Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Az avionika elvileg igen és a 30-assal is repülnek már...
Egy multirole alapszintű berepülési programja úgy 20 ezer óra. A PAK-FA flotta talán 2000 óránál sem jár. Az sem 31-es hajótművel.
Hányszor kell még elmagyarázni ugyanazt?

Ez kb. akkora ökörség, mintha az YF-22-őt hasonlítgatták volna az F-15C-hez. Értelmetlen. Az YF-22 nem sorozatgyártásra készült.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 453
90 432
113
Egy multirole alapszintű berepülési programja úgy 20 ezer óra. A PAK-FA flotta talán 2000 óránál sem jár. Az sem 31-es hajótművel.
Hányszor kell még elmagyarázni ugyanazt?

Ez kb. akkora ökörség, mintha az YF-22-őt hasonlítgatták volna az F-15C-hez. Értelmetlen. Az YF-22 nem sorozatgyártásra készült.


Miért 20.000 óra?Azt nem fogadod el,hogy a SZU-57 az nem YF-22 hanem F-22.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 272
70 644
113
Az orosz katonai repülés történetében idáig még soha egyetlen egy olyan típusú repülőeszközt se fejlesztett ki a szovjet/orosz repülőipar, amelynél a szériagyártást a gép tervezett végleges képességeivel kezdtek volna meg. Ez az orosz repülőipari kultúra.

Ez a riportfilm nem nagyotmondás, hanem üzletpolitikai nyilatkozat. Nem a magyar foteltudósokat akarják az ilyen demonstratív riportfilmekkel felbosszantani, hanem a program életrevalóságát próbálják az egyszeri adófizető orosz állampolgár, illetve a politikusok felé bizonygatni.
Az ipar dolgozik, a fejlesztők fejlesztenek, a kutya ugat, a karaván halad.

Az amerikaiak is hasonlóan egyszerűen emészthető lózungokkal propagálják a masináikat, mint "sound of freedom", "the most fearest fighter", "the most technical advanced fighter"... ezek a Raptor és az F-35 szlogenei a videókban és az airshow-kon.
Aztán a Raptor hadrafoghatósága az elmult 15 évben egy tragikomédia, az F-35-nél meg a már legyártott kb 300 gép jelentékeny hányada súlyos rendszerhibával küszködik.
Ez talán jobb?

Az oroszoknak simán csak nincs elég pénzük ekkora malőrökre, inkább befékezték a programot.
Különös helyzet, mert én speciel nem kételkedem egyátalán az oroszok szavában, a mérnökeik szerintem önmagukban nem mondanak nagyot. Csak ahhoz képest túlzás, hogy az állításaik egy alig 10-12 darabos szériára vonatkoznak. Igy meg sok értelme nincs a dolognak... egyelőre.
 
M

molnibalage

Guest
Miért 20.000 óra?Azt nem fogadod el,hogy a SZU-57 az nem YF-22 hanem F-22.
  • Nézd meg az F-15 program berepülési óraszámait úgy, hogy lényegében egyfeladatos gépként kezdték el használni. Vagy bármelyik más 3. és 4. gen gépekét. Úgy, hogy azokban SW szinte nem is volt.
  • A mai gépeken a feladatok többségét már nem a hardver végzi, hanem SW. Viszont hogyan írsz SW-t egy géphez, ami hardveresen nincs készen...?
  • Csak a teljes repteljesítmény és vezethetőség feltérképezése több ezer órás feladat, amivel a repvezérlést és mást is finomítanak.
Egész egyszerűen nem értelek. Folyamatosan olyan dolgokban akarod osztani az észt, ahol láthatólag még a múlt számait sem ismered.

Aztán a Raptor hadrafoghatósága az elmult 15 évben egy tragikomédia, az F-35-nél meg a már legyártott kb 300 gép jelentékeny hányada súlyos rendszerhibával küszködik.
Ez talán jobb?
Az F-35 még mindig WIP. Az F-22 hadrafoghatósága miért tragikomédia? Az mi volt, amikor az F-15/16-é volt, hogy 20% sem volt a PW hajtóműhiba miatt?
Egyesek nagyon feledékenyek és kettős mércét alkalmaznak, a múltat ennyire megszépíti a nem tudom mi?

