A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 150
130 399
113
Részben igen, ha számára nem prioritás egy terület, akkor fájdalommentesen tud igy leépiteni. Ha nem eléggé húzza a béreket, maguktól mennek el jobban fizető állásokra az emberek. Ez akár win-win szitu is lehet. Pl. a nagy állami hivatalnokfelesleg leépitése,
Sztem mivel a hadsereg most prioritás, muszáj lesz a béreket is felfelé húzniuk. Most van pénz, tehát bármi lehet. Ha nem lenne munkaerőhiány még ennyi sansz sem lenne a béremelésre.
Csak felmerül a kérdés, hogy ha valóban prioritás lenne, akkor miért nem sietnek a bérrendezéssel a fegyveres szerveknél ?
 
K

kamm

Guest
Nem rosz a Pátria. Ide is elmenne. De szívesebben látnám a Pumákkal együtt. Puma vagy bármilyen jó láncos is kellene. Nemcsak kerekes. A kettő kombinálva. Egyébként a lengyelek már tesztelik vagy tesztelték a saját láncosukat. Amit maguknak fejlesztettek.

En egyutt ertettem - szerintem a Puma beszerzes gyakorlatilag adott, a kerdes csak a mennyiseg, en arra irtam, hogy mondjuk 2x annyi 8x8 siman elferne, mint amennyi Puma.

Én egy kicsit beleástam magam a Pátria járműveibe pár héttel ezelőtt.
Az AMV XP verzió szerintem nem tud úszni, csak ha leveszik róla külső kiegészítő páncélzatot. A határ valahol 24-26t magasságában van. Elvileg létezik az AMV 28a, ami tulajdonképpen egy demo darab. Ezzel a verzióval, amerikai módira átnevezve (Havoc) pályáztak a amerikai tengerészgyalogság kétéltű járműveinek lecserélésére. Ezt a pályázatot végül az olasz versenytárs nyerte. A 28a-nak az a különlegessége, hogy az alap model úszóképessége meg van növelve, mégpedig az oldalára (az extra páncélzat helyére) modulárisan felhelyezhető úszótömbökkel. Így elérhető, hogy nagyobb tömeggel (28t) is úszóképes marad, akár tengeri körülmények között is. Persze ez utóbbi nekünk nem feltétel, ugyanakkor a földrajzi adottságaink okán fontos lenne, hogy a haderő egy része (nem pár darab!) rendelkezzen úszóképességgel. Ebben az a zseniális, hogy modulba fejlesztették ezeket az úszó feltéteket, és szerintem ezek a többi verzióra is felrakhatók. És pont ez a moduláris felfogás teszi alkalmassá arra, hogy nem kell külön-külön járműveket beszerezni a különböző feladatokra, hanem akár a feladatra is módosíthatóak az vanília járművek. Továbbá a későbbi fejlesztések (páncélzat, fegyverek, szenzorok) egyszerűen beépíthetőek. A modularitás megfigyelhető a Boxeren is, azonban az semmilyen konfigban sem úszóképes.
A Patria 6x6 nem az AMV család tagja. Az a Pasi vonal fejlesztése.
Azonban a AMV 6x6 is létezik. Bár a linkelt cikkben szereplőkkel nem értek egyet, mert céljárműnek (csapatlégvédelmi, ATGM hordozó vagy felderítő) simán megfelelő lehet, amellett, hogy megtartja a 8x8 védettségét. Sajnos a sima Patria 6x6 a kialakításából eredően is sokkal kevésbé védett, mint az AMV 6x6.

Igen, erre gondoltam, hogy egy Duna-szintu uszokepesseget megorizni az ujabb XP modellen, lengyelekkel karoltve (ok amugy is nagyon meg akarjak venni az egesz Patria land systems reszleget.)
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 073
113
Csak felmerül a kérdés, hogy ha valóban prioritás lenne, akkor miért nem sietnek a bérrendezéssel a fegyveres szerveknél ?

A múltkor volt egy számításom, hogy mennyibe fájna, no pont azért!

