A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Akkor lapozhatunk?
Az lenne a kérdésem, hogy tud-e valaki valami konkrétabbat a legutóbbi horvát védelmi miniszterrel megkötött védelmi együttműködésről? Ez most azt jelenti, hogy akkor a készenlétet a horvátoknál is mi adjuk? Ha igen, mikortól?
Mer' ha igen, akkor azért az elkövetkező időszak elég csücskös dolog lesz.
Ugyebár, - ha jól emlékszem - május elejétől kezdődik a balti kitelepülés 4 géppel. Emellett Kecskemétről is költözik az itthon maradt állomány Pápára.
Ez utóbbi fejlemény, lehet, hogy még jól is elsülhet, mert a Kecskeméti bázis nem éppen ideális amennyiben a légtérfelügyeletet onnan kéne biztosítani mindhárom országra.
Ugyanakkor ha hasonló szintidőket kell teljesíteni a Gripeneknek, mint ami a magyar légtér biztosításához szükséges, akkor lehetséges, hogy egy zágrábi kitelepülés is szükséges lehet, mondjuk 2 géppel.
Ha viszont ez így lenne, és ez az együttműködés hosszú távra tervezett - és amiért ezt ide beraktam -, akkor nem lenne-e értelme egy Taszári repülőtér reaktivációnak?
Kérdés még továbbá, hogy mindezt hogyan fogjuk bírni kiszolgáló személyzettel?
 
Akkor lapozhatunk?
Az lenne a kérdésem, hogy tud-e valaki valami konkrétabbat a legutóbbi horvát védelmi miniszterrel megkötött védelmi együttműködésről? Ez most azt jelenti, hogy akkor a készenlétet a horvátoknál is mi adjuk? Ha igen, mikortól?
Mer' ha igen, akkor azért az elkövetkező időszak elég csücskös dolog lesz.
Ugyebár, - ha jól emlékszem - május elejétől kezdődik a balti kitelepülés 4 géppel. Emellett Kecskemétről is költözik az itthon maradt állomány Pápára.
Ez utóbbi fejlemény, lehet, hogy még jól is elsülhet, mert a Kecskeméti bázis nem éppen ideális amennyiben a légtérfelügyeletet onnan kéne biztosítani mindhárom országra.
Ugyanakkor ha hasonló szintidőket kell teljesíteni a Gripeneknek, mint ami a magyar légtér biztosításához szükséges, akkor lehetséges, hogy egy zágrábi kitelepülés is szükséges lehet, mondjuk 2 géppel.
Ha viszont ez így lenne, és ez az együttműködés hosszú távra tervezett - és amiért ezt ide beraktam -, akkor nem lenne-e értelme egy Taszári repülőtér reaktivációnak?
Kérdés még továbbá, hogy mindezt hogyan fogjuk bírni kiszolgáló személyzettel?

Taszárra volt egyesség kereskedelmi használatra asszem (de nem vagyok biztos benne) a kínaiakkal, bár a fene tudja, hogy az él-e még, de akkor le kell zárni ilyen jellegű polgári forgalom elől. Szóval nem biztos, hogy olyan egyszerű a Taszári repteret reaktiválni.
 
