[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Katonai gépekre igaz, civil piacon azért a RR is ott van az angoloknál.

A nyugati világot sorolta fel. "Keleten" nincs más, csak orosz. Ott meg civil vonalon a versenyképességgel vannak gondok. Lásd a Szuhoj Superjetet.

Egyetlen kiegészítésem lenne: A R.R. annyira Angol, mint amennyire a Svájci spaka Svájci (bocsi, nem trollkodni akarok)
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Nem egy állandó megoldásra gondoltam, hanem egy mobil, gyorsan felállítható valamire, ha pl. szétlövik az erőműveinket, legyen áram, vagy ha már megjelennek a lézerfegyverek, akkor legyen mivel energiával feltölteni őket, nem fontos a kiélezett optimális működés, csak valamennyire "mukodjon". Pl. az utánégetőt úgy ahogy van, ki lehetne venni, néhány turbinafokozatot be lehetne még építeni, ilyesmi.

Ez nem így működik. Először is, a generátornak akár hálózati (ezt elvetetted), akár sziget üzemmódban dolgozik, szinkronban kell lennie azzal a rendszerrel, amire rádolgozik. Ehhez meg stabil hajtómű üzem kell. A kisméretű, vész APU rendszerek mind centrifugálkompresszoros eszközök, kb úgy néznek ki, mint a GTD-1500, TG-16, meg a nyugati megfelelőik. Nem repülőgép sugárhajtóművek.

Az RD-33-asnak volt utánégető nélküli variánsa, kb tíz darab össz-vissz, még az Il-102-es csatarepülő tesztjeihez.
Egy sima, egyáramú hajtóműről, ha lekapjuk a forszázst, műár akkor se biztos, hogy beindul, nem véletlen, hogy a tűzoltó MiG-21-es R-11F-300-as hajtóművekről se szedték le a forszázskamrát, hanem bontatlanul, egy az egyben mentek fel a T-34-es alvázra. Pedig R-95 jelöléssel van forszázskamra nélküli R-13-as is.
De ezeket a hajtómű fejlesztői módosították, hogy a forszázsrendszer fojtása nélkül is stabil legyen az üzem.
Az RD-33-as egy kétáramú hajtómű, ha arról lekpjuk a forszázskamrát és a komplett fúvócsövet, akkor nem nagyon fog üzemelni, valószínű az alapjáratot se fogja tartani és leáll.
Az, meg hogy plusz turbina fokozatokat építsünk bele (Miből? Mit? Hogyan? Ki?) eleve halálra ítélt dolog. A kompresszor-tüzelőtér-turbina kényes egyensúlyi rendszerébe így belevadulni, pláne egy kétáramú hajtóműnél nem fog működőképes eredményt adni.

Röviden, aki a 18 darab halott MiG-29-es vázat bármire, pláne repülőipar felállítására akarná használni, az kb az a fantaszta, mint aki elhatározza, hogy nincs pénze a Használtautón a 250 ezer forintos régi Swift-re, de akkor szervez mindenféle autószerelőkből egy csapatot, hogy építsenek neki egy 20 darabos kópiát, ami egy az egyben a 93-as Swift, vagy akár annál még jobb is.
És mindezt azzal a felkiáltással, hogy "hát három nagy autógyár is van idehaza - mi nehéz van ebben"...
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Katonai hajtómű vonalról írtam így a Superjet lényegtelen.

Akkor mi a felosztás?Van nyugat amibe beletartozik Európa és az USA?Vagy van az USA és van Európa,de ezek külön állnak csak szokták egyben is emlegetni őket?
Van kelet ami az oroszok és a kínaiak egyben vagy vannak az oroszok és vannak a kínaiak külön akiket szoktak egyben is emlegetni?