Az F-22 múltbeli 50% alatti hadrafoghatósága részben amiatt volt, hogy igény sem volt a gépekre.
2014-ben gyakorlatilag nem volt eltérés a 4. gen gépekhez képest. Ez a tragikomédia...?
Az F-15C-nek is volt bezuhanása, most az F-22-nek volt 2017-ben. Azért picit nagyobb és élesebb optikával nézzük már a dolgokat szerintem.
PCIKWYF4HZGV3LH3MI7TRE7CUI.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 453
90 432
113
  • Nézd meg az F-15 program berepülési óraszámait úgy, hogy lényegében egyfeladatos gépként kezdték el használni. Vagy bármelyik más 3. és 4. gen gépekét. Úgy, hogy azokban SW szinte nem is volt.
  • A mai gépeken a feladatok többségét már nem a hardver végzi, hanem SW. Viszont hogyan írsz SW-t egy géphez, ami hardveresen nincs készen...?
  • Csak a teljes repteljesítmény és vezethetőség feltérképezése több ezer órás feladat, amivel a repvezérlést és mást is finomítanak.
Egész egyszerűen nem értelek. Folyamatosan olyan dolgokban akarod osztani az észt, ahol láthatólag még a múlt számait sem ismered.


Az F-35 még mindig WIP. Az F-22 hadrafoghatósága miért tragikomédia? Az mi volt, amikor az F-15/16-é volt, hogy 20% sem volt a PW hajtóműhiba miatt?
Egyesek nagyon feledékenyek és kettős mércét alkalmaznak, a múltat ennyire megszépíti a nem tudom mi?

Az F-22 múltbeli 50% alatti hadrafoghatósága részben amiatt volt, hogy igény sem volt a gépekre.
2014-ben gyakorlatilag nem volt eltérés a 4. gen gépekhez képest. Ez a tragikomédia...?
Az F-15C-nek is volt bezuhanása, most az F-22-nek volt 2017-ben. Azért picit nagyobb és élesebb optikával nézzük már a dolgokat szerintem.
PCIKWYF4HZGV3LH3MI7TRE7CUI.jpg

De ma már nincs erre szükség mert annyit fejlődött a szimulációs technológia.Ha ma kijönne egy amerikai gyártó a semmibőp egy új 5.gen géppel akkor annak sem 20.000 óra lenne a berepülési programja hanem kevesebb.Ez nem orosz unikum ennyit fejlődött a számítastechnika.
 
M

molnibalage

Guest
De ma már nincs erre szükség mert annyit fejlődött a szimulációs technológia.Ha ma kijönne egy amerikai gyártó a semmibőp egy új 5.gen géppel akkor annak sem 20.000 óra lenne a berepülési programja hanem kevesebb.Ez nem orosz unikum ennyit fejlődött a számítastechnika.
Annyira irritáló, hogy osztod az észt, de b*szol 4-5 szót beütni a tetves keresőbe. Csak az első találatok egyike.
https://news.lockheedmartin.com/201...nsive-Flight-Test-Program-in-Aviation-History

"Since the first flight of AA-1 in 2006, the developmental flight test program has operated for more than 11 years mishap-free, conducting more than 9,200 sorties, accumulating over 17,000 flight hours, and executing more than 65,000 test points to verify the design, durability, software, sensors, weapons capability and performance for all three F-35 variants. Congratulations to our F-35 Test Team and the broader F-35 Enterprise for delivering this new powerful and decisive capability to the warfighter."

És ezek csak a gép rendszer és paraméter tesztjei alig volt harcászati környezetben tesztelés.

https://www.f35.com/about/life-cycle/testing
Itt kicsit részletesebben arról, hogy mit mikor.

Bocsánat, de most már kezd lerepülni a gépszíj. Lehet, hogy a stílusom irritáló egyeseknek, de talán illene legalább 5 percet rászánni arra, amiről dumálni akarsz. Mert ez így szájkarakte, hit és wishful thinking a köbön. Hinni akarod, hogy szimuláció olyan fejlett. Igen, az. Az a tervezést segíti, hogy a végeredmény az elvárt legyen és kevesebb átterezés legyen. (Iparban ez a tervezési művezetés.) A teszteket nem könnyíti meg, mert ugyanúgy ki kell repülni mindent, megnézni, hogy működik -e.

