Mert amikor nagy a munkanélküliség, akkor aztán száguldanak a bérek....Azt se felejtsétek el,hogy amíg ilyen nagy a munkaerőhiány itthon addig nem fog versenyképes illetményt adni az állam.
Pont most lehet nagy béremeléseket elérni.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Mert amikor nagy a munkanélküliség, akkor aztán száguldanak a bérek....Azt se felejtsétek el,hogy amíg ilyen nagy a munkaerőhiány itthon addig nem fog versenyképes illetményt adni az állam.
Ezt értsd úgy, hogy az államnak nem érdeke a GDP termelő gazdaságból elvonni a munkaerőt az állami szektor felé, hanem az hogy minél olcsóbban letudja az egészet.Mert amikor nagy a munkanélküliség, akkor aztán száguldanak a bérek....
Pont most lehet nagy béremeléseket elérni.
Részben igen, ha számára nem prioritás egy terület, akkor fájdalommentesen tud igy leépiteni. Ha nem eléggé húzza a béreket, maguktól mennek el jobban fizető állásokra az emberek. Ez akár win-win szitu is lehet. Pl. a nagy állami hivatalnokfelesleg leépitése,Ezt értsd úgy, hogy az államnak nem érdeke a GDP termelő gazdaságból elvonni a munkaerőt az állami szektor felé, hanem az hogy minél olcsóbban letudja az egészet.
Csak felmerül a kérdés, hogy ha valóban prioritás lenne, akkor miért nem sietnek a bérrendezéssel a fegyveres szerveknél ?Részben igen, ha számára nem prioritás egy terület, akkor fájdalommentesen tud igy leépiteni. Ha nem eléggé húzza a béreket, maguktól mennek el jobban fizető állásokra az emberek. Ez akár win-win szitu is lehet. Pl. a nagy állami hivatalnokfelesleg leépitése,
Sztem mivel a hadsereg most prioritás, muszáj lesz a béreket is felfelé húzniuk. Most van pénz, tehát bármi lehet. Ha nem lenne munkaerőhiány még ennyi sansz sem lenne a béremelésre.
Nem rosz a Pátria. Ide is elmenne. De szívesebben látnám a Pumákkal együtt. Puma vagy bármilyen jó láncos is kellene. Nemcsak kerekes. A kettő kombinálva. Egyébként a lengyelek már tesztelik vagy tesztelték a saját láncosukat. Amit maguknak fejlesztettek.
Én egy kicsit beleástam magam a Pátria járműveibe pár héttel ezelőtt.
Az AMV XP verzió szerintem nem tud úszni, csak ha leveszik róla külső kiegészítő páncélzatot. A határ valahol 24-26t magasságában van. Elvileg létezik az AMV 28a, ami tulajdonképpen egy demo darab. Ezzel a verzióval, amerikai módira átnevezve (Havoc) pályáztak a amerikai tengerészgyalogság kétéltű járműveinek lecserélésére. Ezt a pályázatot végül az olasz versenytárs nyerte. A 28a-nak az a különlegessége, hogy az alap model úszóképessége meg van növelve, mégpedig az oldalára (az extra páncélzat helyére) modulárisan felhelyezhető úszótömbökkel. Így elérhető, hogy nagyobb tömeggel (28t) is úszóképes marad, akár tengeri körülmények között is. Persze ez utóbbi nekünk nem feltétel, ugyanakkor a földrajzi adottságaink okán fontos lenne, hogy a haderő egy része (nem pár darab!) rendelkezzen úszóképességgel. Ebben az a zseniális, hogy modulba fejlesztették ezeket az úszó feltéteket, és szerintem ezek a többi verzióra is felrakhatók. És pont ez a moduláris felfogás teszi alkalmassá arra, hogy nem kell külön-külön járműveket beszerezni a különböző feladatokra, hanem akár a feladatra is módosíthatóak az vanília járművek. Továbbá a későbbi fejlesztések (páncélzat, fegyverek, szenzorok) egyszerűen beépíthetőek. A modularitás megfigyelhető a Boxeren is, azonban az semmilyen konfigban sem úszóképes.
A Patria 6x6 nem az AMV család tagja. Az a Pasi vonal fejlesztése.
