A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Márha van rá pénzed......És sok feladatra nem kell IFV és APC sem.De eggyenlőre rajkocsitok sincs,azon panaszkodtok....

Nos, felvilágosítalak. Ilyesmi hogy rajgépkocsi, a világháborúban volt, egyfelől a Német haderőben, illetve a Magyar királyi Honvédségben. Nálunk a Botond volt az, a németeknél több típus is látezett. Anno, a Néphadseregünkben sem volt ilyesmi már, nem is hallottuk ezt az elnevezést, úgy 30 éve egykoron. Akkor ott voltak a platós teherautók, a katonák szállítására, ha nem hadgyakorlat, kiképzés volt aktuálisan. Illetve kis számban Ikarus buszok. Ma egyértelmű, nem véletlenül vettünk 100-as tételben buszt. Kiképzésen, hadgyakorlaton, ne adj isten éles harci bevetésen, a rredszeresített harcjárműveken megyünk, mert bizony azzal is kell menni. Ma nincs a hadrendben olyan, hogy gépkocsizó lövész. Volt ilyen, egészen a PSZH megjelenéséig, mert addig nem volt APC a Honvédségben. Azonban ott sem rajgépkocsi volt, hanem platós Csepel, a 60-as években. Arra meg felment egy egész szakasz, nem egy raj. Tehát az sem volt egészséges. Nem véletlenül lett PSZH, majd a BMP-1.
 
Nos, felvilágosítalak. Ilyesmi hogy rajgépkocsi, a világháborúban volt, egyfelől a Német haderőben, illetve a Magyar királyi Honvédségben. Nálunk a Botond volt az, a németeknél több típus is látezett. Anno, a Néphadseregünkben sem volt ilyesmi már, nem is hallottuk ezt az elnevezést, úgy 30 éve egykoron. Akkor ott voltak a platós teherautók, a katonák szállítására, ha nem hadgyakorlat, kiképzés volt aktuálisan. Illetve kis számban Ikarus buszok. Ma egyértelmű, nem véletlenül vettünk 100-as tételben buszt. Kiképzésen, hadgyakorlaton, ne adj isten éles harci bevetésen, a rredszeresített harcjárműveken megyünk, mert bizony azzal is kell menni. Ma nincs a hadrendben olyan, hogy gépkocsizó lövész. Volt ilyen, egészen a PSZH megjelenéséig, mert addig nem volt APC a Honvédségben. Azonban ott sem rajgépkocsi volt, hanem platós Csepel, a 60-as években. Arra meg felment egy egész szakasz, nem egy raj. Tehát az sem volt egészséges. Nem véletlenül lett PSZH, majd a BMP-1.


Bocsi, de azt hiszem Csepel Cs-130 volt a típusjele annak a rajgépkocsinak, amin anno a gépkocsizó lövészek kerültek szállításra még az általad írt 30 évnél jóval régebben, de már a II. VH utáni hadseregben.

Közben találtam is egy anyagot róla a neten, belinkelem, bár még én sem olvastam:


http://epa.oszk.hu/02700/02735/00082/pdf/EPA02735_katonai_logisztika_2016_2_282-297.pdf
 
Szerintem rosszul fogjátok meg ezt a témát. Nem csak afganisztáni viszonyokra tervezték ezeket és nemcsak felkelés ellenes műveletekre. Szerintem kis csoportokban beszivárgó, aknatelepítő, rajtaütő harcmodor ellen is kiváló. Aztán meg miért gondoljuk, hogy ilyen szituáció nem fordul elő egy európai konfliktusban? A nagy gépesített, dandár vagy hadosztály szintű konfliktusok valószínűsége lett itt inkább kisebb

Melyik modernnek nevezett háborúban nem harcoltak gépesített kötelékek inkább ? Szerintem ahol voltak ilyen magasabb egységek, ott harcoltak is, pláne. Balkánon is a 90-es években, de leginkább most, a kelet ukrajnai konfliktus igazi, összfegvyernemi harc. Mármint ott ahol ,megvannak ezek az egységek, ott leginkább ők viszik a harc terhét, mert ők erre a legalkalmasabbak. Na ahol nincs, aki nem rendelkezik ilyen kötelákekkel, na ott persze, szükség alapján, mennek mindenfélével a harcba. Azonban ha tényleg haderőt akarunk, akkor nem mozdulhatunk félmegoldások felé. Egy országnak illik hogy legyen rendes hadereje.
 
