Penzugyileg kizart, hogy az lenne, csakis politikai/muveleti alapon eri meg (pl NATO misszioknal kulcsszerepre stb) - hogy az mennyire logikus, azt nem tudom megitelni (szerintem te sem, ahhoz kulcsinformacioink hianyoznak.)
Hacsak nem lenne a capex
sokkal-sokkal-sokkal olcsobb, mint a Gripen E/F eseteben (ami $80-85M korul mar onmagaban a Eurofighternel is
sokkal-sokkal-sokkal olcsobb), akkor konkretan kizart, hogy koltsegben versenykepes legyen (legalabbis Kozep-Europaban, ahol mindenki egymas fenekebe lat radarokkal.) Egesz egyszeruen az opex *tobbszorose* lenne meg az uj Gripenek varhatoan megemelkedett koltsegenek is - a C/D-nek megfelelo jelenlegieke meg vegkepp a toredeke az F-35-enek, pl a repuloido szerintem mindossze $6-8,000 korul lehet orankent, de biztos van itt olyan, aki ezt konkretan tudja...?
Ami kalkulaciokat olvastam azok szerint egy teljes elettartamra (30-40 eves tavra) szamolva tobb, mint duplajaba fog kerulni F-35-osoket uzemeltetni, mint az uj Gripen E/F modelleket (nem emlekszem, hol olvastam, de par honapja volt, szoval biztos elo lehet keresni.)
Az F-35 nem a legdragabb, de messze van attol, hogy versenykepes legyen, kulonosen a Gripen E-ve sorrendben); az egyetlen 'olcsobban' uzemeltetheto amerikai gep az F-16, de mmegjosolhato, hogy meg a mostanaban rendelt, 2022 korul a kornyekre megerkezo Block 70-esek sem fogjak felvenni a versenyt az uj Gripennel (hiaba lesz AESA meg miegymas, akkor is a hetvenesek evek designja modernizalva, szenzorok, sw stb teren messze lesz tole.)