Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 850
18 963
113
Ez ritkán, de igaz lehet, de legtöbb esetben a rendszerek mechanikai alaphelyzetei biztosítják a védelmet. Ebben a helyzetben vannak árammentes (értsd. működő elektronika nélküli) helyzetben. A backupra meg nincs pénz. Nem bírja el a mai autó ára. Az elektronikai hibák is leginkább a fillérbaszásra vezethetők vissza. (örök érvényű amit Liam Neeson mondott a K-19 című film elején arról, hogy ő azért nem tud küzdeni az amerikaiakkal, mert valami hülye egy 10 kopejkás kapcsolót rakott a 30 kopejkás helyébe.

Fontos, biztonságkritikus rendszereknél legalább 2x-es redundancia van az autóban, és biztonságos alaphelyzet elektronikus rendszereknél is követelmény. (legalábbis amin én dolgoztam a témában, európai közép és főleg felső kategóriás autók)

Ez elég gondosan szabályozott és ellenőrzött dolog a fejlett világban. Az másfelől igaz, hogy egy elektronikus rendszer vagy működik, letilt, nem fog csikorogva működgetni, mint pl. egy váltott fogaskerék, de ez is változóban van, például a most fejlesztés alatt álló elektronikus szervők már részleges leállást is kell tudjanak ha a villanymotor vagy a meghajtó áramkörök bizonyos fázisai esnek ki, akkor csökkentett rásegítéssel még egy biztonságos hazautat/szervízig tartó utat támogatni fognak.

Az ablaktörlő meghajtásában nincs ilyen redundancia, az elpukkant, csere. Az elektronika egész más meghibásodási jelleggörbével működik mint a mechanika, de nem véletlen szorítja ki a mechanikus megoldásokat, mivel nagyon sok előnye van, és hosszabb távon a vevőnek is olcsóbb. Persze megy a fillérbaszás, és okoz gondokat is, de a fizika több gondot okoz: a félvezetők olyan hőstressz mellet üzemeltetése aminek egy motortérben vannak kitéve még csak a katonaságok számára ismert dolog, a közgondolkozásban egy processzor elnyűhetetlen, örökké megy amíg a specifikációt betartva üzemeltetik. Valójában a févezető is öregszik, és romlanak a paraméterei míg egyszercsak annyit nem hibázik, hogy le kell kapcsolni végleg, vagy nem is működik magától sem. Az extrém körülmények közötti üzem tapasztalatai mostanság kezdenek megérkezni, mostanra kezdi kiforrni magát ez a résztudomány az előző evtizedek tapasztalatai alapján, ami alapján lehet megfelelően méretezett megoldásokkal olcsóbb, tartósabb elektronikát gyártani. A mechanika ezeken a tapasztalatokon egy évszázada túljutott.
 
T

torsen

Guest
Fontos, biztonságkritikus rendszereknél legalább 2x-es redundancia van az autóban, és biztonságos alaphelyzet elektronikus rendszereknél is követelmény. (legalábbis amin én dolgoztam a témában, európai közép és főleg felső kategóriás autók)

Nem tudom , min dolgozott, de a LEGALÁBBB 2x-szeres redundanciát én LEGFELJEBB 2x-szeresként tapasztalom. Van olyan biztonsági szempontból kritikus elem, mint pl. a gázpedál érzékelés ami kettőzött lehet, (az is úgy, hogy ha a két jel ellentmond, beugrik a notlauf üzemmód), de pl. a fékezés már (elektronikailag) sem kettőzött. Bármely jeladó defektnél marad a hagyományos hidraulika (néha az sem) Pl. az legkritikusabb rendszerben, az ESP-ben egyetlen elem sem kettőzött. Fillérbaszás.Olyan dolgokról beszélünk, mint a hossz- és keresztgyorsulás érzékelő (minden filléres telóban van), vagy nyúlásmérő bélyeges nyomásmérő....röhej.

