[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Ha komolyan beleállnánk 2035- köré terv kész lenne meg a háttérinfrastruktúra mondjuk rajtunk kívül kb.5 hasonló ország finanszírozási és fejlesztési segítségével. 2045 körül reálisan legördülhetne a gyártósorról az első. Kb. 4generáció eleje képességű gép. 4+-os nem valószínű elsőre.

A beszólásokat meg mellőzd, mert ez még mindig mutatja, hogy nagy az arc és így nehéz beszélgetni veled, hogy folyamatosan lenézed a másikat. (Ez a jó tanács a jellemfejlődéshez)
  • És mi a használnál és kinek kellene egy 1978-as színvonalon (F-16A) levő gép 2040-ben?
  • Akkor mi adja a financiális hátteret, amikor most kijelented, hogy egy életképtelen terméked lesz 2040-ben?
  • Ez mostantól 20 év. Kína 20 év alatt nem tudta lemásolni vagy csak nagyon kb az AL-31-et pedig saját (orosz és nyugati szemmel szutyok) hajtómű gyártása volt. Erőforrása kb. végtelen. Akkor nekünk 0-ról ez hol sikerülne? Vagy a pár behaluzott betársult állammal?
  • Akkor meg ki finanszírozna egy olyan projektet, ami F-35A árban adna egy F-16A-t...?
  • Az ugye megvan, hogy román-jug próbálkozás eredménye az J-22 Orao az mit tudott mondjuk a 10 évvel korábbi Jaguarhoz képest? Úgy, hogy szinte minden főeleme külföldi volt kb. szart sem. Igazi "sikertörténet".
Befejeznéd végre a trollkodást?
Irritáló személyeskedéssel kombinálva az egész produkciód. Eddig te szólogattál be.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Nekem egyátalán nem irritálnó a személyisége, se a fogalmazása. Inkább csak arról van szó, hogy a realizmus és a pesszimizmus keveredik nála. Egyszerű kishitű pesszimizmusnak véli azt, ami realizmus.

Amúgy feltételes módban, nagyvonalú ötletelgetés helyett a legjobb lépésről lépésre végigvenni, mi kell ahhoz, hogy egy jelenleg, illetve a jövőben is rentábilis harcászati repülőgépet idehaza kifejlesszenek, illetve sorozatban gyártsanak, a gazdaságos darabszámban.
Ha ezek a lépések megvannak, akkor összeáll a kép, hogy minek van idehaza realitása.

Amikor molnibalage ellenpéládkat hoz fel, az nem a kádári "merjünk kicsik lenni" mentalitás, hanem a külföldről megismerhető példák intő sokasága.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
  • És mi a használnál és kinek kellene egy 1978-as színvonalon (F-16A) levő gép 2040-ben?
  • Akkor mi adja a financiális hátteret, amikor most kijelented, hogy egy életképtelen terméked lesz 2040-ben?
  • Ez mostantól 20 év. Kína 20 év alatt nem tudta lemásolni vagy csak nagyon kb az AL-31-et pedig saját (orosz és nyugati szemmel szutyok) hajtómű gyártása volt. Erőforrása kb. végtelen. Akkor nekünk 0-ról ez hol sikerülne? Vagy a pár behaluzott betársult állammal?
  • Akkor meg ki finanszírozna egy olyan projektet, ami F-35A árban adna egy F-16A-t...?
  • Az ugye megvan, hogy román-jug próbálkozás eredménye az J-22 Orao az mit tudott mondjuk a 10 évvel korábbi Jaguarhoz képest? Úgy, hogy szinte minden főeleme külföldi volt kb. szart sem. Igazi "sikertörténet".
Befejeznéd végre a trollkodást?
Irritáló személyeskedéssel kombinálva az egész produkciód. Eddig te szólogattál be.

Én leírtam szerintem mi lenne a hasznos. Te kezted el arcoskodással megfűszerezve, az egészet. Ha nem lekezelően írtál volna az elejétől akkor talán egy konstruktív ötlet is kisülhetett volna az álláspontok találkozásánál, ami akár hasznos lehetne, de legkevésbé sem hajlasz még a vitapartnered álláspontjának átgondolására sem. És tényleg nem én vagyok az első sem ezen a fórumon sem a cikked alatti kommentszekcióban aki felhívta a figyelmet, hogy lenézed a másikat, és nagyon egysíkú a gondolkodásmódod. (Segíteni próbáltam, hogy észrevedd, lehet kicsit provokatív módon, hogy ne szaladj el felette.) -sajnos úgy látom nem lehet.

Pénzügyileg meg sosem mondtam, hogy egy siker lenne, de az ipari szektor fém-és ötvözetgyártás, precíziós gépgyártás, és kutatási részlegek fejlesztésére/megalapozására tökéletes. Felőlem csinálhatunk erőműhöz való turbinákat is, azok is részben hasonló fejlesztésekkel járna. De egy ötletre így kirohanni régen láttam embert. Valami komoly ellenszenvet érezhetsz ezek a gépek iránt.

