[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Én még mindig azt mondom tesztelésre, meg lemásolási próbálkozásra jók lennének, vagy csak működőképessé tenni amennyit lehet és jól elcsomagolni, hogy hátha jó lesz még valamire.

De ha herdálás vagy töketlenkedés a cél, én kiszedném a visszaélés szempontjából veszélyesnek ítélt műszereket, rakétákat és működőképes hajtóműveket, és az így használhatatlanná váló gépeket 1-esével árverésre dobnám civil szférának. Könnyebb eladni, mert sokan akiknek van pénze szívesen elnézeget egy drága és nem csúnya gépet az udvarában kiállítási tárgyként.
Mit akarunk tesztelni egy 30+ éves elavult típuson? Mit akarunk másolni, amikor a 9.12 koncepciója mára lényegében megbukott? Mi akarunk másolni, amikor gyártani és tervezni sem tudunk vadászgépet perpill?

Ezek a gépek roncsok. Arra valók, amire a roncsok. Legfeljebb múzeumba.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Mit akarunk tesztelni egy 30+ éves elavult típuson? Mit akarunk másolni, amikor a 9.12 koncepciója mára lényegében megbukott? Mi akarunk másolni, amikor gyártani és tervezni sem tudunk vadászgépet perpill?

Ezek a gépek roncsok. Arra valók, amire a roncsok. Legfeljebb múzeumba.

MiG-29-es egyáltalán ért el egyáltalán valaha bármi légiharc győzelmet ember vezette géppel szemben?
És nyugati géppel szemben?
Tényleg nem tudom, valaki kisegítene?
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 933
18 410
113
Én még mindig azt mondom tesztelésre, meg lemásolási próbálkozásra jók lennének, vagy csak működőképessé tenni amennyit lehet és jól elcsomagolni, hogy hátha jó lesz még valamire.

De ha herdálás vagy töketlenkedés a cél, én kiszedném a visszaélés szempontjából veszélyesnek ítélt műszereket, rakétákat és működőképes hajtóműveket, és az így használhatatlanná váló gépeket 1-esével árverésre dobnám civil szférának. Könnyebb eladni, mert sokan akiknek van pénze szívesen elnézeget egy drága és nem csúnya gépet az udvarában kiállítási tárgyként.

A legjobb megoldás, darabonként értékesíteni, múzeumoknak, haditechnikai parkoknak. Esetleg, elcserélni, nálunk nem lévő, egyéb kiállítható nehézfegyverre. Maradjon egy a reptárban, szépen lefestve, kiállítási tárgyként. A többi mehet. Nem tudjuk feltámasztani, nem is érdemes már talán. Elavult lett mára, abban a formában, amiben nálunk repült. Felújítani, korszerűsíteni, nem tudom mennyibe kerülne, de nem hinném hogy érdemes belevágni már. Ma szerintem, a lengyelek sem kezedenék újra a felújításukat már.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77

Bleroka

Well-Known Member
2019. március 16.
365
1 066
93
MiG-29-es egyáltalán ért el egyáltalán valaha bármi légiharc győzelmet ember vezette géppel szemben?
És nyugati géppel szemben?
Tényleg nem tudom, valaki kisegítene?

Polgári gépek is számitanak ? Mert a Kubai légierö MIG 29-es gépe lött le egy Cesna gépet,amin kubai ellenzákiek próbáltak berepülni Kubába.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and borisz

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Mit akarunk tesztelni egy 30+ éves elavult típuson? Mit akarunk másolni, amikor a 9.12 koncepciója mára lényegében megbukott? Mi akarunk másolni, amikor gyártani és tervezni sem tudunk vadászgépet perpill?

Ezek a gépek roncsok. Arra valók, amire a roncsok. Legfeljebb múzeumba.

mondjuk egy hajtómű gyártáshoz pont jó szétkapni, és megvizsgálni. Vagy hogy aerodinamikai szempontból tudunk-e olyan szárnyat előállítani megfelelő szilárdságban. Sokminden tesztelésére jó ám egy kupac ilyen múzeum-szökevény. Ha valaha akarunk építeni bármi repülő cuccot ami 100km-nél messzebb megy fizikai teszteléseket kell végezni. Ezt 0-ról kell végezni, vagy van amin elinduljon az ember mint összehasonlítási alap nem mindegy. Egy gripent szétkapni ilyen célból hülyeség lenne, viszont egy mig-29-nek már mindegy. Ismertek a hibái, de tud repülni, és mégiscsak egy 2 hajtóműves harci gép, szóval lehet vele tesztkamrákban (pl.: szélcsatorna, hajtóműtesztelő kamra ) vagy akár valós környezetben is akár kifutópályán (szélturbinával) vagy ha van még biztonságosan működő akkor alacsony magassági aerodinamikai tesztekre.

