[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

Jó akkor vázolom pár főbb pontban hogy is kezdenék neki.
1.: Kell egy részletes műszaki leírás, a tulajdonságokról, mitől mit kell várni optimális működésnél.
2.:Főbb elemek szétszedése, anyagvizsgálat. (jelenleg ismert tudás alapján mi amit már tudunk csinálni mi amit nem ismerünk mint gyártástechnológiát.)
3.:Az ismeretlen technológiával készült elemeknél sorrend felállítása, hogy mi használható más területen is fel.
4.:1db korszerű szélcsatorna felállítása, ahol lehet aerodinamikai teszteket végezni, nem csak mig-29-en de bármin lényegében. (első hasznos szerkezet és labor, ami akár polgárirepülő, drón, személygépjármű/ egyéb eszköznél is felhasználható. )
5.: Laborkörülmények közötti ötvözetkészítés, és keresés. (Ezzel sok egyéb ötvözetet is próbálgathatunk, ami más területen felhasználható speciális ötvözeteket eredményezhet. 2-ik hasznos elem: Kutatólabor új ötvözetek előállítása és próbálásának céljából)
6.: A hajtómű szerkezeti felépítése, elemek elhelyezkedése, és kritikus pontok megtalálása. (Ez főleg a jövőbeli mérnökhallgatóknak mint oktatóanyag szolgálna, amin lehet gyakorlati képzés keretein belül módosításokat végrehajtani és megfigyelni azok hatását a teljesítményre és eszköz működésére. Ez csak gyakorlatot és némi fizikai/gyakorlati háttértudást ad.)
7.:elektronikai-és műszervizsgáló laborrészleg. (ez nem a jelenlegi műszereket vizsgálná, hanem egy fejlesztőlabor, ami új jobb műszereket kísérletezne ki, szintúgy használható más területekre, vagy oktatási célra is.)
8.: Hajtómű tesztelésére alkalmas üzemegység. (ezt nagyon nem kell magyarázni)
9.:Fémgyártó üzemegység felépításe, mint nehézipari termelésre alkalmas gyáregység, ami magas minőségű fémötvözetek és alkatrészek gyártására és megmunkálására alkalmas.

(4,5,6,7,9- pontok megépítésének ürügyeként tökéletes, ha végülis túl bonyolultnak bizonyul és megszűnik az akarat harci-repülő gyártás kivitelezése iránt, akkor is civil szférába kutetó és termelőegységként használható)

10-ponttól jönnének a nagyon repülőgépspecifikus elemek, amiket ha lemondunk a további fejlesztésről akkor nem érdemes megvalósítani. Azokat holnap leírom.

A magyar repülőgépgyártás (a Góbé vitorlázó repülőt leszámítva, de abban az üres alumínium vázszerkezetet, meg pár műszert leszámítva gyakorlatilag semmi nincs) utoljára a második világháborúban volt.
Gyakorlatilag akkor, amikor csak az az iparilag közepesen fejlett ország nem gyártott (akár licenszben) repülőgépet, amelyik nem akart...
De az nem azt jelenti, hogy ez elérte a világszínvonalat!
Már az első generációs sugárhajtású repülőgépek kifejlesztésének kihívása is orrba verte ezeket az országokat, hogy a valamit is érő transzonikus, netán alacsony szuperszonikus sebességre képes gépek kifejlesztéséről ne is beszéljünk...
Persze voltak erre irányuló kísérletek, de nem véletlen, hogy szinte egy kézen meglehetett számolni az ezt önállóan kifejleszteni, gyártani képes országok számát az ötvenes években.
Nézd meg ezt a listát - ha már MiG topik:
http://www.airwar.ru/firm/mrus.html
Ebből a listából, ha kivesszük a típusváltozatokat, még akkor is bődületes mennyiségű egyedi prototípust kapunk, hogy negyven év alatt kapjunk kilenc önálló típust:
MiG-9,-15,-17,-19,-21,-23,-25,(-27),-29,-31.
S ennek a konstruktőri irodának - a rokoni kapcsolatnak köszönhetően:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Anasztasz_Mikoján
- gyakorlatilag korlátlan volt a pénzügyi kerete!

De görgesd végig a másik listát:
http://www.airwar.ru/fighter.html

Mennyi országot is látsz, amelyik tudott szuperszonikus gépet is önállóan fejleszteni és gyártani?
Még az USA is vért h*gyozott, mire sikerült nem rakétahajtással átlépni a hangsebességet!