Azonban a AMV 6x6 is létezik. Bár a linkelt cikkben szereplőkkel nem értek egyet, mert céljárműnek (csapatlégvédelmi, ATGM hordozó vagy felderítő) simán megfelelő lehet, amellett, hogy megtartja a 8x8 védettségét. Sajnos a sima Patria 6x6 a kialakításából eredően is sokkal kevésbé védett, mint az AMV 6x6.
Csak felmerül a kérdés, hogy ha valóban prioritás lenne, akkor miért nem sietnek a bérrendezéssel a fegyveres szerveknél ?
A honvédelmi költségvetés tervezett növekedése az MNB GDP növekedés (3%-os) prognózia alapján:
év: előző évi GDP milliárdban - előző évi költségvetés milliárdban/GDP százaléka - a +0,1% összege az előző évi GDP alapján - a költségvetés végösszege és a növekedés aktuális százaléka az előző évihez képest
2020: 43 500 - 512/1,2% + 42 = 554 milliárd +29%
2021: 44 800 - 565/1,3% + 43,5 = 608 milliárd +9,7%
2022: 46 150 - 582/1,4% + 44,8 = 627 milliárd +3,1%
2023: 47 533 - 646/1,5% + 46,1 = 692 milliárd +10,3%
2024: 48 960 - 712/1,6% + 47,5 = 760 milliárd +9,8%
2025: 50 430 - 783/1,7% + 48,9 = 832 milliárd +9,4%
2026: 51 940 - 857/1,8% + 50,4 = 907 milliárd +9%
2027: 53 498 - 934/1,9% + 51,9 = 986 milliárd +8,7%
2028: 55 103 - 1016/2% + 53,5 = 1070 milliárd +8,5%
A bérnövekedés lehetséges mértéke pusztán a költségvetés százaléka alapján 2028-ig: 193% Tehát mire eléri a honvédelmi költségvetés a GDP valós két százalékát a prognosztizált három százalékos növekedés esetén a honvédelmi bérekre fordítható összeg emelés nélkül is megduplázódik. Viszont ez a bérköltség jelenlegi arányát tartaná fenn, ami hatvan százalékos a 2019-es költségvetésben a rendkívüli 119 milliárdos juttatás nélkül! Amennyiben a bérköltségnek kellene kitennie a honvédelmi költségvetés negyedét, úgy a bérfejlesztéseket 2026-ig be kellene fagyasztani! A bérek elhelyezése a növekvő költségvetésben még problémás lesz hosszú távon. Pusztán a költségvetés növekedése alapján nem tartható a bérnövekedés, kétszáz százalék helyett ezért reálisabb egy százötven százalékos növekedés, ami a bérkiadásokat a jelenlegi 310-ről 470 milliárdra tornázná fel, ami ugyanakkor már nem a költségvetés hatvan, hanem csak a 45 százaléka lenne, így a fejlesztés 33 százaléka mellett dologi kiadásokra jutna annak 22%-a!
A fejlesztésre fordítható összeg a teljes költségvetés 33%-ként meghatározva 2028-ban: 353 milliárd Forint, azaz egymilliárd Euró.
Ez a probléma jelzi, hogy az elkövetkező években a költséges honvédelmi fejlesztések egészen 2026/28 magasságáig csak a plusz kormányzati juttatásokból fedezhetőek, mint például az idei 119 milliárdos többletjuttatás! Ezek elmaradása a fegyverkezési program megvalósíthatóságát hátráltatná, hiszen a bérfejlesztések nem fagyaszthatóak be, míg a fegyverkezés költségei csak 2026/28-tól lesznek a honvédelmi költségvetésből finanszírozhatóak az ígényeknek megfelelően!
2026/28-ig a haderőfejlesztés üteme a kormány mindenkori jóindulatán múlik ha azt a most megismert színvonalon kívánjuk folytatni és csak utána válik a szakmai követelményeket megfogalmazó vezérkar és a finanszírozást saját költségvetésből biztosítani képes minisztérium belügyévé teljes mértékben.
Addig 2022-ben és 2026-ban lesznek választások. Tehát két potenciális kormányváltás törheti derékba a haderőfejlesztést vagy a választások előtti költekezéssel lassíthatja a fejlesztés mértékét, ahogy az történt a 2002-es választások előtt is, amikor megtorpant az 1998 óta, az első FIDESZ kormányzat által biztosított évi 0,1 százalékos növekedés.