A honvédelmi költségvetés tervezett növekedése az MNB GDP növekedés (3%-os) prognózia alapján:
év: előző évi GDP milliárdban - előző évi költségvetés milliárdban/GDP százaléka - a +0,1% összege az előző évi GDP alapján - a költségvetés végösszege és a növekedés aktuális százaléka az előző évihez képest
2020: 43 500 - 512/1,2% + 42 = 554 milliárd +29%
2021: 44 800 - 565/1,3% + 43,5 = 608 milliárd +9,7%
2022: 46 150 - 582/1,4% + 44,8 = 627 milliárd +3,1%
2023: 47 533 - 646/1,5% + 46,1 = 692 milliárd +10,3%
2024: 48 960 - 712/1,6% + 47,5 = 760 milliárd +9,8%
2025: 50 430 - 783/1,7% + 48,9 = 832 milliárd +9,4%
2026: 51 940 - 857/1,8% + 50,4 = 907 milliárd +9%
2027: 53 498 - 934/1,9% + 51,9 = 986 milliárd +8,7%
2028: 55 103 - 1016/2% + 53,5 = 1070 milliárd +8,5%

A bérnövekedés lehetséges mértéke pusztán a költségvetés százaléka alapján 2028-ig: 193% Tehát mire eléri a honvédelmi költségvetés a GDP valós két százalékát a prognosztizált három százalékos növekedés esetén a honvédelmi bérekre fordítható összeg emelés nélkül is megduplázódik. Viszont ez a bérköltség jelenlegi arányát tartaná fenn, ami hatvan százalékos a 2019-es költségvetésben a rendkívüli 119 milliárdos juttatás nélkül! Amennyiben a bérköltségnek kellene kitennie a honvédelmi költségvetés negyedét, úgy a bérfejlesztéseket 2026-ig be kellene fagyasztani! A bérek elhelyezése a növekvő költségvetésben még problémás lesz hosszú távon. Pusztán a költségvetés növekedése alapján nem tartható a bérnövekedés, kétszáz százalék helyett ezért reálisabb egy százötven százalékos növekedés, ami a bérkiadásokat a jelenlegi 310-ről 470 milliárdra tornázná fel, ami ugyanakkor már nem a költségvetés hatvan, hanem csak a 45 százaléka lenne, így a fejlesztés 33 százaléka mellett dologi kiadásokra jutna annak 22%-a!

A fejlesztésre fordítható összeg a teljes költségvetés 33%-ként meghatározva 2028-ban: 353 milliárd Forint, azaz egymilliárd Euró.

Ez a probléma jelzi, hogy az elkövetkező években a költséges honvédelmi fejlesztések egészen 2026/28 magasságáig csak a plusz kormányzati juttatásokból fedezhetőek, mint például az idei 119 milliárdos többletjuttatás! Ezek elmaradása a fegyverkezési program megvalósíthatóságát hátráltatná, hiszen a bérfejlesztések nem fagyaszthatóak be, míg a fegyverkezés költségei csak 2026/28-tól lesznek a honvédelmi költségvetésből finanszírozhatóak az ígényeknek megfelelően!

2026/28-ig a haderőfejlesztés üteme a kormány mindenkori jóindulatán múlik ha azt a most megismert színvonalon kívánjuk folytatni és csak utána válik a szakmai követelményeket megfogalmazó vezérkar és a finanszírozást saját költségvetésből biztosítani képes minisztérium belügyévé teljes mértékben.

Addig 2022-ben és 2026-ban lesznek választások. Tehát két potenciális kormányváltás törheti derékba a haderőfejlesztést vagy a választások előtti költekezéssel lassíthatja a fejlesztés mértékét, ahogy az történt a 2002-es választások előtt is, amikor megtorpant az 1998 óta, az első FIDESZ kormányzat által biztosított évi 0,1 százalékos növekedés.

Ezen az sem változtat, ha most elvben felpörög egy kicsit a két százalék elérése!