Ez elég gondosan szabályozott és ellenőrzött dolog a fejlett világban. Az másfelől igaz, hogy egy elektronikus rendszer vagy működik, letilt, nem fog csikorogva működgetni, mint pl. egy váltott fogaskerék, de ez is változóban van, például a most fejlesztés alatt álló elektronikus szervők már részleges leállást is kell tudjanak ha a villanymotor vagy a meghajtó áramkörök bizonyos fázisai esnek ki, akkor csökkentett rásegítéssel még egy biztonságos hazautat/szervízig tartó utat támogatni fognak.
Elektromos szervó fáziskiesés? Erre örülnék egy linknek vagy utalásnak, mert a mai autótechnikában -tapasztalatom szerint- vagy működik a rendszer vagy jön a notlauf. Merthogy amit ismerek, az mind egyenáramú.... Vagy jön a semmi, és vigyorog a rendszerhiba lámpocska. Lemaradtam....

Az ablaktörlő meghajtásában nincs ilyen redundancia, az elpukkant, csere. Az elektronika egész más meghibásodási jelleggörbével működik mint a mechanika, de nem véletlen szorítja ki a mechanikus megoldásokat, mivel nagyon sok előnye van, és hosszabb távon a vevőnek is olcsóbb. Persze megy a fillérbaszás, és okoz gondokat is, de a fizika több gondot okoz: a félvezetők olyan hőstressz mellet üzemeltetése aminek egy motortérben vannak kitéve még csak a katonaságok számára ismert dolog, a közgondolkozásban egy processzor elnyűhetetlen, örökké megy amíg a specifikációt betartva üzemeltetik. Valójában a févezető is öregszik, és romlanak a paraméterei míg egyszercsak annyit nem hibázik, hogy le kell kapcsolni végleg, vagy nem is működik magától sem. Az extrém körülmények közötti üzem tapasztalatai mostanság kezdenek megérkezni, mostanra kezdi kiforrni magát ez a résztudomány az előző evtizedek tapasztalatai alapján, ami alapján lehet megfelelően méretezett megoldásokkal olcsóbb, tartósabb elektronikát gyártani. A mechanika ezeken a tapasztalatokon egy évszázada túljutott.

Hőstressz? Extrém körülmények? Egy autóban? -20 fok....+120fok. Na azért ez nem egy műhold vagy egy F-22! Schmidt úr kocsijáról beszélünk! Ráadásul előre ismert viszonyok, semmi váratlan! És egy Hall jeladó (amiből 108 darab van egy PC billentyűzetben) mitől lesz hirtelen (több)tízezres tétel? Vagy egy NTC jeladó ami egy DSG váltóban -40...+150 fok között 50g terhelésig működik, az miért nem bírja el a hűtővíz hihetetlen- szinte konstans- 105 fokos hőmérsékletét? Fillérbaszás II.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 850
18 963
113
Nem tudom , min dolgozott, de a LEGALÁBBB 2x-szeres redundanciát én LEGFELJEBB 2x-szeresként tapasztalom. Van olyan biztonsági szempontból kritikus elem, mint pl. a gázpedál érzékelés ami kettőzött lehet, (az is úgy, hogy ha a két jel ellentmond, beugrik a notlauf üzemmód), de pl. a fékezés már (elektronikailag) sem kettőzött. Bármely jeladó defektnél marad a hagyományos hidraulika (néha az sem) Pl. az legkritikusabb rendszerben, az ESP-ben egyetlen elem sem kettőzött. Fillérbaszás.Olyan dolgokról beszélünk, mint a hossz- és keresztgyorsulás érzékelő (minden filléres telóban van), vagy nyúlásmérő bélyeges nyomásmérő....röhej.


Elektromos szervó fáziskiesés? Erre örülnék egy linknek vagy utalásnak, mert a mai autótechnikában -tapasztalatom szerint- vagy működik a rendszer vagy jön a notlauf. Merthogy amit ismerek, az mind egyenáramú.... Vagy jön a semmi, és vigyorog a rendszerhiba lámpocska. Lemaradtam....

