A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
OK. Olvasd el Azzurro szösszenetét, és döntsétek el, hogy mi és mekkora az a Rába. Csak segítek, a honlapjukon a gépjármű ágazat (teherautó) 137 főt számlál, ami nekem egy nagyobbacska manufaktúra. (takarító nőstől, mérnöktől, sori melóstól kezdve a főnökig)
Ja és abban is szülessen konszenzus, hogy akkor a Rábára lehet-e építeni a jövő katonai teherautóit (nagyobb számban), no és a kerekes harci technika itt elképzelt gyártását. Szerintem nem. Se felvehető ember, se elegendő mérnöki garnitura az innovációhoz. Győrben aki él és mozog, az vagy a 12 000-es AUDI-ban, vagy annak a beszállítóinál van. Ott a Rába minőségi munkaerőt érintően egyszerűen versenyképtelen.
Az meg hogy mennyit is keresett a Rába a honvédségen, az azért számomra kérdéses. Hogy miért is? Nos az eredeti Gépjármű Beszerzési Programben a Honvédség csomagot vett a Rábától. Tehát ő a fővállalkozó és amit nem tud gyártani, azt beszerzi külföldről és tovább értékesíti a MH-nek. Tehát akár melyik Mercedes G wagent, vagy Unimogot látod Magyar katonai renszámmal, nos azon a Rábának volt haszna gyakorlatilag egyetlen adminisztrációs manyika közreműködésével. a 4tg-es H 32 típus szintúgy....
Az is érdekes, hogy ezt a plusz hasznot már lehet hogy a HM is megunta, mert a legújabb nehéz teherautós kiírásban már nem a Rába a kedvezményezett, hanem az MAN Magyar képviselete, a VW Magyar vezér cége (Porsche Hungária)....(ez a Rába által gyártott 2 és 3tg-es típusoknál nagyobb gépekre van)
Lehet gondolkodni a gyors válasz előtt.
A jó politikai kapcsolatok......csak semmi korrupció......
Valaha egész komoly gyár volt,nagy tervekkel
BIG_0000445797.jpg

BIG_0000445975.jpg

H4.a VW LT alapjain
tn_800x600_1041347_26395_RABA_H9.jpg
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 990
66 269
113
A Rábának nem csak Győrben van telephelye, még másik két városban is megmaradt az üzem. Régen persze sokkal több volt, pl Szombathelyen a mostani BPW. Sárváron van még egy elég nagy csarnokuk (szemre kb megvan az vagy 10-12000 nm) egy nagy területen. Alkatrészeket gyártanak ott, forgácsolás miegymás, nem egy agyon dolgozós-fizetős hely amennyire hallottam.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 869
4 897
113
Valamit biztos fogunk gyártani (vagy felújítani) és a helyzet az, hogy vagy a Rába fogja gyártani vagy a Currus. Emelje fel a kezét, aki a Currusra szavaz. A Rábának legalább van járműgyártási tapasztalata, megfelelő szakembergárdája és megvan a szükséges nemzetközi kapcsolatrendszere. Kár, hogy ennyire lenézik néhányan a saját iparunkat. Ez a merjünk kicsik lenni hozzáállás sehová sem vezet. Nem igaz, hogy nem vagyunk annyira sem képesek mint a románok akik Piranha-t gyártanak Bukarestben (éppen ma vonult fel). Elsődlegesen (nyilván az új munkahelyek és a többlet GDP mellett) azért kell helyben gyártani, mert ha csak külföldről vásárolunk akkor csak minimális darabszámban lesz modern technika. Néhány tucat IFV nem jelentene lényeges előrelépést, az összes BTR-t le kell cserélni lehetőleg minnél hamarabb. Ha itthon gyártunk akkor nagyobb az esély rá, hogy a döntéshozók nagyobb darabszám mellett döntenek mondván adjunk munkát a hazai iparnak és a vételár jelentős része úgyis visszajön a költsésgvetésbe adós és járulékok formájában.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 658
5 432
113
Valamit biztos fogunk gyártani (vagy felújítani) és a helyzet az, hogy vagy a Rába fogja gyártani vagy a Currus. Emelje fel a kezét, aki a Currusra szavaz. A Rábának legalább van járműgyártási tapasztalata, megfelelő szakembergárdája és megvan a szükséges nemzetközi kapcsolatrendszere. Kár, hogy ennyire lenézik néhányan a saját iparunkat. Ez a merjünk kicsik lenni hozzáállás sehová sem vezet. Nem igaz, hogy nem vagyunk annyira sem képesek mint a románok akik Piranha-t gyártanak Bukarestben (éppen ma vonult fel). Elsődlegesen (nyilván az új munkahelyek és a többlet GDP mellett) azért kell helyben gyártani, mert ha csak külföldről vásárolunk akkor csak minimális darabszámban lesz modern technika. Néhány tucat IFV nem jelentene lényeges előrelépést, az összes BTR-t le kell cserélni lehetőleg minnél hamarabb. Ha itthon gyártunk akkor nagyobb az esély rá, hogy a döntéshozók nagyobb darabszám mellett döntenek mondván adjunk munkát a hazai iparnak és a vételár jelentős része úgyis visszajön a költsésgvetésbe adós és járulékok formájában.