Egyenlőre a polgári piacon 2 konkurens van, a Boeing és az Airbus (USA vs Európa). Ezek akkora cég óriások, olyan fejlesztő és pénz ügyi háttérrel, amire senki más nem képes. Még szerencse hogy konkorensek. A katonai piac az meg 2+ 2x 1/2 fél szereplős. Lockhead és Boeing, Rafaele és EF "beütéssel. Itt még érdekesebb a felosztás, mert látható hogy pont az F 35 kapcsán a Lockhead-dal katonai vonalon már a Boeing sem-nagyon tud lépést tartani. Az orosz és kínai ipari részt egyenlőre még nem tartom olyan szintű gyártónak, akik ebben a felső ligában tudnak komolyan "játszani". Egyszerűen arról szól a dolog, hogy ehez a high-tech (inkább high-end) gyártásokhoz akkora tervezői és pénz ügyi koncentráció szükséges, hogy ez már önmagában bekorlátozza az abban "játszó" országok számát...... A Kínai katonai repülőgép gyártás majd akkor válik igazán "felnőtté", ha nem csak azok rendelnek náluk, akiknek más nem szállít. Az Orosz gyártásra pedig azt mondom, hogy lassan a pénztelenség "áldozata" lesz, s előbb utóbb az azt életben tartó katonai megrendelések átcsorognak a Kínai gyártókhoz (na ott lesz vége a finanszírozhatóságának)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 854
113
Egyenlőre a polgári piacon 2 konkurens van, a Boeing és az Airbus (USA vs Európa). Ezek akkora cég óriások, olyan fejlesztő és pénz ügyi háttérrel, amire senki más nem képes. Még szerencse hogy konkorensek. A katonai piac az meg 2+ 2x 1/2 fél szereplős. Lockhead és Boeing, Rafaele és EF "beütéssel. Itt még érdekesebb a felosztás, mert látható hogy pont az F 35 kapcsán a Lockhead-dal katonai vonalon már a Boeing sem-nagyon tud lépést tartani. Az orosz és kínai ipari részt egyenlőre még nem tartom olyan szintű gyártónak, akik ebben a felső ligában tudnak komolyan "játszani". Egyszerűen arról szól a dolog, hogy ehez a high-tech (inkább high-end) gyártásokhoz akkora tervezői és pénz ügyi koncentráció szükséges, hogy ez már önmagában bekorlátozza az abban "játszó" országok számát...... A Kínai katonai repülőgép gyártás majd akkor válik igazán "felnőtté", ha nem csak azok rendelnek náluk, akiknek más nem szállít. Az Orosz gyártásra pedig azt mondom, hogy lassan a pénztelenség "áldozata" lesz, s előbb utóbb az azt életben tartó katonai megrendelések átcsorognak a Kínai gyártókhoz (na ott lesz vége a finanszírozhatóságának)

Szerinted hagyni fogják ezt az oroszok?A 90-es években sem hagytak alapvető dolgokat visszahozhatatlanul lerohadni,annál pedig most kb milliárdszor jobb a helyzetük.

Miben mérjük egy katonai hajtómű iparág modernségét?Ha az jó mérce,hogy van-e 5.gen hajtóművük valamilyen stádiumban akkor az USA egyértelműen első hisz nekik van 2db kész 5.gen.hajtóművük meg van ugye az YF-23-hoz egy valamilyen állapotban abbahagyott hajtómű (ami nem az F-119 és nem tudom a nevét).
Aztán van a Rolls-Royce-nak és a GE-nek egy F-136 nevű hajtóműve ami áll valahogy .A két utóbbi bár nem került rendszeresítésre még is csak 5.gen. hajtómű project valamilyen állapotú eredménye.Aztán van az NPO Szaturnnak a 30-as gyártmánya.

És amennyire én tudom ezzel véget is ért a sor.Ez alapján ha az angol céget nem tekinted angolnak akkor az orosz katonai hajtóműgyártás a 2. a világon de legrosszabb esetben is a harmadik ha a multi céget is belevesszük.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
meg van ugye az YF-23-hoz egy valamilyen állapotban abbahagyott hajtómű (ami nem az F-119 és nem tudom a nevét).