Tehát 428+143 milliárd az 517 milliárd volt a 2018-as költségvetés. Tudjuk, hogy ez a plusz hozzájárulást idén is megkapja a honvédelmi költségvetés, ami alapján:

Namost, ez azért érdekes, mert ha ez rendszeres lesz, akkor 2024/25-re érhetjük el a GDP 2%-át a tervezett 2028 helyett:

Éspedig így, továbbra is az MNB három százalékos növekedési prognózisa alapján számolva:
dőlt betűvel a költségvetésből kiegészített összeg
2020: 43 500 - 512+119 = 631/1,5% + 42 = 673 milliárd +6,6%
2021: 44 800 - 565+131 = 696/1,6% + 43,5 = 739 milliárd +9,8%
2022: 46 150 - 582+157 = 739/1,7% + 44,8 = 784 milliárd +6%
2023: 47 533 - 646+184 = 830/1,8% + 46,1 = 877 milliárd +11,8%
2024: 48 960 - 712+191 = 903/1,9% + 47,5 = 950 milliárd +8,3%
2025: 50 430 - 783+196 = 979/2% + 48,9 = 1028 milliárd +8,2%

Ez értelemszerűen egy folyamatosan emelkedő összeg, a 2018-as 142 és a 2019-es 119 milliárd után, bár igazából olyan nagyon nem szabadul el. Ez alapján lehet az a terv, hogy az egész két százalék, tehát az ezermilliárdos költségvetés elérése előre van hozva 2026-ra.

Ha egy egészséges költségvetést akarnak, akkor abban nem lehet 50 százalék fölött a bérköltség, de jobb lenne egyharmad felé tendálna. Nyilvánvaló, ez a számokból látszik, hogy még százötven százalékos növekedés is csak két százalékból jön ki úgy, hogy a bérköltségek ötven százalék alá menjenek! Magyarán duplázásra 2030-2040 között lehet csak számítani, ha a gazdaság olyan keményen pörög, hogy a költségvetést a fix két százalékon húzza magával. Vagy pedig a fejlesztés kárára, miszerint kevesebb modern eszközt veszünk, cserébe több bért fizetünk.

Meglátjuk mi lesz, vagy mire kényszerül rá a vezetés!
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 733
12 261
113
Részben igen, ha számára nem prioritás egy terület, akkor fájdalommentesen tud igy leépiteni. Ha nem eléggé húzza a béreket, maguktól mennek el jobban fizető állásokra az emberek. Ez akár win-win szitu is lehet. Pl. a nagy állami hivatalnokfelesleg leépitése,
Sztem mivel a hadsereg most prioritás, muszáj lesz a béreket is felfelé húzniuk. Most van pénz, tehát bármi lehet. Ha nem lenne munkaerőhiány még ennyi sansz sem lenne a béremelésre.

Összességében nincs felesleg.
Sőt. Egyre több az adminisztratív teher, miközben mennek el az emberek onnan is.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Hangsúlyozom. A Rába jelenleg is komplett H szériás katonai terepjáró teherautókat gyárt az MH számára, annak minden szar kis alkatrészével. Amit nem tud, vagy akar gyártani, azt megveszi beszállítóktól. Azt ne is várd el, hogy a motort és a sebváltót maga fogja gyártani, de szerintem pl. az üvegeket sem, meg emelett egy csomó minden mást sem. Azonban már megvan a beszállítói köre katonai eszközök alkatrészeire.
Ha pedig lenne olyan alkatrész amit nem tud maga legyártani, azt megveheti a Patriától is.
És itt jön a fejlesztési lehetőség. Pl. nem kötelező nekünk a Patria elektronikai rendszereit beépítenünk. Megtehetjük, hogy mondjuk a komplett C4ISR vagy szenzor rendszert a Rheinmetalltól vesszük, hogy az A7+-okkal meg a PZ2000-kel kompatibilisek legyenek. Ezekkel lenne fejlesztési meló, de pont ezért a németek is modulos rendszerre fejlesztik ezeket, és külön is értékesítik őket. Ezen fejlesztésekre megintcsak igénybe vehetnénk az EUs pályázati pénzeket.
Ez egy olyan terület (mármint a páncélos szállító/harc járműveké) , ami nem igênyel óriási fejlesztési potenciált, és viszonylag egyszerűen gyárthatóak.
Ne felejtsük a Gamma is összerakott magának egy saját jármű családot, tulajdonképpen kísérleti jelleggel.