Azért mert leszarozzuk a Kommondort és a Vzf-t, Unimog mentőt, az még nem feltétlen jelenti azt, hogy lenézzük a hazai ipart. De nem kellő, gyenge, értelmetlen cuccoknak hagy ne keljen már tapsolni, csak azért mert nemzeti magyar.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 389
7 912
113
Valamit biztos fogunk gyártani (vagy felújítani) és a helyzet az, hogy vagy a Rába fogja gyártani vagy a Currus. Emelje fel a kezét, aki a Currusra szavaz. A Rábának legalább van járműgyártási tapasztalata, megfelelő szakembergárdája és megvan a szükséges nemzetközi kapcsolatrendszere. Kár, hogy ennyire lenézik néhányan a saját iparunkat. Ez a merjünk kicsik lenni hozzáállás sehová sem vezet. Nem igaz, hogy nem vagyunk annyira sem képesek mint a románok akik Piranha-t gyártanak Bukarestben (éppen ma vonult fel). Elsődlegesen (nyilván az új munkahelyek és a többlet GDP mellett) azért kell helyben gyártani, mert ha csak külföldről vásárolunk akkor csak minimális darabszámban lesz modern technika. Néhány tucat IFV nem jelentene lényeges előrelépést, az összes BTR-t le kell cserélni lehetőleg minnél hamarabb. Ha itthon gyártunk akkor nagyobb az esély rá, hogy a döntéshozók nagyobb darabszám mellett döntenek mondván adjunk munkát a hazai iparnak és a vételár jelentős része úgyis visszajön a költsésgvetésbe adós és járulékok formájában.
Szakember is kellene. Anélkül nem megy. Na azt honnét akasztol le? Mert kellene pl egy apc/ifv gyártáshoz
gyakorlott minősített hegesztő több kategoriában
-cnc gépkezelők
-rajzol olvasni! il hegeszteni il összeszerelni tudo lakatosok
-technikusok
-minőségellenőrök
-normális mérnők gárda (nálam ott kezdődik van fogalma arról hogy mit csinál és nem nézi le az embert hanem tud kummunikálni is)
Diohéjban ennyi. Ja ezek mind pluszba kellenének. Ha db számot és minőséget akarnánk.
Nos a mai világban még egy normális multinak is főnyeremény lenne ha ezt össze tudná hozni normális létszámban. Ez a valóság.
Itt szerintem nem arról van szó hogy merjünk kicsit álmodni. Inkább arról hogy mit tudunk elérni gyártásban. Milyen db számot? Mihez van il lesz elegendő szakink?
Szerintem a Rábán és a Curruson kívül még egy jó pár céget be kellene vonni ahhoz hogy egyáltalán valamit le tudjunk gyártani. Kravtex és ehhez hasonlókat. Mert máskép itthon nem lehet összekaparni szakikat. Visszont ha több "hazai" cégett bevonsz akkor felmerül a kérdés hogy gazdaságos lenne e ez így??
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 101
1 221
113
Szakember is kellene. Anélkül nem megy. Na azt honnét akasztol le? Mert kellene pl egy apc/ifv gyártáshoz
gyakorlott minősített hegesztő több kategoriában
-cnc gépkezelők
-rajzol olvasni! il hegeszteni il összeszerelni tudo lakatosok
-technikusok
-minőségellenőrök
-normális mérnők gárda (nálam ott kezdődik van fogalma arról hogy mit csinál és nem nézi le az embert hanem tud kummunikálni is)
Diohéjban ennyi. Ja ezek mind pluszba kellenének. Ha db számot és minőséget akarnánk.
Nos a mai világban még egy normális multinak is főnyeremény lenne ha ezt össze tudná hozni normális létszámban. Ez a valóság.
Itt szerintem nem arról van szó hogy merjünk kicsit álmodni. Inkább arról hogy mit tudunk elérni gyártásban. Milyen db számot? Mihez van il lesz elegendő szakink?
Szerintem a Rábán és a Curruson kívül még egy jó pár céget be kellene vonni ahhoz hogy egyáltalán valamit le tudjunk gyártani. Kravtex és ehhez hasonlókat. Mert máskép itthon nem lehet összekaparni szakikat. Visszont ha több "hazai" cégett bevonsz akkor felmerül a kérdés hogy gazdaságos lenne e ez így??
Hosszú távú szerződéssel képzés.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 323
34 085
113
A raba rendelkezik hegesztorobotokkal es automatakkal. /tapasztalata tehat van ezzel kapcsolatban./
Nem azt mondom hogy kivaltja a szakit 1-1 ben. De jelentosen kepes tehermentesiteni... /es ugye nem egy ev allatt kellene legyartani a teljes mennyiseget./
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 323
34 085
113
A festo muhelye is eleg jol felszerelt. Nem azt mondom hogy europa legjobbjai kozott van vagy hasonlo de egy eros elfogadhato. Porfestestol a szorasig matricazo reszleg is van.. Merito medencek galvanizalok.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 323
34 085
113
Festo szemmel egyebkent specialis festekretegek felhordasanak minden lehetosege megvan. Mert ugye nem mimdegy a hokep vagy a radarjel egy harcjarmunel ahogy a rozsdavedelem es a festekreteg szivosaga se mindegy. Merites zsirtalanitasnak majd porfestes alapozo gyanant ami kaphat egy kozbenso meritett reteget ami ho es radar jel abszorbens vagy epp nem ... Majd mehet ra a radarjel ateresszto vagy nem festekretegek alapozassal fulyassal... Galvanizalni is lehetne akart az egesz testet meg porfestes elott... Vagy barmi... Egyszeruen gyorsan megoldhato a raba festo uzemevel.
 

