Jó akkor vázolom pár főbb pontban hogy is kezdenék neki.
1.: Kell egy részletes műszaki leírás, a tulajdonságokról, mitől mit kell várni optimális működésnél.
2.:Főbb elemek szétszedése, anyagvizsgálat. (jelenleg ismert tudás alapján mi amit már tudunk csinálni mi amit nem ismerünk mint gyártástechnológiát.)
3.:Az ismeretlen technológiával készült elemeknél sorrend felállítása, hogy mi használható más területen is fel.
4.:1db korszerű szélcsatorna felállítása, ahol lehet aerodinamikai teszteket végezni, nem csak mig-29-en de bármin lényegében. (első hasznos szerkezet és labor, ami akár polgárirepülő, drón, személygépjármű/ egyéb eszköznél is felhasználható. )
5.: Laborkörülmények közötti ötvözetkészítés, és keresés. (Ezzel sok egyéb ötvözetet is próbálgathatunk, ami más területen felhasználható speciális ötvözeteket eredményezhet. 2-ik hasznos elem: Kutatólabor új ötvözetek előállítása és próbálásának céljából)
6.: A hajtómű szerkezeti felépítése, elemek elhelyezkedése, és kritikus pontok megtalálása. (Ez főleg a jövőbeli mérnökhallgatóknak mint oktatóanyag szolgálna, amin lehet gyakorlati képzés keretein belül módosításokat végrehajtani és megfigyelni azok hatását a teljesítményre és eszköz működésére. Ez csak gyakorlatot és némi fizikai/gyakorlati háttértudást ad.)
7.:elektronikai-és műszervizsgáló laborrészleg. (ez nem a jelenlegi műszereket vizsgálná, hanem egy fejlesztőlabor, ami új jobb műszereket kísérletezne ki, szintúgy használható más területekre, vagy oktatási célra is.)
8.: Hajtómű tesztelésére alkalmas üzemegység. (ezt nagyon nem kell magyarázni)
9.:Fémgyártó üzemegység felépításe, mint nehézipari termelésre alkalmas gyáregység, ami magas minőségű fémötvözetek és alkatrészek gyártására és megmunkálására alkalmas.
(4,5,6,7,9- pontok megépítésének ürügyeként tökéletes, ha végülis túl bonyolultnak bizonyul és megszűnik az akarat harci-repülő gyártás kivitelezése iránt, akkor is civil szférába kutetó és termelőegységként használható)
10-ponttól jönnének a nagyon repülőgépspecifikus elemek, amiket ha lemondunk a további fejlesztésről akkor nem érdemes megvalósítani. Azokat holnap leírom.
A magyar repülőgépgyártás (a Góbé vitorlázó repülőt leszámítva, de abban az üres alumínium vázszerkezetet, meg pár műszert leszámítva gyakorlatilag semmi nincs) utoljára a második világháborúban volt.
Gyakorlatilag akkor, amikor csak az az iparilag közepesen fejlett ország nem gyártott (akár licenszben) repülőgépet, amelyik nem akart...
De az nem azt jelenti, hogy ez elérte a világszínvonalat!
Már az első generációs sugárhajtású repülőgépek kifejlesztésének kihívása is orrba verte ezeket az országokat, hogy a valamit is érő transzonikus, netán alacsony szuperszonikus sebességre képes gépek kifejlesztéséről ne is beszéljünk...
Persze voltak erre irányuló kísérletek, de nem véletlen, hogy szinte egy kézen meglehetett számolni az ezt önállóan kifejleszteni, gyártani képes országok számát az ötvenes években.
Nézd meg ezt a listát - ha már MiG topik:
http://www.airwar.ru/firm/mrus.html
Ebből a listából, ha kivesszük a típusváltozatokat, még akkor is bődületes mennyiségű egyedi prototípust kapunk, hogy negyven év alatt kapjunk kilenc önálló típust:
MiG-9,-15,-17,-19,-21,-23,-25,(-27),-29,-31.
S ennek a konstruktőri irodának - a rokoni kapcsolatnak köszönhetően:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Anasztasz_Mikoján
- gyakorlatilag korlátlan volt a pénzügyi kerete!
De görgesd végig a másik listát:
http://www.airwar.ru/fighter.html
Mennyi országot is látsz, amelyik tudott szuperszonikus gépet is önállóan fejleszteni és gyártani?
Még az USA is vért h*gyozott, mire sikerült nem rakétahajtással átlépni a hangsebességet!
S akkor ez csak a sárkány, hajtómű kombó.
Rengeteg kiváló berepülőpilóta veszett oda, amíg kitudtak fejleszteni olyan avionikát ezekhez a késélen egyensúlyozásnál is szűkebb repülési tartományban repülő alattomos dögöknél (lásd pl. Tu-22 Blinder bombázó), amivel a legkiválóbb katonai pilóták tudták ezeket uralni - úgy-ahogy...
Ma meg ott tartunk, hogy több millió soros szoftvert vért izzadva írtak hosszú-hosszú évek alatt az F-35-höz, azok, akiknek ebben bőven volt tapasztalatuk.
Ui: Elnézést kérek a hozzáértőktől, ha valamit rosszul, tévesen írtam.
Kérlek korrigáljátok.
Last edited: