A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 385
7 892
113
Halló-halló srácok!!!
Az hogyhogy nincs megfelelő gyár? Miért gondolkozik itt mindenki zöldmezős beruházásokba? Ez nem egy autógyári futószalagos gyártás.
Mennyivel bonyolultabb egy ilyen összeszerelés, mint egy buszé, vagy egy teherautóé, esetleg egy tűzoltó autóé? Csak mert ilyen gyáraink már vannak. :rolleyes:
Ha havi 6-8 darabot összeszerelünk, az bőven elég!
Egy páncélozott jármű összelegózása azért nem egy űrhajógyár. Pár kép a lengyel gyárból.
A Rábánál szerintem 1 éven belül működő példányok jönnének le a sorról. A Rába jelenlegi kapacitásai. És akkor már nem csak vegetálna a cég, azt garantálom!
Na na! Ne terelj! Fentébb még azt irtad hogy gyártás. A gyártás és az összeszerelés az két különböző folyamat. Egyébként egy összeszerelés lehetséges itthon is amit leírtam. Hozzátéve hogy ehhez idő és tőke kelene. Tehát amire reálisan képes lenne most a hazai ipar (nem hadipar) elvileg az egy előre lágyártott elemekből történnő összeszerelés. Pl az előbb emlitett Rábánál.
Gyártást meg csak akkor érne meg ha legalább itt a térségben egyseges apc/ifv nézet lenne. Máskép csak a szívás lenne vele. Na ez az amire nem látok itt esélyt. Maradjunk csak meg szerintem az ipari képességeinknek megfelelően egy összeszerelésre és egy kiszolgáló háttér logisztikai bázisnak. Aki meg többröl álmodik. Annak figyelmébbe ajanlom hogy nem kellett volna leépitenni mindent ezelőtt jó pár tízen évvel. Fogjanak csak bele. Utánna ne sirjanak jó pár év múlva ha belebuknak. Ahogy honvéd fogalmazta. Egy megfelelő háttérel rendelkező gyártas/fejlesztés/kiszolgálás kiépítése nem a vakvilágba történik. Hanem egymásra épülve évekbe.
 
  • Tetszik
Reactions: Anti

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 561
46 609
113
Arról meg ne is beszéljünk, hogy a modularitás miatt simán lehetne konzorciumban gyártani.
Így akár a teljes hazai hadiipari cég paletta kapna zsíros melókat.
Pl.: Rába a testet gyártja, a tornyo(ka)t a HM EI valemelyik cége, a végszerelést és az elektronikát meg mondjuk a Gamma/Respirátor.
Szóval lenne ebben bőven perspektíva.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 897
12 487
113
Szervizhálózat nyilván kell mennyiségtől függetlenül.
Lengyelek úgy 1000 Rosomakot akarnak ha jól tudom, ott megérte gyártani.

Nálunk ez a szám 250-300 körül lehet maximum ha nagyon optimista vagyok. A gond az hogy még V4-en belül is minden törpe ország mindent saját maga akar gyártani/továbbfejleszteni/kombinálni - még ha nevetséges a mennyiség, akkor is.
Pl. cseh Pandur, szlovák Patria stb., föl nem tudom fogni miért nem gyártanak közösen IFV-t, APC-t.
Mert ha mondjuk az lenne hogy oké akarunk 200 Pumát és a csehek is akkor fel lehetne húzni valami üzemet nálunk(olcsóbb munkaerő) és 400 Pumát mégiscsak jobban megérné összeszerelni mint 200-at.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 960
18 481
113
Pl.: Rába a testet gyártja, a tornyo(ka)t a HM EI valemelyik cége, a végszerelést és az elektronikát meg mondjuk a Gamma/Respirátor.
Szóval lenne ebben bőven perspektíva.