Szokás szerint a szezont kevered a fazonnal. Csak nekem kezd ebből elegem lenni.
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 453
90 432
113
Annyira irritáló, hogy osztod az észt, de b*szol 4-5 szót beütni a tetves keresőbe. Csak az első találatok egyike.
https://news.lockheedmartin.com/201...nsive-Flight-Test-Program-in-Aviation-History

"Since the first flight of AA-1 in 2006, the developmental flight test program has operated for more than 11 years mishap-free, conducting more than 9,200 sorties, accumulating over 17,000 flight hours, and executing more than 65,000 test points to verify the design, durability, software, sensors, weapons capability and performance for all three F-35 variants. Congratulations to our F-35 Test Team and the broader F-35 Enterprise for delivering this new powerful and decisive capability to the warfighter."

És ezek csak a gép rendszer és paraméter tesztjei alig volt harcászati környezetben tesztelés.

https://www.f35.com/about/life-cycle/testing
Itt kicsit részletesebben arról, hogy mit mikor.

Bocsánat, de most már kezd lerepülni a gépszíj. Lehet, hogy a stílusom irritáló egyeseknek, de talán illene legalább 5 percet rászánni arra, amiről dumálni akarsz. Mert ez így szájkarakte, hit és wishful thinking a köbön. Hinni akarod, hogy szimuláció olyan fejlett. Igen, az. Az a tervezést segíti, hogy a végeredmény az elvárt legyen és kevesebb átterezés legyen. (Iparban ez a tervezési művezetés.) A teszteket nem könnyíti meg, mert ugyanúgy ki kell repülni mindent, megnézni, hogy működik -e.

Szokás szerint a szezont kevered a fazonnal. Csak nekem kezd ebből elegem lenni.

De ma mar ezeket a rendszerteszteket le lehet futtatni szimulációs programokkal nem kell rá repült időt fordítani vagy csak sokkal kevesebbet.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 453
90 432
113
Nézd meg az X-35 meg a PAK-FA első repülését.Hát óriási a kettő közt a különbség és nem azért mert jobb az orosz berepülőpilóta vagy jobb az orosz repipar hanem azért mert 2010-ben ezt meglehetett tenni viszont 2000-ben nem.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 652
18 777
113
Nézd meg az X-35 meg a PAK-FA első repülését.Hát óriási a kettő közt a különbség és nem azért mert jobb az orosz berepülőpilóta vagy jobb az orosz repipar hanem azért mert 2010-ben ezt meglehetett tenni viszont 2000-ben nem.

Akkor ezen a gondolatmeneten haladva a PCA kész lesz 2 év alatt.
Ehhez képest az USAF úgy számol, hogy 2030-ra lesz a betonon és több képessége majd csak ezután (!) fokozatosan kerül bele. És ez az optimalista terv :D
Az, hogy fejlődött a tervezés/gyártás igaz - de a végtermék összetettsége is...
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 553
12 908
113
De ma már nincs erre szükség mert annyit fejlődött a szimulációs technológia.Ha ma kijönne egy amerikai gyártó a semmibőp egy új 5.gen géppel akkor annak sem 20.000 óra lenne a berepülési programja hanem kevesebb.Ez nem orosz unikum ennyit fejlődött a számítastechnika.
A számítási teljesítmény növekedésésvel csak azok a programok fognak gyorsabban lefutni amiket megírtál. Az új szimulációkat le is kell ám programozni és ha az működik, akkor még csak annyit tudunk, hogy a kód amit írtál az hiba nélkül lefut a gépen. Majd akkor lesznek a szimulációs eredményeid elfogadhatóak és felhasználhatóak, ha azokat több alkalommal a valós körülmények között igazolni tudod és nincsenek mintaszerű eltérések az eredmények között. Nem úszod meg a valós tesztelést sehogyan. A legszebb, hogy két külön igazolt szimuláció együttes alkalmazását szintén igazolni kell. És egy ilyen gépben nem két gomb van meg három kar...

