Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

Vagyis az oroszok kb. Venezuela szintű szerencsejátéka beszakadt (energiahordozókra tettek fel mindent), és nekik annyi volt csak a mázlijuk az utóbbiakkal szemben, hogy nekik földgázuk is volt. De ettől ez még csak egy hazárdír volt, amivel belevágtak egy ekkora programba - egy gyenge lábakon álló gazdasági megtámasztással (fixnek vett olajár).
Az F-35-el pedig kár összevetni, vagy csak akkor, ha elosztjuk hárommal: van egy USAF gép, van egy flottagép, és van egy USMC VTOL gép. Ez három, nem látom a Szu-57 anyahajóra használható és VTOL/STOL verzióját (más kérdés utóbbi baromság). Vagyis az F-35 HÁROM gép egyben (+exportigények), három program - ezt sokan kifelejtik, vagy ki akarják felejteni. Az a gép jórészt lefedi az igénypalettát.

Az pedig, hogy meddig húzzák el, megint egy mókás kérdés, mert ok, hogy lehet, csak éppen mire a Szu-35 megjött, volt egy szolgálatban álló Raptor, így valóban startvonalra állt - csak éppen első vonalban valami olyannal kellett volna felvennie a versenyt, ami ellen már nem veheti fel. Ugyan ez lesz a Szu-57 esetében. mire az szolgálatban lesz elegendő pilótával, fegyverzettel, stb... addigra az NGAD is ott lesz (DARPA sem hülye, eszerint meg a J-20 szerint időzítik). Vagyis beesik egy generációval a cél alá.
Azért azt se felejtsük el, hogy az F-35-öt hány ország közreműködésével fejlesztették? Usa+UK+Olasz+... és még így is bugdácsolt kicsit. Ha az Oroszok be tudták volna ténylegesen vonni Indiát akkor is még kb egy évtized mire minden tutin menne a gépen. Azt a 6. gent meg gindoljuk át! Mert a 4. gen is lassan 40+ éve a porondon van, és még 20-30 évig tényező lesz. Kb az évszázad közepe felé hiszem hogy lesz valami 6. gen. De addig sok hal leúszi még az Ontario-n.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Azért azt se felejtsük el, hogy az F-35-öt hány ország közreműködésével fejlesztették? Usa+UK+Olasz+... és még így is bugdácsolt kicsit. Ha az Oroszok be tudták volna ténylegesen vonni Indiát akkor is még kb egy évtized mire minden tutin menne a gépen. Azt a 6. gent meg gindoljuk át! Mert a 4. gen is lassan 40+ éve a porondon van, és még 20-30 évig tényező lesz. Kb az évszázad közepe felé hiszem hogy lesz valami 6. gen. De addig sok hal leúszi még az Ontario-n.

Az F-35 az amerikai gép, a többi igazából csak pénzzel szállt be - az LM csinálta a munka döntő többségét, a többiek kiszállása nem nagy törést jelentett volna a fejlesztés terén - anyagilag annál inkább. A bukdácsolás okairól meg kérdezd molnit, kifejtette elégszer.

És a B-52 hanyadik gen? Mégis vidáman elpöfög... szóval mindegy a kora, ha van rá perspektíva (hordozóplatform).
Az USAF simán igényli az előnyt, van rá pénzük, igényük, és fenn akarják tartani a top R/D ipart. Az a gép simán szükség, csak az ideje a kérdéses, azt meg a DARPA számolja ki, mikorra lenne ideális. Mivel pedig ADF gép, nem áll az F-35 útjába, ugyanis az F-22t váltaná, vagyis egészíteni ki a kis szám miatt (F-22 is repül amíg le nem rohad az összes).

Az oroszok számára pedig megint más, a lehetőségekhez mérten (pénz,. fejlesztési bajok) kijött nekik, hogy parkolópálya a Szu-57.
 
Emlékszünk még a Szu-27M-re? 1983-ban indult a program T-10M néven, 1988-ban repült először a gép, 1991-ben szétesett a Szovjetúnió, 1995-ben kezdték meg az alacsony ütemű sorozatgyártást ami a fantasztikus 3(három!) darab után le is állt 1998-ban. Igen, abban az évben, mikor jött az orosz államcsőd. A T-10M program végül hivatalosan 2003-ban múlt ki, abban az évben, mikor elindult a Szu-35BM program. Ami 2008-ban, öt évvel később már működő repülőgépet eredményezett.
Amit meg most már rendesen sorozatban gyártanak és képességeit tekintve magasan felülmúlja az egykori Szu-35-öst.
Ezt eddig még így soha nem láttam leírva, hogy a mai Szu-35 a T-10M kezdetnek a "szellemi örököse lenn". Ezt az oroszok is így tüntetik fel evolúciósan vagy ők a Szu-35Sz-t inkább afféle Super Hornet újragondolásnak tekintik?