(De pl a szír konfliktus is mutatja hogy a szír légierő milyen lepukkant szarokkal képes bombázni mikor már nincs más, ahhoz képest egy mig-29 csodafegyver kategória amennyiben működik) Nem kell feltétlen eldobni, ezt a mentalitást illene már elfelejteni.

Mondok egy extrém példát egy 30 évig tartó világháborúban az elején van f-35, Szu-57 végén vannak kövek-botok-meg parittyák.

Másik lehetőség, hogy meg kell vizsgálni, hány tehető minimális ráfordítással működőképessé, azokat szépen alkatrészekkel együtt. elcsomagolni, és valami raktárba elrakni nem kell reptér mellé, bárhol jó. A többi meg mehet múzeumba vagy magángyűlytőknek vagy a franc tudja hova. Hajtóművek meg reptérkarbantartó (Hóelfúvó), és tűzoltó-berendezésekhez felhasználható (utóbbi t-72 alvázra szerelve gáz és olaj-kút/cső oltásokhoz)
 
M

molnibalage

Guest
mondjuk egy hajtómű gyártáshoz pont jó szétkapni, és megvizsgálni.
Pont ott kapod a legkevesebb tipped. Attól, hogy fogod és szétvágod és mikroszkóp alá is teszed az alkatrészt halvány lövésed sem lehet, hogy milyen folyamatokon ment keresztül és azt sem, hogy azt hogyan és mivel érték el. Mintha odabtennék eléd egy hi-tech polimer kompozitot és akkor mondd meg, hogy azt hogyan gyártották és és mik az autokláv paraméterei. Ez kb. a tenyérjóslás szintjén levő "tudomány" lenne...

Vagy hogy aerodinamikai szempontból tudunk-e olyan szárnyat előállítani megfelelő szilárdságban.
Ez szimpla szilárdsági méretezés ismert tulajdonságú anyagokkal. Ehhez nem kell szétszedni sőt, még a gépre sem nézni.

Ha valaha akarunk építeni bármi repülő cuccot ami 100km-nél messzebb megy fizikai teszteléseket kell végezni.
Esélyünk sincs olyan szinten le vagyunk maradva a világtól. A svédek folyamatosan tolták a repiparukat, de a csúcsgépükbe is mindig külföldi hajtómű került és mindig külföldi volt a fő légiharc-fegyverzet. Az RBS-15-öt leszámítva a PGM is.

Ezek után mennyire mentek el otthonról, hogy te ennyire álomvilágban élsz?

Mondok egy extrém példát egy 30 évig tartó világháborúban az elején van f-35, Szu-57 végén vannak kövek-botok-meg parittyák.
Mondjuk úgy, hogy ezen a ponton már tényleg fogom a fejem. De most se erőm, se kedven kisregényt írni egyetlen bugyuta mondatra... Technikailag, műszakilag, politikailag is nettó ökörség az egész.

Másik lehetőség, hogy meg kell vizsgálni, hány tehető minimális ráfordítással működőképessé, azokat szépen alkatrészekkel együtt. elcsomagolni, és valami raktárba elrakni nem kell reptér mellé, bárhol jó.
Ezt ingyen csípőből megmondom neked. RONCS. Pont. Ami használható volt, azt már eladták. Ezen gépek értéke az, amit "a kohók kb. adnak érte".

A többi meg mehet múzeumba vagy magángyűlytőknek vagy a franc tudja hova. Hajtóművek meg reptérkarbantartó (Hóelfúvó), és tűzoltó-berendezésekhez felhasználható (utóbbi t-72 alvázra szerelve gáz és olaj-kút/cső oltásokhoz)
A hajótműveket tudtommal régen eladták a SOLAR-nak...
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 967
32 258
113
MiG-29-es egyáltalán ért el egyáltalán valaha bármi légiharc győzelmet ember vezette géppel szemben?
És nyugati géppel szemben?
Tényleg nem tudom, valaki kisegítene?

Etióp-Eritreai háborúban állítólag igen. (Nem nyugati géppel szemben, MiG-21 és Szu-25 (?))
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
szóval lehet vele tesztkamrákban (pl.: szélcsatorna, hajtóműtesztelő kamra ) vagy akár valós környezetben is akár kifutópályán (szélturbinával) vagy ha van még biztonságosan működő akkor alacsony magassági aerodinamikai tesztekre.

