Jó akkor vázolom pár főbb pontban hogy is kezdenék neki.
1.: Kell egy részletes műszaki leírás, a tulajdonságokról, mitől mit kell várni optimális működésnél.
2.:Főbb elemek szétszedése, anyagvizsgálat. (jelenleg ismert tudás alapján mi amit már tudunk csinálni mi amit nem ismerünk mint gyártástechnológiát.)
3.:Az ismeretlen technológiával készült elemeknél sorrend felállítása, hogy mi használható más területen is fel.
4.:1db korszerű szélcsatorna felállítása, ahol lehet aerodinamikai teszteket végezni, nem csak mig-29-en de bármin lényegében. (első hasznos szerkezet és labor, ami akár polgárirepülő, drón, személygépjármű/ egyéb eszköznél is felhasználható. )
5.: Laborkörülmények közötti ötvözetkészítés, és keresés. (Ezzel sok egyéb ötvözetet is próbálgathatunk, ami más területen felhasználható speciális ötvözeteket eredményezhet. 2-ik hasznos elem: Kutatólabor új ötvözetek előállítása és próbálásának céljából)
6.: A hajtómű szerkezeti felépítése, elemek elhelyezkedése, és kritikus pontok megtalálása. (Ez főleg a jövőbeli mérnökhallgatóknak mint oktatóanyag szolgálna, amin lehet gyakorlati képzés keretein belül módosításokat végrehajtani és megfigyelni azok hatását a teljesítményre és eszköz működésére. Ez csak gyakorlatot és némi fizikai/gyakorlati háttértudást ad.)
7.:elektronikai-és műszervizsgáló laborrészleg. (ez nem a jelenlegi műszereket vizsgálná, hanem egy fejlesztőlabor, ami új jobb műszereket kísérletezne ki, szintúgy használható más területekre, vagy oktatási célra is.)
8.: Hajtómű tesztelésére alkalmas üzemegység. (ezt nagyon nem kell magyarázni)
9.:Fémgyártó üzemegység felépításe, mint nehézipari termelésre alkalmas gyáregység, ami magas minőségű fémötvözetek és alkatrészek gyártására és megmunkálására alkalmas.
(4,5,6,7,9- pontok megépítésének ürügyeként tökéletes, ha végülis túl bonyolultnak bizonyul és megszűnik az akarat harci-repülő gyártás kivitelezése iránt, akkor is civil szférába kutetó és termelőegységként használható)
10-ponttól jönnének a nagyon repülőgépspecifikus elemek, amiket ha lemondunk a további fejlesztésről akkor nem érdemes megvalósítani. Azokat holnap leírom.
Igen szépen hangzik, pontosan így gondolták a Kínaiak is 40 évvel ezelőtt, az eredmény ismert. Ma sem képesek elérni a legjobbakat, dacára az iparágba fektetett elképesztő volumenű befektetéseknek.
Egy hazai gép megépítése nem teljesen lehetetlen… csak majdnem. Azért játszunk el a gondolattal, hogyan lehetne nekifogni, hogy 20 éven belül legyen egy hazai, modern, szubszonikus kiképző/könnyű vadászgépünk a hozzá tartozó eszközparkkal és üzemeltetési kultúrával.
- Először is semmit sem szabad elkezdeni kifejleszteni, ettől nagyon messze vagyunk.
- Biztosítani kell hosszú távon is nemcsak az óriási anyagi, hanem a teljes politikai elkötelezettséget is. (Nincsen olyan, hogy három ciklus után jön majd egy liberális kormány és szétveri az egészet, ez a rész Európában nehezebb, Kínában értelemszerűen jóval könnyebb.
- Meg kell venni egy szimpatikus gép (mondjuk L-39/L-159) teljes know-how-ját és egy teljes gyártósort (!). A hajtómű, az avionika és a fegyverzet egyelőre nyugati.
- Az első pillanatól kezdve bevonni az egyetemeket, a hallgatók az első kő letételétől részt vesznek mindenben, oda is lehet költöztetni őket, akár bentlakásos módon. Cél egy komplett integrált ipari, fejlesztési és oktatási centrum létrehozása ami nem csak felépíti és működteti azt, hanem a szakmai kultúrát és a folyamatos utánpótlást is kineveli.
- Ha megvan a hazai sárkány és nem esik szét az egész a levegőben (túl gyakran), akkor el lehet menni kuncsorogni a Honeywell-hez (ha szóba áll velünk, de nem fog), hajtómű teljes know-how és szintén teljes gyártósor (haha) ügyében. Avionika, fegyverzet továbbra is nyugati.
- A fenti ciklust ismételni a hiányzó technológiákra, őrületes befektetésekre felkészülni, anyagi, technológiai, humán, meg minden lehetséges téren, amire csak lehet teljes szellemi tulajdont venni (de úgysem adják oda, akit lehet megvenni/megvesztegetni/idecsábítani).
- Közben lehet saját finom optimalizálásokat megpróbálni, ahol tudunk, remélhetőleg kevés áldozattal...
Szóval ami talán, elméletileg lehetséges lenne, egy nagyon egyszerű, hangsebesség alatti könnyű gép, főleg, -de kis szerencsével nem kizárólag- kiképzési célokra.
Az egyik legnehezebben legyőzhető akadály a politikai akarat, évtizedeken át ömleszteni az erőforrásokat egy feneketlen zsákba a megfelelő tapasztalat felhalmozásához… ehhez a nagyhatalmaknak is egy hidegháborús hangulat és/vagy kommunizmus kellett.