S akkor ez csak a sárkány, hajtómű kombó.
Rengeteg kiváló berepülőpilóta veszett oda, amíg kitudtak fejleszteni olyan avionikát ezekhez a késélen egyensúlyozásnál is szűkebb repülési tartományban repülő alattomos dögöknél (lásd pl. Tu-22 Blinder bombázó), amivel a legkiválóbb katonai pilóták tudták ezeket uralni - úgy-ahogy...

Ma meg ott tartunk, hogy több millió soros szoftvert vért izzadva írtak hosszú-hosszú évek alatt az F-35-höz, azok, akiknek ebben bőven volt tapasztalatuk.

Ui: Elnézést kérek a hozzáértőktől, ha valamit rosszul, tévesen írtam.
Kérlek korrigáljátok.
 
Last edited:
Komolyan nekem ég a pofám.... Én ezek helyébe nagy kussba megbíznék valami Kecskemét mellett tanyázó "rezesbandát" hogy kapja szét elemeire és láthatatlanul tüntesse el a csába..... Az egész világ rajtunk röhög és megismeri a jómagyar üzemeltetési és állami kultúrát... Bravó :)
 
Mar reg oda kellett volna csak ugy adni a Lengyeleknek. Ok, meg pl. modernizaltak volna par T-72-t valamilyen szinten, vagy csak allitottak volna valami legierok kozti baratsag szobrot (lengyel es magyar festesu 29-es kotelekben valamilyen korforgalomban) es kesz :)

Most mar szerintem is csak valami muzeumoknak lehet szetosztani, ahogy valaki talan regebben irta es esetleg kaphatnank valami erdekes mas tipust kiallitani cserebe.
 
Mar reg oda kellett volna csak ugy adni a Lengyeleknek. Ok, meg pl. modernizaltak volna par T-72-t valamilyen szinten, vagy csak allitottak volna valami legierok kozti baratsag szobrot (lengyel es magyar festesu 29-es kotelekben valamilyen korforgalomban) es kesz :)

Most mar szerintem is csak valami muzeumoknak lehet szetosztani, ahogy valaki talan regebben irta es esetleg kaphatnank valami erdekes mas tipust kiallitani cserebe.

Egyenként múzeumoknak eladni, jelképes összegért, vagy elcserélni, olyan eszközre, ami itthon nincs kiállítva. Kíváncsi lennék, ki volt az az íróasztalfőokos, főfejes, aki ismét nekifuttata ezt a rég döglött ügyet a falnak.
 
Elvileg létezik olyan termék, amire gondolsz, de az sem tolóerő létrehozásra optimalizált hajtóműből van átalakítva, hanem pl. AI-20-assal hajtanak meg légcsavar helyett generátort.
https://pikabu.ru/story/yenergovagon_6400330
Ennek pl olyan hátulütői vannak, hogy rettenetesen gatya a hatásfoka, keróval kell etetni, meg időnként el kell küldeni javításra a hajtóművet.
Sokkal életszerűbb lenne az is, ha építene a Ganz motor kft. néhány gázmotoros szükség-generátort (ha még léteznek :oops: mondjuk tavaly előtt még remotorizáltak M41-eseket)
phoca_thumb_l_agregat18-pa4.jpg

A GE erőművekben, hajókban használt gázturbinái konkrétan valamelyik sugárhajtóműből lettek kifejlesztve, szóval elvileg lehetséges. A ruszkik is repülőgép-hajtóműből kezdtek a hajóikba új gázturbinákat fejleszteni, amikor az ukrán forrás megszűnt.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and borisz
szerintem egy idő után át kell majd térni a csomagokra, darabokra bontásos értékesítésre.Természetesen, akkor át a tételeknek összesen magasabb árúnak kell lennie.
Esetleg Putyin bácsinak ősszel benyögni, hogy adjon értük 3Mrd-ért gázt, oszt kvittek vagyunk...;)
Putyin bácsi nem hülye ám, miért akarnál kiröhögtetni minket :D?
 
