[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 498
64 354
113
Az RD-33-as egy kétáramú, utánégetős sugárhajtómű. A komplett szabályzása is eszerint van tervezve. Csak a gázgenerátorát kibányászni és önmagában szóra bírni a Klimovnak se megy könnyen.
A Klimovnak még az is komoly kihívás volt, hogy a TV7-117-es légcsavaros gázturbinából TV7-117V (VK-3000) helikopter gazturbinát csináljon.
Még az olyan tech óriásoknak, mint a GE, a GE90-es hajtóműből (ez egy harminc éves technológia) LM-9000-est csinálni kb 15 év. Jelen állás szerint kb 2021-re lesz kész az első.

Az AL-31SzT erőművi stacioner gázturbinát azok fejlesztik/építik, akik az AL-31F-et is csinálták. És mégse ezeket veszi az orosz energiaszektor, hanem GE, illetve Siemens gépeket.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 492
113
Ehhez nem kell ilyen bonyolult dolog.
A mai iparunk sínt sem tud gyártani... (váltó középrészhez való ötvözetet sem, bár azt Diósgyőr tudta, de pl Ausztria ma sem tudja)
Szerinted ki tervezi meg ezeket? Mert a kutya nem akar gépész/kohó/villamos mérnök lenni nálunk lassan, de ha mégis akkor a fele lelép külföldre, az okatói kar nagy része meg lelécelt... ...nyugdíjba. Az alapkutatásokat most küldjük el aludni az MTA-val.
Szerintem iratozz be mérnöknek a BME-re és valósítsd meg a nagy álmaidat! Próbáld ki..
A nagy magyar szürke állomány fölénye a világgal szemben egy nagy humbugmese, volt néhány remek mérnökünk és tudósunk akik mikor kikerültek innen nagyot alkottak, de azért mert Baji Balázs jó gátfutó a magyar atlétika a második vonal a világban. Akár a magyar természettudományos vonal...

Nekem jelenleg van kutatási projectem más területen, így bár gondoltam rá, és érdekelne a témakör, de sajnos nem áll módomban gépészmérnöknek menni. A MTA-ban régóta vannak gondok, és nem ártana ha kicsit gatyába ráznák végre, mert nagyon megült az utóbbi időben. szóval az MTA átalakításból nem biztos hogy rossz sül ki, a végén majd meglátjuk.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 421
13 023
113
Az RD-33-as egy kétáramú, utánégetős sugárhajtómű. A komplett szabályzása is eszerint van tervezve. Csak a gázgenerátorát kibányászni és önmagában szóra bírni a Klimovnak se megy könnyen.
A Klimovnak még az is komoly kihívás volt, hogy a TV7-117-es légcsavaros gázturbinából TV7-117V (VK-3000) helikopter gazturbinát csináljon.
Még az olyan tech óriásoknak, mint a GE, a GE90-es hajtóműből (ez egy harminc éves technológia) LM-9000-est csinálni kb 15 év. Jelen állás szerint kb 2021-re lesz kész az első.

Az AL-31SzT erőművi stacioner gázturbinát azok fejlesztik/építik, akik az AL-31F-et is csinálták. És mégse ezeket veszi az orosz energiaszektor, hanem GE, illetve Siemens gépeket.
Nem egy állandó megoldásra gondoltam, hanem egy mobil, gyorsan felállítható valamire, ha pl. szétlövik az erőműveinket, legyen áram, vagy ha már megjelennek a lézerfegyverek, akkor legyen mivel energiával feltölteni őket, nem fontos a kiélezett optimális működés, csak valamennyire "mukodjon". Pl. az utánégetőt úgy ahogy van, ki lehetne venni, néhány turbinafokozatot be lehetne még építeni, ilyesmi.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
A külföldi példákból egyetértek lehet tanulni. De meg kell nézni min buktak el, és ha ezeket összegezzük lehet másképp csinálni. Meg az elejétől fogva 1x sem írtam, hogy ezt tök egyedül kell megcsinálni. A legtöbb ellenpéldája mind arra vezethető vissza, hogy azok egyedül próbálták megcsinálni, vagy nem a megfelelő emberekkel. Én csak felhoztam ötletként, hogy ezt is lehetne, tanulhatnánk belőle. Gazdaságos lenne-e? Nem hinném. De nem kell mindennek gazdaságosnak lenni. amíg egy gripen/f-35/szu-57 gyártását nem tudjuk megszerezni, márpedig nem tudjuk. Addig gazdaságos sorozatgyártás nem lehetséges. Utána is csak külföldi megrendelőkkel.