Figyu Huszár!
Ezt a Rába gyártást te azért erősen túl dimenzionálod.
Tudod mit gyárt a Rába a H 14-18 és H 25-höz. Futóműveket meg 1-2 bizbaszt.
A MAN-tól komplett készletek jönnek, motor, hajtáslánc, kábelezés talán még fülke és alvázkeret is. A Rába az csak aláteszi a futóművet és összelegózza a bizbaszait hozzá rakva.
A Rába-Heros tűzoltó tudod hogyan készült/készül? A renault komplett fülkés erőátviteles vázat szállít felépítmény és fülke berendezés nélkül. A Rába alárakja a futóművét, Heros rárakja a dobozt és belevásárolja a cuccokat. Ennyit a Rába "gyártásról"...... (nézz meg egy Renault tűzoltó autót és egy Rába Heros-t és csodálkozz. Szinte szögre ugyan az, nálunk van egy ilyen céges verda, s minő csoda a fülkén Renault az embléma)
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Figyu Huszár!
Ezt a Rába gyártást te azért erősen túl dimenzionálod.
Tudod mit gyárt a Rába a H 14-18 és H 25-höz. Futóműveket meg 1-2 bizbaszt.
A MAN-tól komplett készletek jönnek, motor, hajtáslánc, kábelezés talán még fülke és alvázkeret is. A Rába az csak aláteszi a futóművet és összelegózza a bizbaszait hozzá rakva.
A Rába-Heros tűzoltó tudod hogyan készült/készül? A renault komplett fülkés erőátviteles vázat szállít felépítmény és fülke berendezés nélkül. A Rába alárakja a futóművét, Heros rárakja a dobozt és belevásárolja a cuccokat. Ennyit a Rába "gyártásról"...... (nézz meg egy Renault tűzoltó autót és egy Rába Heros-t és csodálkozz. Szinte szögre ugyan az, nálunk van egy ilyen céges verda, s minő csoda a fülkén Renault az embléma)

Amikor először beültem egy rába fülkéjébe én is csodálkoztam a sok MAN feliraton.
Bár ez tizenx éve volt.
De egy tűzoltó barátom nekem is azt mesélte amit te írsz. Sajnos.
Nem nagyon tudom a rába mire lenne képes manapság.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 814
113
Nem nagyon tudom a rába mire lenne képes manapság.