Bocsi, de azt hiszem Csepel Cs-130 volt a típusjele annak a rajgépkocsinak, amin anno a gépkocsizó lövészek kerültek szállításra még az általad írt 30 évnél jóval régebben, de már a II. VH utáni hadseregben.

Közben találtam is egy anyagot róla a neten, belinkelem, bár még én sem olvastam:


http://epa.oszk.hu/02700/02735/00082/pdf/EPA02735_katonai_logisztika_2016_2_282-297.pdf

Csepel D-344, volt a Néphadseregben, ráfért egy szakasz simán. Nem rajgépkocsi volt. Akkor amikor már nem szükségmegoldások voltak, mint az általad leírt típus. Mert már megvolt a PSZH és a BMP.1. Amit említettél, az a páncélozott szállító és harcjárművek alőtt lehetett. Nyílván azért, mert akkor még nem volt páncélozott eszközünk erre a célra rendszeresítve.
 
Nos, felvilágosítalak. Ilyesmi hogy rajgépkocsi, a világháborúban volt, egyfelől a Német haderőben, illetve a Magyar királyi Honvédségben. Nálunk a Botond volt az, a németeknél több típus is látezett. Anno, a Néphadseregünkben sem volt ilyesmi már, nem is hallottuk ezt az elnevezést, úgy 30 éve egykoron. Akkor ott voltak a platós teherautók, a katonák szállítására, ha nem hadgyakorlat, kiképzés volt aktuálisan. Illetve kis számban Ikarus buszok. Ma egyértelmű, nem véletlenül vettünk 100-as tételben buszt. Kiképzésen, hadgyakorlaton, ne adj isten éles harci bevetésen, a rredszeresített harcjárműveken megyünk, mert bizony azzal is kell menni. Ma nincs a hadrendben olyan, hogy gépkocsizó lövész. Volt ilyen, egészen a PSZH megjelenéséig, mert addig nem volt APC a Honvédségben. Azonban ott sem rajgépkocsi volt, hanem platós Csepel, a 60-as években. Arra meg felment egy egész szakasz, nem egy raj. Tehát az sem volt egészséges. Nem véletlenül lett PSZH, majd a BMP-1.
Anno a konyhanyelvben rajgaznak hivták pl a GAZ69 könnyű terepjáró gépjárművet.De az UAZ is volt tisztelve pkUAZ és rajkocsi néven is.Tehát a mrcédesz g kategria nemhivatalos megnevezés a rajkocsi,és bár eszerint már kikopott ez a szleng a használatbol,de azért szerintem elégé érthető ma is.És erre a kategriára ma is szükség van minden seregnek.
 
Csepel D-344, volt a Néphadseregben, ráfért egy szakasz simán. Nem rajgépkocsi volt. Akkor amikor már nem szükségmegoldások voltak, mint az általad leírt típus. Mert már megvolt a PSZH és a BMP.1. Amit említettél, az a páncélozott szállító és harcjárművek alőtt lehetett. Nyílván azért, mert akkor még nem volt páncélozott eszközünk erre a célra rendszeresítve.

http://www.csepel-sziget.hu/wordpress/files/teherauto/d344.htm
 
Anno a konyhanyelvben rajgaznak hivták pl a GAZ69 könnyű terepjáró gépjárművet.De az UAZ is volt tisztelve pkUAZ és rajkocsi néven is.Tehát a mrcédesz g kategria nemhivatalos megnevezés a rajkocsi,és bár eszerint már kikopott ez a szleng a használatbol,de azért szerintem elégé érthető ma is.És erre a kategriára ma is szükség van minden seregnek.