De ha nem is lenne belőle gépgyártás, a műszaki egyetemeken tesztelésekre, oktatásra, mérnökhallgatóknak kíváló lehet a próbálkozás. Ebben van potenciál, nem kell mindent csak kizárólag ócskavasként kezelni. Van közte az is de nem mind az. sokrétűen kell meglátni a dolgokat én ezt szorgalmazom, nem csak egy vonulaton mozogni.
Továbbá, ha nem jön össze, akkor is egy fémmegmunkáló üzem ami magas szinvonalat képvisel másra is lehet hasznos. Egy szélcsatorna drón, kisgép vagy akár egy autófejlesztésnél is használható. De egy kompozit, vagy műszergyártó és fejlesztő üzem is nem csak harci gépekhez használható. Ezeket a képességeket megkapná az ország egy próbálkozás során, amiból lehet nem sülne ki harci repülő, de sok más magas szintű ipari termék gyártásának alapja lehet.


Nnnnaaa, akkor az iparból megpróbállak lehozni a földre.....
Ma idehaza egyetlen cég gyárt turbnához lapátokat. Arconic (Alcoa)-nak hívják és baromira nem Magyar. Amit gyárt az is kizárólag erőművi turbinák lapátjai, ami fényévekre van egy repülőgép gázturbinától. Ma idehaza a könnyű/kis repülőgépek összelegózott technikájára illeszett burkolaton kívül NULLA ZÉRÓ Semennyi sem a repülögép ipari teljesítmény. Uram bocsá felsőfokú képzésen még a szükséges szakember gárdából is max a karbantartókra van (talán) képzés.
Innentől kezdve amit próbálunk veled megértetni, az annyi hogy a realitás nem egyenlő a kishitűséggel....
Tisztában vagy azzal, hogy versenyképes, első osztályú gázturbinákat építeni képes cég ,mennyi is van ezen a világon? (tervezői kapacitással, s nem csak összeszereléssel)? Nos alapvetően a polgári részen 3. A G.E, a Pratt &Whitney, és a Rolls-Royce. 2 amcsi és egy országon kívüli multi. Mindenki más a futottak még (s még vagy 20-30 évig). Ugyan ez a hadi iparban is. Hajtómű tervező-gyártó a 2 fenti amcsi cég, van egy francúz a Rafaele hajtóművel, és egy EUR cégcsoport a EF-hez. Pont. A Kínaiak talán 2-3 éve bejelentett hajtómű projectje az 20 MILLIÁRD US $ felhasználásával több ezer szakember képzése, kutató intézetek létrejötte, és egyébb hozzávalókkal CSAK arról szól, hogy megteremtsék a hajtómű ipar alapjait. Ebből az összegből nulla, azaz 0 db hajtómű gyártása, csak az alapok.
Ja és ezek a számok (a gyártó konszernek számai) ezek nem a véletlen miatt alakultak így.
Azzal tisztában vagy, hogy az utasszállítók piacát (vagy 95%-ban) summ 2 cég uralja? Boeing vs. Airbus. Ez sem a véletlen műve. Korszerű repülőgép gyártása VILÁGSZINVONALON ma már egyetlen országban lehetséges csak, ez az USA. Minden más esetben országok régiók összefogásával lehetséges csupán. Kína talán egyszer felnő majd ehez, de ez nem ebben és nem a következő évtized első felében lesz. Ehez képest egy Magyar GDP, amely az EU 1%-t sem adja, szerinted hova jutna? A vágyaid nem egyenlőek a lehetséges valósággal. A létrehozható gép színvonaláról nem is beszélve.....
