A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Valamit biztos fogunk gyártani (vagy felújítani) és a helyzet az, hogy vagy a Rába fogja gyártani vagy a Currus. Emelje fel a kezét, aki a Currusra szavaz. A Rábának legalább van járműgyártási tapasztalata, megfelelő szakembergárdája és megvan a szükséges nemzetközi kapcsolatrendszere. Kár, hogy ennyire lenézik néhányan a saját iparunkat. Ez a merjünk kicsik lenni hozzáállás sehová sem vezet. Nem igaz, hogy nem vagyunk annyira sem képesek mint a románok akik Piranha-t gyártanak Bukarestben (éppen ma vonult fel). Elsődlegesen (nyilván az új munkahelyek és a többlet GDP mellett) azért kell helyben gyártani, mert ha csak külföldről vásárolunk akkor csak minimális darabszámban lesz modern technika. Néhány tucat IFV nem jelentene lényeges előrelépést, az összes BTR-t le kell cserélni lehetőleg minnél hamarabb. Ha itthon gyártunk akkor nagyobb az esély rá, hogy a döntéshozók nagyobb darabszám mellett döntenek mondván adjunk munkát a hazai iparnak és a vételár jelentős része úgyis visszajön a költsésgvetésbe adós és járulékok formájában.
Szakember is kellene. Anélkül nem megy. Na azt honnét akasztol le? Mert kellene pl egy apc/ifv gyártáshoz
gyakorlott minősített hegesztő több kategoriában
-cnc gépkezelők
-rajzol olvasni! il hegeszteni il összeszerelni tudo lakatosok
-technikusok
-minőségellenőrök
-normális mérnők gárda (nálam ott kezdődik van fogalma arról hogy mit csinál és nem nézi le az embert hanem tud kummunikálni is)
Diohéjban ennyi. Ja ezek mind pluszba kellenének. Ha db számot és minőséget akarnánk.
Nos a mai világban még egy normális multinak is főnyeremény lenne ha ezt össze tudná hozni normális létszámban. Ez a valóság.
Itt szerintem nem arról van szó hogy merjünk kicsit álmodni. Inkább arról hogy mit tudunk elérni gyártásban. Milyen db számot? Mihez van il lesz elegendő szakink?
Szerintem a Rábán és a Curruson kívül még egy jó pár céget be kellene vonni ahhoz hogy egyáltalán valamit le tudjunk gyártani. Kravtex és ehhez hasonlókat. Mert máskép itthon nem lehet összekaparni szakikat. Visszont ha több "hazai" cégett bevonsz akkor felmerül a kérdés hogy gazdaságos lenne e ez így??
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Szakember is kellene. Anélkül nem megy. Na azt honnét akasztol le? Mert kellene pl egy apc/ifv gyártáshoz
gyakorlott minősített hegesztő több kategoriában
-cnc gépkezelők
-rajzol olvasni! il hegeszteni il összeszerelni tudo lakatosok
-technikusok
-minőségellenőrök
-normális mérnők gárda (nálam ott kezdődik van fogalma arról hogy mit csinál és nem nézi le az embert hanem tud kummunikálni is)
Diohéjban ennyi. Ja ezek mind pluszba kellenének. Ha db számot és minőséget akarnánk.
Nos a mai világban még egy normális multinak is főnyeremény lenne ha ezt össze tudná hozni normális létszámban. Ez a valóság.
Itt szerintem nem arról van szó hogy merjünk kicsit álmodni. Inkább arról hogy mit tudunk elérni gyártásban. Milyen db számot? Mihez van il lesz elegendő szakink?
Szerintem a Rábán és a Curruson kívül még egy jó pár céget be kellene vonni ahhoz hogy egyáltalán valamit le tudjunk gyártani. Kravtex és ehhez hasonlókat. Mert máskép itthon nem lehet összekaparni szakikat. Visszont ha több "hazai" cégett bevonsz akkor felmerül a kérdés hogy gazdaságos lenne e ez így??
Hosszú távú szerződéssel képzés.
 