Nagyon leegyszerüsítetted. Ennél bonyolúltabb a dolog. Ami szóba jöhet, valam eszement történet végén, az max összeszerelés, hozott anyagból. Gyártás, legfeljebb valamelyik, már valahol, a témában érdekelt vállalat részéről lehet, valami részegység képében. Pld.: sebességváltó, Allison Szentgotthárd. Aztán még ott van, több száz, vagy ezer, mindenféle, kisebb, nagyobb alkatrész, amiből áll egy ilyen eszköz a végén. Mindegyiket gyártja valaki, valahol, a világban. Beszállítók. A már több évtizedes nagy márkák ( KMW ), rendelkeznek a megfelelő beszállítói kapcsolatokkal, hozzák is, ha jönnek. Nem is cserélik le őket ismeretlenekre. Mondjuk pláne nem olyan cégre, akik a Komondort megalkották és el is adtak ezidáig belőle, talán 1 db-ot, Paksra. Kisipari módon dolgoznak és fogalmuk sincsm mit akarnak igazán, csak készítettek egy bázisjárművet, ami nem kell senkinek.
 
  • Tetszik
Reactions: Anti

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 290
33 959
113
Az a baj hogy ifv/apc gyartas teren csak olyan vallalatot tudtok elkepzelni ami csak harcjarmuvet gyart.,,
Szerintem a titok egy nehez gepgyar letrehozasa ami harcjarmuveket is gyart /ezert a robotizalas./ nagyszamu beszallitoval...

Ha jobban belegondol az ember WM. Csepel. A hazaiak Traktorgyarak szovjetunioba. Bmw nemetorszagba napjainkba. Es meg sorolhatnam...
Beinditani a nehezuzemet a harcjarmuvekkel majd boviteni a palettat nehezgepekkel. Foldmunkagepek rakodok mezogazdasagi gepgyartas... Stb... A wm be amikor nem volt hadiipari megrendeles fazekakat gyartottak... A nemetek a vh elott a civil radiokkal futtatta fel a katonai hiradokeszulek gyartasat... Es meg sorolhatnam...

Ha egy ceg harcjarmuvet gyartana ithon nem szabadna csak harcjarmuvet gyartania./nem kellene igy agodni a munkaero miatt hogy a jovobe mi lessz a gyarral es a tobbi../
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 561
46 609
113
Na na! Ne terelj! Fentébb még azt irtad hogy gyártás. A gyártás és az összeszerelés az két különböző folyamat. Egyébként egy összeszerelés lehetséges itthon is amit leírtam. Hozzátéve hogy ehhez idő és tőke kelene. Tehát amire reálisan képes lenne most a hazai ipar (nem hadipar) elvileg az egy előre lágyártott elemekből történnő összeszerelés. Pl az előbb emlitett Rábánál.
Gyártást meg csak akkor érne meg ha legalább itt a térségben egyseges apc/ifv nézet lenne. Máskép csak a szívás lenne vele. Na ez az amire nem látok itt esélyt. Maradjunk csak meg szerintem az ipari képességeinknek megfelelően egy összeszerelésre és egy kiszolgáló háttér logisztikai bázisnak. Aki meg többröl álmodik. Annak figyelmébbe ajanlom hogy nem kellett volna leépitenni mindent ezelőtt jó pár tízen évvel. Fogjanak csak bele. Utánna ne sirjanak jó pár év múlva ha belebuknak. Ahogy honvéd fogalmazta. Egy megfelelő háttérel rendelkező gyártas/fejlesztés/kiszolgálás kiépítése nem a vakvilágba történik. Hanem egymásra épülve évekbe.
Terelek? Ember!
Te mit értesz gyártás alatt? Mert ezzel az erővel maga a Patria sem gyártja a saját fejlesztését, csak összeszereli. Mert ugyebár a motor Scania, a torony meg teljesen random.
Szerintem, ha a gyár egyik végében bemegy a táblás acéllemez, a másikon meg kijön az összeállított önhordó héj, akkor azt lehet gyártásnak hívni, nem?
A motoron és a váltón kívül a Rába mindent le fog tudni gyártani (ha oda jutunk) a testhez.
Ugyan ezt megcsinálták a tűzoltóautókkal is. Persze, lehet mondani, hogy nem lettek jó, de itt nem saját fejlesztésről van szó, itt csak méretre, "kottából" kell gyártani a részelemeket, majd összelegózni. Ezt meg tudták csinálni a MAN teherautók esetében, akkor miért ne tehetnék meg egy Patria AMV esetében?
Ami meg a tőkét illeti. Az megvan, hogy a hadiipar nagy részének az állam a tulajdonosa? Rába, HM EI.
Ha az államnak azt mondják, hogy vagy feltőkésíti a Rábát meg a HM EI-t mondjuk 30-30Mrd forinttal a szükséges beruházásokra, meg megveszi a Patriától az AMV licence-et 300Mrd forintért (ex has), vagy kifizet egy külföldi gyártónak a 400 járműre kb. 1000 Mrd forintot, szerinted melyiket fogja választani?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 561
46 609
113
Az a baj hogy ifv/apc gyartas teren csak olyan vallalatot tudtok elkepzelni ami csak harcjarmuvet gyart.,,
Szerintem a titok egy nehez gepgyar letrehozasa ami harcjarmuveket is gyart /ezert a robotizalas./ nagyszamu beszallitoval...