Azzal tisztában vagy, hogy ha te egy repülőgép iparban csak beszállító szeretnél lenni, akkor annak milyen minőségi, milyen személyi, milyen tárgyi feltételei kellenek hogy legyenek? Erről fogalmad sincs. Mi csak alapanyagot, kiegészítő cuccokat szállítunk kis tételben, de a követelmények a csillagos ég....
Nem személyeskedni akarok, de amiket leírtál/leírsz, az nálam is kicsapta a biztosítékot!!!!!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 987
80 736
113
Nnnnaaa, akkor az iparból megpróbállak lehozni a földre.....
Ma idehaza egyetlen cég gyárt turbnához lapátokat. Arconic (Alcoa)-nak hívják és baromira nem Magyar. Amit gyárt az is kizárólag erőművi turbinák lapátjai, ami fényévekre van egy repülőgép gázturbinától. Ma idehaza a könnyű/kis repülőgépek összelegózott technikájára illeszett burkolaton kívül NULLA ZÉRÓ Semennyi sem a repülögép ipari teljesítmény. Uram bocsá felsőfokú képzésen még a szükséges szakember gárdából is max a karbantartókra van (talán) képzés.
Innentől kezdve amit próbálunk veled megértetni, az annyi hogy a realitás nem egyenlő a kishitűséggel....
Tisztában vagy azzal, hogy versenyképes, első osztályú gázturbinákat építeni képes cég ,mennyi is van ezen a világon? (tervezői kapacitással, s nem csak összeszereléssel)? Nos alapvetően a polgári részen 3. A G.E, a Pratt &Whitney, és a Rolls-Royce. 2 amcsi és egy országon kívüli multi. Mindenki más a futottak még (s még vagy 20-30 évig). Ugyan ez a hadi iparban is. Hajtómű tervező-gyártó a 2 fenti amcsi cég, van egy francúz a Rafaele hajtóművel, és egy EUR cégcsoport a EF-hez. Pont. A Kínaiak talán 2-3 éve bejelentett hajtómű projectje az 20 MILLIÁRD US $ felhasználásával több ezer szakember képzése, kutató intézetek létrejötte, és egyébb hozzávalókkal CSAK arról szól, hogy megteremtsék a hajtómű ipar alapjait. Ebből az összegből nulla, azaz 0 db hajtómű gyártása, csak az alapok.
Ja és ezek a számok (a gyártó konszernek számai) ezek nem a véletlen miatt alakultak így.
Azzal tisztában vagy, hogy az utasszállítók piacát (vagy 95%-ban) summ 2 cég uralja? Boeing vs. Airbus. Ez sem a véletlen műve. Korszerű repülőgép gyártása VILÁGSZINVONALON ma már egyetlen országban lehetséges csak, ez az USA. Minden más esetben országok régiók összefogásával lehetséges csupán. Kína talán egyszer felnő majd ehez, de ez nem ebben és nem a következő évtized első felében lesz. Ehez képest egy Magyar GDP, amely az EU 1%-t sem adja, szerinted hova jutna? A vágyaid nem egyenlőek a lehetséges valósággal. A létrehozható gép színvonaláról nem is beszélve.....
Azzal tisztában vagy, hogy ha te egy repülőgép iparban csak beszállító szeretnél lenni, akkor annak milyen minőségi, milyen személyi, milyen tárgyi feltételei kellenek hogy legyenek? Erről fogalmad sincs. Mi csak alapanyagot, kiegészítő cuccokat szállítunk kis tételben, de a követelmények a csillagos ég....
Nem személyeskedni akarok, de amiket leírtál/leírsz, az nálam is kicsapta a biztosítékot!!!!!

Az orosz cégeket de legrosszabb esetben is csak az NPO Szaturnt kihagytad a katonai vonalról.
 