thomashewitt

Active Member
2015. március 21.
472
165
43
Festo szemmel egyebkent specialis festekretegek felhordasanak minden lehetosege megvan. Mert ugye nem mimdegy a hokep vagy a radarjel egy harcjarmunel ahogy a rozsdavedelem es a festekreteg szivosaga se mindegy. Merites zsirtalanitasnak majd porfestes alapozo gyanant ami kaphat egy kozbenso meritett reteget ami ho es radar jel abszorbens vagy epp nem ... Majd mehet ra a radarjel ateresszto vagy nem festekretegek alapozassal fulyassal... Galvanizalni is lehetne akart az egesz testet meg porfestes elott... Vagy barmi... Egyszeruen gyorsan megoldhato a raba festo uzemevel.
Amikor RÁBAban voltam esztergályos 10 éve, kérdeztem a mellettem öltözőt, hogy mi a szakmája. "föstő"-:)XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 323
34 085
113
A festo egy igen jo szakma a civiliaba dolgozo festok is jol keresnek /szobafestok./ de az ipari festekekkel dolgok akar egy mernok fizujat is hazavihetik... /ugye vannak olyan technologiak amit nem vegezhet barki /plane ha 8-10 specialis reteg felvitelerol van szo. Ahol a 8-10 retegbol 6-8 kulonbozo anygbol tevodik ossze kulonbozo tulajdonsagokkal... Es egy adott darabon van ahova 8 van ahova 10 vagy epp 12 reteg kerul /mind mas helyre mas osszetetellel./
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 968
18 518
113
A raba rendelkezik hegesztorobotokkal es automatakkal. /tapasztalata tehat van ezzel kapcsolatban./
Nem azt mondom hogy kivaltja a szakit 1-1 ben. De jelentosen kepes tehermentesiteni... /es ugye nem egy ev allatt kellene legyartani a teljes mennyiseget./