Ennyire mélyen nem mennék bele, hogy minek mi a szleng megnevezése. Viszont tény hogy ilyesmi, hogy raj gk már nincs és emlékeim szerint, a 80-as évek Néphadseregében sem voltak.
 
Melyik modernnek nevezett háborúban nem harcoltak gépesített kötelékek inkább ? Szerintem ahol voltak ilyen magasabb egységek, ott harcoltak is, pláne. Balkánon is a 90-es években, de leginkább most, a kelet ukrajnai konfliktus igazi, összfegvyernemi harc. Mármint ott ahol ,megvannak ezek az egységek, ott leginkább ők viszik a harc terhét, mert ők erre a legalkalmasabbak. Na ahol nincs, aki nem rendelkezik ilyen kötelákekkel, na ott persze, szükség alapján, mennek mindenfélével a harcba. Azonban ha tényleg haderőt akarunk, akkor nem mozdulhatunk félmegoldások felé. Egy országnak illik hogy legyen rendes hadereje.


Nos, akkor, látom szeretsz csípőből tüzelni és több hsz-ből kiragadni egy-egy gondolatot. Pld. Kelet Ukrajnában a MH-nél jóval nagyobb kötelékek mozognak. Álmodni lehet, hogy itt is lesznek ekkora kötelékek, de azt hiszem azt már nem érjük meg. Amit írtam, inkább értsed úgy, hogy nem elég készülni a konvencionális összfegyvernemi harcra (bár a jelenlegi helyzetnél ez is jobb lenne, mert itt már csak alegység töredékek vannak), hanem meg kell tudni védeni a hadtáplépcsőidet, szállító alakulataidat is Nem hagyhatod, hogy védtelen teherautókon szállítsák az utánpótlást, mert az manapság már nem érne a rendeltetési helyére csak békében. APC, meg IFV biztosítás az utánszállítás részére meg luxus. Valószínűleg soha nem lesz annyi korszerű ilyen eszközünk, hogy erre a feladatra is jusson...
 
Nos, akkor, látom szeretsz csípőből tüzelni és több hsz-ből kiragadni egy-egy gondolatot. Pld. Kelet Ukrajnában a MH-nél jóval nagyobb kötelékek mozognak. Álmodni lehet, hogy itt is lesznek ekkora kötelékek, de azt hiszem azt már nem érjük meg. Amit írtam, inkább értsed úgy, hogy nem elég készülni a konvencionális összfegyvernemi harcra (bár a jelenlegi helyzetnél ez is jobb lenne, mert itt már csak alegység töredékek vannak), hanem meg kell tudni védeni a hadtáplépcsőidet, szállító alakulataidat is Nem hagyhatod, hogy védtelen teherautókon szállítsák az utánpótlást, mert az manapság már nem érne a rendeltetési helyére csak békében. APC, meg IFV biztosítás az utánszállítás részére meg luxus. Valószínűleg soha nem lesz annyi korszerű ilyen eszközünk, hogy erre a feladatra is jusson...
A legtöbb katonai járműcsaládnak van különböző mértékben páncélozott változata
p1183198.jpg
69ec5aedf47d8ce513ff8187d3c0df23.jpg

És vannak harctéri páncélozott szállitok is.
 
Csepel D-344, volt a Néphadseregben, ráfért egy szakasz simán. Nem rajgépkocsi volt. Akkor amikor már nem szükségmegoldások voltak, mint az általad leírt típus. Mert már megvolt a PSZH és a BMP.1. Amit említettél, az a páncélozott szállító és harcjárművek alőtt lehetett. Nyílván azért, mert akkor még nem volt páncélozott eszközünk erre a célra rendszeresítve.


És akkor most mi vele a gond? A háború után pont erre a célra lett kifejlesztve, pont úgy hívták, amit te próbálsz negligálni. Lényegtelen, hogy mi volt a Te soros korodban, de sanszos, hogy édesapád, ha lövész volt, akkor ismerte ezt a típust. Ha jól tudom "Kecske" volt a beceneve. Ez egy haditechnika történeti kérdés, slussz-passz. Úgy beszélsz, mintha a puska előtt a hideg szálfegyverek csak szükségmegoldások lettek volna. De bocsánat, hogy felhívtam a figyelmedet erre, látom nem kellett volna, mert tudomást sem akarsz róla venni, bár tudod a PSZH és a BMP-1 előtt is voltak más, rendszeresített haditechnikai eszközök...
 