M

molnibalage

Guest
Nnnnaaa, akkor az iparból megpróbállak lehozni a földre.....
Ma idehaza egyetlen cég gyárt turbnához lapátokat. Arconic (Alcoa)-nak hívják és baromira nem Magyar. Amit gyárt az is kizárólag erőművi turbinák lapátjai, ami fényévekre van egy repülőgép gázturbinától. Ma idehaza a könnyű/kis repülőgépek összelegózott technikájára illeszett burkolaton kívül NULLA ZÉRÓ Semennyi sem a repülögép ipari teljesítmény. Uram bocsá felsőfokú képzésen még a szükséges szakember gárdából is max a karbantartókra van (talán) képzés.
Innentől kezdve amit próbálunk veled megértetni, az annyi hogy a realitás nem egyenlő a kishitűséggel....
Tisztában vagy azzal, hogy versenyképes, első osztályú gázturbinákat építeni képes cég ,mennyi is van ezen a világon? (tervezői kapacitással, s nem csak összeszereléssel)? Nos alapvetően a polgári részen 3. A G.E, a Pratt &Whitney, és a Rolls-Royce. 2 amcsi és egy országon kívüli multi. Mindenki más a futottak még (s még vagy 20-30 évig). Ugyan ez a hadi iparban is. Hajtómű tervező-gyártó a 2 fenti amcsi cég, van egy francúz a Rafaele hajtóművel, és egy EUR cégcsoport a EF-hez. Pont. A Kínaiak talán 2-3 éve bejelentett hajtómű projectje az 20 MILLIÁRD US $ felhasználásával több ezer szakember képzése, kutató intézetek létrejötte, és egyébb hozzávalókkal CSAK arról szól, hogy megteremtsék a hajtómű ipar alapjait. Ebből az összegből nulla, azaz 0 db hajtómű gyártása, csak az alapok.
Ja és ezek a számok (a gyártó konszernek számai) ezek nem a véletlen miatt alakultak így.
Azzal tisztában vagy, hogy az utasszállítók piacát (vagy 95%-ban) summ 2 cég uralja? Boeing vs. Airbus. Ez sem a véletlen műve. Korszerű repülőgép gyártása VILÁGSZINVONALON ma már egyetlen országban lehetséges csak, ez az USA. Minden más esetben országok régiók összefogásával lehetséges csupán. Kína talán egyszer felnő majd ehez, de ez nem ebben és nem a következő évtized első felében lesz. Ehez képest egy Magyar GDP, amely az EU 1%-t sem adja, szerinted hova jutna? A vágyaid nem egyenlőek a lehetséges valósággal. A létrehozható gép színvonaláról nem is beszélve.....
Azzal tisztában vagy, hogy ha te egy repülőgép iparban csak beszállító szeretnél lenni, akkor annak milyen minőségi, milyen személyi, milyen tárgyi feltételei kellenek hogy legyenek? Erről fogalmad sincs. Mi csak alapanyagot, kiegészítő cuccokat szállítunk kis tételben, de a követelmények a csillagos ég....
Nem személyeskedni akarok, de amiket leírtál/leírsz, az nálam is kicsapta a biztosítékot!!!!!
Katonai gépekre igaz, civil piacon azért a RR is ott van az angoloknál.
Az orosz cégeket de legrosszabb esetben is csak az NPO Szaturnt kihagytad a katonai vonalról.
A nyugati világot sorolta fel. "Keleten" nincs más, csak orosz. Ott meg civil vonalon a versenyképességgel vannak gondok. Lásd a Szuhoj Superjetet.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 987
80 736
113
Katonai gépekre igaz, civil piacon azért a RR is ott van az angoloknál.

A nyugati világot sorolta fel. "Keleten" nincs más, csak orosz. Ott meg civil vonalon a versenyképességgel vannak gondok. Lásd a Szuhoj Superjetet.

Katonai hajtómű vonalról írtam így a Superjet lényegtelen.

Akkor mi a felosztás?Van nyugat amibe beletartozik Európa és az USA?Vagy van az USA és van Európa,de ezek külön állnak csak szokták egyben is emlegetni őket?
Van kelet ami az oroszok és a kínaiak egyben vagy vannak az oroszok és vannak a kínaiak külön akiket szoktak egyben is emlegetni?
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Katonai gépekre igaz, civil piacon azért a RR is ott van az angoloknál.

A nyugati világot sorolta fel. "Keleten" nincs más, csak orosz. Ott meg civil vonalon a versenyképességgel vannak gondok. Lásd a Szuhoj Superjetet.