Akkor lapozhatunk?
Az lenne a kérdésem, hogy tud-e valaki valami konkrétabbat a legutóbbi horvát védelmi miniszterrel megkötött védelmi együttműködésről? Ez most azt jelenti, hogy akkor a készenlétet a horvátoknál is mi adjuk? Ha igen, mikortól?
Mer' ha igen, akkor azért az elkövetkező időszak elég csücskös dolog lesz.
Ugyebár, - ha jól emlékszem - május elejétől kezdődik a balti kitelepülés 4 géppel. Emellett Kecskemétről is költözik az itthon maradt állomány Pápára.
Ez utóbbi fejlemény, lehet, hogy még jól is elsülhet, mert a Kecskeméti bázis nem éppen ideális amennyiben a légtérfelügyeletet onnan kéne biztosítani mindhárom országra.
Ugyanakkor ha hasonló szintidőket kell teljesíteni a Gripeneknek, mint ami a magyar légtér biztosításához szükséges, akkor lehetséges, hogy egy zágrábi kitelepülés is szükséges lehet, mondjuk 2 géppel.
Ha viszont ez így lenne, és ez az együttműködés hosszú távra tervezett - és amiért ezt ide beraktam -, akkor nem lenne-e értelme egy Taszári repülőtér reaktivációnak?
Kérdés még továbbá, hogy mindezt hogyan fogjuk bírni kiszolgáló személyzettel?
Inkább részebn horvát hozzájárulásból +4 gépet lízingelni és zágrábi reptérről adhatnak készültséget a gépek. Ha nagyon jófejek akarunk lenni akár horvát pilóta is lehetne közöttük. Win-win szituáció.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo
Akkor lapozhatunk?
Az lenne a kérdésem, hogy tud-e valaki valami konkrétabbat a legutóbbi horvát védelmi miniszterrel megkötött védelmi együttműködésről? Ez most azt jelenti, hogy akkor a készenlétet a horvátoknál is mi adjuk? Ha igen, mikortól?
Mer' ha igen, akkor azért az elkövetkező időszak elég csücskös dolog lesz.
Ugyebár, - ha jól emlékszem - május elejétől kezdődik a balti kitelepülés 4 géppel. Emellett Kecskemétről is költözik az itthon maradt állomány Pápára.
Ez utóbbi fejlemény, lehet, hogy még jól is elsülhet, mert a Kecskeméti bázis nem éppen ideális amennyiben a légtérfelügyeletet onnan kéne biztosítani mindhárom országra.
Ugyanakkor ha hasonló szintidőket kell teljesíteni a Gripeneknek, mint ami a magyar légtér biztosításához szükséges, akkor lehetséges, hogy egy zágrábi kitelepülés is szükséges lehet, mondjuk 2 géppel.
Ha viszont ez így lenne, és ez az együttműködés hosszú távra tervezett - és amiért ezt ide beraktam -, akkor nem lenne-e értelme egy Taszári repülőtér reaktivációnak?
Kérdés még továbbá, hogy mindezt hogyan fogjuk bírni kiszolgáló személyzettel?
Nem lesz reaktiválva reptér mostanában, és egyelőre addig kérték a horvátok amíg nem vesznek gépet. Eddig szlovéniát adtuk kecskemétről, ami messzebb van mint horvátország pápáról, szóval nem lesz különösebb gond.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Nem lesz reaktiválva reptér mostanában, és egyelőre addig kérték a horvátok amíg nem vesznek gépet. Eddig szlovéniát adtuk kecskemétről, ami messzebb van mint horvátország pápáról, szóval nem lesz különösebb gond.
....mondjuk Horvátország lehetetlen alakja és Dubrovnik helyzete (kanyarban 700+km) nem egészen könnyíti meg a helyzetet. :rolleyes:;)
Pápa mindkét ország (Szlovénia - Koper, Horvátország - Dubrovnik) legtávolabbi pontját "közelebb hozza" kb. egy 100-assal. Csakhogy Pápa csak ideiglenes.
Én nem erősködöm, csak talán lett volna értelme.
Különben a horvátoknak lehet hogy hagyni kellene ezt a 6 gépes beszerzést a túróba. Mindannyian jobban járnánk! :cool:
 
....mondjuk Horvátország lehetetlen alakja és Dubrovnik helyzete (kanyarban 700+km) nem egészen könnyíti meg a helyzetet. :rolleyes:;)
Pápa mindkét ország (Szlovénia - Koper, Horvátország - Dubrovnik) legtávolabbi pontját "közelebb hozza" kb. egy 100-assal. Csakhogy Pápa csak ideiglenes.
Én nem erősködöm, csak talán lett volna értelme.
Különben a horvátoknak lehet hogy hagyni kellene ezt a 6 gépes beszerzést a túróba. Mindannyian jobban járnánk! :cool:
Egyébként az olaszoktól könnyebb lenne légtérvédelmet kérniük valóban :D
 
Taszárra volt egyesség kereskedelmi használatra asszem (de nem vagyok biztos benne) a kínaiakkal, bár a fene tudja, hogy az él-e még, de akkor le kell zárni ilyen jellegű polgári forgalom elől. Szóval nem biztos, hogy olyan egyszerű a Taszári repteret reaktiválni.
Én Klementinát hallottam mint kínai célpontot. Logosztikai értelemben annál jobb nincs. 1km egy vasúti fővonal, 2km M3-as autópálya.
Ami meg a lezárást illeti. Kecskeméti repteret pont azért zárják most le, mert a kereskedelmi forgalmat is kaphat majd a felújítás után. Szóval a koncepció nem zárja ki a párhuzamos használatot...
 