Kéne már ide egy "Jó, hagyjuk...", nem?
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
17 001
20 377
113
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 453
90 432
113
A számítási teljesítmény növekedésésvel csak azok a programok fognak gyorsabban lefutni amiket megírtál. Az új szimulációkat le is kell ám programozni és ha az működik, akkor még csak annyit tudunk, hogy a kód amit írtál az hiba nélkül lefut a gépen. Majd akkor lesznek a szimulációs eredményeid elfogadhatóak és felhasználhatóak, ha azokat több alkalommal a valós körülmények között igazolni tudod és nincsenek mintaszerű eltérések az eredmények között. Nem úszod meg a valós tesztelést sehogyan. A legszebb, hogy két külön igazolt szimuláció együttes alkalmazását szintén igazolni kell. És egy ilyen gépben nem két gomb van meg három kar...

Kéne már ide egy "Jó, hagyjuk...", nem?

Ezt értem csak ez sokkal kevesebb repült idő mint szimuláció nélkül.
Egyszerű példa a radarnak tudnia kell 5 célt követni megcsinálják a radart felszáll a gép de csak 2-t tud követni .Leszállnak reszelnek valamit újra felszállás már 4-et tud követni.Megint leszállas reszelés felszállás de csak 2-t lát.Leszállás visszarakják amit amit lereszeltek ,felszállás újra 4-et tud követni.Leszállás gondolkodás,hogy reszelés helyett inkább kalapálni kell.Kalapálnak felszállás 5-öt tud követni.Ezzel ki is van ez a pont pipálva.De fejlett szimulációnál felszáll 5-öt tud követni leszáll.És ez azért lehet mert a reszelést és kalapálást okozó hibák kijöttek a szimulációk alatt.És anélkül reszeltek meg kalapáltak volna hogy repültek.Tehát ha a repülések kizárólag a szimulációk igazolására korlátozódnak nem pedig tesztelésre(mert azt a szimuláciok során végzed)akkor sokkal kevesebbet kell repülnöd.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 553
12 908
113
Ezt értem csak ez sokkal kevesebb repült idő mint szimuláció nélkül.
Egyszerű példa a radarnak tudnia kell 5 célt követni megcsinálják a radart felszáll a gép de csak 2-t tud követni .Leszállnak reszelnek valamit újra felszállás már 4-et tud követni.Megint leszállas reszelés felszállás de csak 2-t lát.Leszállás visszarakják amit amit lereszeltek ,felszállás újra 4-et tud követni.Leszállás gondolkodás,hogy reszelés helyett inkább kalapálni kell.Kalapálnak felszállás 5-öt tud követni.Ezzel ki is van ez a pont pipálva.De fejlett szimulációnál felszáll 5-öt tud követni leszáll.És ez azért lehet mert a reszelést és kalapálást okozó hibák kijöttek a szimulációk alatt.És anélkül reszeltek meg kalapáltak volna hogy repültek.Tehát ha a repülések kizárólag a szimulációk igazolására korlátozódnak nem pedig tesztelésre(mert azt a szimuláciok során végzed)akkor sokkal kevesebbet kell repülnöd.
Na jó, ez nagyon nem így működik.
Akkor még egyszer:
Minden amit leprogramoztál a szimulátorban, azt le is kell repülni a valóságban. Többször. Ha valami nem klappol azzal ami a szimben volt akkor a logok és tesztszenzorok adatai alapján kell javítani a kódot. Az új kóddal nyomod a szimulátort, utána nyomod a valóságban ugyanazt.
Amit leírtál az kb a 60-as 70-es években volt divat, amikor sokszor próbálgatással oldottak meg problémákat. A szimulátorban csak azok a lehetséges hibák jönnek ki, amikre gondoltál a programozás során, ehhez viszont ismerni kell a lehetséges problémákat is. Az ismert problémáknak viszont már a tervezéskor elébe mennek és azok miatt nem kell reszelni meg kalapálni. Az ismeretlen problémák csak a valós repülések alatt jönnek ki, majd ehhez igazítják a szimulátor kódját is, aztán azt újabb repülésekkel igazolják, így lesz belőle ismert probléma, amit legközelebb már tervezéskor figyelembe vehetnek.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 272
70 644
113
z F-22 hadrafoghatósága miért tragikomédia? Az mi volt, amikor az F-15/16-é volt, hogy 20% sem volt a PW hajtóműhiba miatt?
Egyesek nagyon feledékenyek és kettős mércét alkalmaznak, a múltat ennyire megszépíti a nem tudom mi?