Itt arra kell gondolni, hogy a szervó legalább 3 fázisú állandómágneses motort használ a rásegítéshez. Ezt 6 darab teljesítmény fet-ből álló H híddal lehet hajtani, ami az autó egyfázisú egyenáramú rendszeréből csinálja meg a motor 3 fázisát. Ha egy fázis ebből kiesik, akkor a rásegítést le kell kapcsolni, mert tengelyszög függően nem lehet egyenletes rásegítést adni. Ez volt 5 éve a state of the art, amikor már javában folyt a 9-12 fázisú motorokkal megoldott rásegítés fejlesztése, aminél ha egy fázis kiesik (tekercs zárlatos lesz, FET elpukkan), akkor kisebb nyomatékkal de még mindig lehet a teljes szögtartományban egyenletes rásegítést adni. Ezek nemsokára szériába kerülnek, német top autókban. Mire az leér a középkategóriába, az még egy évtized legalább, amire felfut a gyártása a szükséges sokkal komplexebben gyártható villanymotoroknak, hogy elég olcsók tudjanak lenni már ott is. Én ezt már nem követtem nyomon, már más területen dolgozom, de itt a legalább 2x-es redundancia adott volt minden komponensénél, a szögjeladótól a ECU számítási részéig, a villanymotor és a FET-ek voltak egyedül nem redundánsak, mivel ezeket redundánsra megcsinálni nem lett volna értelme máshogy, mint a fent említett módszer, de a szükséges motorok gyártásba vitele nagyon kemény dió volt, és az elektronikával is voltak gondok.

Viszont sok komponens itthon készül, kiváló minőségben.

http://www.freepatentsonline.com/y2017/0080971.html

Egy kapcsolódó patent, ami redundáns mérőrendszereket említ többek közt.
Amúgy (ezt csak hallottam) pl régi swiftekben a szervó jeladója egy magányos kis poti volt állítólag, de itt nem a 20 évvel ezelőtti belépőszintről beszélek, hanem legalább a középkategória tetejéről, és napjainkról. Amikor ezzel foglalkoztam akkor már egy Road Permisson megszerzéséhez elég szigorú biztonsági követelmények voltak,és viszonylag kis babikért is a típusengedély visszavonása brutális bírságok és visszahívások repkedtek, és a drive by wire-t még messze nem engedélyezte a hatóság. Épp emiatt bár ment a fillébaszás is, de a redundancia is.

Hőstressz? Extrém körülmények? Egy autóban? -20 fok....+120fok. Na azért ez nem egy műhold vagy egy F-22! Schmidt úr kocsijáról beszélünk! Ráadásul előre ismert viszonyok, semmi váratlan! És egy Hall jeladó (amiből 108 darab van egy PC billentyűzetben) mitől lesz hirtelen (több)tízezres tétel? Vagy egy NTC jeladó ami egy DSG váltóban -40...+150 fok között 50g terhelésig működik, az miért nem bírja el a hűtővíz hihetetlen- szinte konstans- 105 fokos hőmérsékletét? Fillérbaszás II.

Hőstressz: változik a hőmérséklete. Az a hall szenzor egy billentyűzetben szombahőmérsékleten megy, és lassan változik a hőmérséklete. A motortérben gyorsan felmelegedhet, és az a 120°C nem tűnik neked soknak, de egy félvezetőnek extrém hőmérséklet. Ráadásul a hűtést megoldani a kompakt méretek és a 120°C külső hőmérséklethez (ECU házon kívüli, motortér hő) képest nehéz megoldani.