Trollkodni meg ezt nem tudom minek címzed ide, mikor:
1.: van jobb helye máshol ennek a mondatnak
2.: az ország képeségeinek és potenciáljának lehúzása inkább trollkodás, mint egy valamilyen fejlesztési ötlet felvetése.
3.: ha észre se veszed, hogy legalább annyira személyeskedsz, hozzá még lekezelően is fogalmazol mint a másik, ott komoly ego-túltengés van.
 
M

molnibalage

Guest
Én leírtam szerintem mi lenne a hasznos.
Miért hasznos legyártani egy olyan harci gépet 2040-ben, ami 1978-as színvonalon van? Te magad írtad ezt le lényegében, csak még ezt sem gondoltad végig.

Te kezted el arcoskodással megfűszerezve, az egészet.
Sehol nem arcoskodtam. .

Ha nem lekezelően írtál volna az elejétől akkor talán egy konstruktív ötlet is kisülhetett volna az álláspontok találkozásánál, ami akár hasznos lehetne, de legkevésbé sem hajlasz még a vitapartnered álláspontjának átgondolására sem.
Konstruktív ötletem az, hogy ilyen hülyesége ne basszunk el pénzt. Ingyen adtam.

És tényleg nem én vagyok az első sem ezen a fórumon sem a cikked alatti kommentszekcióban aki felhívta a figyelmet, hogy lenézed a másikat, és nagyon egysíkú a gondolkodásmódod. (Segíteni próbáltam, hogy észrevedd, lehet kicsit provokatív módon, hogy ne szaladj el felette.) -sajnos úgy látom nem lehet.
És nem te vagy az első, akit körberöhögnek az iparban dolgozók. Ez mire akart referencia lenni? Hogy a HTKA-n vannak, akik nem kedvelnek? Ennek mi a jelentősége egy műszaki vitában?

Pénzügyileg meg sosem mondtam, hogy egy siker lenne, de az ipari szektor fém-és ötvözetgyártás, precíziós gépgyártás, és kutatási részlegek fejlesztésére/megalapozására tökéletes.
Hogy 2040-re ESETLEG kitaláljuk azt egy valag pénz elköltése után, ami mát 40+ éve nem versenyképes? Hol a haszna ennek?

Felőlem csinálhatunk erőműhöz való turbinákat is, azok is részben hasonló fejlesztésekkel járna. De egy ötletre így kirohanni régen láttam embert. Valami komoly ellenszenvet érezhetsz ezek a gépek iránt.
Semmiféle kirohanás nem volt. Megint haluzol. A fejemet fogtak inkább légből kapott nevetséges ötleteden, amit olyan frázisokkal öntöttél nyakon, hogy "mindent lehet, csak akarni kell". Ja persze. A keleti blokk is nagyon akart, de valahogy a KGST omlott össze...
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Nekem egyátalán nem irritálnó a személyisége, se a fogalmazása. Inkább csak arról van szó, hogy a realizmus és a pesszimizmus keveredik nála. Egyszerű kishitű pesszimizmusnak véli azt, ami realizmus.

Amúgy feltételes módban, nagyvonalú ötletelgetés helyett a legjobb lépésről lépésre végigvenni, mi kell ahhoz, hogy egy jelenleg, illetve a jövőben is rentábilis harcászati repülőgépet idehaza kifejlesszenek, illetve sorozatban gyártsanak, a gazdaságos darabszámban.
Ha ezek a lépések megvannak, akkor összeáll a kép, hogy minek van idehaza realitása.

Amikor molnibalage ellenpéládkat hoz fel, az nem a kádári "merjünk kicsik lenni" mentalitás, hanem a külföldről megismerhető példák intő sokasága.

A külföldi példákból egyetértek lehet tanulni. De meg kell nézni min buktak el, és ha ezeket összegezzük lehet másképp csinálni. Meg az elejétől fogva 1x sem írtam, hogy ezt tök egyedül kell megcsinálni. A legtöbb ellenpéldája mind arra vezethető vissza, hogy azok egyedül próbálták megcsinálni, vagy nem a megfelelő emberekkel. Én csak felhoztam ötletként, hogy ezt is lehetne, tanulhatnánk belőle. Gazdaságos lenne-e? Nem hinném. De nem kell mindennek gazdaságosnak lenni. amíg egy gripen/f-35/szu-57 gyártását nem tudjuk megszerezni, márpedig nem tudjuk. Addig gazdaságos sorozatgyártás nem lehetséges. Utána is csak külföldi megrendelőkkel.