Az F-22 múltbeli 50% alatti hadrafoghatósága részben amiatt volt, hogy igény sem volt a gépekre.
2014-ben gyakorlatilag nem volt eltérés a 4. gen gépekhez képest. Ez a tragikomédia...?
Az F-15C-nek is volt bezuhanása, most az F-22-nek volt 2017-ben. Azért picit nagyobb és élesebb optikával nézzük már a dolgokat szerintem.

Ha már a tragikomikus jelző okát firtatod, anno a Raptor egyik kritériuma volt az F-15-ösnél egyszerűbb üzemeltethetőség. Ezt a komplexebb diagnosztikára és a korszerűbb anyagokra egyaránt alapozva remélték, hogy meg is valósul, de a gyakorlat egész mást mutatott.
És nem a komplexebb diagnosztika és a korszerűbb anyagok miatt.

Az F-35 pedig oroszosan úgy IOC, hogy WIP.
Az ötödik generáció világában az, hogy egy program hatalmas, vagy csak visszafogott költségvetéssel operál, csak a legyártott darabszámban jelentkezik.
A program elhúzódása, a képességek meg-, illetve nemléte, vagy, ha úgytetszik, a nagyotmondás az ugyanaz.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 453
90 432
113
Na jó, ez nagyon nem így működik.
Akkor még egyszer:
Minden amit leprogramoztál a szimulátorban, azt le is kell repülni a valóságban. Többször. Ha valami nem klappol azzal ami a szimben volt akkor a logok és tesztszenzorok adatai alapján kell javítani a kódot. Az új kóddal nyomod a szimulátort, utána nyomod a valóságban ugyanazt.
Amit leírtál az kb a 60-as 70-es években volt divat, amikor sokszor próbálgatással oldottak meg problémákat. A szimulátorban csak azok a lehetséges hibák jönnek ki, amikre gondoltál a programozás során, ehhez viszont ismerni kell a lehetséges problémákat is. Az ismert problémáknak viszont már a tervezéskor elébe mennek és azok miatt nem kell reszelni meg kalapálni. Az ismeretlen problémák csak a valós repülések alatt jönnek ki, majd ehhez igazítják a szimulátor kódját is, aztán azt újabb repülésekkel igazolják, így lesz belőle ismert probléma, amit legközelebb már tervezéskor figyelembe vehetnek.

Így töl felesleges szimulációt használni a tervezésnél egy bizonyos ponton túl mert csak idő és forráspazarlás az egész amíg le nem repülted.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
17 001
20 377
113
Tehát akkor " no problemo" 2024-től megkezdőik a su-57 leszállítása az orosz légierőnek a 30-as hajtóművel
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
M

molnibalage

Guest
Ha már a tragikomikus jelző okát firtatod, anno a Raptor egyik kritériuma volt az F-15-ösnél egyszerűbb üzemeltethetőség. Ezt a komplexebb diagnosztikára és a korszerűbb anyagokra egyaránt alapozva remélték, hogy meg is valósul, de a gyakorlat egész mást mutatott.
Mégis nagyjából azonos a hadrafoghatósága egy komplexebb gépnek. Még mindig nem értem, hogy akkor hol a tragikomédia...
Így töl felesleges szimulációt használni a tervezésnél egy bizonyos ponton túl mert csak idő és forráspazarlás az egész amíg le nem repülted.
Megkérhetnélek, hogy láthatólag 0 mérnöki és tervező gyakorlattal nem próbáld osztani az észt, amiről láthatólag fogalmad sincs?
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 547
113
Így töl felesleges szimulációt használni a tervezésnél egy bizonyos ponton túl mert csak idő és forráspazarlás az egész amíg le nem repülted.
Nem felesleges.De a szimuláció nem pótolja,csak segiti a gyakorlatot.És a mai gépek nagyságrendel bonyorultabbak az elődeiknél.T-50 még nem egy kész,sorozatgyártható gép.Még sok viz lefolyik a Volgán,mire az lesz-ha lesz eggyálltalán