A legtöbb katonai járműcsaládnak van különböző mértékben páncélozott változata
p1183198.jpg
69ec5aedf47d8ce513ff8187d3c0df23.jpg

És vannak harctéri páncélozott szállitok is.


Egyébiránt azt nem értem, ez mire lenne válasz? Mert nem ez a kérdés, hanem a MH felszerelése, fejlesztése. Nálam úgy merül fel ez a kérdés, ha már van ilyen járművekre igény, akkor nem lenne célszerű elgondolkozni, hogy hazai termékkel szerelkezzünk fel???? Amint látom, abban egyet értünk, hogy igény és feladat lenne, akkor miért ne???
 
És akkor most mi vele a gond? A háború után pont erre a célra lett kifejlesztve, pont úgy hívták, amit te próbálsz negligálni. Lényegtelen, hogy mi volt a Te soros korodban, de sanszos, hogy édesapád, ha lövész volt, akkor ismerte ezt a típust. Ha jól tudom "Kecske" volt a beceneve. Ez egy haditechnika történeti kérdés, slussz-passz. Úgy beszélsz, mintha a puska előtt a hideg szálfegyverek csak szükségmegoldások lettek volna. De bocsánat, hogy felhívtam a figyelmedet erre, látom nem kellett volna, mert tudomást sem akarsz róla venni, bár tudod a PSZH és a BMP-1 előtt is voltak más, rendszeresített haditechnikai eszközök...

Tévedésben lennél szerintem. Mert itt konkrét felvetés volt, miszerint ma is lenne létjogosultsága a Honvédségben egy ilyen eszköznek. Erre írtam én, hogy ma már nem. A vita lényeg ennyi, úgy gondolom. Te vetetted épp fel és celebra is támogatta az ötleted. Erre jöttek a válaszok, krissstől, duditól és tőlem, hogy nem. Ennyi történt csupán. Nincs jelentősége végül is az egyet nem értésünknek, semmi gond ezzel. Ezért van a fórum, hogy itt értekezzünk, akkor is ha nem értünk egyet.
 
Egyébiránt azt nem értem, ez mire lenne válasz? Mert nem ez a kérdés, hanem a MH felszerelése, fejlesztése. Nálam úgy merül fel ez a kérdés, ha már van ilyen járművekre igény, akkor nem lenne célszerű elgondolkozni, hogy hazai termékkel szerelkezzünk fel???? Amint látom, abban egyet értünk, hogy igény és feladat lenne, akkor miért ne???

MRAP a válasz erre. Van nekünk is, annyi amennyi kell, misszióba. Ahol veszélyes utakon történhet közlekedés, szállítás. Itthon nem biztos hogy erre van igény. Harcba páncélozott harcjárműveken megyünk, szállítani meg saját területen szállítunk, nem az ellenséges vonalak mögött. Amennyiben egy másik ország megszállására készülünk, na akkor jól jöhet. Készül arra a Honvédség hogy megszállja valamelyik szomszédos országot ?
 
MRAP a válasz erre. Van nekünk is, annyi amennyi kell, misszióba. Ahol veszélyes utakon történhet közlekedés, szállítás. Itthon nem biztos hogy erre van igény. Harcba páncélozott harcjárműveken megyünk, szállítani meg saját területen szállítunk, nem az ellenséges vonalak mögött. Amennyiben egy másik ország megszállására készülünk, na akkor jól jöhet. Készül arra a Honvédség hogy megszállja valamelyik szomszédos országot ?

Ez az érvelés elfogadhatatlan. A hadviselés egyre mozgáscentrikussá válása idején olyat hogy védett hazai hátország elég nehéz elképzelni... legalábbis nekem.
 