Egyetlen kiegészítésem lenne: A R.R. annyira Angol, mint amennyire a Svájci spaka Svájci (bocsi, nem trollkodni akarok)
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 498
64 354
113
Nem egy állandó megoldásra gondoltam, hanem egy mobil, gyorsan felállítható valamire, ha pl. szétlövik az erőműveinket, legyen áram, vagy ha már megjelennek a lézerfegyverek, akkor legyen mivel energiával feltölteni őket, nem fontos a kiélezett optimális működés, csak valamennyire "mukodjon". Pl. az utánégetőt úgy ahogy van, ki lehetne venni, néhány turbinafokozatot be lehetne még építeni, ilyesmi.

Ez nem így működik. Először is, a generátornak akár hálózati (ezt elvetetted), akár sziget üzemmódban dolgozik, szinkronban kell lennie azzal a rendszerrel, amire rádolgozik. Ehhez meg stabil hajtómű üzem kell. A kisméretű, vész APU rendszerek mind centrifugálkompresszoros eszközök, kb úgy néznek ki, mint a GTD-1500, TG-16, meg a nyugati megfelelőik. Nem repülőgép sugárhajtóművek.

Az RD-33-asnak volt utánégető nélküli variánsa, kb tíz darab össz-vissz, még az Il-102-es csatarepülő tesztjeihez.
Egy sima, egyáramú hajtóműről, ha lekapjuk a forszázst, műár akkor se biztos, hogy beindul, nem véletlen, hogy a tűzoltó MiG-21-es R-11F-300-as hajtóművekről se szedték le a forszázskamrát, hanem bontatlanul, egy az egyben mentek fel a T-34-es alvázra. Pedig R-95 jelöléssel van forszázskamra nélküli R-13-as is.
De ezeket a hajtómű fejlesztői módosították, hogy a forszázsrendszer fojtása nélkül is stabil legyen az üzem.
Az RD-33-as egy kétáramú hajtómű, ha arról lekpjuk a forszázskamrát és a komplett fúvócsövet, akkor nem nagyon fog üzemelni, valószínű az alapjáratot se fogja tartani és leáll.
Az, meg hogy plusz turbina fokozatokat építsünk bele (Miből? Mit? Hogyan? Ki?) eleve halálra ítélt dolog. A kompresszor-tüzelőtér-turbina kényes egyensúlyi rendszerébe így belevadulni, pláne egy kétáramú hajtóműnél nem fog működőképes eredményt adni.

Röviden, aki a 18 darab halott MiG-29-es vázat bármire, pláne repülőipar felállítására akarná használni, az kb az a fantaszta, mint aki elhatározza, hogy nincs pénze a Használtautón a 250 ezer forintos régi Swift-re, de akkor szervez mindenféle autószerelőkből egy csapatot, hogy építsenek neki egy 20 darabos kópiát, ami egy az egyben a 93-as Swift, vagy akár annál még jobb is.
És mindezt azzal a felkiáltással, hogy "hát három nagy autógyár is van idehaza - mi nehéz van ebben"...
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Katonai hajtómű vonalról írtam így a Superjet lényegtelen.

Akkor mi a felosztás?Van nyugat amibe beletartozik Európa és az USA?Vagy van az USA és van Európa,de ezek külön állnak csak szokták egyben is emlegetni őket?
Van kelet ami az oroszok és a kínaiak egyben vagy vannak az oroszok és vannak a kínaiak külön akiket szoktak egyben is emlegetni?

