-27SzM3-asokat, hogy azok vajon SzM3-asok, vagy esetleg meg kell-e barátkoznunk az SzM4 jelöléssel is? Csak mert szó volt arról, hogy lesz pár új építésű Szu-27-es, amit lényegében a Szu-35Sz szintjére hoznak fel, legalábbis az avionika szintjén.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat
Amúgy bennem az is felmerült, hogy meg kéne nézni a most soron levő Szu-27SzM3-asokat, hogy azok vajon SzM3-asok, vagy esetleg meg kell-e barátkoznunk az SzM4 jelöléssel is? Csak mert szó volt arról, hogy lesz pár új építésű Szu-27-es, amit lényegében a Szu-35Sz szintjére hoznak fel, legalábbis az avionika szintjén.
Azok amiket a videóban láttál régi Szu-27-sek, amiket SzM3 szintre modernizálnak. Tavaly átadtak 4-et , idén is annyit kéne.
 
Szerintem is inkább a a 4 gen gépek modernizálása és képességeik bővítése lesz a közeljövő .
Ha megnézzük sok minden még azokról is hiányzik



Su-30SM1 már volt róla hír is .az első gépeket jövőre adják át .
Eddig amit halottam róla hogy megkapja a szu-35 radarját lesz kh-59mk2 meg Kab-250 meg kapnak majd t-220is .

A K-77M K-74m2 HMD ezek még a kanyarba sincsenek még :) És épp ezek miatt kételkedek abban hogy hogyan tudnának ezek harcolni a Lengyel F-16 ellen .

A Szu-34 és Szu-30SzM gépeket először is a szerződésekben meghatározott darabszámban legyártják. Ha teljesítve lesz a megrendelés jönnek majd a modernizációk, hogy legyen munkályuk a repülőgépgyáraknak.
 
A SZU-35 arra elég akivel jelenleg elkezdhetik lőni egymást valami félreértésben. Ha meg F-22-esekkel kezdik lőni egymást, akkor se a SZU-30-35-57 se az F-15-16-18-22-35 vonal nem lesz meghatározó már. Ennél nagyobb fegyverkezési versenybe megint nem akarnak belemenni úgy néz ki, a modernizáció meg megy a maga ütemében.
Valahol mosolygok, hogy a magyarázom a bizonyítványom részt ennyien megkajálják. Nincs della, ez a valódi indok. Ja, meg a gép sincs még kész. Persze mikor évekkel ezelőtt mondtuk páran, hogy ez a realitás, akkor persze mi voltnuk a helikopterek...

Ha majd úgy látjuk , hogy az ellenség gépeinek tulajdonságai túlszárnyalják a Szu-35-ét, akkor bármikor tudunk lépni az 5. generációs gép gyártásának felpörgetésével.
Ez az egyik legviccesebb kijelentés, amit valaha hallottam. Nem a 2. vh-t érjük. Attól a pontottól fogva, hogy igény van, mire lesz 40 db gép pilótával és mindennel az több éve. Kristálygömbje meg nincs senkinek.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
[QUOTE="molnibalage,

Ez az egyik legviccesebb kijelentés, amit valaha hallottam. Nem a 2. vh-t érjük. Attól a pontottól fogva, hogy igény van, mire lesz 40 db gép pilótával és mindennel az több éve. Kristálygömbje meg nincs senkinek.[/QUOTE]
Ezt orosz viszonylatba kell értelmezni. Évi 10-12 darabszám
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_
Azért azt se szabad elfeledni, hogy túl azon, hogy nincs pénz (elég csak az USA kontra orosz védelmi büdzsé közti különbségre gondolni), azért intő példának ott van az F-35-ös, amiből százvalahány gép úgy van kész, hogy nem azt tudja, amit az USAF igényel. Az jobb?
 
Szvsz szerintem az első 12 darab legyártása után nem fognal leállni, ha már eddig eljutottak, csak a pénztárcájuknak megengedhető tempóban fogják ezeket is gyártani.
Gondolom, ha már a fejlesztésbe, új gyártósorba, stb. belepakoltak egy valag pénzt, akkor nem mutatóba szánt darabszámot akarnak felmutatni belőle.
 