Egyébiránt azt nem értem, ez mire lenne válasz? Mert nem ez a kérdés, hanem a MH felszerelése, fejlesztése. Nálam úgy merül fel ez a kérdés, ha már van ilyen járművekre igény, akkor nem lenne célszerű elgondolkozni, hogy hazai termékkel szerelkezzünk fel???? Amint látom, abban egyet értünk, hogy igény és feladat lenne, akkor miért ne???
Ha csak szálltani akarsz, akkor egyértelműen a rába VZF a te géped.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and honved
Egyébiránt azt nem értem, ez mire lenne válasz? Mert nem ez a kérdés, hanem a MH felszerelése, fejlesztése. Nálam úgy merül fel ez a kérdés, ha már van ilyen járművekre igény, akkor nem lenne célszerű elgondolkozni, hogy hazai termékkel szerelkezzünk fel???? Amint látom, abban egyet értünk, hogy igény és feladat lenne, akkor miért ne???
Van "hazai" megoldás,páncélozott fülkés Rába.És megvan ennek is a fokoztaossága,elsősorban anyagi okokbol.Komondornak van duplafülkés platos változata,de túl drága utánszálitásra ilyesmivel felszerelni a logisztikai láncot.
rdo-3921_rdo3932_komondor.jpg

Ilyen célra egy teherautó kell,védett fülkével
m02007101300017.jpg
 
Ez az érvelés elfogadhatatlan. A hadviselés egyre mozgáscentrikussá válása idején olyat hogy védett hazai hátország elég nehéz elképzelni... legalábbis nekem.
Te szerintem arrra a szcenárióra gondolsz amikor a szakadárok Graddal rommá lőttek egy ukrán utánpótlás konvojt. Nos ilyen esetben a páncélozott rába VZF a nagyobb kapacitása miatt sokkal jobb döntés. Az MRAP-el az a gond főleg, hogy arra lett kifejlesztve hogy jelenlétet mutass felkelők ellen, városi környezetben. Ami nekünk kell, az egy moduláris értelmes méretekkel rendelkező platform ami egyaránt használható minimális páncélzattal felderítő, mentő, híradó, katonai rendész, műszaki kocsi feladatokra valamint páncél nélkül futkosni terepen. A G mercik ezt tudják, viszont a legózásuk macerásabb ezért vagyok az IVECO LMW mellett, ami sokkal jobban modulálható. Az utánpótlás védett szállítására pedig egy Rába VZF kaliberű jármű százszor alkalmasabb mint a komondor.
 
Te szerintem arrra a szcenárióra gondolsz amikor a szakadárok Graddal rommá lőttek egy ukrán utánpótlás konvojt. Nos ilyen esetben a páncélozott rába VZF a nagyobb kapacitása miatt sokkal jobb döntés. Az MRAP-el az a gond főleg, hogy arra lett kifejlesztve hogy jelenlétet mutass felkelők ellen, városi környezetben. Ami nekünk kell, az egy moduláris értelmes méretekkel rendelkező platform ami egyaránt használható minimális páncélzattal felderítő, mentő, híradó, katonai rendész, műszaki kocsi feladatokra valamint páncél nélkül futkosni terepen. A G mercik ezt tudják, viszont a legózásuk macerásabb ezért vagyok az IVECO LMW mellett, ami sokkal jobban modulálható. Az utánpótlás védett szállítására pedig egy Rába VZF kaliberű jármű százszor alkalmasabb mint a komondor.
Remélem ezzel sikerült választ adni a felmerülő kérdésekre.
 
Remélem ezzel sikerült választ adni a felmerülő kérdésekre.


Nagyjából értelek. Azért csak nagyjából, mert utána kellene néznem pár dolognak, amire utaltál, de hihatő a sztori. Úgyhogy márcsak egy kérdésem marad. Te akkor -ha jól értem- egyáltalán nem tartasz szükségesnek akkor semelyik kialakítású Komondor járművet hazai katonai feladatokra? (Pedig hidd el jól jönnének, ha itt is lázadnának, mint a Dél Afrikai feketék.) De ez a szcenárió még talán odébb van...