[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

Már mondtam,hogy ajándékozzuk a Lengyeleknek vagy a Bolgároknak a szállítási költség is húzós lesz bárhová! Szomorú,de sajnos így jártunk.....
 
Egyre inkább az az érzésem, hogy ez a „Honvédelmi Minisztérium Vagyonfelügyeleti Főosztály” érzi a vesztét..
Most mutatják, hogy ők mennyire dolgoznak... de direkt úgy festik le a mesét, hogy még csak véletlenül se legyen vevő, hogy aztán megint megpróbálhassák elárverezni, aztán megint, meg megint....
Vagy csak szimplán ostobák...
pedig mennyi ritka gépre lehetne cserealap a reptárnak (mondjuk külső szemlélőként úgy néz ki, azok is szarnak bele, van ami van, oszt jóvan.).... görög, olasz, portugál, spanyol múzeumoknak nincs Mig-29-ese, nekünk meg nincs A-7, Fiat G91, Tornado, stb...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and tonyo
Egyre inkább az az érzésem, hogy ez a „Honvédelmi Minisztérium Vagyonfelügyeleti Főosztály” érzi a vesztét..
Most mutatják, hogy ők mennyire dolgoznak... de direkt úgy festik le a mesét, hogy még csak véletlenül se legyen vevő, hogy aztán megint megpróbálhassák elárverezni, aztán megint, meg megint....
Vagy csak szimplán ostobák...
pedig mennyi ritka gépre lehetne cserealap a reptárnak (mondjuk külső szemlélőként úgy néz ki, azok is szarnak bele, van ami van, oszt jóvan.).... görög, olasz, portugál, spanyol múzeumoknak nincs Mig-29-ese, nekünk meg nincs A-7, Fiat G91, Tornado, stb...
Ez neked jól hangzik, de a HMVF-nak nem feladata szerintem a Reptár készlet növelése. Ha lenne is ilyen cserek az csak forrást vinne el.
Tehát az, hogy nekik mi a feladat a cél, és mit szeretne egy repülést szerető, az nem feltétlen eredményes közös részhalmazt.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
ennek ellenére a katonai jogászok azt javasolták, hogy az én személyes felelősségre vonásom történjen meg, így meggyanúsítottak nagy értékű haditechnikai érték rongálásával.
Ok. Ha erre valaha is sor került volna, akkor én utólag kérném, hogy ezeknek a meg nem értette zsenik esetleg a felső vezetés összes tagját is felelösségre vonták volna a miniszerig bezárólag, akiknek személyes felelősségük volt a fél év alatt 6,5 óra repülésben?

Hát a kurva jó édesanyjukat azt. 10 éve volt, de ez most megemelte a vérnyomásomat.
 
Én még mindig azt mondom tesztelésre, meg lemásolási próbálkozásra jók lennének, vagy csak működőképessé tenni amennyit lehet és jól elcsomagolni, hogy hátha jó lesz még valamire.

De ha herdálás vagy töketlenkedés a cél, én kiszedném a visszaélés szempontjából veszélyesnek ítélt műszereket, rakétákat és működőképes hajtóműveket, és az így használhatatlanná váló gépeket 1-esével árverésre dobnám civil szférának. Könnyebb eladni, mert sokan akiknek van pénze szívesen elnézeget egy drága és nem csúnya gépet az udvarában kiállítási tárgyként.
 
Ez neked jól hangzik, de a HMVF-nak nem feladata szerintem a Reptár készlet növelése. Ha lenne is ilyen cserek az csak forrást vinne el.
Tehát az, hogy nekik mi a feladat a cél, és mit szeretne egy repülést szerető, az nem feltétlen eredményes közös részhalmazt.
Ez mindenkinek jól hangzik.
A feladat és a cél világosan látszik sajnos. Papírhegyek és ügydarabok gyártása az érdemi munka teljes mellőzésével, mint az megszokott bizonyos szint felett a honvédségben...
Két alternatíva létezik: vagy kapunk valami értékeset értük, vagy egyáltóhelyükben fognak elrohadni...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Én még mindig azt mondom tesztelésre, meg lemásolási próbálkozásra jók lennének, vagy csak működőképessé tenni amennyit lehet és jól elcsomagolni, hogy hátha jó lesz még valamire.