Tehát 428+143 milliárd az 517 milliárd volt a 2018-as költségvetés. Tudjuk, hogy ez a plusz hozzájárulást idén is megkapja a honvédelmi költségvetés, ami alapján:
Namost, ez azért érdekes, mert ha ez rendszeres lesz, akkor 2024/25-re érhetjük el a GDP 2%-át a tervezett 2028 helyett:
Éspedig így, továbbra is az MNB három százalékos növekedési prognózisa alapján számolva:
dőlt betűvel a költségvetésből kiegészített összeg
2020: 43 500 - 512+119 = 631/1,5% + 42 = 673 milliárd +6,6%
2021: 44 800 - 565+131 = 696/1,6% + 43,5 = 739 milliárd +9,8%
2022: 46 150 - 582+157 = 739/1,7% + 44,8 = 784 milliárd +6%
2023: 47 533 - 646+184 = 830/1,8% + 46,1 = 877 milliárd +11,8%
2024: 48 960 - 712+191 = 903/1,9% + 47,5 = 950 milliárd +8,3%
2025: 50 430 - 783+196 = 979/2% + 48,9 = 1028 milliárd +8,2%
Ez értelemszerűen egy folyamatosan emelkedő összeg, a 2018-as 142 és a 2019-es 119 milliárd után, bár igazából olyan nagyon nem szabadul el. Ez alapján lehet az a terv, hogy az egész két százalék, tehát az ezermilliárdos költségvetés elérése előre van hozva 2026-ra.
Részben igen, ha számára nem prioritás egy terület, akkor fájdalommentesen tud igy leépiteni. Ha nem eléggé húzza a béreket, maguktól mennek el jobban fizető állásokra az emberek. Ez akár win-win szitu is lehet. Pl. a nagy állami hivatalnokfelesleg leépitése,
Sztem mivel a hadsereg most prioritás, muszáj lesz a béreket is felfelé húzniuk. Most van pénz, tehát bármi lehet. Ha nem lenne munkaerőhiány még ennyi sansz sem lenne a béremelésre.
Hangsúlyozom. A Rába jelenleg is komplett H szériás katonai terepjáró teherautókat gyárt az MH számára, annak minden szar kis alkatrészével. Amit nem tud, vagy akar gyártani, azt megveszi beszállítóktól. Azt ne is várd el, hogy a motort és a sebváltót maga fogja gyártani, de szerintem pl. az üvegeket sem, meg emelett egy csomó minden mást sem. Azonban már megvan a beszállítói köre katonai eszközök alkatrészeire.
Ha pedig lenne olyan alkatrész amit nem tud maga legyártani, azt megveheti a Patriától is.
És itt jön a fejlesztési lehetőség. Pl. nem kötelező nekünk a Patria elektronikai rendszereit beépítenünk. Megtehetjük, hogy mondjuk a komplett C4ISR vagy szenzor rendszert a Rheinmetalltól vesszük, hogy az A7+-okkal meg a PZ2000-kel kompatibilisek legyenek. Ezekkel lenne fejlesztési meló, de pont ezért a németek is modulos rendszerre fejlesztik ezeket, és külön is értékesítik őket. Ezen fejlesztésekre megintcsak igénybe vehetnénk az EUs pályázati pénzeket.
Ez egy olyan terület (mármint a páncélos szállító/harc járműveké) , ami nem igênyel óriási fejlesztési potenciált, és viszonylag egyszerűen gyárthatóak.
Ne felejtsük a Gamma is összerakott magának egy saját jármű családot, tulajdonképpen kísérleti jelleggel.
Figyu Huszár!
Ezt a Rába gyártást te azért erősen túl dimenzionálod.
Tudod mit gyárt a Rába a H 14-18 és H 25-höz. Futóműveket meg 1-2 bizbaszt.
A MAN-tól komplett készletek jönnek, motor, hajtáslánc, kábelezés talán még fülke és alvázkeret is. A Rába az csak aláteszi a futóművet és összelegózza a bizbaszait hozzá rakva.
A Rába-Heros tűzoltó tudod hogyan készült/készül? A renault komplett fülkés erőátviteles vázat szállít felépítmény és fülke berendezés nélkül. A Rába alárakja a futóművét, Heros rárakja a dobozt és belevásárolja a cuccokat. Ennyit a Rába "gyártásról"...... (nézz meg egy Renault tűzoltó autót és egy Rába Heros-t és csodálkozz. Szinte szögre ugyan az, nálunk van egy ilyen céges verda, s minő csoda a fülkén Renault az embléma)
Nem nagyon tudom a rába mire lenne képes manapság.