Arra, amire komolyabb hadiipari termékek esetében képes lehet. Liszensz gyártásra. Ebben is kell gondolkodni, ha valaki túl erőlteti a haza gyártást. Bár szerintem, a Honvédsgé mennyiségi igényét látva, nem érdemes nehézfegyvert idehaza gyártatni. Meg kell venni, aztán itthon a megfelelő karbantasrtás, üzemeltetés körülményeit megteremteni. Nincs érdemben szóba jöhető hadiiparunk és látható hogy amit elkezdünk, az is milyen nehezen megy. Lásd Bren kézifegyverek hazai gyártásának indítása, új egyenruhák gyártása, stb. Amit meg a Currus csinál említásre nem méltó, a nagyjavítások terén.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Figyu Huszár!
Ezt a Rába gyártást te azért erősen túl dimenzionálod.
Tudod mit gyárt a Rába a H 14-18 és H 25-höz. Futóműveket meg 1-2 bizbaszt.
A MAN-tól komplett készletek jönnek, motor, hajtáslánc, kábelezés talán még fülke és alvázkeret is. A Rába az csak aláteszi a futóművet és összelegózza a bizbaszait hozzá rakva.
A Rába-Heros tűzoltó tudod hogyan készült/készül? A renault komplett fülkés erőátviteles vázat szállít felépítmény és fülke berendezés nélkül. A Rába alárakja a futóművét, Heros rárakja a dobozt és belevásárolja a cuccokat. Ennyit a Rába "gyártásról"...... (nézz meg egy Renault tűzoltó autót és egy Rába Heros-t és csodálkozz. Szinte szögre ugyan az, nálunk van egy ilyen céges verda, s minő csoda a fülkén Renault az embléma)
A tűzoltó autóról:
Ratahamatával privátban még értekeztünk erről. Oda is betettem a ezt a linket. A linken le van írva minden a problémáiról.
Rosszul tudod: a futómű ugyan saját gyártás, de az is Renault licence. A motor meg érdekes módon Volvo....
És talán a legkevésbé a Rába hibáztatható - a leírás alapján - a felmerülő problémákért.
És igen a H szériás gépek esetében szépen leírtad a licence gyártást. Csakhát a licence gyártásnak vannak szintjei. Ez meg kell vizsgálni, hogy mi az ami idehaza legyártható, és mi az amit egyszerűbb megrendelni készen.
Ugyan így kellene mondjuk az pl. AMV-t is gyártani.
Most hirtelen betehetnék képeket a Svorunról, a AVM-ről, a Badgerről, ésatöbbi. Érdekes módon mindegyik ugyan úgy nézne ki, persze a torony kivételével.
Ha a Rheinmetallnak megéri ugyan azt a Man-t forgalmazni (úgy hogy csak felépítményt épít, meg páncélozást a kabint), akkor amihez a Rába aktívan a futóművel is hozzájárul, miért ne lenne értelme idehaza gyártani?
Azt gondolod, hogy a Rába nem tudná ezt megcsinálni?:
Rosomak-hull-welding.jpg

Ez a Rosomak héjának hegesztése.
Nem nagyon tudom a rába mire lenne képes manapság.
Hogy mire? Itt a 2015-ös éves jelentése.
Jó böngészést! (Engem is meglepett pár dologgal, így hát nem rosszmájúan írtam!)
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
A tűzoltó autóról:
Ratahamatával privátban még értekeztünk erről. Oda is betettem a ezt a linket. A linken le van írva minden a problémáiról.
Rosszul tudod: a futómű ugyan saját gyártás, de az is Renault licence. A motor meg érdekes módon Volvo....
És talán a legkevésbé a Rába hibáztatható - a leírás alapján - a felmerülő problémákért.
És igen a H szériás gépek esetében szépen leírtad a licence gyártást. Csakhát a licence gyártásnak vannak szintjei. Ez meg kell vizsgálni, hogy mi az ami idehaza legyártható, és mi az amit egyszerűbb megrendelni készen.
Ugyan így kellene mondjuk az pl. AMV-t is gyártani.
Most hirtelen betehetnék képeket a Svorunról, a AVM-ről, a Badgerről, ésatöbbi. Érdekes módon mindegyik ugyan úgy nézne ki, persze a torony kivételével.
Ha a Rheinmetallnak megéri ugyan azt a Man-t forgalmazni (úgy hogy csak felépítményt épít, meg páncélozást a kabint), akkor amihez a Rába aktívan a futóművel is hozzájárul, miért ne lenne értelme idehaza gyártani?
Azt gondolod, hogy a Rába nem tudná ezt megcsinálni?:
Rosomak-hull-welding.jpg

Ez a Rosomak héjának hegesztése.