Azt ugye tudod,hogy a Dunás okfejtésed hülyeség miután a Dunát nem lehet elzárni?
Egy szóval sem említettem, hogy el lehet zárni...A forrástól számítva azonban vagy 2 országon folyik keresztül (a csehektől meg a Morva csatlakozik bele) mire ide ér a Szlovák-Magyar közös határra. Ahonnan a Szlovákok felé van elterelve egy jó darabon a fő ág. Ha egy klíma változás miatt tartósan csökken a vízhozam és azt még jól meg is vámolják mindenféle vízi létesítményekkel (Ezek már rég felépültek feljebb, a bősi volt az utolsó a sorban.)...Mire ide ér ami marad lehet hogy csak annyi víz jutna tartósan (hónapokig), mint volt itt mondjuk tavaly nyáron. Amikor olyan kritikusan alacsony vízállás volt a Dunán, hogy a meder alja is sok helyen láthatóvá vált pl. Budapestnél heteken keresztül. Azzal mire menne mondjuk Budapest 1,7 milliós lakossága?
 
Inkább részebn horvát hozzájárulásból +4 gépet lízingelni és zágrábi reptérről adhatnak készültséget a gépek. Ha nagyon jófejek akarunk lenni akár horvát pilóta is lehetne közöttük. Win-win szituáció.

Ha Magyarország elkezd a szerbekkel is üzletelni, akkor a horvátok mennyire fognak ennek örülni?

Az nem lehet hogy az olaszokkal is megállapodtak a déli részek védelméről, csak azt a HM közleményből kihagyták?
Amendolaból F-35-tel elég jól tudnák védeni azokat a részeket.

De Avianoban az amerikaiak is közelebb vannak az északi részekhez, mint Pápa.
 
Kicsit off, de a klasszikus 60 literes bw hátizsákról mi a vélemény ? Kisebb túrákra lehet vennék egyet, ha találok nem gagyi kínait.
 
Kicsit off, de a klasszikus 60 literes bw hátizsákról mi a vélemény ? Kisebb túrákra lehet vennék egyet, ha találok nem gagyi kínait.
0 párnázás van benne, keskeny a vállpántja és vékony, ha jól meg van pakolva szétszedi a derekad, hátad. (ezen javít egy kicsit, ha beleteszed a bundeswehr polifoamot a belső elválasztó mögé, úgy találták ki, hogy együtt használd őket). De amúgy elavult, kényelmetlen. Egyszerűbb ha veszel mondjuk egy predator patrol packet az armyboxon.
 
Ha Magyarország elkezd a szerbekkel is üzletelni, akkor a horvátok mennyire fognak ennek örülni?

Az nem lehet hogy az olaszokkal is megállapodtak a déli részek védelméről, csak azt a HM közleményből kihagyták?
Amendolaból F-35-tel elég jól tudnák védeni azokat a részeket.

De Avianoban az amerikaiak is közelebb vannak az északi részekhez, mint Pápa.
Még az is megeshet hogy valami oknál fogva nem fáj a foguk arra az olasz/amerikai ellenőrzésre. Egyébként 6 géppel hogy oldják meg a légtérvédelmet a légi rendészeten kívül? Mert az a tengerpart nem 2 km hosszú. Plusz Bosznia és várhatóan a teljes nyugat Balkán régió. Oda legalább minimum 2-3 századnyi gép kellene. Teljes infrastukturával együtt.
Belegondolva mégse lehetne olyan hülyeség egy közös gép (flotta) beszerzés pl a bolgárokkal együtt is.
Ha okosan csinálják a szerbekkel való üzletelést akkor szerintem egy bizonyos pontig a horvátok nem fognak szólni. Tudni kell hol a határ.
 
Kicsit off, de a klasszikus 60 literes bw hátizsákról mi a vélemény ? Kisebb túrákra lehet vennék egyet, ha találok nem gagyi kínait.

Túrákra nagyon jó könnyű belső merevítős kényelmes hátizsákok vannak civil és katonai kiadásban egyaránt. Ha nem ragaszkodsz az álcaszínhez vagy zöldhöz, én a civilt javasolnám, mert a modernek között van sok, jó árban, tartós, és olyan sokféle variációban, hogy lényegében te magad válogathatod ki, mi kell. (30l-120l fölöttiekig, mindenféle rögzíthetőségi pontokkal, végtelen sok színben)
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst
Az teljesen világos volt, hogy a hatékonysága bizonyos esetekben rendben van, le is írtam feljebb! Csakhogy a légvédelmet tudod zavarni, támadni, ugyanazzal a géppel is, mint amiről a CM-et indítod! Ráadásul a MGM-140 INS/GPS vezérlésű, ha zavarod a GPS-t, akkor...