De ha herdálás vagy töketlenkedés a cél, én kiszedném a visszaélés szempontjából veszélyesnek ítélt műszereket, rakétákat és működőképes hajtóműveket, és az így használhatatlanná váló gépeket 1-esével árverésre dobnám civil szférának. Könnyebb eladni, mert sokan akiknek van pénze szívesen elnézeget egy drága és nem csúnya gépet az udvarában kiállítási tárgyként.
Mit akarunk tesztelni egy 30+ éves elavult típuson? Mit akarunk másolni, amikor a 9.12 koncepciója mára lényegében megbukott? Mi akarunk másolni, amikor gyártani és tervezni sem tudunk vadászgépet perpill?

Ezek a gépek roncsok. Arra valók, amire a roncsok. Legfeljebb múzeumba.
 
Mit akarunk tesztelni egy 30+ éves elavult típuson? Mit akarunk másolni, amikor a 9.12 koncepciója mára lényegében megbukott? Mi akarunk másolni, amikor gyártani és tervezni sem tudunk vadászgépet perpill?

Ezek a gépek roncsok. Arra valók, amire a roncsok. Legfeljebb múzeumba.

MiG-29-es egyáltalán ért el egyáltalán valaha bármi légiharc győzelmet ember vezette géppel szemben?
És nyugati géppel szemben?
Tényleg nem tudom, valaki kisegítene?
 
Én még mindig azt mondom tesztelésre, meg lemásolási próbálkozásra jók lennének, vagy csak működőképessé tenni amennyit lehet és jól elcsomagolni, hogy hátha jó lesz még valamire.

De ha herdálás vagy töketlenkedés a cél, én kiszedném a visszaélés szempontjából veszélyesnek ítélt műszereket, rakétákat és működőképes hajtóműveket, és az így használhatatlanná váló gépeket 1-esével árverésre dobnám civil szférának. Könnyebb eladni, mert sokan akiknek van pénze szívesen elnézeget egy drága és nem csúnya gépet az udvarában kiállítási tárgyként.

A legjobb megoldás, darabonként értékesíteni, múzeumoknak, haditechnikai parkoknak. Esetleg, elcserélni, nálunk nem lévő, egyéb kiállítható nehézfegyverre. Maradjon egy a reptárban, szépen lefestve, kiállítási tárgyként. A többi mehet. Nem tudjuk feltámasztani, nem is érdemes már talán. Elavult lett mára, abban a formában, amiben nálunk repült. Felújítani, korszerűsíteni, nem tudom mennyibe kerülne, de nem hinném hogy érdemes belevágni már. Ma szerintem, a lengyelek sem kezedenék újra a felújításukat már.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77
MiG-29-es egyáltalán ért el egyáltalán valaha bármi légiharc győzelmet ember vezette géppel szemben?
És nyugati géppel szemben?
Tényleg nem tudom, valaki kisegítene?

Polgári gépek is számitanak ? Mert a Kubai légierö MIG 29-es gépe lött le egy Cesna gépet,amin kubai ellenzákiek próbáltak berepülni Kubába.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and borisz
Mit akarunk tesztelni egy 30+ éves elavult típuson? Mit akarunk másolni, amikor a 9.12 koncepciója mára lényegében megbukott? Mi akarunk másolni, amikor gyártani és tervezni sem tudunk vadászgépet perpill?