Hogy mire? Itt a 2015-ös éves jelentése.
Jó böngészést! (Engem is meglepett pár dologgal, így hát nem rosszmájúan írtam!)
Hú ez most nagyon hosszú. De majd átböngészem.
Köszi
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
A tűzoltó autóról:
Ratahamatával privátban még értekeztünk erről. Oda is betettem a ezt a linket. A linken le van írva minden a problémáiról.
Rosszul tudod: a futómű ugyan saját gyártás, de az is Renault licence. A motor meg érdekes módon Volvo....
És talán a legkevésbé a Rába hibáztatható - a leírás alapján - a felmerülő problémákért.
És igen a H szériás gépek esetében szépen leírtad a licence gyártást. Csakhát a licence gyártásnak vannak szintjei. Ez meg kell vizsgálni, hogy mi az ami idehaza legyártható, és mi az amit egyszerűbb megrendelni készen.
Ugyan így kellene mondjuk az pl. AMV-t is gyártani.
Most hirtelen betehetnék képeket a Svorunról, a AVM-ről, a Badgerről, ésatöbbi. Érdekes módon mindegyik ugyan úgy nézne ki, persze a torony kivételével.
Ha a Rheinmetallnak megéri ugyan azt a Man-t forgalmazni (úgy hogy csak felépítményt épít, meg páncélozást a kabint), akkor amihez a Rába aktívan a futóművel is hozzájárul, miért ne lenne értelme idehaza gyártani?
Azt gondolod, hogy a Rába nem tudná ezt megcsinálni?:
Rosomak-hull-welding.jpg

Ez a Rosomak héjának hegesztése.

Hogy mire? Itt a 2015-ös éves jelentése.
Jó böngészést! (Engem is meglepett pár dologgal, így hát nem rosszmájúan írtam!)

A 2016-os jelentésük talán még fent van, de ebben nem vagyok biztos.
Alapvetően nekem NEM a Rábával van a bajom. Azt gyártja, amit megrendelnek tőle. Azt hiszem 2017-es szám, egész évre volt 49db Rába-Heros tűzoltó autó rendelve. Hetente 1db. Ez minden, csak nem gyártás, inkább egy manufaktúra.....
A GBP is hasonló. Amennyiben rendel a Magyar állam saját gyártásban a cégtől évente 30-50db H 14-18 vagy H 25-öt, az minden csak nem széria. Arra nem lehet embereket felvenni, gyártó kapacitást felszerszámozni, komoly pénzt az egészbe befektetni. Marad a taknyolás és a manufaktúra. De akkor ne is nézzük igazán komoly cégnek a Rába jármű gyártó szekcióját, aki képes lesz egy nagyobb volumenű projektre. Először rendelni kéne, arra lehet üzleti modellt és minden egyebet tervezni. Példa, a multiktól. A BMW úgy jön Debrecenbe, hogy előre tudja, hogy mondjuk 2021-ben mennyi és milyen típusu személy gépkocsit kell itt előállítania, erre építi fel az itteni gyárat, gépekkel, melósokkal és mérnökökkel (+ 15-20 év további gyártás).
A harcjármű program az úgy lehetne Rába gyártás/össze szerelés, hogy mondjuk a következő 10 évre, évi 40db (bármilyen) cuccot rendelünk, tisztelt Rába ön a fővállalkozó, kérem hogy az első készre gyártott cucc az 2022-ben legyen kész. A típus most mellékes, mert üzleti modellről beszélünk. A Rába meg számol, azt mondja, hogy ez a 10 év a beruházással egyetemben nekünk ennyibe van, ezért a 400db bármin nekünk be kell jönnie a beruházásnak, meg mondjuk 5-6% minimum haszonnak. Innentől x forint a tervezett darab ár tisztelt HM. Van bolt?
Ami a Rábából komoly, az a futómű. Nem is 100 melósa van mint a jármű részlegnek és nem is 150db tud gyártani, hanem ezres darabszámokat
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo and papi

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
A tűzoltó autóról:
Ratahamatával privátban még értekeztünk erről. Oda is betettem a ezt a linket. A linken le van írva minden a problémáiról.
Rosszul tudod: a futómű ugyan saját gyártás, de az is Renault licence. A motor meg érdekes módon Volvo....
És talán a legkevésbé a Rába hibáztatható - a leírás alapján - a felmerülő problémákért.
És igen a H szériás gépek esetében szépen leírtad a licence gyártást. Csakhát a licence gyártásnak vannak szintjei. Ez meg kell vizsgálni, hogy mi az ami idehaza legyártható, és mi az amit egyszerűbb megrendelni készen.
Ugyan így kellene mondjuk az pl. AMV-t is gyártani.
Most hirtelen betehetnék képeket a Svorunról, a AVM-ről, a Badgerről, ésatöbbi. Érdekes módon mindegyik ugyan úgy nézne ki, persze a torony kivételével.
Ha a Rheinmetallnak megéri ugyan azt a Man-t forgalmazni (úgy hogy csak felépítményt épít, meg páncélozást a kabint), akkor amihez a Rába aktívan a futóművel is hozzájárul, miért ne lenne értelme idehaza gyártani?
Azt gondolod, hogy a Rába nem tudná ezt megcsinálni?:
Rosomak-hull-welding.jpg