De ha nem is lenne belőle gépgyártás, a műszaki egyetemeken tesztelésekre, oktatásra, mérnökhallgatóknak kíváló lehet a próbálkozás. Ebben van potenciál, nem kell mindent csak kizárólag ócskavasként kezelni. Van közte az is de nem mind az. sokrétűen kell meglátni a dolgokat én ezt szorgalmazom, nem csak egy vonulaton mozogni.
Továbbá, ha nem jön össze, akkor is egy fémmegmunkáló üzem ami magas szinvonalat képvisel másra is lehet hasznos. Egy szélcsatorna drón, kisgép vagy akár egy autófejlesztésnél is használható. De egy kompozit, vagy műszergyártó és fejlesztő üzem is nem csak harci gépekhez használható. Ezeket a képességeket megkapná az ország egy próbálkozás során, amiból lehet nem sülne ki harci repülő, de sok más magas szintű ipari termék gyártásának alapja lehet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Az a baj az erőművi turbinákkal, hogy azokért se tolonganak, miközben a piac elég belterjes, új belépőt már nem bír el.
Nálunk a cég gyárt nem csak álló, de járólapátokat is, igaz, csak bizonyos fokozatokhoz. Illetve a gyártás is kérdéses, mert a gépsor már jóideje nem lett beindítva, nincs rá rendelés, telitve a piac. És ez is csak utómegmunkálás, az előgyártmány ötvözetet az amerikaiak küldik, azokat a világ összes pénzéért se adnák ki a kezeik közül.
A turbinagyártás extrém drága dolog, a lapátok bekerülési költsége egy középkategóriás autóéval vetekszik, per darab!
Az erőművi turbináknál nagygépet gyártani felesleges, a 100-500MW tartomány állami szintű beruházás, nem kell minden bokora egy belőle.
A kisebb 30-60MW a legkeservesebb, mert csak sorozatgyártásban éri meg legyártani, darabja 20-40M USD, eladni meg csak a harmadik világban lehet, ott van piaca, de ott csak ár alatt, hosszútávú megtérülés fejében, ami meg a gyorsan váltakozó kormányok miatt a kutya vacsorája. Kész ráfizetés.
Az erőművi turbinák optimális üzeme egy dedikált fordulatszámon történik, nem olyan flexibilisek mint a kb két nagyságrenddel(!) olcsóbb, bár jóval kisebb teljesítményű és persze kisebb teljesítménysűrűségű gázmotorok.

Egy gázmotor fejlesztése kb egy nagyobb teherautó, vagy inkább mozdony motor technológiáéval egyezik meg, nálunk ennek sincsenek meg az alapjai.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A külföldi példákból egyetértek lehet tanulni. De meg kell nézni min buktak el, és ha ezeket összegezzük lehet másképp csinálni. Meg az elejétől fogva 1x sem írtam, hogy ezt tök egyedül kell megcsinálni. A legtöbb ellenpéldája mind arra vezethető vissza, hogy azok egyedül próbálták megcsinálni, vagy nem a megfelelő emberekkel. Én csak felhoztam ötletként, hogy ezt is lehetne, tanulhatnánk belőle. Gazdaságos lenne-e? Nem hinném. De nem kell mindennek gazdaságosnak lenni. amíg egy gripen/f-35/szu-57 gyártását nem tudjuk megszerezni, márpedig nem tudjuk. Addig gazdaságos sorozatgyártás nem lehetséges. Utána is csak külföldi megrendelőkkel.

De ha nem is lenne belőle gépgyártás, a műszaki egyetemeken tesztelésekre, oktatásra, mérnökhallgatóknak kíváló lehet a próbálkozás. Ebben van potenciál, nem kell mindent csak kizárólag ócskavasként kezelni. Van közte az is de nem mind az. sokrétűen kell meglátni a dolgokat én ezt szorgalmazom, nem csak egy vonulaton mozogni.
Továbbá, ha nem jön össze, akkor is egy fémmegmunkáló üzem ami magas szinvonalat képvisel másra is lehet hasznos. Egy szélcsatorna drón, kisgép vagy akár egy autófejlesztésnél is használható. De egy kompozit, vagy műszergyártó és fejlesztő üzem is nem csak harci gépekhez használható. Ezeket a képességeket megkapná az ország egy próbálkozás során, amiból lehet nem sülne ki harci repülő, de sok más magas szintű ipari termék gyártásának alapja lehet.

Az a baj, hogy utoljára a Szovjetúnió próbálta meg a technológiai fejlesztések képletéből a gazdaságosságot, mint faktort kihúzni, meg is lett az eredménye.
Csak a legnagyobb népjólét kellős közepén (kb mint Dubaj) van lehetőség arra, hogy az állam "egy életem, egy halálom" belevágjon egy olyan túlméretes projektbe, aminek távolról se látni a megtérülését, mi több, már az indulásánál se veszik számításba.

De én még mindig hiányolom azt, hogy valami konkrét ötletet megfogalmazz. Már soksadszor leírtuk, hogy az említet MiG-29-es állapota visszafordíthatatlanul leromlott, lényegében statikus kiállítási tárgyként lehet már csak tartani őket. Nincs bennük már olyan rendszerelem, ami működne.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Miért hasznos legyártani egy olyan harci gépet 2040-ben, ami 1978-as színvonalon van? Te magad írtad ezt le lényegében, csak még ezt sem gondoltad végig.


Sehol nem arcoskodtam. .


Konstruktív ötletem az, hogy ilyen hülyesége ne basszunk el pénzt. Ingyen adtam.


És nem te vagy az első, akit körberöhögnek az iparban dolgozók. Ez mire akart referencia lenni? Hogy a HTKA-n vannak, akik nem kedvelnek? Ennek mi a jelentősége egy műszaki vitában?