Ha jobban belegondol az ember WM. Csepel. A hazaiak Traktorgyarak szovjetunioba. Bmw nemetorszagba napjainkba. Es meg sorolhatnam...
Beinditani a nehezuzemet a harcjarmuvekkel majd boviteni a palettat nehezgepekkel. Foldmunkagepek rakodok mezogazdasagi gepgyartas... Stb... A wm be amikor nem volt hadiipari megrendeles fazekakat gyartottak... A nemetek a vh elott a civil radiokkal futtatta fel a katonai hiradokeszulek gyartasat... Es meg sorolhatnam...

Ha egy ceg harcjarmuvet gyartana ithon nem szabadna csak harcjarmuvet gyartania./nem kellene igy agodni a munkaero miatt hogy a jovobe mi lessz a gyarral es a tobbi../
Mint ahogy a Rába nem is csak azt gyártana...
 
  • Tetszik
Reactions: honved

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 214
4 426
113
Terelek? Ember!
Te mit értesz gyártás alatt? Mert ezzel az erővel maga a Patria sem gyártja a saját fejlesztését, csak összeszereli. Mert ugyebár a motor Scania, a torony meg teljesen random.
Szerintem, ha a gyár egyik végében bemegy a táblás acéllemez, a másikon meg kijön az összeállított önhordó héj, akkor azt lehet gyártásnak hívni, nem?
A motoron és a váltón kívül a Rába mindent le fog tudni gyártani (ha oda jutunk) a testhez.
Ugyan ezt megcsinálták a tűzoltóautókkal is. Persze, lehet mondani, hogy nem lettek jó, de itt nem saját fejlesztésről van szó, itt csak méretre, "kottából" kell gyártani a részelemeket, majd összelegózni. Ezt meg tudták csinálni a MAN teherautók esetében, akkor miért ne tehetnék meg egy Patria AMV esetében?
Ami meg a tőkét illeti. Az megvan, hogy a hadiipar nagy részének az állam a tulajdonosa? Rába, HM EI.
Ha az államnak azt mondják, hogy vagy feltőkésíti a Rábát meg a HM EI-t mondjuk 30-30Mrd forinttal a szükséges beruházásokra, meg megveszi a Patriától az AMV licence-et 300Mrd forintért (ex has), vagy kifizet egy külföldi gyártónak a 400 járműre kb. 1000 Mrd forintot, szerinted melyiket fogja választani?
Ezt már sokszor kitárgyaltuk, ne kezdjük el megint. Semmi feltétel nem adott még egy sima kézifegyver gyártáshoz sem itthon, ahhoz is mindent be kellett szerezni, de Te Patriat akarsz gyártani..... és mit fogsz csinálni miután a világ pénzét elköltötted hogy felépíts egy gyártósort és legyártottad azt a 200 dbot??? Hm?? Nézegeted az üres üzemet? Vagy lebontod?? Biztos megéri nem? Hagyjuk már ezt....
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 561
46 609
113