Pár gondolat:
  • Magyarországon nincs semmiféle tesztkamra, se komoly szélcsatorna, se hajtómű fékpad. A BME Áramlástan szélcsatornája csak alapszintű egyetemi oktató és kutató szélcsatorna, repipari szinthez édeskevés.
  • A valós környezetben a kifutópályán milyen szélturbinára gondoltál? Ilyen téren milyen ismereteid vannak? Van valami konkrét elképzelésed? Én értem, hogy mire gondolsz, csak arra vagyok kíváncsi, hogy mielőtt leírtad a fenti elképzeléseid, utánajártál-e a lehetőségeknek is?
  • Nincs biztonságosan működő példány. Igen, van olyan, hogy irgalmatlanul hosszadalmas és rendkívül költséges módpn reaktiválnak egy típust, ami utána kizárólag az eredeti repülési sebesség és magasságtartománya csak egy szűk szegmensében repülhetett, lásd Avro Vulcan. Viszont funkciótlan "tesztrepülésekhez" egy MiG-29-es igen drága rezsijű masina. Erre sem árt gondolni. Különösen úgy, hogy egy sokmillió forint per óra üzemköltségű géppel kb egy Cessna repülési tartományában evickélnénk.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Másik lehetőség, hogy meg kell vizsgálni, hány tehető minimális ráfordítással működőképessé, azokat szépen alkatrészekkel együtt. elcsomagolni, és valami raktárba elrakni nem kell reptér mellé, bárhol jó.

Te most vissza akarod lapátolni a sz*rt a tehénbe. Eddig volt Isaszegen az inkurrenciaraktár, tartalék hajtóművek, kabintetők, fegyverzet, segédanyagok, pótalkatrészek garmadájával, de azt bizony felszámolták. Zéró, kuka. A négy gépet meg, amely 2010 decemberében még repképes volt, 2011 környékén visszakomplettírozták a többi géppel, így az amúgy repképtelen donnor példányok mind visszakapták az üzemidős alkatrészeiket, a repképesek pedig az eredeti, lejártakat.
Valaki akkor úgy gondolta, hogy a papíron komplett, összerakott flotta jobban értékesíthető, mint négy darab repképes példány.
Idén azt a gépet is kihúzták a fűtött hangárból, amely idáig legalább kiállítási példány volt a látogatóknak meg a sajtónak, hogy ne a Gripenbe akarjon minden iskoláscsoport beülni.
Ez amúgy kissé azt a skizoid-romantikus hatást kölcsönözte a dolgoknak, mintha még mindig üzemben lenne a dicsőséges "Nagyvas".

Szóval se ép gép, se pótalkatrész, se raktár nincs már.
Az elspájzolásra 2010-ben kellett volna gondolni, nem most.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 694
3 882
113
Ha valaha akarunk építeni bármi repülő cuccot ami 100km-nél messzebb megy fizikai teszteléseket kell végezni.
Ha valaha valamit építünk, akkor az nem ilyen túlmotorizált szerkezet lesz.. erőben mozgásparaméterekben, ha üzemképesek lennének, a mi MiG-29-eseink még ma is a csúcs közelében lennének. Semmilyen hasznos következtetést nem lehetne levonni abból, hogy egy ilyen robusztus bivalyerős szerkezetet tesztelgetünk... Hasonlót meg pláne nem tudnánk csinálni még száz év múlva sem... Az az igazság hogy a technológiai szintünk még a hetvenes évek szovjetúniójáét sem éri el... Az, hogy összelegózunk mercsedesz, suzuki, meg audi jellegű fostalicskákat, még nagyon nem az a színvonal, mint ami a hetvenes-nyolcvanas évek repipara volt. (ilyen autókat még a csucsuk is összekendácsolnak, de egy őskövület D-30-as megépítését se nagyon adná ki az eszük, ha az oroszok nem fogták volna a kezüket, pedig a földön minden ötödik ember kínai)
Hajtóművek meg reptérkarbantartó (Hóelfúvó), és tűzoltó-berendezésekhez felhasználható (utóbbi t-72 alvázra szerelve gáz és olaj-kút/cső oltásokhoz)
Hőbörgőből (jégpucoló) van összesen vagy öt, de lehet, hogy sokat mondok és azokba is M701-eseket használnak és az is bőven elég... Mennek évi 5 órát legfeljebb.. kb. 2100-ban kell őket majd leváltani valamivel...
A tűzoltó harckocsi meg szintén be van indítva évente összesen vagy két órahosszára (szintén évtizedekre elég a mostani )... meg abból is van igény kb háromra...