Egyenlőre a polgári piacon 2 konkurens van, a Boeing és az Airbus (USA vs Európa). Ezek akkora cég óriások, olyan fejlesztő és pénz ügyi háttérrel, amire senki más nem képes. Még szerencse hogy konkorensek. A katonai piac az meg 2+ 2x 1/2 fél szereplős. Lockhead és Boeing, Rafaele és EF "beütéssel. Itt még érdekesebb a felosztás, mert látható hogy pont az F 35 kapcsán a Lockhead-dal katonai vonalon már a Boeing sem-nagyon tud lépést tartani. Az orosz és kínai ipari részt egyenlőre még nem tartom olyan szintű gyártónak, akik ebben a felső ligában tudnak komolyan "játszani". Egyszerűen arról szól a dolog, hogy ehez a high-tech (inkább high-end) gyártásokhoz akkora tervezői és pénz ügyi koncentráció szükséges, hogy ez már önmagában bekorlátozza az abban "játszó" országok számát...... A Kínai katonai repülőgép gyártás majd akkor válik igazán "felnőtté", ha nem csak azok rendelnek náluk, akiknek más nem szállít. Az Orosz gyártásra pedig azt mondom, hogy lassan a pénztelenség "áldozata" lesz, s előbb utóbb az azt életben tartó katonai megrendelések átcsorognak a Kínai gyártókhoz (na ott lesz vége a finanszírozhatóságának)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 987
80 736
113
Egyenlőre a polgári piacon 2 konkurens van, a Boeing és az Airbus (USA vs Európa). Ezek akkora cég óriások, olyan fejlesztő és pénz ügyi háttérrel, amire senki más nem képes. Még szerencse hogy konkorensek. A katonai piac az meg 2+ 2x 1/2 fél szereplős. Lockhead és Boeing, Rafaele és EF "beütéssel. Itt még érdekesebb a felosztás, mert látható hogy pont az F 35 kapcsán a Lockhead-dal katonai vonalon már a Boeing sem-nagyon tud lépést tartani. Az orosz és kínai ipari részt egyenlőre még nem tartom olyan szintű gyártónak, akik ebben a felső ligában tudnak komolyan "játszani". Egyszerűen arról szól a dolog, hogy ehez a high-tech (inkább high-end) gyártásokhoz akkora tervezői és pénz ügyi koncentráció szükséges, hogy ez már önmagában bekorlátozza az abban "játszó" országok számát...... A Kínai katonai repülőgép gyártás majd akkor válik igazán "felnőtté", ha nem csak azok rendelnek náluk, akiknek más nem szállít. Az Orosz gyártásra pedig azt mondom, hogy lassan a pénztelenség "áldozata" lesz, s előbb utóbb az azt életben tartó katonai megrendelések átcsorognak a Kínai gyártókhoz (na ott lesz vége a finanszírozhatóságának)

Szerinted hagyni fogják ezt az oroszok?A 90-es években sem hagytak alapvető dolgokat visszahozhatatlanul lerohadni,annál pedig most kb milliárdszor jobb a helyzetük.

Miben mérjük egy katonai hajtómű iparág modernségét?Ha az jó mérce,hogy van-e 5.gen hajtóművük valamilyen stádiumban akkor az USA egyértelműen első hisz nekik van 2db kész 5.gen.hajtóművük meg van ugye az YF-23-hoz egy valamilyen állapotban abbahagyott hajtómű (ami nem az F-119 és nem tudom a nevét).
Aztán van a Rolls-Royce-nak és a GE-nek egy F-136 nevű hajtóműve ami áll valahogy .A két utóbbi bár nem került rendszeresítésre még is csak 5.gen. hajtómű project valamilyen állapotú eredménye.Aztán van az NPO Szaturnnak a 30-as gyártmánya.

És amennyire én tudom ezzel véget is ért a sor.Ez alapján ha az angol céget nem tekinted angolnak akkor az orosz katonai hajtóműgyártás a 2. a világon de legrosszabb esetben is a harmadik ha a multi céget is belevesszük.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 498
64 354
113
meg van ugye az YF-23-hoz egy valamilyen állapotban abbahagyott hajtómű (ami nem az F-119 és nem tudom a nevét).