Nagyon leegyszerüsítetted. Ennél bonyolúltabb a dolog. Ami szóba jöhet, valam eszement történet végén, az max összeszerelés, hozott anyagból. Gyártás, legfeljebb valamelyik, már valahol, a témában érdekelt vállalat részéről lehet, valami részegység képében. Pld.: sebességváltó, Allison Szentgotthárd. Aztán még ott van, több száz, vagy ezer, mindenféle, kisebb, nagyobb alkatrész, amiből áll egy ilyen eszköz a végén. Mindegyiket gyártja valaki, valahol, a világban. Beszállítók. A már több évtizedes nagy márkák ( KMW ), rendelkeznek a megfelelő beszállítói kapcsolatokkal, hozzák is, ha jönnek. Nem is cserélik le őket ismeretlenekre. Mondjuk pláne nem olyan cégre, akik a Komondort megalkották és el is adtak ezidáig belőle, talán 1 db-ot, Paksra. Kisipari módon dolgoznak és fogalmuk sincsm mit akarnak igazán, csak készítettek egy bázisjárművet, ami nem kell senkinek.
Hangsúlyozom. A Rába jelenleg is komplett H szériás katonai terepjáró teherautókat gyárt az MH számára, annak minden szar kis alkatrészével. Amit nem tud, vagy akar gyártani, azt megveszi beszállítóktól. Azt ne is várd el, hogy a motort és a sebváltót maga fogja gyártani, de szerintem pl. az üvegeket sem, meg emelett egy csomó minden mást sem. Azonban már megvan a beszállítói köre katonai eszközök alkatrészeire.
Ha pedig lenne olyan alkatrész amit nem tud maga legyártani, azt megveheti a Patriától is.
És itt jön a fejlesztési lehetőség. Pl. nem kötelező nekünk a Patria elektronikai rendszereit beépítenünk. Megtehetjük, hogy mondjuk a komplett C4ISR vagy szenzor rendszert a Rheinmetalltól vesszük, hogy az A7+-okkal meg a PZ2000-kel kompatibilisek legyenek. Ezekkel lenne fejlesztési meló, de pont ezért a németek is modulos rendszerre fejlesztik ezeket, és külön is értékesítik őket. Ezen fejlesztésekre megintcsak igénybe vehetnénk az EUs pályázati pénzeket.
Ez egy olyan terület (mármint a páncélos szállító/harc járműveké) , ami nem igênyel óriási fejlesztési potenciált, és viszonylag egyszerűen gyárthatóak.
Ne felejtsük a Gamma is összerakott magának egy saját jármű családot, tulajdonképpen kísérleti jelleggel.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 897
12 487
113
Hagyjátok mar ezt az itthoni gyártast. Kicsik vagyunk minden ilyenhez. Meg kell venni és kész. Lépjetek mar tovább. Oldalakon keresztül megy az értelmetlen szöveg.

Mondjuk a kiskunfélegyházi gyár lehet több pénzt fog megspórolni mint gondolták volna.
Ha ott ilyen problémák vannak akkor mi lenne egy "Patria gyárban"? Én is jobban örülnék egy hazai összeszerelésnek de ha egyszerűen emberhiány meg a mennyiség miatt nincs értelme akkor inkább vegyünk készet. Azon se akad fel senki hogy Leo-t nem gyártunk.