Pénzt legfeljebb úgy láthatnánk belőlük, ha ki lenne jelölve a leggatyább 4-5db teljes szétborításra és felraknánk a vaterára a felpolírozott kompresszorlapátokat meg a kabinműszereket.. abból becsorogna néhány tízmillió...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 288
76 868
113
Pont ott kapod a legkevesebb tipped. Attól, hogy fogod és szétvágod és mikroszkóp alá is teszed az alkatrészt halvány lövésed sem lehet, hogy milyen folyamatokon ment keresztül és azt sem, hogy azt hogyan és mivel érték el. Mintha odabtennék eléd egy hi-tech polimer kompozitot és akkor mondd meg, hogy azt hogyan gyártották és és mik az autokláv paraméterei. Ez kb. a tenyérjóslás szintjén levő "tudomány" lenne...


Ez szimpla szilárdsági méretezés ismert tulajdonságú anyagokkal. Ehhez nem kell szétszedni sőt, még a gépre sem nézni.


Esélyünk sincs olyan szinten le vagyunk maradva a világtól. A svédek folyamatosan tolták a repiparukat, de a csúcsgépükbe is mindig külföldi hajtómű került és mindig külföldi volt a fő légiharc-fegyverzet. Az RBS-15-öt leszámítva a PGM is.

Ezek után mennyire mentek el otthonról, hogy te ennyire álomvilágban élsz?


Mondjuk úgy, hogy ezen a ponton már tényleg fogom a fejem. De most se erőm, se kedven kisregényt írni egyetlen bugyuta mondatra... Technikailag, műszakilag, politikailag is nettó ökörség az egész.


Ezt ingyen csípőből megmondom neked. RONCS. Pont. Ami használható volt, azt már eladták. Ezen gépek értéke az, amit "a kohók kb. adnak érte".


A hajótműveket tudtommal régen eladták a SOLAR-nak...

Ez a kínai hajtóműipar...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
A reverse engineeringnek még úgyis súlyos korlátai vannak, hogy rengeteg pénz mellé rengeteg olyan szakembert is felvonultatsz, aki a világ legjobb egyetemein és lutató központjain tanulja a háttértudomanyt.
Kína még ilyen segítséggel is csak lassan halad, miközben a németek, angolok, vagy épp magukban a franciák simán világszínvonalú hajtóművet fejlesztenek, szimplán csak azért, mert az igazán komoly ipari titkokat nem adják ki.
És ez a három ország messze nem Kína, vagy az USA.
 

Sivatagiróka

Well-Known Member
2017. február 7.
276
603
93
Szerintem csak arra van esély hogy egy mig29 rendszerbe tartó országnak kell , kanibalizmusra és kész.
Meg mondjuk egy dolgot nem értek miért nem probálják egyenként ? bár van tippem van 5 db ami ér is valamit és többi szemét, ha neked kell hadianyagként megsemmisíteni plusz költség :D stb stb... :D
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Itt nagyon sokan alábecsülik a magyar háttértudást és lehetőségeket. Az egész csak pénz és akarat kérdése. Van az országban élvonalbeli gyártás is más területeken. Mindenki a szalagmunkára asszociál ipar hallatán. Pedig pl.: ott a Richter gyógyszerfejlesztése, ami világszinten élvonalbeli és nemhogy könnyű, hanem hatalmas tudást, végtelen precizitást, teszteket, időt, pénzt igényel, és bonyolultabb mint egy új benzin vagy dízelmotor kifejlesztése mégis meg tudjuk csinálni. Bámulatos hogy a rákosi-kádári népnevelés, hogy becsüljük le magunkat, még bukásuk után 1 generációnyi idő elteltével is milyen erősen tartja magát a nép nagy részében. (majdnem mindenkiben)
A századfordulón élen jártunk a kutatás-fejlesztésben, még az első világháború után is talpra álltunk ugyan volt visszaesés, de kapaszkodtunk vissza. Ennyit jelent a nemzetbe meg népbe vetett hit. Ami most hiányzik az emberek nagy részéből. Mert igenis meg tudnánk bármit csinálni, csak ki kell tartani és kinevelni olyanokat akik kellően okosak és elkötelezettek a fejlődés iránt. (nem csak majd megveszünk mindent és csücsülünk a babérjainkon mentalitásba süllyedünk. Így az örök lemaradásba kárhoztatunk )