Hogy 2040-re ESETLEG kitaláljuk azt egy valag pénz elköltése után, ami mát 40+ éve nem versenyképes? Hol a haszna ennek?


Semmiféle kirohanás nem volt. Megint haluzol. A fejemet fogtak inkább légből kapott nevetséges ötleteden, amit olyan frázisokkal öntöttél nyakon, hogy "mindent lehet, csak akarni kell". Ja persze. A keleti blokk is nagyon akart, de valahogy a KGST omlott össze...

"Konstruktív ötletem az, hogy ilyen hülyesége ne basszunk el pénzt. Ingyen adtam." -Ez kirohanást és a lenéző arcoskodást is jól példázza.
"És nem te vagy az első, akit körberöhögnek az iparban dolgozók." -itt a következő

Már megbocsáss, én jót kívánok neked, adnék neked akár holnaptól nyugdíjat, csak ne legyél ilyen az embertársaiddal. A saját hibáid ideje lenne észrevenned. Mára elég írást olvastam tőled, és elkönyveltem veled kapcsolatban amit kellett. remélem magadba nézel, ha nem akkor is mindegy nekem. Ne szennyezd a fórumot az önimádattal. Nem mindig a te meglátásod a tökéletes. Én mára befejeztem. aki nem akarja úgyse lehet neki tanácsot adni.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 784
75 808
113
Jó az egy sikeres végkimenetel esetére írtam mondjuk 20-30 év múlva van egy fasza kis gép, aztán mindent kicuccolnának nekünk meg csak a papírok maradnak meg, vagy ugyanúgy függnénk tőlük mintha mondjuk USA vagy Orosz gépet vennénk.

20-30 év múlv?Az amerikaiak fejlesztenek 20 évig nekünk 100 kellne meg a Német GDP...
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 917
11 563
113
A Mig-29 hajtóművét nem lehetne átalakítani energiatermelés céljára?
Arra gondolok, hogy teherautóra, BTR-re szerelve, üzemanyaggal ellátva alkalmas lehetne elektromos energia előállítására havária esetében, illetve a későbbiekben lézerfegyverek energiával való feltöltésére.
Tudtommal az AL-31F-fel történt hasonló fejlesztés.
Ugyanez a kérdés tengelyteljesítményt előállító gázturbinás hajtóművekre, helikopterhajtóművek, turboprop hajtóművek - azok eleve arra vannak optimalizálva, hogy a gázsugár mozgási energiáját minél inkább tengelyteljesítménnyé alakítsák.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Az a baj, hogy utoljára a Szovjetúnió próbálta meg a technológiai fejlesztések képletéből a gazdaságosságot, mint faktort kihúzni, meg is lett az eredménye.
Csak a legnagyobb népjólét kellős közepén (kb mint Dubaj) van lehetőség arra, hogy az állam "egy életem, egy halálom" belevágjon egy olyan túlméretes projektbe, aminek távolról se látni a megtérülését, mi több, már az indulásánál se veszik számításba.

De én még mindig hiányolom azt, hogy valami konkrét ötletet megfogalmazz. Már soksadszor leírtuk, hogy az említet MiG-29-es állapota visszafordíthatatlanul leromlott, lényegében statikus kiállítási tárgyként lehet már csak tartani őket. Nincs bennük már olyan rendszerelem, ami működne.

Jó akkor vázolom pár főbb pontban hogy is kezdenék neki.
1.: Kell egy részletes műszaki leírás, a tulajdonságokról, mitől mit kell várni optimális működésnél.
2.:Főbb elemek szétszedése, anyagvizsgálat. (jelenleg ismert tudás alapján mi amit már tudunk csinálni mi amit nem ismerünk mint gyártástechnológiát.)
3.:Az ismeretlen technológiával készült elemeknél sorrend felállítása, hogy mi használható más területen is fel.
4.:1db korszerű szélcsatorna felállítása, ahol lehet aerodinamikai teszteket végezni, nem csak mig-29-en de bármin lényegében. (első hasznos szerkezet és labor, ami akár polgárirepülő, drón, személygépjármű/ egyéb eszköznél is felhasználható. )
5.: Laborkörülmények közötti ötvözetkészítés, és keresés. (Ezzel sok egyéb ötvözetet is próbálgathatunk, ami más területen felhasználható speciális ötvözeteket eredményezhet. 2-ik hasznos elem: Kutatólabor új ötvözetek előállítása és próbálásának céljából)
6.: A hajtómű szerkezeti felépítése, elemek elhelyezkedése, és kritikus pontok megtalálása. (Ez főleg a jövőbeli mérnökhallgatóknak mint oktatóanyag szolgálna, amin lehet gyakorlati képzés keretein belül módosításokat végrehajtani és megfigyelni azok hatását a teljesítményre és eszköz működésére. Ez csak gyakorlatot és némi fizikai/gyakorlati háttértudást ad.)
7.:elektronikai-és műszervizsgáló laborrészleg. (ez nem a jelenlegi műszereket vizsgálná, hanem egy fejlesztőlabor, ami új jobb műszereket kísérletezne ki, szintúgy használható más területekre, vagy oktatási célra is.)
8.: Hajtómű tesztelésére alkalmas üzemegység. (ezt nagyon nem kell magyarázni)
9.:Fémgyártó üzemegység felépításe, mint nehézipari termelésre alkalmas gyáregység, ami magas minőségű fémötvözetek és alkatrészek gyártására és megmunkálására alkalmas.