Ez a Rosomak héjának hegesztése.

Hogy mire? Itt a 2015-ös éves jelentése.
Jó böngészést! (Engem is meglepett pár dologgal, így hát nem rosszmájúan írtam!)
Renault Trucks és a Volvo Trucks is a Volvo leányvállalata. Érdekesség, hogy hozzájuk tartozik az amerikai Mack teherautógyár is.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 884
113
Bár szerintem, a Honvédsgé mennyiségi igényét látva, nem érdemes nehézfegyvert idehaza gyártatni. Meg kell venni, aztán itthon a megfelelő karbantasrtás, üzemeltetés körülményeit megteremteni.

Mai hír

https://www.armadninoviny.cz/indonesie-objednala-bojova-vozidla-pandur-ii.html

Nálunk is csak azt tudnám elképzelni hogy miután összeszereltük a magunk adagját, utána valami harmadik világbeli országba tudnánk esetleg exportálni.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 551
8 367
113
A tűzoltó autóról:
Ratahamatával privátban még értekeztünk erről. Oda is betettem a ezt a linket. A linken le van írva minden a problémáiról.
Rosszul tudod: a futómű ugyan saját gyártás, de az is Renault licence. A motor meg érdekes módon Volvo....
És talán a legkevésbé a Rába hibáztatható - a leírás alapján - a felmerülő problémákért.
És igen a H szériás gépek esetében szépen leírtad a licence gyártást. Csakhát a licence gyártásnak vannak szintjei. Ez meg kell vizsgálni, hogy mi az ami idehaza legyártható, és mi az amit egyszerűbb megrendelni készen.
Ugyan így kellene mondjuk az pl. AMV-t is gyártani.
Most hirtelen betehetnék képeket a Svorunról, a AVM-ről, a Badgerről, ésatöbbi. Érdekes módon mindegyik ugyan úgy nézne ki, persze a torony kivételével.
Ha a Rheinmetallnak megéri ugyan azt a Man-t forgalmazni (úgy hogy csak felépítményt épít, meg páncélozást a kabint), akkor amihez a Rába aktívan a futóművel is hozzájárul, miért ne lenne értelme idehaza gyártani?
Azt gondolod, hogy a Rába nem tudná ezt megcsinálni?:
Rosomak-hull-welding.jpg

Ez a Rosomak héjának hegesztése.

Hogy mire? Itt a 2015-ös éves jelentése.
Jó böngészést! (Engem is meglepett pár dologgal, így hát nem rosszmájúan írtam!)
Légyszíves enged már ezt a Rába thémát. Ahhoz hogy bármit is csak összeszereljünk magunknak ahhoz legalább 2-3 céget be kelene vonni. Mert másképpen kapacítás nincs. Vagy nem tudsz kiépitenni. Így is max 200-300 db ot lehetne bevállalni úgy hogy előtte beleölsz rengeteg pénzt.
Max itthon amire képességet látok az a részegységek, egyéb modulok összeszerelése gyártó felé. Magyarán bedolgozás. Többre a "hazai" iparban potenciált nem látok. És ahogy elnézzem még egy darabig nem is lesz. Ne álmodozunk és ne erőltesük azt amire nem lennénk képessek. (Gyártást értve ez alatt) még százas nagysagú összeszerelések is igazi kihivás lenne. Kis szériás "manufakturális" gyártásra komolyabb széria gyártást nem lehet alapozni. A komolyabb gyártási kulturát, hateret el kell érni és az bizony nem megy ebből. Hanem lépésről lépésre. Ahhoz meg piac és tőke kell.
Mindezt 20 év folyamatellenőri tapasztalattal jegyzem meg.
Off helyesírásért el. Szemüveg nélkül alig látok.
 