Azért azt se szabad elfeledni, hogy túl azon, hogy nincs pénz (elég csak az USA kontra orosz védelmi büdzsé közti különbségre gondolni), azért intő példának ott van az F-35-ös, amiből százvalahány gép úgy van kész, hogy nem azt tudja, amit az USAF igényel. Az jobb?
Öööö, a Szu-57 mióta van kész? A végleges hajtómű nélkül gyártják. Az F-35-nél ehhez képest a szoftver nincs készen igazából, a hardvereknél már "csak" hibajavítások vannak és nem arról van szó, hogy "majd egyszer" lesz F135. DAS szerű eszközöket se láttam Szu-57-en és vontatott csalit sem, ahogy integrált TGP-t sem.

Azért ez ordító difi.
Az első legyártott gépeket vajon majd átalakítják utólag másik hajtómű befogadására? Ha nem, akkor a flotta egyik fele ilyen, a másik fele meg olyan lesz? Ez az utólagos átalakítás minden más hardverre igaz...
 
Az F-35-nél ehhez képest a szoftver nincs készen igazából, a hardvereknél már "csak" hibajavítások vannak és nem arról van szó, hogy "majd egyszer" lesz F135.

Nem egészen, mert azért hardveres hiányosságok is vannak bőven, az LRIP-5-el bezárólag például még a számítógép-rendszert kvázi kompletten ki kell cserélni...

DAS szerű eszközöket se láttam Szu-57-en és vontatott csalit sem, ahogy integrált TGP-t sem.

Azért legyünk igazságosak: a Szu-57-esen van oldalra néző és hátra néző radar, az F-35-ösön nincs egyik sem.
Van DAS-szerű rendszer is plusz EOCM, a 101KSz:

DGER4agWAAEMctF.jpg
 
És itt megint hangsúlyoznom kell, hogy az F-35 az több, mint 100 példány után nincs kész, addig a Szu-57-ből még húsz darab sincs.
Az oroszok nem engedhetnek meg ekkora pazarlást, csak jóval kisebbet.
Mert ők pont egy nagyságrenddel kisebb ligában játszanak, már ami a költségvetést illeti.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Azért azt se szabad elfeledni, hogy túl azon, hogy nincs pénz (elég csak az USA kontra orosz védelmi büdzsé közti különbségre gondolni), azért intő példának ott van az F-35-ös, amiből százvalahány gép úgy van kész, hogy nem azt tudja, amit az USAF igényel. Az jobb?

Ez megint egy média által felfújt dolog, ami meglep, hogy te is bekajálod.
USAF dönthetett volna úgy, hogy de az első ~100gép is fullos legyen.
Kicserélik a komplett számítógépes rendszerét, felrakják a már EWs képességeket is tudó SWt..... és kész. Gépenként vmi 8m$. USAF meg úgy döntött, hogy amúgy is kell 100db gép pilóta, kiszolgáló személyzet... képzésre így nem kell neki.

Ugyanez van F-22nél is. Első ~35 is kaphatna FOCt csak ott még radart is ki kéne cserélni hozzá. Első ~35 APG79el jött nem APG79V1el.

Lehet tévedek majd molni megmondja de nekem gyanús, hogy F-15, F-16 első szériáiból detto trainer lett. Már ha nem múzumba mentek.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
És itt megint hangsúlyoznom kell, hogy az F-35 az több, mint 100 példány után nincs kész, addig a Szu-57-ből még húsz darab sincs.
Az oroszok nem engedhetnek meg ekkora pazarlást, csak jóval kisebbet.
Mert ők pont egy nagyságrenddel kisebb ligában játszanak, már ami a költségvetést illeti.

Oroszoknak ugyanúgy szükségük van gépekre amiken pilótákat, kiszolgáló személyzetet képezhet. Ott az első ~6? gép. Nincs benne radar. Fognak bele rakni ~10m$ért, vagy amúgy is kell 6db gép kiszolgálók, pilóták... alap képzésére?
 