(4,5,6,7,9- pontok megépítésének ürügyeként tökéletes, ha végülis túl bonyolultnak bizonyul és megszűnik az akarat harci-repülő gyártás kivitelezése iránt, akkor is civil szférába kutetó és termelőegységként használható)

10-ponttól jönnének a nagyon repülőgépspecifikus elemek, amiket ha lemondunk a további fejlesztésről akkor nem érdemes megvalósítani. Azokat holnap leírom.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 000
9 975
113
Jó akkor vázolom pár főbb pontban hogy is kezdenék neki.
1.: Kell egy részletes műszaki leírás, a tulajdonságokról, mitől mit kell várni optimális működésnél.
2.:Főbb elemek szétszedése, anyagvizsgálat. (jelenleg ismert tudás alapján mi amit már tudunk csinálni mi amit nem ismerünk mint gyártástechnológiát.)
3.:Az ismeretlen technológiával készült elemeknél sorrend felállítása, hogy mi használható más területen is fel.
4.:1db korszerű szélcsatorna felállítása, ahol lehet aerodinamikai teszteket végezni, nem csak mig-29-en de bármin lényegében. (első hasznos szerkezet és labor, ami akár polgárirepülő, drón, személygépjármű/ egyéb eszköznél is felhasználható. )
5.: Laborkörülmények közötti ötvözetkészítés, és keresés. (Ezzel sok egyéb ötvözetet is próbálgathatunk, ami más területen felhasználható speciális ötvözeteket eredményezhet. 2-ik hasznos elem: Kutatólabor új ötvözetek előállítása és próbálásának céljából)
6.: A hajtómű szerkezeti felépítése, elemek elhelyezkedése, és kritikus pontok megtalálása. (Ez főleg a jövőbeli mérnökhallgatóknak mint oktatóanyag szolgálna, amin lehet gyakorlati képzés keretein belül módosításokat végrehajtani és megfigyelni azok hatását a teljesítményre és eszköz működésére. Ez csak gyakorlatot és némi fizikai/gyakorlati háttértudást ad.)
7.:elektronikai-és műszervizsgáló laborrészleg. (ez nem a jelenlegi műszereket vizsgálná, hanem egy fejlesztőlabor, ami új jobb műszereket kísérletezne ki, szintúgy használható más területekre, vagy oktatási célra is.)
8.: Hajtómű tesztelésére alkalmas üzemegység. (ezt nagyon nem kell magyarázni)
9.:Fémgyártó üzemegység felépításe, mint nehézipari termelésre alkalmas gyáregység, ami magas minőségű fémötvözetek és alkatrészek gyártására és megmunkálására alkalmas.

(4,5,6,7,9- pontok megépítésének ürügyeként tökéletes, ha végülis túl bonyolultnak bizonyul és megszűnik az akarat harci-repülő gyártás kivitelezése iránt, akkor is civil szférába kutetó és termelőegységként használható)

10-ponttól jönnének a nagyon repülőgépspecifikus elemek, amiket ha lemondunk a további fejlesztésről akkor nem érdemes megvalósítani. Azokat holnap leírom.
Ehhez nem kell ilyen bonyolult dolog.
A mai iparunk sínt sem tud gyártani... (váltó középrészhez való ötvözetet sem, bár azt Diósgyőr tudta, de pl Ausztria ma sem tudja)
Szerinted ki tervezi meg ezeket? Mert a kutya nem akar gépész/kohó/villamos mérnök lenni nálunk lassan, de ha mégis akkor a fele lelép külföldre, az okatói kar nagy része meg lelécelt... ...nyugdíjba. Az alapkutatásokat most küldjük el aludni az MTA-val.
Szerintem iratozz be mérnöknek a BME-re és valósítsd meg a nagy álmaidat! Próbáld ki..
A nagy magyar szürke állomány fölénye a világgal szemben egy nagy humbugmese, volt néhány remek mérnökünk és tudósunk akik mikor kikerültek innen nagyot alkottak, de azért mert Baji Balázs jó gátfutó a magyar atlétika a második vonal a világban. Akár a magyar természettudományos vonal...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Az RD-33-as egy kétáramú, utánégetős sugárhajtómű. A komplett szabályzása is eszerint van tervezve. Csak a gázgenerátorát kibányászni és önmagában szóra bírni a Klimovnak se megy könnyen.
A Klimovnak még az is komoly kihívás volt, hogy a TV7-117-es légcsavaros gázturbinából TV7-117V (VK-3000) helikopter gazturbinát csináljon.
Még az olyan tech óriásoknak, mint a GE, a GE90-es hajtóműből (ez egy harminc éves technológia) LM-9000-est csinálni kb 15 év. Jelen állás szerint kb 2021-re lesz kész az első.