Ezek a gépek roncsok. Arra valók, amire a roncsok. Legfeljebb múzeumba.

mondjuk egy hajtómű gyártáshoz pont jó szétkapni, és megvizsgálni. Vagy hogy aerodinamikai szempontból tudunk-e olyan szárnyat előállítani megfelelő szilárdságban. Sokminden tesztelésére jó ám egy kupac ilyen múzeum-szökevény. Ha valaha akarunk építeni bármi repülő cuccot ami 100km-nél messzebb megy fizikai teszteléseket kell végezni. Ezt 0-ról kell végezni, vagy van amin elinduljon az ember mint összehasonlítási alap nem mindegy. Egy gripent szétkapni ilyen célból hülyeség lenne, viszont egy mig-29-nek már mindegy. Ismertek a hibái, de tud repülni, és mégiscsak egy 2 hajtóműves harci gép, szóval lehet vele tesztkamrákban (pl.: szélcsatorna, hajtóműtesztelő kamra ) vagy akár valós környezetben is akár kifutópályán (szélturbinával) vagy ha van még biztonságosan működő akkor alacsony magassági aerodinamikai tesztekre.

(De pl a szír konfliktus is mutatja hogy a szír légierő milyen lepukkant szarokkal képes bombázni mikor már nincs más, ahhoz képest egy mig-29 csodafegyver kategória amennyiben működik) Nem kell feltétlen eldobni, ezt a mentalitást illene már elfelejteni.

Mondok egy extrém példát egy 30 évig tartó világháborúban az elején van f-35, Szu-57 végén vannak kövek-botok-meg parittyák.

Másik lehetőség, hogy meg kell vizsgálni, hány tehető minimális ráfordítással működőképessé, azokat szépen alkatrészekkel együtt. elcsomagolni, és valami raktárba elrakni nem kell reptér mellé, bárhol jó. A többi meg mehet múzeumba vagy magángyűlytőknek vagy a franc tudja hova. Hajtóművek meg reptérkarbantartó (Hóelfúvó), és tűzoltó-berendezésekhez felhasználható (utóbbi t-72 alvázra szerelve gáz és olaj-kút/cső oltásokhoz)
 
mondjuk egy hajtómű gyártáshoz pont jó szétkapni, és megvizsgálni.
Pont ott kapod a legkevesebb tipped. Attól, hogy fogod és szétvágod és mikroszkóp alá is teszed az alkatrészt halvány lövésed sem lehet, hogy milyen folyamatokon ment keresztül és azt sem, hogy azt hogyan és mivel érték el. Mintha odabtennék eléd egy hi-tech polimer kompozitot és akkor mondd meg, hogy azt hogyan gyártották és és mik az autokláv paraméterei. Ez kb. a tenyérjóslás szintjén levő "tudomány" lenne...

Vagy hogy aerodinamikai szempontból tudunk-e olyan szárnyat előállítani megfelelő szilárdságban.
Ez szimpla szilárdsági méretezés ismert tulajdonságú anyagokkal. Ehhez nem kell szétszedni sőt, még a gépre sem nézni.

Ha valaha akarunk építeni bármi repülő cuccot ami 100km-nél messzebb megy fizikai teszteléseket kell végezni.
Esélyünk sincs olyan szinten le vagyunk maradva a világtól. A svédek folyamatosan tolták a repiparukat, de a csúcsgépükbe is mindig külföldi hajtómű került és mindig külföldi volt a fő légiharc-fegyverzet. Az RBS-15-öt leszámítva a PGM is.

Ezek után mennyire mentek el otthonról, hogy te ennyire álomvilágban élsz?

Mondok egy extrém példát egy 30 évig tartó világháborúban az elején van f-35, Szu-57 végén vannak kövek-botok-meg parittyák.
Mondjuk úgy, hogy ezen a ponton már tényleg fogom a fejem. De most se erőm, se kedven kisregényt írni egyetlen bugyuta mondatra... Technikailag, műszakilag, politikailag is nettó ökörség az egész.