Egyszerű, az YF120 volt a becses neve a projektnek, mára már nincs az aktív programok sorában. Belőle gondolta tovább a GE az F136-ost.
Az oroszoknál az F119 és YF120-assal, de különösen az utóbbival egyenértékű hajtómű volt a "20-as gyártmány", míg az F119PW100-assal egyenértékű technológia az EJ200-as.
A mostani orosz "30-as gyártmány" elvben az F135PW100, illetve talán a GE Advent-jével lesz egy szinten, ez utóbbi amúgy az elvetélt F136-os továbbgondolása mégpedig az YF120-asnál is szerzett tapasztalatok alapján.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 688
3 832
113
Nem egy állandó megoldásra gondoltam, hanem egy mobil, gyorsan felállítható valamire, ha pl. szétlövik az erőműveinket, legyen áram, vagy ha már megjelennek a lézerfegyverek, akkor legyen mivel energiával feltölteni őket, nem fontos a kiélezett optimális működés, csak valamennyire "mukodjon". Pl. az utánégetőt úgy ahogy van, ki lehetne venni, néhány turbinafokozatot be lehetne még építeni, ilyesmi.
Elvileg létezik olyan termék, amire gondolsz, de az sem tolóerő létrehozásra optimalizált hajtóműből van átalakítva, hanem pl. AI-20-assal hajtanak meg légcsavar helyett generátort.
https://pikabu.ru/story/yenergovagon_6400330
Ennek pl olyan hátulütői vannak, hogy rettenetesen gatya a hatásfoka, keróval kell etetni, meg időnként el kell küldeni javításra a hajtóművet.
Sokkal életszerűbb lenne az is, ha építene a Ganz motor kft. néhány gázmotoros szükség-generátort (ha még léteznek :oops: mondjuk tavaly előtt még remotorizáltak M41-eseket)
phoca_thumb_l_agregat18-pa4.jpg
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 771
7 011
113
Jó akkor vázolom pár főbb pontban hogy is kezdenék neki.
1.: Kell egy részletes műszaki leírás, a tulajdonságokról, mitől mit kell várni optimális működésnél.
2.:Főbb elemek szétszedése, anyagvizsgálat. (jelenleg ismert tudás alapján mi amit már tudunk csinálni mi amit nem ismerünk mint gyártástechnológiát.)
3.:Az ismeretlen technológiával készült elemeknél sorrend felállítása, hogy mi használható más területen is fel.
4.:1db korszerű szélcsatorna felállítása, ahol lehet aerodinamikai teszteket végezni, nem csak mig-29-en de bármin lényegében. (első hasznos szerkezet és labor, ami akár polgárirepülő, drón, személygépjármű/ egyéb eszköznél is felhasználható. )
5.: Laborkörülmények közötti ötvözetkészítés, és keresés. (Ezzel sok egyéb ötvözetet is próbálgathatunk, ami más területen felhasználható speciális ötvözeteket eredményezhet. 2-ik hasznos elem: Kutatólabor új ötvözetek előállítása és próbálásának céljából)
6.: A hajtómű szerkezeti felépítése, elemek elhelyezkedése, és kritikus pontok megtalálása. (Ez főleg a jövőbeli mérnökhallgatóknak mint oktatóanyag szolgálna, amin lehet gyakorlati képzés keretein belül módosításokat végrehajtani és megfigyelni azok hatását a teljesítményre és eszköz működésére. Ez csak gyakorlatot és némi fizikai/gyakorlati háttértudást ad.)
7.:elektronikai-és műszervizsgáló laborrészleg. (ez nem a jelenlegi műszereket vizsgálná, hanem egy fejlesztőlabor, ami új jobb műszereket kísérletezne ki, szintúgy használható más területekre, vagy oktatási célra is.)
8.: Hajtómű tesztelésére alkalmas üzemegység. (ezt nagyon nem kell magyarázni)
9.:Fémgyártó üzemegység felépításe, mint nehézipari termelésre alkalmas gyáregység, ami magas minőségű fémötvözetek és alkatrészek gyártására és megmunkálására alkalmas.