A tűzoltó autóról:Figyu Huszár!
Ezt a Rába gyártást te azért erősen túl dimenzionálod.
Tudod mit gyárt a Rába a H 14-18 és H 25-höz. Futóműveket meg 1-2 bizbaszt.
A MAN-tól komplett készletek jönnek, motor, hajtáslánc, kábelezés talán még fülke és alvázkeret is. A Rába az csak aláteszi a futóművet és összelegózza a bizbaszait hozzá rakva.
A Rába-Heros tűzoltó tudod hogyan készült/készül? A renault komplett fülkés erőátviteles vázat szállít felépítmény és fülke berendezés nélkül. A Rába alárakja a futóművét, Heros rárakja a dobozt és belevásárolja a cuccokat. Ennyit a Rába "gyártásról"...... (nézz meg egy Renault tűzoltó autót és egy Rába Heros-t és csodálkozz. Szinte szögre ugyan az, nálunk van egy ilyen céges verda, s minő csoda a fülkén Renault az embléma)
Hogy mire? Itt a 2015-ös éves jelentése.Nem nagyon tudom a rába mire lenne képes manapság.
Hú ez most nagyon hosszú. De majd átböngészem.A tűzoltó autóról:
Ratahamatával privátban még értekeztünk erről. Oda is betettem a ezt a linket. A linken le van írva minden a problémáiról.
Rosszul tudod: a futómű ugyan saját gyártás, de az is Renault licence. A motor meg érdekes módon Volvo....
És talán a legkevésbé a Rába hibáztatható - a leírás alapján - a felmerülő problémákért.
És igen a H szériás gépek esetében szépen leírtad a licence gyártást. Csakhát a licence gyártásnak vannak szintjei. Ez meg kell vizsgálni, hogy mi az ami idehaza legyártható, és mi az amit egyszerűbb megrendelni készen.
Ugyan így kellene mondjuk az pl. AMV-t is gyártani.
Most hirtelen betehetnék képeket a Svorunról, a AVM-ről, a Badgerről, ésatöbbi. Érdekes módon mindegyik ugyan úgy nézne ki, persze a torony kivételével.
Ha a Rheinmetallnak megéri ugyan azt a Man-t forgalmazni (úgy hogy csak felépítményt épít, meg páncélozást a kabint), akkor amihez a Rába aktívan a futóművel is hozzájárul, miért ne lenne értelme idehaza gyártani?
Azt gondolod, hogy a Rába nem tudná ezt megcsinálni?:
![]()
Ez a Rosomak héjának hegesztése.
Hogy mire? Itt a 2015-ös éves jelentése.
Jó böngészést! (Engem is meglepett pár dologgal, így hát nem rosszmájúan írtam!)
A tűzoltó autóról:
Ratahamatával privátban még értekeztünk erről. Oda is betettem a ezt a linket. A linken le van írva minden a problémáiról.
Rosszul tudod: a futómű ugyan saját gyártás, de az is Renault licence. A motor meg érdekes módon Volvo....
És talán a legkevésbé a Rába hibáztatható - a leírás alapján - a felmerülő problémákért.
És igen a H szériás gépek esetében szépen leírtad a licence gyártást. Csakhát a licence gyártásnak vannak szintjei. Ez meg kell vizsgálni, hogy mi az ami idehaza legyártható, és mi az amit egyszerűbb megrendelni készen.
Ugyan így kellene mondjuk az pl. AMV-t is gyártani.
Most hirtelen betehetnék képeket a Svorunról, a AVM-ről, a Badgerről, ésatöbbi. Érdekes módon mindegyik ugyan úgy nézne ki, persze a torony kivételével.
Ha a Rheinmetallnak megéri ugyan azt a Man-t forgalmazni (úgy hogy csak felépítményt épít, meg páncélozást a kabint), akkor amihez a Rába aktívan a futóművel is hozzájárul, miért ne lenne értelme idehaza gyártani?
Azt gondolod, hogy a Rába nem tudná ezt megcsinálni?:
![]()
Ez a Rosomak héjának hegesztése.
Hogy mire? Itt a 2015-ös éves jelentése.
Jó böngészést! (Engem is meglepett pár dologgal, így hát nem rosszmájúan írtam!)