Egyszerű, az YF120 volt a becses neve a projektnek, mára már nincs az aktív programok sorában. Belőle gondolta tovább a GE az F136-ost.
Az oroszoknál az F119 és YF120-assal, de különösen az utóbbival egyenértékű hajtómű volt a "20-as gyártmány", míg az F119PW100-assal egyenértékű technológia az EJ200-as.
A mostani orosz "30-as gyártmány" elvben az F135PW100, illetve talán a GE Advent-jével lesz egy szinten, ez utóbbi amúgy az elvetélt F136-os továbbgondolása mégpedig az YF120-asnál is szerzett tapasztalatok alapján.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 230
113
Nem egy állandó megoldásra gondoltam, hanem egy mobil, gyorsan felállítható valamire, ha pl. szétlövik az erőműveinket, legyen áram, vagy ha már megjelennek a lézerfegyverek, akkor legyen mivel energiával feltölteni őket, nem fontos a kiélezett optimális működés, csak valamennyire "mukodjon". Pl. az utánégetőt úgy ahogy van, ki lehetne venni, néhány turbinafokozatot be lehetne még építeni, ilyesmi.
Elvileg létezik olyan termék, amire gondolsz, de az sem tolóerő létrehozásra optimalizált hajtóműből van átalakítva, hanem pl. AI-20-assal hajtanak meg légcsavar helyett generátort.
https://pikabu.ru/story/yenergovagon_6400330
Ennek pl olyan hátulütői vannak, hogy rettenetesen gatya a hatásfoka, keróval kell etetni, meg időnként el kell küldeni javításra a hajtóművet.
Sokkal életszerűbb lenne az is, ha építene a Ganz motor kft. néhány gázmotoros szükség-generátort (ha még léteznek :oops: mondjuk tavaly előtt még remotorizáltak M41-eseket)
phoca_thumb_l_agregat18-pa4.jpg
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 979
8 012
113
Jó akkor vázolom pár főbb pontban hogy is kezdenék neki.
1.: Kell egy részletes műszaki leírás, a tulajdonságokról, mitől mit kell várni optimális működésnél.
2.:Főbb elemek szétszedése, anyagvizsgálat. (jelenleg ismert tudás alapján mi amit már tudunk csinálni mi amit nem ismerünk mint gyártástechnológiát.)
3.:Az ismeretlen technológiával készült elemeknél sorrend felállítása, hogy mi használható más területen is fel.
4.:1db korszerű szélcsatorna felállítása, ahol lehet aerodinamikai teszteket végezni, nem csak mig-29-en de bármin lényegében. (első hasznos szerkezet és labor, ami akár polgárirepülő, drón, személygépjármű/ egyéb eszköznél is felhasználható. )
5.: Laborkörülmények közötti ötvözetkészítés, és keresés. (Ezzel sok egyéb ötvözetet is próbálgathatunk, ami más területen felhasználható speciális ötvözeteket eredményezhet. 2-ik hasznos elem: Kutatólabor új ötvözetek előállítása és próbálásának céljából)
6.: A hajtómű szerkezeti felépítése, elemek elhelyezkedése, és kritikus pontok megtalálása. (Ez főleg a jövőbeli mérnökhallgatóknak mint oktatóanyag szolgálna, amin lehet gyakorlati képzés keretein belül módosításokat végrehajtani és megfigyelni azok hatását a teljesítményre és eszköz működésére. Ez csak gyakorlatot és némi fizikai/gyakorlati háttértudást ad.)
7.:elektronikai-és műszervizsgáló laborrészleg. (ez nem a jelenlegi műszereket vizsgálná, hanem egy fejlesztőlabor, ami új jobb műszereket kísérletezne ki, szintúgy használható más területekre, vagy oktatási célra is.)
8.: Hajtómű tesztelésére alkalmas üzemegység. (ezt nagyon nem kell magyarázni)
9.:Fémgyártó üzemegység felépításe, mint nehézipari termelésre alkalmas gyáregység, ami magas minőségű fémötvözetek és alkatrészek gyártására és megmunkálására alkalmas.

(4,5,6,7,9- pontok megépítésének ürügyeként tökéletes, ha végülis túl bonyolultnak bizonyul és megszűnik az akarat harci-repülő gyártás kivitelezése iránt, akkor is civil szférába kutetó és termelőegységként használható)

10-ponttól jönnének a nagyon repülőgépspecifikus elemek, amiket ha lemondunk a további fejlesztésről akkor nem érdemes megvalósítani. Azokat holnap leírom.

Igen szépen hangzik, pontosan így gondolták a Kínaiak is 40 évvel ezelőtt, az eredmény ismert. Ma sem képesek elérni a legjobbakat, dacára az iparágba fektetett elképesztő volumenű befektetéseknek.