Kérdés, mit akarunk gyártani, mekkora mennyiségben évente. Kitől milyen gyártástechnológiát veszünk, stb. Ehhez tudja alap esetben egy válallalat igazítani a létszámát és beruház, fejleszt, épülettel, technológiával, ha kell. Amennyiben nyereséges lehet számára a dolog. Tehát lekötik a kapacitását hosszú évekre, ami behozza a fejlesztésekre elköltött pénzt. Más kérdés, hogy Győrben a Rába az AUDI ellen nem versenyképes munkabérben, de gondolom munkakörülményekben sem. Ezért valós lehet, hogy egy nagyobb állami megrendelés esetén, létszámproblémája lehet nehezen lenne megoldható. Tehát lehet hogy akkor marad a Currus. Ott talán még akad munkaerő, illetve lehet nem lenne nekik versenytárs, munkahely szempontjából a városban, Gödöllőn. Igazán ezt az tudhatja, aki ott él, vagy a közelben és ismeri az ottani viszonyokat.
 
  • Tetszik
Reactions: Shadow

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 968
18 518
113
A RÁBA tűzoltó is olyanra sikeredett, hogy a 10 éves volt az első vonalbeli, az a horribilis árú ótvar meg tartalékban bennt maradt. Semmilyen megrendelést nem szabad adni nekik, aki futóművet akar lifetimera, az RÁBÁt vesz, még USAban is, de ezek az összeszerelt vackai, hajítófát nem érnek.

A világháború után a német katonai repülőgépgyártás is újjáéledt. Mégpedig úgy, hogy amerikai gépeket kezdtek liszenszben gyártani, olyan cégek, mint pld., a Heinkel. Aztán feljelsztették magukat és jöttek később a saját termékek. Nekik is kiesett a háború után egy évtized, vagy több, ez sok volt, hogy ott folytassák, ahol a háború végén abbahagyták. Nálunk, harcjármű gyártásban már több évtized a kiesés. Gyárthat épp a Rába, de alap teherautó kivételével, inkább vegyen liszenszet és gyártson egy kés modellt, ha újat akar. Mert egy saját próbálkozásnál, a letöbb esetben, az első termék katasztrófa kategória. Gondolom a tűzoltó autó is így járt. Vettek volna egy kész felépítményt és rakták volna rá a kocsijukra, talán jobb lett volna. Harcjárművet, ha akarunk magunk gyártani, akkor egy kész modell gyártását kell megvenni, tokkal vonóval, technológiával.
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 323
4 506
113
Érdekesnek tartom hogy ugyan az a magyar melós a német multinak legyártja a mercit Rábának meg olyan tűzoltó autót ami vállalhatatlan. Ne higgye senki az audiba nem festő áll a gyártósoron, vagy akár egy cukrász szereli neked össze a motort igazándiból ez betanított munka... volt olyan cég ahol kiderült a műszak fele nem tud olvasni... szóval dobhattuk ki a nagy gonddal készített munkautasításokat és raktunk a helyére képeket, pedig az ott gyártott alkatrészek szinte minden autóban megtalálhatóak. Mostani cégnél sem érdekel minket mi a szakmája a jelöltnek, aláírja a szerződést 3 évre mi meg fizetjük a hegesztő tanfolyamot, lehet előtte hentes volt... Nem a melós meg a mérnök a szarabb a rábában mint az audiban hanem a technológiai lemaradás óriási. Mennyit is költ a rába k+f-re? Na és az Audi, Merci vagy akár a Bosch? Persze kell a hegesztő robot, meg a festő üzem is de ha a termék fejlesztésbe nem fektettél attól még ugyan azt a szart fogod gyártani. Ezért vesznek az ilyen országok mint mi licencet, hogy ezt a technológiai lemaradást behozzák. Horvátok meg szlovákok is gyártanak Patria-t szerintem mi is tudnánk, csak hát még sosem csináltuk :)
Románoknál is General Dynamics gyártja a Piranhát. Kb annyi közük van nekik a termékhez mint amennyire magyar egy B merci.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 323
34 085
113
A kepzett munkaero hianyra szerencsere megoldotta a raba azzal hogy busz osszeszereles is zajlik benne ha kell... A busz kivallo betanito eszkoz munkasok szamara. Az a par sajat alkatresz vagy foresz ami bekerul szinten gyathato betanulas allatt. /a minosegellenorzes igy is ugyis magas tomegkozlekedesi eszkoz./ a tavolsagi busz is ennek egy elemeve valhat... /ezek valojaban nem titkok nem azert kap neha megrendelest a raba mert tomni akarjak penzel???? Nyrt bol penztlopni???? Hat nem a penzmosas legbiztonsagosabb modszere..../ /tozsden jegyzett ceg haho!!!./