Nem triviális megoldani, hogy egy komplex félvezető áramkör ilyen körülmények közt tartósan a specifikációnak megfelelően működjön:

https://spectrum.ieee.org/semiconductors/processors/transistor-aging/0

De még az öregedéstől eltekintve is nagyon nehéz megoldani, hogy a sivatagban és a sarkkörön is működjön a rendszer az adott korlátokat figyelembe véve. Ha nem így lenne, akkor az oroszok és a kínaiak, indiaiak már elárasztották volna a piacot a hasonlóan kiváló inőségű filléres termékeikkel. Valahogy mégsem látni ezt, és ez nem véletlen van így. Rengeteg nehézség és zsákutcába futással szerzett tapasztalat kell, amit hosszú évekbe telik felépíteni, és ezt valakinek ki kell fizetnie, plusz a befektetők hasznát is ki kell termelni. Ezért tűnik drágának az az alkatrész.

Valójában a legnagyobb lehúzás nem ezeken (ECU) megy, mert itt van K+F mögötte, hanem amikor 80kHUF egy vacak váltóbowden szett... Amögött ekkora K+F nincs, és talán már behozta a kutatási költségeket. Ezzel együtt annak az árának egy része is indokolt (pl gyár átszerszámozása drágább autók drágább alkatrészéről, és az így kiesett bevétel, raktározás, szállítás, stb.).


Viszont most elutazok nyaralni, nektek minden jót. Nem azt mondom, hogy nincs fillérbaszás, ahol csak lehet, de azért ez nem olyan egyszerű, hogy mekanika megbízható és ócó, elektronika megbízhatatlan szar és lehúzás. Ami egy konzumer szobahőmérsékleten triviális és olcsó, az egy autóban nagyon nem az. És bár nem egy F-22, de attól még nem is egy 2000Ft-os gumiharangos billentyűzet szintje a dolog. Az autóipar higtechebb, mint sokan gondolnék, csak mivel annyira hétköznapi és kézzelfogható a termék, ezért ezt nem érzik azok az emberek akik nem voltak a kulisszák mögött.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 850
18 963
113
Még annyit al inkekhez, hogy csak hasonló, kapcsolódó cikkek, nem teljesen ezeket akartam linkelni, volt a IEEE-n egy nagyon kimerítő és jó cikk a félvezető öregedésről, de sietve nem találtam.

A szervókról sem találtam most jobb anyagot a patentnél, de ízelítőnek szerintem megteszik.
 
M

molnibalage

Guest
Hát az ilyen inkább áramot, mint autót vezessen...

De most komolyan...?
  • Lakott területen 50 felett ment, ha jól számolom a távolságot és az időt.
  • A kereszteződés előtt nem látok sebességkorlátozást módosító táblát. Zebrára figyelmeztető van.
  • Nem belátható a kanyar, azért van előtte tábla.
  • A forgalomra sem figyel.
És így képes összehozni ezt. Vastaps...

Pont 1 hete jártam ott és már akkor is feltűnt, hogy ez mennyire szar helyen van. Lámpa az bezzeg nincs, mert az autós az úr, a gyalogos meg szülessen a túloldalra...

Itt a zebrára figyelmeztető tábla és az útkereszteződés után nincs 70-es tábla sem...
https://www.google.com/maps/@47.663...4!1sg4edGvQEgMBBOClZnDJ7mA!2e0!7i13312!8i6656
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 764
113
molnibalage

Az autó bólintásából ítélve fékezni is későn kezd. Vagy valamilyen "befolyás" alatt állt, vagy mobilozott vezetés közben, vagy elbambult. És e mellet ment gyorsabban , mint mindenki más. Minden szempontból vétkes volt, meg kretén.
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 743
4 487
113
Motorvonatokat vásárolnának a bolgárok
A körülbelül 345 millió euró (112 milliárd forint) értékű, nyílt tender a járművek vásárlásán felül azok maximum tizenöt évnyi karbantartását és javítását is magába foglalja, utóbbit azonban csak legfeljebb 2 millió 800 ezer futott kilométerig lesz köteles végrehajtani a majdani nyertes. A pályázatokat október 12-ig lehet beadni, az értékelési folyamat október 15-én indul. A járművek várhatóan 2023-tól állhatnak majd menetrend szerinti forgalomba.