Másik lehetőség, hogy meg kell vizsgálni, hány tehető minimális ráfordítással működőképessé, azokat szépen alkatrészekkel együtt. elcsomagolni, és valami raktárba elrakni nem kell reptér mellé, bárhol jó.
Ezt ingyen csípőből megmondom neked. RONCS. Pont. Ami használható volt, azt már eladták. Ezen gépek értéke az, amit "a kohók kb. adnak érte".

A többi meg mehet múzeumba vagy magángyűlytőknek vagy a franc tudja hova. Hajtóművek meg reptérkarbantartó (Hóelfúvó), és tűzoltó-berendezésekhez felhasználható (utóbbi t-72 alvázra szerelve gáz és olaj-kút/cső oltásokhoz)
A hajótműveket tudtommal régen eladták a SOLAR-nak...
 
MiG-29-es egyáltalán ért el egyáltalán valaha bármi légiharc győzelmet ember vezette géppel szemben?
És nyugati géppel szemben?
Tényleg nem tudom, valaki kisegítene?

Etióp-Eritreai háborúban állítólag igen. (Nem nyugati géppel szemben, MiG-21 és Szu-25 (?))
 
szóval lehet vele tesztkamrákban (pl.: szélcsatorna, hajtóműtesztelő kamra ) vagy akár valós környezetben is akár kifutópályán (szélturbinával) vagy ha van még biztonságosan működő akkor alacsony magassági aerodinamikai tesztekre.

Pár gondolat:
  • Magyarországon nincs semmiféle tesztkamra, se komoly szélcsatorna, se hajtómű fékpad. A BME Áramlástan szélcsatornája csak alapszintű egyetemi oktató és kutató szélcsatorna, repipari szinthez édeskevés.
  • A valós környezetben a kifutópályán milyen szélturbinára gondoltál? Ilyen téren milyen ismereteid vannak? Van valami konkrét elképzelésed? Én értem, hogy mire gondolsz, csak arra vagyok kíváncsi, hogy mielőtt leírtad a fenti elképzeléseid, utánajártál-e a lehetőségeknek is?
  • Nincs biztonságosan működő példány. Igen, van olyan, hogy irgalmatlanul hosszadalmas és rendkívül költséges módpn reaktiválnak egy típust, ami utána kizárólag az eredeti repülési sebesség és magasságtartománya csak egy szűk szegmensében repülhetett, lásd Avro Vulcan. Viszont funkciótlan "tesztrepülésekhez" egy MiG-29-es igen drága rezsijű masina. Erre sem árt gondolni. Különösen úgy, hogy egy sokmillió forint per óra üzemköltségű géppel kb egy Cessna repülési tartományában evickélnénk.
 
Másik lehetőség, hogy meg kell vizsgálni, hány tehető minimális ráfordítással működőképessé, azokat szépen alkatrészekkel együtt. elcsomagolni, és valami raktárba elrakni nem kell reptér mellé, bárhol jó.

Te most vissza akarod lapátolni a sz*rt a tehénbe. Eddig volt Isaszegen az inkurrenciaraktár, tartalék hajtóművek, kabintetők, fegyverzet, segédanyagok, pótalkatrészek garmadájával, de azt bizony felszámolták. Zéró, kuka. A négy gépet meg, amely 2010 decemberében még repképes volt, 2011 környékén visszakomplettírozták a többi géppel, így az amúgy repképtelen donnor példányok mind visszakapták az üzemidős alkatrészeiket, a repképesek pedig az eredeti, lejártakat.
Valaki akkor úgy gondolta, hogy a papíron komplett, összerakott flotta jobban értékesíthető, mint négy darab repképes példány.
Idén azt a gépet is kihúzták a fűtött hangárból, amely idáig legalább kiállítási példány volt a látogatóknak meg a sajtónak, hogy ne a Gripenbe akarjon minden iskoláscsoport beülni.
Ez amúgy kissé azt a skizoid-romantikus hatást kölcsönözte a dolgoknak, mintha még mindig üzemben lenne a dicsőséges "Nagyvas".