szerintem egy idő után át kell majd térni a csomagokra, darabokra bontásos értékesítésre.Természetesen, akkor át a tételeknek összesen magasabb árúnak kell lennie.
Esetleg Putyin bácsinak ősszel benyögni, hogy adjon értük 3Mrd-ért gázt, oszt kvittek vagyunk...;)
.
.
Igen, ertekesithetnek bontva, akar alkatreszekkent, mint a hasznalt autoknal is szokas. Valami webes feluleten licit, ha kis tetelek is lennenek, akar mi is licitalnank, kabinmuszerekre, vagy valami jellegzetesebb kisebb darabra vitrinbe disznek, nem? :)
Nem tudom, USA-ban repkednek-e magankezben 29-esek, talan oda is lehetne jo 1-2 donorpeldany. Na, de kinek kene 19 roncsközeli gep egyszerre, egybe? Amugy az uj, vagy repkepes 29-esekre is lenyegeben nulla az igeny a vilagpiacon.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti
.
.
Igen, ertekesithetnek bontva, akar alkatreszekkent, mint a hasznalt autoknal is szokas. Valami webes feluleten licit, ha kis tetelek is lennenek, akar mi is licitalnank, kabinmuszerekre, vagy valami jellegzetesebb kisebb darabra vitrinbe disznek, nem? :)
Nem tudom, USA-ban repkednek-e magankezben 29-esek, talan oda is lehetne jo 1-2 donorpeldany. Na, de kinek kene 19 roncsközeli gep egyszerre, egybe? Amugy az uj, vagy repkepes 29-esekre is lenyegeben nulla az igeny a vilagpiacon.
bontás csak annyira értettem, hogy nem mind a 20 "gépet" egy csomagban...
 
.
.
Igen, ertekesithetnek bontva, akar alkatreszekkent, mint a hasznalt autoknal is szokas. Valami webes feluleten licit, ha kis tetelek is lennenek, akar mi is licitalnank, kabinmuszerekre, vagy valami jellegzetesebb kisebb darabra vitrinbe disznek, nem? :)
Nem tudom, USA-ban repkednek-e magankezben 29-esek, talan oda is lehetne jo 1-2 donorpeldany. Na, de kinek kene 19 roncsközeli gep egyszerre, egybe? Amugy az uj, vagy repkepes 29-esekre is lenyegeben nulla az igeny a vilagpiacon.


A kivont Mi-8, Mi-24eseket es mindenfele hozzatartozo dolgokat hogy sikerult eladni? Meg ingyen is adtak, csak valaki vigye el es ne a Honvedseg koltsege legyen a megsemmisites. Nekem a muzeumos cserealapkent torteno felhasznalasa tunik az egyetlen lehetseges megoldasnak.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
.
.
Igen, ertekesithetnek bontva, akar alkatreszekkent, mint a hasznalt autoknal is szokas. Valami webes feluleten licit, ha kis tetelek is lennenek, akar mi is licitalnank, kabinmuszerekre, vagy valami jellegzetesebb kisebb darabra vitrinbe disznek, nem? :)
Nem tudom, USA-ban repkednek-e magankezben 29-esek, talan oda is lehetne jo 1-2 donorpeldany. Na, de kinek kene 19 roncsközeli gep egyszerre, egybe? Amugy az uj, vagy repkepes 29-esekre is lenyegeben nulla az igeny a vilagpiacon.
Egy RD-33-t szívesen vinnék a telekre seregélyek ellen meg a szomszédokat riogatni :D
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz
szerintem egy idő után át kell majd térni a csomagokra, darabokra bontásos értékesítésre.Természetesen, akkor át a tételeknek összesen magasabb árúnak kell lennie.
Esetleg Putyin bácsinak ősszel benyögni, hogy adjon értük 3Mrd-ért gázt, oszt kvittek vagyunk...;)
Minek neki egy halom gonc mikor hegyekben allnak nala az ilyesmik. Adjak oda a szerbeknek valami haveri bartellbe vagy a jo szomszedi viszony jelekent, vagy valami muzeumoknak osszak szet. A svedek is adtak egy Viggent ami azota is a napon rohad, viszonozhatnank nekik, talan kapnank egy Drakent meg toluk pl.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
.
.
Igen, ertekesithetnek bontva, akar alkatreszekkent, mint a hasznalt autoknal is szokas. Valami webes feluleten licit, ha kis tetelek is lennenek, akar mi is licitalnank, kabinmuszerekre, vagy valami jellegzetesebb kisebb darabra vitrinbe disznek, nem? :)
Nem tudom, USA-ban repkednek-e magankezben 29-esek, talan oda is lehetne jo 1-2 donorpeldany. Na, de kinek kene 19 roncsközeli gep egyszerre, egybe? Amugy az uj, vagy repkepes 29-esekre is lenyegeben nulla az igeny a vilagpiacon.
Csak ki szedne szet es ugye mennyiert?