Nem is arról van szó, hogy elkaszálták volna a Szu-57-est, csak mostanra látszik, hogy molnibalage által kifogásol józan értékítélet végül beért.
Mármint, hogy nem kéne újabb összeomlás a végletesen elszállt katonai kiadásoktól?

De senki se mondta meg előre 2003-ban, hogy mekkora fellendülés lesz az orosz gazdaságban. Az egypilléres orosz gazdaságban.
Most córesz van, most kicsit józanabbnak kell lenni, de annyit már minden HTKA olvasó tudhat, hogy "soha ne mond, hogy soha".
Ok, de én azt kifogásoltam, hogy amikor jól ment, akkor sem törekedtek ennek az egypilléres állapot komoly megszüntetésén. Ha van pénz, akkor dől máshova, ha nincs, akkor megszorítanak. Csak így az országnak miféle jövője van hosszútávon?

Simán elképzelhető, hogy 5-6 év múlva egy Szu-57M, vagy SzM, netán BM, M2, illetve simán csak Sz majd magasan felülmúlja azt, amit ma Szu-57-esként ismerünk és azt majd az akkor aktuális gazdaságpolitikai időjárás nagy számban gyárthatóvá is fogja tenni.
Ez tiszta sor. Csak amikor 2014 elején az addig repórák alapján kijelentette pár józanul látó ember, hogy ebből 2022-ben sem lesz IOC, akkor még minket hülyéztek le...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Azért azt se felejtsük el, hogy az F-35-öt hány ország közreműködésével fejlesztették? Usa+UK+Olasz+... és még így is bugdácsolt kicsit. Ha az Oroszok be tudták volna ténylegesen vonni Indiát akkor is még kb egy évtized mire minden tutin menne a gépen. Azt a 6. gent meg gindoljuk át! Mert a 4. gen is lassan 40+ éve a porondon van, és még 20-30 évig tényező lesz. Kb az évszázad közepe felé hiszem hogy lesz valami 6. gen. De addig sok hal leúszi még az Ontario-n.
Az F-35 fejlesztése szinte 100%-ban jenki. A partnerországok a pénzeket részben azért fizették be, hogy a gyártásból részesüljenek néhány részegységet nézve.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Ezek nélkül az alkotóelemek nélkül nem beszélhetünk 5. gen gépről.

Node gondolod, hogy bármelyiknél bele fog törni a bicskájuk... Mert az valóban kérdés, hogy meddig csúszik... De pl. komolyan gondolod, hogy ha AESA radarral vagy mondjuk hajtőművel gondjuk lesz?
USA és Ny. E. az mindig is a Szovjetu., illetve utána az oroszok előtt állt... Mármint ha most a repülőgép fejlesztésekre korlátozzuk a beszélgetést. Ebben a ligába feljött Kina és már most látszik, hogy el fog húzni a p***ba, csak idő kérdése, hogy mennyi idő alatt vagy milyen globális változás szükséges, hogy ne így legyen.
Mindenféle "oroszfanizmus" nélkül az oroszok azért szépen jönnek fel Ny.EU színvonalra... USA és Kína viszont már más liga, de Ny. EU.-hoz képest is.
 
Ezt eddig még így soha nem láttam leírva, hogy a mai Szu-35 a T-10M kezdetnek a "szellemi örököse lenn". Ezt az oroszok is így tüntetik fel evolúciósan vagy ők a Szu-35Sz-t inkább afféle Super Hornet újragondolásnak tekintik?
Végül is... Az Irbisz a Barsz radar leszármazottja, ami a T-10M-hez került anno kifejlesztésre, Az AL-41F-1Sz hajtómű az AL-31FP hajtómű leszármazottja, ami az AL-37FU-n alapszik, ami a Szu-37-es gépen jelent meg először, ami egy tolóerővektorálós Szu-35-ös volt anno. A kormányvezérlőrendszert se kellet újra feltalálni, az is ezen a vonalon öröklődött. Ahogy a szárny is, meg a komplett fegyverzet (idáig). A Szu-35Sz orra ugyanaz a sárkányszerekezeti megoldás (félrehajtható-levehető orrkúp), mint a T-10M-é volt, tehát nem a csavarosós mechanizmussal fölhajtható kivitel. Csak az átmérője más. A gyár is ugyanaz, ahol anno a T-10M-eket gyártják.
Számos műszerfali berendezés a T-10M-hez lett anno kifejlesztve.
 