(4,5,6,7,9- pontok megépítésének ürügyeként tökéletes, ha végülis túl bonyolultnak bizonyul és megszűnik az akarat harci-repülő gyártás kivitelezése iránt, akkor is civil szférába kutetó és termelőegységként használható)

10-ponttól jönnének a nagyon repülőgépspecifikus elemek, amiket ha lemondunk a további fejlesztésről akkor nem érdemes megvalósítani. Azokat holnap leírom.

Igen szépen hangzik, pontosan így gondolták a Kínaiak is 40 évvel ezelőtt, az eredmény ismert. Ma sem képesek elérni a legjobbakat, dacára az iparágba fektetett elképesztő volumenű befektetéseknek.

Egy hazai gép megépítése nem teljesen lehetetlen… csak majdnem. Azért játszunk el a gondolattal, hogyan lehetne nekifogni, hogy 20 éven belül legyen egy hazai, modern, szubszonikus kiképző/könnyű vadászgépünk a hozzá tartozó eszközparkkal és üzemeltetési kultúrával.

- Először is semmit sem szabad elkezdeni kifejleszteni, ettől nagyon messze vagyunk.
- Biztosítani kell hosszú távon is nemcsak az óriási anyagi, hanem a teljes politikai elkötelezettséget is. (Nincsen olyan, hogy három ciklus után jön majd egy liberális kormány és szétveri az egészet, ez a rész Európában nehezebb, Kínában értelemszerűen jóval könnyebb. :)
- Meg kell venni egy szimpatikus gép (mondjuk L-39/L-159) teljes know-how-ját és egy teljes gyártósort (!). A hajtómű, az avionika és a fegyverzet egyelőre nyugati.
- Az első pillanatól kezdve bevonni az egyetemeket, a hallgatók az első kő letételétől részt vesznek mindenben, oda is lehet költöztetni őket, akár bentlakásos módon. Cél egy komplett integrált ipari, fejlesztési és oktatási centrum létrehozása ami nem csak felépíti és működteti azt, hanem a szakmai kultúrát és a folyamatos utánpótlást is kineveli.
- Ha megvan a hazai sárkány és nem esik szét az egész a levegőben (túl gyakran), akkor el lehet menni kuncsorogni a Honeywell-hez (ha szóba áll velünk, de nem fog), hajtómű teljes know-how és szintén teljes gyártósor (haha) ügyében. Avionika, fegyverzet továbbra is nyugati.
- A fenti ciklust ismételni a hiányzó technológiákra, őrületes befektetésekre felkészülni, anyagi, technológiai, humán, meg minden lehetséges téren, amire csak lehet teljes szellemi tulajdont venni (de úgysem adják oda, akit lehet megvenni/megvesztegetni/idecsábítani).
- Közben lehet saját finom optimalizálásokat megpróbálni, ahol tudunk, remélhetőleg kevés áldozattal...

Szóval ami talán, elméletileg lehetséges lenne, egy nagyon egyszerű, hangsebesség alatti könnyű gép, főleg, -de kis szerencsével nem kizárólag- kiképzési célokra.
Az egyik legnehezebben legyőzhető akadály a politikai akarat, évtizedeken át ömleszteni az erőforrásokat egy feneketlen zsákba a megfelelő tapasztalat felhalmozásához… ehhez a nagyhatalmaknak is egy hidegháborús hangulat és/vagy kommunizmus kellett.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 892
18 279
113
Jól behatárolhatók a hazai hadiipar lehetőségei. Értelme ,a kézifegyver és hozzávaló lőszergyártásnak van. Valamint a katonák személyes és harcászati felszerelését is illene tudni gyártani. Emellett, van a Rába, aki tud terepjáró tehergépkocsikat adni a Honvédsgének. A Komondor egy kudarc, ezt be kell látni. Jelenleg szerintem ennyi. Nehézfegyverzetet, egy honvédsgé méretű katonai erő, megveszi külföldről. Repülőgép, helikopter, pláne. Nincs hozzá semmink, amire építhetnénk ilyen jellegű fejlesztésket, nem beszélve a gyári gyártás követelményeiről. Magunk ilyesmibe nem fogunk belevágni, nem is érdemes.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
- Az első pillanatól kezdve bevonni az egyetemeket, a hallgatók az első kő letételétől részt vesznek mindenben, oda is lehet költöztetni őket, akár bentlakásos módon.