Az AL-31SzT erőművi stacioner gázturbinát azok fejlesztik/építik, akik az AL-31F-et is csinálták. És mégse ezeket veszi az orosz energiaszektor, hanem GE, illetve Siemens gépeket.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Ehhez nem kell ilyen bonyolult dolog.
A mai iparunk sínt sem tud gyártani... (váltó középrészhez való ötvözetet sem, bár azt Diósgyőr tudta, de pl Ausztria ma sem tudja)
Szerinted ki tervezi meg ezeket? Mert a kutya nem akar gépész/kohó/villamos mérnök lenni nálunk lassan, de ha mégis akkor a fele lelép külföldre, az okatói kar nagy része meg lelécelt... ...nyugdíjba. Az alapkutatásokat most küldjük el aludni az MTA-val.
Szerintem iratozz be mérnöknek a BME-re és valósítsd meg a nagy álmaidat! Próbáld ki..
A nagy magyar szürke állomány fölénye a világgal szemben egy nagy humbugmese, volt néhány remek mérnökünk és tudósunk akik mikor kikerültek innen nagyot alkottak, de azért mert Baji Balázs jó gátfutó a magyar atlétika a második vonal a világban. Akár a magyar természettudományos vonal...

Nekem jelenleg van kutatási projectem más területen, így bár gondoltam rá, és érdekelne a témakör, de sajnos nem áll módomban gépészmérnöknek menni. A MTA-ban régóta vannak gondok, és nem ártana ha kicsit gatyába ráznák végre, mert nagyon megült az utóbbi időben. szóval az MTA átalakításból nem biztos hogy rossz sül ki, a végén majd meglátjuk.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 917
11 563
113
Az RD-33-as egy kétáramú, utánégetős sugárhajtómű. A komplett szabályzása is eszerint van tervezve. Csak a gázgenerátorát kibányászni és önmagában szóra bírni a Klimovnak se megy könnyen.
A Klimovnak még az is komoly kihívás volt, hogy a TV7-117-es légcsavaros gázturbinából TV7-117V (VK-3000) helikopter gazturbinát csináljon.
Még az olyan tech óriásoknak, mint a GE, a GE90-es hajtóműből (ez egy harminc éves technológia) LM-9000-est csinálni kb 15 év. Jelen állás szerint kb 2021-re lesz kész az első.

Az AL-31SzT erőművi stacioner gázturbinát azok fejlesztik/építik, akik az AL-31F-et is csinálták. És mégse ezeket veszi az orosz energiaszektor, hanem GE, illetve Siemens gépeket.
Nem egy állandó megoldásra gondoltam, hanem egy mobil, gyorsan felállítható valamire, ha pl. szétlövik az erőműveinket, legyen áram, vagy ha már megjelennek a lézerfegyverek, akkor legyen mivel energiával feltölteni őket, nem fontos a kiélezett optimális működés, csak valamennyire "mukodjon". Pl. az utánégetőt úgy ahogy van, ki lehetne venni, néhány turbinafokozatot be lehetne még építeni, ilyesmi.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
A külföldi példákból egyetértek lehet tanulni. De meg kell nézni min buktak el, és ha ezeket összegezzük lehet másképp csinálni. Meg az elejétől fogva 1x sem írtam, hogy ezt tök egyedül kell megcsinálni. A legtöbb ellenpéldája mind arra vezethető vissza, hogy azok egyedül próbálták megcsinálni, vagy nem a megfelelő emberekkel. Én csak felhoztam ötletként, hogy ezt is lehetne, tanulhatnánk belőle. Gazdaságos lenne-e? Nem hinném. De nem kell mindennek gazdaságosnak lenni. amíg egy gripen/f-35/szu-57 gyártását nem tudjuk megszerezni, márpedig nem tudjuk. Addig gazdaságos sorozatgyártás nem lehetséges. Utána is csak külföldi megrendelőkkel.

De ha nem is lenne belőle gépgyártás, a műszaki egyetemeken tesztelésekre, oktatásra, mérnökhallgatóknak kíváló lehet a próbálkozás. Ebben van potenciál, nem kell mindent csak kizárólag ócskavasként kezelni. Van közte az is de nem mind az. sokrétűen kell meglátni a dolgokat én ezt szorgalmazom, nem csak egy vonulaton mozogni.
Továbbá, ha nem jön össze, akkor is egy fémmegmunkáló üzem ami magas szinvonalat képvisel másra is lehet hasznos. Egy szélcsatorna drón, kisgép vagy akár egy autófejlesztésnél is használható. De egy kompozit, vagy műszergyártó és fejlesztő üzem is nem csak harci gépekhez használható. Ezeket a képességeket megkapná az ország egy próbálkozás során, amiból lehet nem sülne ki harci repülő, de sok más magas szintű ipari termék gyártásának alapja lehet.