Végül is... Az Irbisz a Barsz radar leszármazottja, ami a T-10M-hez került anno kifejlesztésre, Az AL-41F-1Sz hajtómű az AL-31FP hajtómű leszármazottja, ami az AL-37FU-n alapszik, ami a Szu-37-es gépen jelent meg először, ami egy tolóerővektorálós Szu-35-ös volt anno. A kormányvezérlőrendszert se kellet újra feltalálni, az is ezen a vonalon öröklődött. Ahogy a szárny is, meg a komplett fegyverzet (idáig). A Szu-35Sz orra ugyanaz a sárkányszerekezeti megoldás (félrehajtható-levehető orrkúp), mint a T-10M-é volt, tehát nem a csavarosós mechanizmussal fölhajtható kivitel. Csak az átmérője más. A gyár is ugyanaz, ahol anno a T-10M-eket gyártják.
Számos műszerfali berendezés a T-10M-hez lett anno kifejlesztve.
Ez alapján nekem evolúciós leszármazottnak tűnik és nem újragondolásnak. Igazából, akkor nagyon extrémen lehetne Szu-27SzM4? (Már, ha orosz logika szerint van ilyen típusjel halmozás. Vagy Sz4M?)
 
Node gondolod, hogy bármelyiknél bele fog törni a bicskájuk... Mert az valóban kérdés, hogy meddig csúszik... De pl. komolyan gondolod, hogy ha AESA radarral vagy mondjuk hajtőművel gondjuk lesz?
USA és Ny. E. az mindig is a Szovjetu., illetve utána az oroszok előtt állt... Mármint ha most a repülőgép fejlesztésekre korlátozzuk a beszélgetést. Ebben a ligába feljött Kina és már most látszik, hogy el fog húzni a p***ba, csak idő kérdése, hogy mennyi idő alatt vagy milyen globális változás szükséges, hogy ne így legyen.
Mindenféle "oroszfanizmus" nélkül az oroszok azért szépen jönnek fel Ny.EU színvonalra... USA és Kína viszont már más liga, de Ny. EU.-hoz képest is.

Azért ezt a nyugateurópa utánérést azt számold meg légyszíves. Amennyiben mondjuk van egy (mag) nyugat x összegű fő/ GDP megretmelt nemzeti össztermék, mondjuk az orosz GDP/fő ennek a negyede, akkor az azt jelent, hogy az orosz GDP 4%-al, a nyugat európai GDP meg mondjuk 1%-al nő, ebben az esetben az orosz gazdaság a végtelenben éri utól a nyugat európait. Ráadásul az elmúlt 3 év alapján ez a szakadék nem hogy stagnált, hanem szélesedett. Azt jó lenne tudnom hogy milyen adatokkal számolsz egy ilyen mélyen szántó jóslatot....
 
  • Tetszik
Reactions: Mackensen
A Szu-27-est és a Szu-35-öst gondolták újra. Elhagyták az előszárnyakat, integrálták a továbbfejlesztett TVC-t, MAWS és egyéb rendszerek jelentek meg, szóval újragondolták, továbbfejlesztették, más anyagokat is felhasználtak, miegyéb.

Erről a kacsa szárny elhagyásról mint ha valahol azt olvastam volna, hogy a gép radarjának a tömegét sikerült csökkenteni, ezért nem szükséges a + szárny felület. Ebben nem vagyok teljesen biztos, mert nem vagyok szakértő.....
 
Azért ezt a nyugateurópa utánérést azt számold meg légyszíves. Amennyiben mondjuk van egy (mag) nyugat x összegű fő/ GDP megretmelt nemzeti össztermék, mondjuk az orosz GDP/fő ennek a negyede, akkor az azt jelent, hogy az orosz GDP 4%-al, a nyugat európai GDP meg mondjuk 1%-al nő, ebben az esetben az orosz gazdaság a végtelenben éri utól a nyugat európait. Ráadásul az elmúlt 3 év alapján ez a szakadék nem hogy stagnált, hanem szélesedett. Azt jó lenne tudnom hogy milyen adatokkal számolsz egy ilyen mélyen szántó jóslatot....