Renault Trucks és a Volvo Trucks is a Volvo leányvállalata. Érdekesség, hogy hozzájuk tartozik az amerikai Mack teherautógyár is.A tűzoltó autóról:
Ratahamatával privátban még értekeztünk erről. Oda is betettem a ezt a linket. A linken le van írva minden a problémáiról.
Rosszul tudod: a futómű ugyan saját gyártás, de az is Renault licence. A motor meg érdekes módon Volvo....
És talán a legkevésbé a Rába hibáztatható - a leírás alapján - a felmerülő problémákért.
És igen a H szériás gépek esetében szépen leírtad a licence gyártást. Csakhát a licence gyártásnak vannak szintjei. Ez meg kell vizsgálni, hogy mi az ami idehaza legyártható, és mi az amit egyszerűbb megrendelni készen.
Ugyan így kellene mondjuk az pl. AMV-t is gyártani.
Most hirtelen betehetnék képeket a Svorunról, a AVM-ről, a Badgerről, ésatöbbi. Érdekes módon mindegyik ugyan úgy nézne ki, persze a torony kivételével.
Ha a Rheinmetallnak megéri ugyan azt a Man-t forgalmazni (úgy hogy csak felépítményt épít, meg páncélozást a kabint), akkor amihez a Rába aktívan a futóművel is hozzájárul, miért ne lenne értelme idehaza gyártani?
Azt gondolod, hogy a Rába nem tudná ezt megcsinálni?:
![]()
Ez a Rosomak héjának hegesztése.
Hogy mire? Itt a 2015-ös éves jelentése.
Jó böngészést! (Engem is meglepett pár dologgal, így hát nem rosszmájúan írtam!)
Bár szerintem, a Honvédsgé mennyiségi igényét látva, nem érdemes nehézfegyvert idehaza gyártatni. Meg kell venni, aztán itthon a megfelelő karbantasrtás, üzemeltetés körülményeit megteremteni.
Légyszíves enged már ezt a Rába thémát. Ahhoz hogy bármit is csak összeszereljünk magunknak ahhoz legalább 2-3 céget be kelene vonni. Mert másképpen kapacítás nincs. Vagy nem tudsz kiépitenni. Így is max 200-300 db ot lehetne bevállalni úgy hogy előtte beleölsz rengeteg pénzt.A tűzoltó autóról:
Ratahamatával privátban még értekeztünk erről. Oda is betettem a ezt a linket. A linken le van írva minden a problémáiról.
Rosszul tudod: a futómű ugyan saját gyártás, de az is Renault licence. A motor meg érdekes módon Volvo....
És talán a legkevésbé a Rába hibáztatható - a leírás alapján - a felmerülő problémákért.
És igen a H szériás gépek esetében szépen leírtad a licence gyártást. Csakhát a licence gyártásnak vannak szintjei. Ez meg kell vizsgálni, hogy mi az ami idehaza legyártható, és mi az amit egyszerűbb megrendelni készen.
Ugyan így kellene mondjuk az pl. AMV-t is gyártani.
Most hirtelen betehetnék képeket a Svorunról, a AVM-ről, a Badgerről, ésatöbbi. Érdekes módon mindegyik ugyan úgy nézne ki, persze a torony kivételével.
Ha a Rheinmetallnak megéri ugyan azt a Man-t forgalmazni (úgy hogy csak felépítményt épít, meg páncélozást a kabint), akkor amihez a Rába aktívan a futóművel is hozzájárul, miért ne lenne értelme idehaza gyártani?
Azt gondolod, hogy a Rába nem tudná ezt megcsinálni?:
![]()
Ez a Rosomak héjának hegesztése.
Hogy mire? Itt a 2015-ös éves jelentése.
Jó böngészést! (Engem is meglepett pár dologgal, így hát nem rosszmájúan írtam!)
Távol álljon tőlem, hogy bárkit is védjek, de azért vicces, hogy az ukrán (40M lakos), román (20) lengyel (40) 3-assal vetik össze a számszerű költést.a régiós ábra a kedvencem![]()
S velünk is...Távol álljon tőlem, hogy bárkit is védjek, de azért vicces, hogy az ukrán (40M lakos), román (20) lengyel (40) 3-assal vetik össze a számszerű költést.
Miközben mind3 határos az oroszokkal.![]()
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..