A raba rendelkezik hegesztorobotokkal es automatakkal. /tapasztalata tehat van ezzel kapcsolatban./
Nem azt mondom hogy kivaltja a szakit 1-1 ben. De jelentosen kepes tehermentesiteni... /es ugye nem egy ev allatt kellene legyartani a teljes mennyiseget./
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
A festo muhelye is eleg jol felszerelt. Nem azt mondom hogy europa legjobbjai kozott van vagy hasonlo de egy eros elfogadhato. Porfestestol a szorasig matricazo reszleg is van.. Merito medencek galvanizalok.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Festo szemmel egyebkent specialis festekretegek felhordasanak minden lehetosege megvan. Mert ugye nem mimdegy a hokep vagy a radarjel egy harcjarmunel ahogy a rozsdavedelem es a festekreteg szivosaga se mindegy. Merites zsirtalanitasnak majd porfestes alapozo gyanant ami kaphat egy kozbenso meritett reteget ami ho es radar jel abszorbens vagy epp nem ... Majd mehet ra a radarjel ateresszto vagy nem festekretegek alapozassal fulyassal... Galvanizalni is lehetne akart az egesz testet meg porfestes elott... Vagy barmi... Egyszeruen gyorsan megoldhato a raba festo uzemevel.
 
Festo szemmel egyebkent specialis festekretegek felhordasanak minden lehetosege megvan. Mert ugye nem mimdegy a hokep vagy a radarjel egy harcjarmunel ahogy a rozsdavedelem es a festekreteg szivosaga se mindegy. Merites zsirtalanitasnak majd porfestes alapozo gyanant ami kaphat egy kozbenso meritett reteget ami ho es radar jel abszorbens vagy epp nem ... Majd mehet ra a radarjel ateresszto vagy nem festekretegek alapozassal fulyassal... Galvanizalni is lehetne akart az egesz testet meg porfestes elott... Vagy barmi... Egyszeruen gyorsan megoldhato a raba festo uzemevel.
Amikor RÁBAban voltam esztergályos 10 éve, kérdeztem a mellettem öltözőt, hogy mi a szakmája. "föstő"-:)XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
 
A festo egy igen jo szakma a civiliaba dolgozo festok is jol keresnek /szobafestok./ de az ipari festekekkel dolgok akar egy mernok fizujat is hazavihetik... /ugye vannak olyan technologiak amit nem vegezhet barki /plane ha 8-10 specialis reteg felvitelerol van szo. Ahol a 8-10 retegbol 6-8 kulonbozo anygbol tevodik ossze kulonbozo tulajdonsagokkal... Es egy adott darabon van ahova 8 van ahova 10 vagy epp 12 reteg kerul /mind mas helyre mas osszetetellel./
 
A raba rendelkezik hegesztorobotokkal es automatakkal. /tapasztalata tehat van ezzel kapcsolatban./
Nem azt mondom hogy kivaltja a szakit 1-1 ben. De jelentosen kepes tehermentesiteni... /es ugye nem egy ev allatt kellene legyartani a teljes mennyiseget./

Kérdés, mit akarunk gyártani, mekkora mennyiségben évente. Kitől milyen gyártástechnológiát veszünk, stb. Ehhez tudja alap esetben egy válallalat igazítani a létszámát és beruház, fejleszt, épülettel, technológiával, ha kell. Amennyiben nyereséges lehet számára a dolog. Tehát lekötik a kapacitását hosszú évekre, ami behozza a fejlesztésekre elköltött pénzt. Más kérdés, hogy Győrben a Rába az AUDI ellen nem versenyképes munkabérben, de gondolom munkakörülményekben sem. Ezért valós lehet, hogy egy nagyobb állami megrendelés esetén, létszámproblémája lehet nehezen lenne megoldható. Tehát lehet hogy akkor marad a Currus. Ott talán még akad munkaerő, illetve lehet nem lenne nekik versenytárs, munkahely szempontjából a városban, Gödöllőn. Igazán ezt az tudhatja, aki ott él, vagy a közelben és ismeri az ottani viszonyokat.
 
  • Tetszik
Reactions: Shadow
A RÁBA tűzoltó is olyanra sikeredett, hogy a 10 éves volt az első vonalbeli, az a horribilis árú ótvar meg tartalékban bennt maradt. Semmilyen megrendelést nem szabad adni nekik, aki futóművet akar lifetimera, az RÁBÁt vesz, még USAban is, de ezek az összeszerelt vackai, hajítófát nem érnek.