A humán probléma. Ilyesfajta röghözkötéshez olyan tanulmányi szerződés kell, amire nem lesz majd elégséges jelentkező. Vagy iszonyat pénzekkel lehet majd megtartani évről-évre azt a pár diákot, vagy végzőst.
Nagyon gazdaságos megoldás.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
Egy UB-t azért megtartunk múzeumi példánynak?
Csak, hogy kétüléses is legyen...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 363
113
Jó akkor vázolom pár főbb pontban hogy is kezdenék neki.
1.: Kell egy részletes műszaki leírás, a tulajdonságokról, mitől mit kell várni optimális működésnél.
2.:Főbb elemek szétszedése, anyagvizsgálat. (jelenleg ismert tudás alapján mi amit már tudunk csinálni mi amit nem ismerünk mint gyártástechnológiát.)
3.:Az ismeretlen technológiával készült elemeknél sorrend felállítása, hogy mi használható más területen is fel.
4.:1db korszerű szélcsatorna felállítása, ahol lehet aerodinamikai teszteket végezni, nem csak mig-29-en de bármin lényegében. (első hasznos szerkezet és labor, ami akár polgárirepülő, drón, személygépjármű/ egyéb eszköznél is felhasználható. )
5.: Laborkörülmények közötti ötvözetkészítés, és keresés. (Ezzel sok egyéb ötvözetet is próbálgathatunk, ami más területen felhasználható speciális ötvözeteket eredményezhet. 2-ik hasznos elem: Kutatólabor új ötvözetek előállítása és próbálásának céljából)
6.: A hajtómű szerkezeti felépítése, elemek elhelyezkedése, és kritikus pontok megtalálása. (Ez főleg a jövőbeli mérnökhallgatóknak mint oktatóanyag szolgálna, amin lehet gyakorlati képzés keretein belül módosításokat végrehajtani és megfigyelni azok hatását a teljesítményre és eszköz működésére. Ez csak gyakorlatot és némi fizikai/gyakorlati háttértudást ad.)
7.:elektronikai-és műszervizsgáló laborrészleg. (ez nem a jelenlegi műszereket vizsgálná, hanem egy fejlesztőlabor, ami új jobb műszereket kísérletezne ki, szintúgy használható más területekre, vagy oktatási célra is.)
8.: Hajtómű tesztelésére alkalmas üzemegység. (ezt nagyon nem kell magyarázni)
9.:Fémgyártó üzemegység felépításe, mint nehézipari termelésre alkalmas gyáregység, ami magas minőségű fémötvözetek és alkatrészek gyártására és megmunkálására alkalmas.

(4,5,6,7,9- pontok megépítésének ürügyeként tökéletes, ha végülis túl bonyolultnak bizonyul és megszűnik az akarat harci-repülő gyártás kivitelezése iránt, akkor is civil szférába kutetó és termelőegységként használható)

10-ponttól jönnének a nagyon repülőgépspecifikus elemek, amiket ha lemondunk a további fejlesztésről akkor nem érdemes megvalósítani. Azokat holnap leírom.