GDP-ről szó sem volt... :)
A "jóslatot" meg nem tudom mire érted. Egylőre van megrendelés 12 példányra és évtizedekig szó sem lehet még 6. generációs gépről máshol sem, nemhogy az oroszoknál... Ezek nem igazán jóslat kategória.
 
Lássuk mi hiányzik:
1. Hajtómű, ha jól értettem
2. Avionika, főleg AESA radar
3. Új generációs légiharc rakéták
4. Gyártókapacitás amivel 5. gen gépeket lehet gyártani
Nos, fogjuk látni az elkövetkező években, ha ezek mind meglesznek akkor valszeg a Szu-57 sem fog veszni.

AAESA radar is van...
 
Erről a kacsa szárny elhagyásról mint ha valahol azt olvastam volna, hogy a gép radarjának a tömegét sikerült csökkenteni, ezért nem szükséges a + szárny felület. Ebben nem vagyok teljesen biztos, mert nem vagyok szakértő.....
Ez annyoból érdekes, hogy anno a Barsz radar és a nagyobb manőverezőképesség miatt kapott a T-10M kacsaszárnyat, ez utóbbi természeténél fogva öröklődött át a Szu-30MKI-ra, amiből aztán végül a Szu-30SzM is lett. Ezzel szemben az Irbisz radar annyival több, hogy itt az antenna még egy külön mozgatható mechanizmust is kapott, ami miatt sejtésem szerint könnyebb nem lehet a Barsz-nál. Mégsincs már kacsaszárny. Viszont feltűnő, hogy az extra titán merevítéssel megerősített vízszintes vezérsík gyaníthatóan nehezebb a korábbi konstrukciónál, illetve a hajtóművek házai is teljesen más kiakalításúak, mint az alap Szu-27-esnél. Igaz. ez más a Szu-30.-asoknál is, de szerintem a nagyobb tolóerjeű 117Sz hajtóművek vektorálása okán ide be tudtak csempészni némi extra tömeget.
Ezzel szemben a Szu-30SzM-nél a hajtómű bár vektorálós, tehát oldalirányú erők itt is jelentkeznek, de tolóerőben közel azonos, mint a Szu-27-esek AL-31F hajtóművei.

Szóval szerintem osztottak-szoroztak és a nehezebb orr szekciót ballaszt tömeggel kompenzálták.
 
Nem értem, hogy erre a reakcióra miért volt szükség. Az viszont nyilvánvaló, hogy ha mára kellett volna Szu-57 sorozatgyártás, akkor csak azt a radart kaphatná, ami a Szu-35-ben van.
Hidd el, a radarral és a többi szenzorral pont előrrébb vannak, mint a hajtóművel. Szó nincs az Irbisz kényszer integrálásáról. Erről már lekéstek, hiszen soha egyetlen példány se épült Irbisz radarral, mi több, az a szerkezet be se fér a Szu-57-es orrába. De tovább megyek, a tűzvezető rendszer is az AESA radarhoz van igazítva.

Egyesek nem képesek 2010 óta elfogadni, hogy van működőképes AESA radarja az oroszoknak. Nem makett, hanem kísérleti stádiumban levő működőképes példányok.
 
Viszont ott ahol van pénz a fejlesztések is gyorsabban haladnak.
Ezt soha senki sem tagadta, én sem. A komment lényege az volt, hogy más ország pénzei ellenére az F-35 ízig vérig amerikai vas. A hajtómű, radar, EW és a gép összes kulcs avoinikai eleme és az RCS csökkentő festék is. Minden más partner összeszerel vagy legfeljebb szerkezeti elemeket gyárt.

Az F-35 kapcsán - jogosan - sokan azért kritikusak, mert az szerveres felépítés miatt egyes mission critical dolgokat amerikai földön amerikai szerverek fognak kezelni. Ezzel nincs mit tenni. Vagy F-35-öt vesz az ember és politikailag és logisztikailag kötődik az USA-hoz páratlan képességért cserébe, vagy lehet menni mástól fegyvert venni. Az közel sem tud ennyit, de nem kell annyira máshoz simulni.

Ez ízlés dolga meg azé, hogy ki hogyan képzeli el a double digit SAM és azonos kategóriájú vadászok elleni hadviselést...
 
  • Tetszik
Reactions: Telak2