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
1 987
5 300
113
Távol álljon tőlem, hogy bárkit is védjek, de azért vicces, hogy az ukrán (40M lakos), román (20) lengyel (40) 3-assal vetik össze a számszerű költést. :rolleyes:
Miközben mind3 határos az oroszokkal. ;)
S velünk is...
Mondjuk az lett volna a tisztességes, ha az összes velünk határos országot feltüntetik...
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ez egy rohadt jó cikk! Nagyjából 95%-ban egyetértek vele. A benne linkelt Political Capital-é viszont egy mérhetetlen marhaság.
Pl. nem leszek népszerű, de azt gondolom, hogy a "vízfej" lecsökkentése se nem biztos, hogy indokolt, se nem biztos, hogy megoldható. Ne felejtsük el, hogy a "vízfejbe" például beletartozik az a Honvédkórház is, a maga többezres állományával, ami maga is folyamatos szakemberhiánnyal küzd.
Érdemes a honlapjukon végigmenni, és megnézni, hogy csak az MH Egészségügyi központjának mennyi al-intézménye és kiegészítő funkciója van.
Persze lehet, hogy laikusként vannak olyan funkciók (pl. a védelmi egészségügy táján), amikre azt mondanánk, hogy minek. Ha viszont jobban belegondolunk, ha "helyzet" van, akkor ki más tudná ezeket a feladatokat ellátni, mint a Honvédség. Pl.: Járványügy, Repülő-orvosi, alkalmasság vizsgáló, mobil biológiai labor komplexum.
Ez valamennyire az egész Honvédség tekintetében érvényes.
Lehet böngészni a szervezeti felépítést.
Ez csak egy sematikus ábra, és nagyon gyakran túldimenzionál szervezeteket, mert pl. a CMC & Psyops ezred messze nem annyi emberből áll, mint mondjuk a debreceni lövész dandár.
Ha pedig megnézzük mondjuk a cseh szervezeti felépítést, ami sokkal összeszedettebbnek tűnik, összességében mégis kb. azonos állománnyal dolgozik (pedig ahogy látom, nekik kimondott flotillájuk nincs is).
Persze, biztos hogy van a Honvédségnél olyan részleg, osztály, töltelék poszt, amit meg lehetne szüntetni, de akkor szerintem gyakran funkcióvesztésről kellene beszélni. Ezeket is meg lehet lépni, csak a kérdés az, hogy meg akarja-e lépni a politikai akarat. Ettől még nem lesz több fegyveres katona.
Nekem jelenleg a Magyar Honvédség egy olyan torzónak tűnik, aminek a kezei könyékből a lábai meg térdből (egyes esetekben vállból, meg combból) vannak levágva. Így persze hogy nagynak tűnik a törzs meg a "vízfej".
Megoldás? Vissza kell növeszteni a lábakat, meg a kezeket! :rolleyes:

És hogy a cikkre is visszatérjek:
Azt gondolom, hogy a beszerzések eddig kimondottan indokoltak voltak. És hogy miért nem ragaszkodtunk eddig, és valószínűleg ezután sem az amerikai technikához?
Szimplán azért, mert náluk nem nagyon van technológiai transfer (vagy ha igen, akkor elképesztően drágán), meg ellentételezés. Az ő felfogásukban van a termék, meg az ő ellenértéke. Nem biztos, hogy nincs arányban, viszont az olyan erősen fejlődő fázisban lévő gazdaság, mint a magyar, nem teheti meg, hogy ne olyan szállítókat válasszon, amelyik nem teszi lehetővé a hazai ipar szerepvállalását, vagy ha szagolni sem tudjuk az ügyet (mint a Gripen beszerzésnél), akkor legalább "porszívógyárban" ellentételezzen.