Nekem állandóan az új generációs gépkarabélytender jut eszembe. Voltak nagyratörő álmok, egy rakás jó elképzelés és végül egy olyan fegyver jött ki győztesen (ok, kettő, de a másodikat csak elit egységek kapják), amely lényegében egy ráncfelvarráson átesett AK-74M. Gyanítom, hogy a fő indok az volt, hogy a régi gyártósorokon lehessen gyártani az új gépkarabélyt.
Most olyan deja vu érzésem van. Kéne az új gép, de egyelőre még nincs kész az új gyártósor és itt már nem köthetnek kompromisszumot, mint a kézifegyver esetében.
 
Ez megint egy média által felfújt dolog, ami meglep, hogy te is bekajálod.
USAF dönthetett volna úgy, hogy de az első ~100gép is fullos legyen.
Kicserélik a komplett számítógépes rendszerét, felrakják a már EWs képességeket is tudó SWt..... és kész. Gépenként vmi 8m$. USAF meg úgy döntött, hogy amúgy is kell 100db gép pilóta, kiszolgáló személyzet... képzésre így nem kell neki.

Ugyanez van F-22nél is. Első ~35 is kaphatna FOCt csak ott még radart is ki kéne cserélni hozzá. Első ~35 APG79el jött nem APG79V1el.

Lehet tévedek majd molni megmondja de nekem gyanús, hogy F-15, F-16 első szériáiból detto trainer lett. Már ha nem múzumba mentek.
Lövésem sincs, hogy az első szériák sorsa mi lett, de F-15 mű írása közben nem botlottam olyanba, hogy X gép soha nem lett combat ready configos. F-35-ből ugyebár nincs kétüléses F-15-ből meg igen. Már az F-15B és D is harcképes változat (ECM nélkül, konténer kell), az USAF soha nem küldte éles bevetésre a B/D-t csak a C/D-t. Izrael igen és fajlagosan B-vel érték el a legtöbb légigyőzelmet. Idézek:

Érdekes, hogy az IAF gyakran küldte harcba a kétüléses gépeit. Ugye emlékszünk még, hogy az F-15 fejlesztése idején eljátszottak a gondolattal, hogy vajon egy- vagy kétszemélyes vadászgépet alkossanak? Elevenítsük fel ezt a gondolatot és nézzük meg a hadművelet statisztikáját. Az első körben beszerzett 25 darab közül mindössze 2 darab volt F-15B, azonban a hadműveletben fegyverhasználattal elért 31 lelövésből 7-et kétüléses géppel értek el. A kétüléses változattal, az összes légigyőzelem 22%-át érték el, mikor az akkor már csak 24 darabos flotta 8%-át tették ki, ha nem számítjuk a seggbelőtt, és így a további harcokból kieső gépet.

Azt persze nem tudom megmondani, hogy a bevetéseket milyen arányban repülték az A/B változatok gépek, de ekkora különbség esetén statisztikailag nem nagyon lehet torz eredményt kapni. A hadművelet után alig két héttel szerzett dupla légigyőzelmet is egy F-15B-vel érték el, ami még tovább javítja az F-15B mutatóját. Bár lehet, hogy csak a szerencse hozta így, de nem lehet kizárni, hogy az a plusz szempár ennyit jelentett a légiharcokban, az egyetlen hármas légigyőzelmet is F-15B-vel érték el. Lehet, hogy a kétüléses F-15 volt a vadászgépek királya, csak ezt nem volt alkalma demonstrálni? Ugyanis az USAF a Sivatagi Vihar alatt csak F-15C gépekkel repült Irak felett.


Az, hogy az F-22 esetén miért nem forszírozzák a nem harcba küldhető gépek további fejlesztését nem tudom, hogy mennyire az, hogy "nem akarjuk és nem is kell" vagy "nem telik rá" szemlélet, mert van más prioritás. A B-2 esetén a protó gépből is szériát csináltak.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
+
Nem egészen, mert azért hardveres hiányosságok is vannak bőven, az LRIP-5-el bezárólag például még a számítógép-rendszert kvázi kompletten ki kell cserélni...