A világháború után a német katonai repülőgépgyártás is újjáéledt. Mégpedig úgy, hogy amerikai gépeket kezdtek liszenszben gyártani, olyan cégek, mint pld., a Heinkel. Aztán feljelsztették magukat és jöttek később a saját termékek. Nekik is kiesett a háború után egy évtized, vagy több, ez sok volt, hogy ott folytassák, ahol a háború végén abbahagyták. Nálunk, harcjármű gyártásban már több évtized a kiesés. Gyárthat épp a Rába, de alap teherautó kivételével, inkább vegyen liszenszet és gyártson egy kés modellt, ha újat akar. Mert egy saját próbálkozásnál, a letöbb esetben, az első termék katasztrófa kategória. Gondolom a tűzoltó autó is így járt. Vettek volna egy kész felépítményt és rakták volna rá a kocsijukra, talán jobb lett volna. Harcjárművet, ha akarunk magunk gyártani, akkor egy kész modell gyártását kell megvenni, tokkal vonóval, technológiával.
 
Érdekesnek tartom hogy ugyan az a magyar melós a német multinak legyártja a mercit Rábának meg olyan tűzoltó autót ami vállalhatatlan. Ne higgye senki az audiba nem festő áll a gyártósoron, vagy akár egy cukrász szereli neked össze a motort igazándiból ez betanított munka... volt olyan cég ahol kiderült a műszak fele nem tud olvasni... szóval dobhattuk ki a nagy gonddal készített munkautasításokat és raktunk a helyére képeket, pedig az ott gyártott alkatrészek szinte minden autóban megtalálhatóak. Mostani cégnél sem érdekel minket mi a szakmája a jelöltnek, aláírja a szerződést 3 évre mi meg fizetjük a hegesztő tanfolyamot, lehet előtte hentes volt... Nem a melós meg a mérnök a szarabb a rábában mint az audiban hanem a technológiai lemaradás óriási. Mennyit is költ a rába k+f-re? Na és az Audi, Merci vagy akár a Bosch? Persze kell a hegesztő robot, meg a festő üzem is de ha a termék fejlesztésbe nem fektettél attól még ugyan azt a szart fogod gyártani. Ezért vesznek az ilyen országok mint mi licencet, hogy ezt a technológiai lemaradást behozzák. Horvátok meg szlovákok is gyártanak Patria-t szerintem mi is tudnánk, csak hát még sosem csináltuk :)
Románoknál is General Dynamics gyártja a Piranhát. Kb annyi közük van nekik a termékhez mint amennyire magyar egy B merci.
 
A kepzett munkaero hianyra szerencsere megoldotta a raba azzal hogy busz osszeszereles is zajlik benne ha kell... A busz kivallo betanito eszkoz munkasok szamara. Az a par sajat alkatresz vagy foresz ami bekerul szinten gyathato betanulas allatt. /a minosegellenorzes igy is ugyis magas tomegkozlekedesi eszkoz./ a tavolsagi busz is ennek egy elemeve valhat... /ezek valojaban nem titkok nem azert kap neha megrendelest a raba mert tomni akarjak penzel???? Nyrt bol penztlopni???? Hat nem a penzmosas legbiztonsagosabb modszere..../ /tozsden jegyzett ceg haho!!!./

A honvedsegi teherauto tenderen se volt olyan hatalmas tularazas... Nem csak teherautot vasarolt a honvedseg hanem csomagot.../

Ha a raba val akarnak gyartatni apc t vagy ifv t ? Mi akadalya lenne??? Licensze vasarlas aztan meg az elso csoport betanul ahonnan a license valo mar allhat a csarnok vaza barhol az orszagba zoldbe akar... A nyirsegbe is ha akarjak... Mire a masodik turnus vegez kessz a csarnok mindenesul mir . A harmadik mar bent lehetnek a szukseges gepek eszkozok indulhat a gyartosor osszeszereles. /normak felallitasa hasonlok../

Ra egy evre mehet az ikercsarnok. /par honap max egy ev es a termeles felfut./
 
Egy nyugati apc araba meg nyugati melos oraber van belekalkulalva a takaritonotol a vezerigazgatoig... Ha annak 50% at fizetnek ki a melosoknak is jol keresnenek es otthagynak az audit is... Egy apc araba a munkaskoltseg a legkevesebb...
 