A JASSM és a JSOW saját IR rávezetéssel rendelkezik, míg a TAURUS kép és terepfelismerű vezérléssel találja meg a célpontját, így ha a légvédelem nem lövi le, akkor jó eséllyel célba talál, míg pár milliós GPS zavarórendszerek olyan szórást is csinálhatnak a ATACMS-nak, mintha Scuddal lövöldöztek volna!

Igen, mindenhol ottvan a HA! Ha tudod zavarni és támadni a kemény cél légvédelmét szimultán, akkor a CM odabasz. Ez sokba kerül, viszont az eszközeid sokszor és sokféleképpen felhasználhatóak. A GPS zavarás kiiktatja az ATACMS egyetlen előnyét, a pontosságot, így csak az iszonyú ár marad. Akinek így is megéri annak nagyon, nagyon sok pénze van, szóval lövöldözzön HIMARS-al, akinek viszont nincs sok pénze, az fizesse meg a drága elektronikai harcot és légvédelem elleni harcot, cserébe alkalmazzon jó hatékonysággal CM-et!
Nem összehasonlítható a CM és a BM.
El kell fogadd, hogy más ellene védekezni, más reakció időt hagy az egyik, másik. Időérzékeny célhoz egyik X időn belül ér oda, másik meg sok X. Alma körte. Van előny, van hátrány, és a végén az jön ki úgy is, hogy ár érték arányban kb Nasams/Stinger még Leo/pzh 2000 és valami IFV, vagy Atgm érné meg nekünk most a véges forrásunkból.
 
  • Tetszik
Reactions: blogen
Egy szóval sem említettem, hogy el lehet zárni...A forrástól számítva azonban vagy 2 országon folyik keresztül (a csehektől meg a Morva csatlakozik bele) mire ide ér a Szlovák-Magyar közös határra. Ahonnan a Szlovákok felé van elterelve egy jó darabon a fő ág. Ha egy klíma változás miatt tartósan csökken a vízhozam és azt még jól meg is vámolják mindenféle vízi létesítményekkel (Ezek már rég felépültek feljebb, a bősi volt az utolsó a sorban.)...Mire ide ér ami marad lehet hogy csak annyi víz jutna tartósan (hónapokig), mint volt itt mondjuk tavaly nyáron. Amikor olyan kritikusan alacsony vízállás volt a Dunán, hogy a meder alja is sok helyen láthatóvá vált pl. Budapestnél heteken keresztül. Azzal mire menne mondjuk Budapest 1,7 milliós lakossága?

Szerinted a románok,szerbek meg a bolgárok mit szólnának ehhez?Egy emberként törölnénk ki velük együtt a szlovákokat a téridőkontinumból...
A Duna Európa egyik legfontosabb viziútja senki nem mahinálhat vele önkéntesen.
 
Szerinted a románok,szerbek meg a bolgárok mit szólnának ehhez?Egy emberként törölnénk ki velük együtt a szlovákokat a téridőkontinumból...
A Duna Európa egyik legfontosabb viziútja senki nem mahinálhat vele önkéntesen.
Az mahinálhat vele, akinek meg van hozzá az ereje. Lásd Izrael esetét a vizekkel, amely abban a térségben még fontosabb mint nálunk.

Amúgy persze a többiben igazad van.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken
Az mahinálhat vele, akinek meg van hozzá az ereje. Lásd Izrael esetét a vizekkel, amely abban a térségben még fontosabb mint nálunk.

Amúgy persze a többiben igazad van.

A román bűntetlenül mahinálhat vele, mert onnan a tengerbe folyik. De minél feljebb jössz, annál többen fognak megharagudni rád, szlovákok már 1vs4, az osztrák 1vs5 stb. mikor tudna legyőzni egy Szlovákia 4 országot egyszerre, vagy Ausztria 5-öt?
 
A román bűntetlenül mahinálhat vele, mert onnan a tengerbe folyik. De minél feljebb jössz, annál többen fognak megharagudni rád, szlovákok már 1vs4, az osztrák 1vs5 stb. mikor tudna legyőzni egy Szlovákia 4 országot egyszerre, vagy Ausztria 5-öt?
Ha erősebb szövetségese van mint a többieknek. Még mindig kicsiben gondolkoztok.