Azért legyünk igazságosak: a Szu-57-esen van oldalra néző és hátra néző radar, az F-35-ösön nincs egyik sem.
Van DAS-szerű rendszer is plusz EOCM, a 101KSz:

DGER4agWAAEMctF.jpg
Az hogy a Sz-57-esen mi van és mi nincs az elég kérdéses, mert linkeltek már annyit itten összevissza és máshol is.1-2 éve talán pont Boki linkelte, hogy hátrafele néző radart kivették, lévén értelme nem nagyon van. Oldara nézést is hogy érted, hogy oldalirányba van beépítve? Mert dettó. Vagy arra gondolsz, hogy mecha kitérítés + ESA legyezéssel oldalra is lát? (Alá Gripen NG.)

Mert kezdek élni a gyanúval, hogy akkor lehet, hogy radaros MAWS van, ha dedikált radarokról van szó, bár stealth gép esetén ez még viccesebb lenne. Az 100%, hogy értelmes harcászati paraméterekkel bíró radart fizikai korlátok miatt nem lehet beépíteni a gépbe.* A data link korában eleve értelmetlen ezzel izmozni, ha több irányba kell pásztázni, akkor a többi gép is beszáll.

*Az agyonhypolt L sávos radarra is igaz ez. Olyan nyalábszélességek jönnek ki, hogy az ember csak pislog. Maga az antenna felülete sem lehet nagy.

A DAS szerű rendszert betették már egyetlen gépe is? Ha nem, akkor nincs... Az F-35-ben meg igen rágen ott van.
(A linkeket nem tölti be céges gépen, majd otthon nézem meg.)
 
Továbbra is hangsúlyozom,ahogy sokan ....kis pénz kis foci....ekkora kapacitással rendelkező államok, fele ennyit sem tettek le az asztalra az ipar ezen területein.Nincs kész a gép ...az F35 sincs teljesen kész,de az oroszok örülnének ha itt tarthatnának.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and endre
Az F-35-ös esetében a fő irányelv az a mennyiség, amivel a JSF programnál számoltak.
Ennek töredéke, kb 250 darab volt a PAK-FA program elején, az indiai FGFA-val együtt, de most, hogy az indiánok kiszálltak, a Szu-57-esnél még csak hivatalos darabszám sincs, csak kötöttek szerződést 12 darab köztes verzióra. Ez az ügylet amúgy már 2015 óta ismert, függetlenül attól, hogy pár repülést már megtett a 30-as hajtómű is.

Az F-35-ösnél tehát alsó hangon 800M USD az, amit az első 100 gép utólagos korrekciójáért ki kell csengetni, függetlenül attól, hogy mit fúj fel a média és mit kajálok meg én.
Az oroszoknak nincs 800M dollárjuk ilyesmire, így nekik inkább elég lesz a Szu-35Sz gépek általános rendszersítése mellett egy-két kísérelti századra való Szu-57-es, kb, mint a MiG-21F-12 esetében, amiből anno csak 77 darabot gyártottak le. A Szu-57-es végleges konfigurációját majd akkor kezdik el normál ütemben gyártani.
Ezzel a módszerrel tudják csak elejét venni a tipikus orosz malőrnek, miszerint a gyártás színvonala és a kísérleti összeszerelőüzemek prototípusai közt technológiai szakadék tátong.

Lehet, hogy az USA-nak az a hadrafoghatatlan első száz F-35 nem sok, de mindenki másnak, így az oroszoknak már igen.
 
Lehet, hogy az USA-nak az a hadrafoghatatlan első száz F-35 nem sok, de mindenki másnak, így az oroszoknak már igen.
A legyártott gépek inkább a várható jogi költségek és követezmények miatt lettek legyártva annak ellenére, hogy pusztán műszakilag nézve picit tényleg ökörség. A kötbér az kötbér meg a politikai lobbierő, hogy állásokat tartsanak meg XY szenátor államában.

A probléma az, amikor még nagyobb ökörséggel állnak elő, hogy koszos cirka 8 M USD/gépnyit sem költenek rájuk, mert a végleges gépek szállítási ütemét lassítaná.
 
  • Tetszik
Reactions: endre