Egy hazai gép megépítése nem teljesen lehetetlen… csak majdnem. Azért játszunk el a gondolattal, hogyan lehetne nekifogni, hogy 20 éven belül legyen egy hazai, modern, szubszonikus kiképző/könnyű vadászgépünk a hozzá tartozó eszközparkkal és üzemeltetési kultúrával.

- Először is semmit sem szabad elkezdeni kifejleszteni, ettől nagyon messze vagyunk.
- Biztosítani kell hosszú távon is nemcsak az óriási anyagi, hanem a teljes politikai elkötelezettséget is. (Nincsen olyan, hogy három ciklus után jön majd egy liberális kormány és szétveri az egészet, ez a rész Európában nehezebb, Kínában értelemszerűen jóval könnyebb. :)
- Meg kell venni egy szimpatikus gép (mondjuk L-39/L-159) teljes know-how-ját és egy teljes gyártósort (!). A hajtómű, az avionika és a fegyverzet egyelőre nyugati.
- Az első pillanatól kezdve bevonni az egyetemeket, a hallgatók az első kő letételétől részt vesznek mindenben, oda is lehet költöztetni őket, akár bentlakásos módon. Cél egy komplett integrált ipari, fejlesztési és oktatási centrum létrehozása ami nem csak felépíti és működteti azt, hanem a szakmai kultúrát és a folyamatos utánpótlást is kineveli.
- Ha megvan a hazai sárkány és nem esik szét az egész a levegőben (túl gyakran), akkor el lehet menni kuncsorogni a Honeywell-hez (ha szóba áll velünk, de nem fog), hajtómű teljes know-how és szintén teljes gyártósor (haha) ügyében. Avionika, fegyverzet továbbra is nyugati.
- A fenti ciklust ismételni a hiányzó technológiákra, őrületes befektetésekre felkészülni, anyagi, technológiai, humán, meg minden lehetséges téren, amire csak lehet teljes szellemi tulajdont venni (de úgysem adják oda, akit lehet megvenni/megvesztegetni/idecsábítani).
- Közben lehet saját finom optimalizálásokat megpróbálni, ahol tudunk, remélhetőleg kevés áldozattal...

Szóval ami talán, elméletileg lehetséges lenne, egy nagyon egyszerű, hangsebesség alatti könnyű gép, főleg, -de kis szerencsével nem kizárólag- kiképzési célokra.
Az egyik legnehezebben legyőzhető akadály a politikai akarat, évtizedeken át ömleszteni az erőforrásokat egy feneketlen zsákba a megfelelő tapasztalat felhalmozásához… ehhez a nagyhatalmaknak is egy hidegháborús hangulat és/vagy kommunizmus kellett.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 099
18 873
113
Jól behatárolhatók a hazai hadiipar lehetőségei. Értelme ,a kézifegyver és hozzávaló lőszergyártásnak van. Valamint a katonák személyes és harcászati felszerelését is illene tudni gyártani. Emellett, van a Rába, aki tud terepjáró tehergépkocsikat adni a Honvédsgének. A Komondor egy kudarc, ezt be kell látni. Jelenleg szerintem ennyi. Nehézfegyverzetet, egy honvédsgé méretű katonai erő, megveszi külföldről. Repülőgép, helikopter, pláne. Nincs hozzá semmink, amire építhetnénk ilyen jellegű fejlesztésket, nem beszélve a gyári gyártás követelményeiről. Magunk ilyesmibe nem fogunk belevágni, nem is érdemes.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 498
64 354
113
- Az első pillanatól kezdve bevonni az egyetemeket, a hallgatók az első kő letételétől részt vesznek mindenben, oda is lehet költöztetni őket, akár bentlakásos módon.

A humán probléma. Ilyesfajta röghözkötéshez olyan tanulmányi szerződés kell, amire nem lesz majd elégséges jelentkező. Vagy iszonyat pénzekkel lehet majd megtartani évről-évre azt a pár diákot, vagy végzőst.
Nagyon gazdaságos megoldás.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 263
4 672
113
Egy UB-t azért megtartunk múzeumi példánynak?
Csak, hogy kétüléses is legyen...