Nnnnaaa, akkor az iparból megpróbállak lehozni a földre.....
Ma idehaza egyetlen cég gyárt turbnához lapátokat. Arconic (Alcoa)-nak hívják és baromira nem Magyar. Amit gyárt az is kizárólag erőművi turbinák lapátjai, ami fényévekre van egy repülőgép gázturbinától. Ma idehaza a könnyű/kis repülőgépek összelegózott technikájára illeszett burkolaton kívül NULLA ZÉRÓ Semennyi sem a repülögép ipari teljesítmény. Uram bocsá felsőfokú képzésen még a szükséges szakember gárdából is max a karbantartókra van (talán) képzés.
Innentől kezdve amit próbálunk veled megértetni, az annyi hogy a realitás nem egyenlő a kishitűséggel....
Tisztában vagy azzal, hogy versenyképes, első osztályú gázturbinákat építeni képes cég ,mennyi is van ezen a világon? (tervezői kapacitással, s nem csak összeszereléssel)? Nos alapvetően a polgári részen 3. A G.E, a Pratt &Whitney, és a Rolls-Royce. 2 amcsi és egy országon kívüli multi. Mindenki más a futottak még (s még vagy 20-30 évig). Ugyan ez a hadi iparban is. Hajtómű tervező-gyártó a 2 fenti amcsi cég, van egy francúz a Rafaele hajtóművel, és egy EUR cégcsoport a EF-hez. Pont. A Kínaiak talán 2-3 éve bejelentett hajtómű projectje az 20 MILLIÁRD US $ felhasználásával több ezer szakember képzése, kutató intézetek létrejötte, és egyébb hozzávalókkal CSAK arról szól, hogy megteremtsék a hajtómű ipar alapjait. Ebből az összegből nulla, azaz 0 db hajtómű gyártása, csak az alapok.
Ja és ezek a számok (a gyártó konszernek számai) ezek nem a véletlen miatt alakultak így.
Azzal tisztában vagy, hogy az utasszállítók piacát (vagy 95%-ban) summ 2 cég uralja? Boeing vs. Airbus. Ez sem a véletlen műve. Korszerű repülőgép gyártása VILÁGSZINVONALON ma már egyetlen országban lehetséges csak, ez az USA. Minden más esetben országok régiók összefogásával lehetséges csupán. Kína talán egyszer felnő majd ehez, de ez nem ebben és nem a következő évtized első felében lesz. Ehez képest egy Magyar GDP, amely az EU 1%-t sem adja, szerinted hova jutna? A vágyaid nem egyenlőek a lehetséges valósággal. A létrehozható gép színvonaláról nem is beszélve.....
Azzal tisztában vagy, hogy ha te egy repülőgép iparban csak beszállító szeretnél lenni, akkor annak milyen minőségi, milyen személyi, milyen tárgyi feltételei kellenek hogy legyenek? Erről fogalmad sincs. Mi csak alapanyagot, kiegészítő cuccokat szállítunk kis tételben, de a követelmények a csillagos ég....
Nem személyeskedni akarok, de amiket leírtál/leírsz, az nálam is kicsapta a biztosítékot!!!!!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 784
75 808
113
Nnnnaaa, akkor az iparból megpróbállak lehozni a földre.....
Ma idehaza egyetlen cég gyárt turbnához lapátokat. Arconic (Alcoa)-nak hívják és baromira nem Magyar. Amit gyárt az is kizárólag erőművi turbinák lapátjai, ami fényévekre van egy repülőgép gázturbinától. Ma idehaza a könnyű/kis repülőgépek összelegózott technikájára illeszett burkolaton kívül NULLA ZÉRÓ Semennyi sem a repülögép ipari teljesítmény. Uram bocsá felsőfokú képzésen még a szükséges szakember gárdából is max a karbantartókra van (talán) képzés.
Innentől kezdve amit próbálunk veled megértetni, az annyi hogy a realitás nem egyenlő a kishitűséggel....
Tisztában vagy azzal, hogy versenyképes, első osztályú gázturbinákat építeni képes cég ,mennyi is van ezen a világon? (tervezői kapacitással, s nem csak összeszereléssel)? Nos alapvetően a polgári részen 3. A G.E, a Pratt &Whitney, és a Rolls-Royce. 2 amcsi és egy országon kívüli multi. Mindenki más a futottak még (s még vagy 20-30 évig). Ugyan ez a hadi iparban is. Hajtómű tervező-gyártó a 2 fenti amcsi cég, van egy francúz a Rafaele hajtóművel, és egy EUR cégcsoport a EF-hez. Pont. A Kínaiak talán 2-3 éve bejelentett hajtómű projectje az 20 MILLIÁRD US $ felhasználásával több ezer szakember képzése, kutató intézetek létrejötte, és egyébb hozzávalókkal CSAK arról szól, hogy megteremtsék a hajtómű ipar alapjait. Ebből az összegből nulla, azaz 0 db hajtómű gyártása, csak az alapok.
Ja és ezek a számok (a gyártó konszernek számai) ezek nem a véletlen miatt alakultak így.
Azzal tisztában vagy, hogy az utasszállítók piacát (vagy 95%-ban) summ 2 cég uralja? Boeing vs. Airbus. Ez sem a véletlen műve. Korszerű repülőgép gyártása VILÁGSZINVONALON ma már egyetlen országban lehetséges csak, ez az USA. Minden más esetben országok régiók összefogásával lehetséges csupán. Kína talán egyszer felnő majd ehez, de ez nem ebben és nem a következő évtized első felében lesz. Ehez képest egy Magyar GDP, amely az EU 1%-t sem adja, szerinted hova jutna? A vágyaid nem egyenlőek a lehetséges valósággal. A létrehozható gép színvonaláról nem is beszélve.....
Azzal tisztában vagy, hogy ha te egy repülőgép iparban csak beszállító szeretnél lenni, akkor annak milyen minőségi, milyen személyi, milyen tárgyi feltételei kellenek hogy legyenek? Erről fogalmad sincs. Mi csak alapanyagot, kiegészítő cuccokat szállítunk kis tételben, de a követelmények a csillagos ég....
Nem személyeskedni akarok, de amiket leírtál/leírsz, az nálam is kicsapta a biztosítékot!!!!!