Szóval se ép gép, se pótalkatrész, se raktár nincs már.
Az elspájzolásra 2010-ben kellett volna gondolni, nem most.
 
Ha valaha akarunk építeni bármi repülő cuccot ami 100km-nél messzebb megy fizikai teszteléseket kell végezni.
Ha valaha valamit építünk, akkor az nem ilyen túlmotorizált szerkezet lesz.. erőben mozgásparaméterekben, ha üzemképesek lennének, a mi MiG-29-eseink még ma is a csúcs közelében lennének. Semmilyen hasznos következtetést nem lehetne levonni abból, hogy egy ilyen robusztus bivalyerős szerkezetet tesztelgetünk... Hasonlót meg pláne nem tudnánk csinálni még száz év múlva sem... Az az igazság hogy a technológiai szintünk még a hetvenes évek szovjetúniójáét sem éri el... Az, hogy összelegózunk mercsedesz, suzuki, meg audi jellegű fostalicskákat, még nagyon nem az a színvonal, mint ami a hetvenes-nyolcvanas évek repipara volt. (ilyen autókat még a csucsuk is összekendácsolnak, de egy őskövület D-30-as megépítését se nagyon adná ki az eszük, ha az oroszok nem fogták volna a kezüket, pedig a földön minden ötödik ember kínai)
Hajtóművek meg reptérkarbantartó (Hóelfúvó), és tűzoltó-berendezésekhez felhasználható (utóbbi t-72 alvázra szerelve gáz és olaj-kút/cső oltásokhoz)
Hőbörgőből (jégpucoló) van összesen vagy öt, de lehet, hogy sokat mondok és azokba is M701-eseket használnak és az is bőven elég... Mennek évi 5 órát legfeljebb.. kb. 2100-ban kell őket majd leváltani valamivel...
A tűzoltó harckocsi meg szintén be van indítva évente összesen vagy két órahosszára (szintén évtizedekre elég a mostani )... meg abból is van igény kb háromra...


Pénzt legfeljebb úgy láthatnánk belőlük, ha ki lenne jelölve a leggatyább 4-5db teljes szétborításra és felraknánk a vaterára a felpolírozott kompresszorlapátokat meg a kabinműszereket.. abból becsorogna néhány tízmillió...
 
Pont ott kapod a legkevesebb tipped. Attól, hogy fogod és szétvágod és mikroszkóp alá is teszed az alkatrészt halvány lövésed sem lehet, hogy milyen folyamatokon ment keresztül és azt sem, hogy azt hogyan és mivel érték el. Mintha odabtennék eléd egy hi-tech polimer kompozitot és akkor mondd meg, hogy azt hogyan gyártották és és mik az autokláv paraméterei. Ez kb. a tenyérjóslás szintjén levő "tudomány" lenne...


Ez szimpla szilárdsági méretezés ismert tulajdonságú anyagokkal. Ehhez nem kell szétszedni sőt, még a gépre sem nézni.


Esélyünk sincs olyan szinten le vagyunk maradva a világtól. A svédek folyamatosan tolták a repiparukat, de a csúcsgépükbe is mindig külföldi hajtómű került és mindig külföldi volt a fő légiharc-fegyverzet. Az RBS-15-öt leszámítva a PGM is.

Ezek után mennyire mentek el otthonról, hogy te ennyire álomvilágban élsz?


Mondjuk úgy, hogy ezen a ponton már tényleg fogom a fejem. De most se erőm, se kedven kisregényt írni egyetlen bugyuta mondatra... Technikailag, műszakilag, politikailag is nettó ökörség az egész.


Ezt ingyen csípőből megmondom neked. RONCS. Pont. Ami használható volt, azt már eladták. Ezen gépek értéke az, amit "a kohók kb. adnak érte".


A hajótműveket tudtommal régen eladták a SOLAR-nak...

Ez a kínai hajtóműipar...