A magyar repülőgépgyártás (a Góbé vitorlázó repülőt leszámítva, de abban az üres alumínium vázszerkezetet, meg pár műszert leszámítva gyakorlatilag semmi nincs) utoljára a második világháborúban volt.
Gyakorlatilag akkor, amikor csak az az iparilag közepesen fejlett ország nem gyártott (akár licenszben) repülőgépet, amelyik nem akart...
De az nem azt jelenti, hogy ez elérte a világszínvonalat!
Már az első generációs sugárhajtású repülőgépek kifejlesztésének kihívása is orrba verte ezeket az országokat, hogy a valamit is érő transzonikus, netán alacsony szuperszonikus sebességre képes gépek kifejlesztéséről ne is beszéljünk...
Persze voltak erre irányuló kísérletek, de nem véletlen, hogy szinte egy kézen meglehetett számolni az ezt önállóan kifejleszteni, gyártani képes országok számát az ötvenes években.
Nézd meg ezt a listát - ha már MiG topik:
http://www.airwar.ru/firm/mrus.html
Ebből a listából, ha kivesszük a típusváltozatokat, még akkor is bődületes mennyiségű egyedi prototípust kapunk, hogy negyven év alatt kapjunk kilenc önálló típust:
MiG-9,-15,-17,-19,-21,-23,-25,(-27),-29,-31.
S ennek a konstruktőri irodának - a rokoni kapcsolatnak köszönhetően:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Anasztasz_Mikoján
- gyakorlatilag korlátlan volt a pénzügyi kerete!

De görgesd végig a másik listát:
http://www.airwar.ru/fighter.html

Mennyi országot is látsz, amelyik tudott szuperszonikus gépet is önállóan fejleszteni és gyártani?
Még az USA is vért h*gyozott, mire sikerült nem rakétahajtással átlépni a hangsebességet!

S akkor ez csak a sárkány, hajtómű kombó.
Rengeteg kiváló berepülőpilóta veszett oda, amíg kitudtak fejleszteni olyan avionikát ezekhez a késélen egyensúlyozásnál is szűkebb repülési tartományban repülő alattomos dögöknél (lásd pl. Tu-22 Blinder bombázó), amivel a legkiválóbb katonai pilóták tudták ezeket uralni - úgy-ahogy...

Ma meg ott tartunk, hogy több millió soros szoftvert vért izzadva írtak hosszú-hosszú évek alatt az F-35-höz, azok, akiknek ebben bőven volt tapasztalatuk.

Ui: Elnézést kérek a hozzáértőktől, ha valamit rosszul, tévesen írtam.
Kérlek korrigáljátok.
 
Last edited:

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 212
4 414
113
Komolyan nekem ég a pofám.... Én ezek helyébe nagy kussba megbíznék valami Kecskemét mellett tanyázó "rezesbandát" hogy kapja szét elemeire és láthatatlanul tüntesse el a csába..... Az egész világ rajtunk röhög és megismeri a jómagyar üzemeltetési és állami kultúrát... Bravó :)
 

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 203
2 673
113
Mar reg oda kellett volna csak ugy adni a Lengyeleknek. Ok, meg pl. modernizaltak volna par T-72-t valamilyen szinten, vagy csak allitottak volna valami legierok kozti baratsag szobrot (lengyel es magyar festesu 29-es kotelekben valamilyen korforgalomban) es kesz :)

Most mar szerintem is csak valami muzeumoknak lehet szetosztani, ahogy valaki talan regebben irta es esetleg kaphatnank valami erdekes mas tipust kiallitani cserebe.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 892
18 279
113
Mar reg oda kellett volna csak ugy adni a Lengyeleknek. Ok, meg pl. modernizaltak volna par T-72-t valamilyen szinten, vagy csak allitottak volna valami legierok kozti baratsag szobrot (lengyel es magyar festesu 29-es kotelekben valamilyen korforgalomban) es kesz :)

Most mar szerintem is csak valami muzeumoknak lehet szetosztani, ahogy valaki talan regebben irta es esetleg kaphatnank valami erdekes mas tipust kiallitani cserebe.

Egyenként múzeumoknak eladni, jelképes összegért, vagy elcserélni, olyan eszközre, ami itthon nincs kiállítva. Kíváncsi lennék, ki volt az az íróasztalfőokos, főfejes, aki ismét nekifuttata ezt a rég döglött ügyet a falnak.