Az orosz cégeket de legrosszabb esetben is csak az NPO Szaturnt kihagytad a katonai vonalról.
 
M

molnibalage

Guest
Nnnnaaa, akkor az iparból megpróbállak lehozni a földre.....
Ma idehaza egyetlen cég gyárt turbnához lapátokat. Arconic (Alcoa)-nak hívják és baromira nem Magyar. Amit gyárt az is kizárólag erőművi turbinák lapátjai, ami fényévekre van egy repülőgép gázturbinától. Ma idehaza a könnyű/kis repülőgépek összelegózott technikájára illeszett burkolaton kívül NULLA ZÉRÓ Semennyi sem a repülögép ipari teljesítmény. Uram bocsá felsőfokú képzésen még a szükséges szakember gárdából is max a karbantartókra van (talán) képzés.
Innentől kezdve amit próbálunk veled megértetni, az annyi hogy a realitás nem egyenlő a kishitűséggel....
Tisztában vagy azzal, hogy versenyképes, első osztályú gázturbinákat építeni képes cég ,mennyi is van ezen a világon? (tervezői kapacitással, s nem csak összeszereléssel)? Nos alapvetően a polgári részen 3. A G.E, a Pratt &Whitney, és a Rolls-Royce. 2 amcsi és egy országon kívüli multi. Mindenki más a futottak még (s még vagy 20-30 évig). Ugyan ez a hadi iparban is. Hajtómű tervező-gyártó a 2 fenti amcsi cég, van egy francúz a Rafaele hajtóművel, és egy EUR cégcsoport a EF-hez. Pont. A Kínaiak talán 2-3 éve bejelentett hajtómű projectje az 20 MILLIÁRD US $ felhasználásával több ezer szakember képzése, kutató intézetek létrejötte, és egyébb hozzávalókkal CSAK arról szól, hogy megteremtsék a hajtómű ipar alapjait. Ebből az összegből nulla, azaz 0 db hajtómű gyártása, csak az alapok.
Ja és ezek a számok (a gyártó konszernek számai) ezek nem a véletlen miatt alakultak így.
Azzal tisztában vagy, hogy az utasszállítók piacát (vagy 95%-ban) summ 2 cég uralja? Boeing vs. Airbus. Ez sem a véletlen műve. Korszerű repülőgép gyártása VILÁGSZINVONALON ma már egyetlen országban lehetséges csak, ez az USA. Minden más esetben országok régiók összefogásával lehetséges csupán. Kína talán egyszer felnő majd ehez, de ez nem ebben és nem a következő évtized első felében lesz. Ehez képest egy Magyar GDP, amely az EU 1%-t sem adja, szerinted hova jutna? A vágyaid nem egyenlőek a lehetséges valósággal. A létrehozható gép színvonaláról nem is beszélve.....
Azzal tisztában vagy, hogy ha te egy repülőgép iparban csak beszállító szeretnél lenni, akkor annak milyen minőségi, milyen személyi, milyen tárgyi feltételei kellenek hogy legyenek? Erről fogalmad sincs. Mi csak alapanyagot, kiegészítő cuccokat szállítunk kis tételben, de a követelmények a csillagos ég....
Nem személyeskedni akarok, de amiket leírtál/leírsz, az nálam is kicsapta a biztosítékot!!!!!
Katonai gépekre igaz, civil piacon azért a RR is ott van az angoloknál.
Az orosz cégeket de legrosszabb esetben is csak az NPO Szaturnt kihagytad a katonai vonalról.
A nyugati világot sorolta fel. "Keleten" nincs más, csak orosz. Ott meg civil vonalon a versenyképességgel vannak gondok. Lásd a Szuhoj Superjetet.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 784
75 808
113
Katonai gépekre igaz, civil piacon azért a RR is ott van az angoloknál.

A nyugati világot sorolta fel. "Keleten" nincs más, csak orosz. Ott meg civil vonalon a versenyképességgel vannak gondok. Lásd a Szuhoj Superjetet.

Katonai hajtómű vonalról írtam így a Superjet lényegtelen.

Akkor mi a felosztás?Van nyugat amibe beletartozik Európa és az USA?Vagy van az USA és van Európa,de ezek külön állnak csak szokták egyben is emlegetni őket?
Van kelet ami az oroszok és a kínaiak egyben vagy vannak az oroszok és vannak a kínaiak külön akiket szoktak egyben is emlegetni?