http://iho.hu/hir/motorvonatokat-vasarolnanak-a-bolgarok-180824
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Motorvonatokat vásárolnának a bolgárok
A körülbelül 345 millió euró (112 milliárd forint) értékű, nyílt tender a járművek vásárlásán felül azok maximum tizenöt évnyi karbantartását és javítását is magába foglalja, utóbbit azonban csak legfeljebb 2 millió 800 ezer futott kilométerig lesz köteles végrehajtani a majdani nyertes. A pályázatokat október 12-ig lehet beadni, az értékelési folyamat október 15-én indul. A járművek várhatóan 2023-tól állhatnak majd menetrend szerinti forgalomba.

http://iho.hu/hir/motorvonatokat-vasarolnanak-a-bolgarok-180824

Bombardier Talent 3-mal a németek szívnak mint a torkos borz, oroszok külföldről vásárolják, kínaira nem kapnának EU-s pénzt, marad a Siemens Desiro meg a Stadler Flirt (esetleg valami olasz/francia rettenet, de azok külföldön nem nagyon rúgnak labdába).
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 820
113
https://index.hu/belfold/hirek/2018/08/27/baleset_karambol_m1_autopalya/
sajnos :(

évek óta ugatom, hogy az összes kelet-európai olcsójánost kitiltatni a francba. Ipari hulladék trélereken hordják haza a nyugati kohószökevényeket. Régen rengeteget voltam úton, rendszerint éjjel mentem haza. Egyszer én is majdnem beledurrantottam egy ilyenbe éjjel. Világítás nélkül ment a drága. A másikról meg tavaly leesett méretes fadarab, átmentem rajta, mert nem voltam benne biztos, hogy egy kitérőmanővert a mögöttem lévő hogyan fogad. Mondjuk úgy, hogy a hanghatás maradandó élmény lett. Évente volt szélvédő-repedésem valami szartól - főleg az M1-es kezdőszakaszán kínáltak meg valamivel. De mondhatom, hogy markolókanál félig felfeslett bálakötéllel, vagy nagy körfűrész úgy rögzítve, hogy a fűrészlapon dobta át a spanifert. (A télen lepotyogó jégről a kamionokról már nem is szólok, az evidens. )

Az, hogy minden szart felszórnak az autóra, csak hab a tortán. Babakocsi, alkatrészek, amit akarsz. Kapásból egy 4000 eurós bírsággal indítanék, csak úgy, arcra, aztán a többi. Az osztrákok rendszeresen kiszedik őket. A Transit-on a négyből a bal hátsó fék működött, a tréleren semmi, közben rajta volt 2 kocsi.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 816
2 512
113
Én tavaly nyár végén mentem haza innen Angliábol kocsival. Valahol a német autópályán volt egy szörnyű baleset. Előttem kb 5 percel, és kb 8 autóval, mert hajnali 3 volt, egy román Transit ment bele egy üres román trélerbe! Tranzit sofőrt szabályosan lefejezte a tréler, az első ülésen lévőt is megölte. A hátsó üléseken fekve aludt 2 másik, azok zúzódásokkal megúszták! Évi 2 alkalommal minimum megteszem a távot kocsival Pécsig, de mindig van egy kis gombóc a gyomromban, főleg amikor a gyerekek is velem vannak. Épp vasárnap értünk vissza, 27 óra alatt tettük meg az 1200 mérföldes távot. A gyerekek bírják, az asszony zsémbes kicsit mindig! :D
Bocsi az offért!
 

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 841
5 037
113
évek óta ugatom, hogy az összes kelet-európai olcsójánost kitiltatni a francba. Ipari hulladék trélereken hordják haza a nyugati kohószökevényeket.

Így van, de senki nem meri meglépni. Minden nap autópályán járok melózni, és egymás hegyén hátán a sok román roncs ami viszi a másikat.
Egyszer városban volt hogy a szembe sávból átjött egy kerék (kiszakadt a sima úton !!!!!) vmi rozsdakupacból. Máskor autóbályán egy ágy esett le előttem, ott félrerántottam a leállósávba, a fékcsikorgásokat még hallottam....