Elyel nappal budapest helyett meg lessz majd elyel nappal gyor! Vagy szeged... Budapestrol ki is lehet koltozni nem csak be... Es akkor egy csomo problema megoldodik... /megy a siras hogy nem tudnak megelni budapesten meg kicsi az alberlet meg szr... Miert nem koltozik videkre az ilyen??? /ingyen hazat akarnak onkormanyzati berlakas formalyaba mert nem tudja eltartani magat.... Nem onkormanyzati berlakas kell az ilyeneknek hanem koltozzenek le videkre es kessz. Aki nem birja fentartani magat egy adott helyen koltozzon mashova ahol fentudja.
On
 
Elyel nappal budapest helyett meg lessz majd elyel nappal gyor! Vagy szeged... Budapestrol ki is lehet koltozni nem csak be... Es akkor egy csomo problema megoldodik... /megy a siras hogy nem tudnak megelni budapesten meg kicsi az alberlet meg szr... Miert nem koltozik videkre az ilyen??? /ingyen hazat akarnak onkormanyzati berlakas formalyaba mert nem tudja eltartani magat.... Nem onkormanyzati berlakas kell az ilyeneknek hanem koltozzenek le videkre es kessz.
On

Ahol van meló vidéken ott ez ugyan úgy gond szerintem mint Pesten. Sopronba tudod mi pénzt kérnek el penészes lukakért? De Gödöllőn sem jobb a szitu konkrétan pesti árak vannak. Nézd meg mi megy most Debrecenbe vagy Kecskeméten... Ahol olcsó az albérlet meg a lakás ott azért olcsó mert kutya nem akar odaköltözni.. mivel nincs meló.
 
Ahol van meló vidéken ott ez ugyan úgy gond szerintem mint Pesten. Sopronba tudod mi pénzt kérnek el penészes lukakért? De Gödöllőn sem jobb a szitu konkrétan pesti árak vannak. Nézd meg mi megy most Debrecenbe vagy Kecskeméten... Ahol olcsó az albérlet meg a lakás ott azért olcsó mert kutya nem akar odaköltözni.. mivel nincs meló.
Ezek a dolgok összefügnek, ha meló nincs akkor a lakásárakat a turizmus tudja csak betámasztani, főleg ha gyenge a forint, fűrdőhelyeken 3500 HUF/fő a tarifa a szállásra.
 
Ezek a dolgok összefügnek, ha meló nincs akkor a lakásárakat a turizmus tudja csak betámasztani, főleg ha gyenge a forint, fűrdőhelyeken 3500 HUF/fő a tarifa a szállásra.

Bocsi de ez most nem értem hogy jön ide. Én arra reagáltam hogy előttem szóló azt javasolta pestiek ne panaszkodjanak a magas albérlet árakra hanem menjenek le vidékre. Mintha az bármit megoldana ha mondjuk 20-30 ezer ember leköltözne Borsodba mert ott még olcsó a lakás aztán meg kb éhen döglene mert nincs meló.
Egyébként is utálom ezt a teljesen felesleges vidék vs főváros szembeállítást. Semmi értelme viszont baromi romboló jellegű...
 
Ha arra sincs penze koltozzon a nagyvaroshoz kozeli kisvarosba vagy faluba... Tomegkozlekedes mimd jo ezeken a helyeken ... Ugyan annyi idot utazik egy nagyvaros kozeleben levo falubol busszal mint tenne ezt bp n a bkv val. Szekszard kecskemet paks kornyeki falvak mimd olcsok es tomegkozlekedessel konmyen elerheto viszonylag suru a jarat. /egy orab tobbszor/ van ahol negyedorankent... Videken is vannak tarsashazak sot falvakba ahol nagy tsz volt tobb is.../mindig van elado mert kozos kert hasonlok falun azert termelni akar a torzsgyokos falusi. Ha csak paradicsomot paprikat akkor is. /persze nem a gazvetokrol beszelek./
 
  • Tetszik
Reactions: phaidros