A honvedsegi teherauto tenderen se volt olyan hatalmas tularazas... Nem csak teherautot vasarolt a honvedseg hanem csomagot.../

Ha a raba val akarnak gyartatni apc t vagy ifv t ? Mi akadalya lenne??? Licensze vasarlas aztan meg az elso csoport betanul ahonnan a license valo mar allhat a csarnok vaza barhol az orszagba zoldbe akar... A nyirsegbe is ha akarjak... Mire a masodik turnus vegez kessz a csarnok mindenesul mir . A harmadik mar bent lehetnek a szukseges gepek eszkozok indulhat a gyartosor osszeszereles. /normak felallitasa hasonlok../

Ra egy evre mehet az ikercsarnok. /par honap max egy ev es a termeles felfut./
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 323
34 085
113
Egy nyugati apc araba meg nyugati melos oraber van belekalkulalva a takaritonotol a vezerigazgatoig... Ha annak 50% at fizetnek ki a melosoknak is jol keresnenek es otthagynak az audit is... Egy apc araba a munkaskoltseg a legkevesebb...
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 323
34 085
113
Elyel nappal budapest helyett meg lessz majd elyel nappal gyor! Vagy szeged... Budapestrol ki is lehet koltozni nem csak be... Es akkor egy csomo problema megoldodik... /megy a siras hogy nem tudnak megelni budapesten meg kicsi az alberlet meg szr... Miert nem koltozik videkre az ilyen??? /ingyen hazat akarnak onkormanyzati berlakas formalyaba mert nem tudja eltartani magat.... Nem onkormanyzati berlakas kell az ilyeneknek hanem koltozzenek le videkre es kessz. Aki nem birja fentartani magat egy adott helyen koltozzon mashova ahol fentudja.
On
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 323
4 506
113
Elyel nappal budapest helyett meg lessz majd elyel nappal gyor! Vagy szeged... Budapestrol ki is lehet koltozni nem csak be... Es akkor egy csomo problema megoldodik... /megy a siras hogy nem tudnak megelni budapesten meg kicsi az alberlet meg szr... Miert nem koltozik videkre az ilyen??? /ingyen hazat akarnak onkormanyzati berlakas formalyaba mert nem tudja eltartani magat.... Nem onkormanyzati berlakas kell az ilyeneknek hanem koltozzenek le videkre es kessz.
On

Ahol van meló vidéken ott ez ugyan úgy gond szerintem mint Pesten. Sopronba tudod mi pénzt kérnek el penészes lukakért? De Gödöllőn sem jobb a szitu konkrétan pesti árak vannak. Nézd meg mi megy most Debrecenbe vagy Kecskeméten... Ahol olcsó az albérlet meg a lakás ott azért olcsó mert kutya nem akar odaköltözni.. mivel nincs meló.