Meglátjuk az okosok mit döntenek. Ha jobban belegondolok már csak 3 "nagyobb" bejelentés van hátra

  • IFV
  • APC
  • légvédelem
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 561
46 609
113
Ezt már sokszor kitárgyaltuk, ne kezdjük el megint. Semmi feltétel nem adott még egy sima kézifegyver gyártáshoz sem itthon, ahhoz is mindent be kellett szerezni, de Te Patriat akarsz gyártani..... és mit fogsz csinálni miután a világ pénzét elköltötted hogy felépíts egy gyártósort és legyártottad azt a 200 dbot??? Hm?? Nézegeted az üres üzemet? Vagy lebontod?? Biztos megéri nem? Hagyjuk már ezt....
Milyen új gyártósorról beszélsz? Szerinted a Rába a Heros tűzoltóautóihoz komplett új gyártósort êpített? Zöldmezőben, majd azóta is üresen áll az a sor? Vagy azt gondolod, hogy a Rábának van külön gyártósora H14-re, meg H25-re?
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 960
18 481
113
A Rába jelenleg is komplett H szériás katonai terepjáró teherautókat gyárt az MH számára, annak minden szar kis alkatrészével.

Utána kellene nézni, hány beszállító, honnan szállítja a teherautó család alkatrészeit. A Rába biztos hogy nem gyárt alátétet, csavart, kábelezést, lámpákat, műszerfalat, kormánykereket, üléseket, akkumulátort, motort, sebességváltót, gyújtógyertyát, kerékfelnit, gumiabroncsot, stb......

Ez egy olyan terület (mármint a páncélos szállító/harc járműveké) , ami nem igênyel óriási fejlesztési potenciált, és viszonylag egyszerűen gyárthatóak.

Ez erős volt.

Ne felejtsük a Gamma is összerakott magának egy saját jármű családot, tulajdonképpen kísérleti jelleggel.

Igazi kisipar. Nem is tud mit kezdeni vele, mert a vegyi, sugár felderítő műszereinek gyártotta alapban, Ahelyett, hogy megvett volna egy már meglévő bázisjárművet, egy komoly gyártótól. Rajt is marad a Komondor. Még a TEK sem ezt vette meg, holott 1 db-ot vettek, ha jól tudom.

És itt jön a fejlesztési lehetőség. Pl. nem kötelező nekünk a Patria elektronikai rendszereit beépítenünk.

Gányoljunk ?
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 214
4 426
113
Milyen új gyártósorról beszélsz? Szerinted a Rába a Heros tűzoltóautóihoz komplett új gyártósort êpített? Zöldmezőben, majd azóta is üresen áll az a sor? Vagy azt gondolod, hogy a Rábának van külön gyártósora H14-re, meg H25-re?
Azon a tűzoltón max a futómű Rába.... Engedd el ezt a témát mert nincs realitása annak amit képzelsz...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

K.Atti63

Active Member
2019. február 4.
254
104
43
Mondjuk a kiskunfélegyházi gyár lehet több pénzt fog megspórolni mint gondolták volna.
Ha ott ilyen problémák vannak akkor mi lenne egy "Patria gyárban"? Én is jobban örülnék egy hazai összeszerelésnek de ha egyszerűen emberhiány meg a mennyiség miatt nincs értelme akkor inkább vegyünk készet. Azon se akad fel senki hogy Leo-t nem gyártunk.

Meglátjuk az okosok mit döntenek. Ha jobban belegondolok már csak 3 "nagyobb" bejelentés van hátra

  • IFV
  • APC
  • légvédelem
Még a szállítógépeket sem jelentették be. Na,arra aztán nagyon kíváncsi leszek, hogy végül is mi lesz,mert Macron bácsi nagyon osztja az észt.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 561
46 609
113
Utána kellene nézni, hány beszállító, honnan szállítja a teherautó család alkatrészeit. A Rába biztos hogy nem gyárt alátétet, csavart, kábelezést, lámpákat, műszerfalat, kormánykereket, üléseket, akkumulátort, motort, sebességváltót, gyújtógyertyát, kerékfelnit, gumiabroncsot, stb......
Értem, és szerinted a Patria gyártja ezeket a saját gyárában? Segítek. Nem!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 561
46 609
113
Igazi kisipar. Nem is tud mit kezdeni vele, mert a vegyi, sugár felderítő műszereinek gyártotta alapban, Ahelyett, hogy megvett volna egy már meglévő bázisjárművet, egy komoly gyártótól. Rajt is marad a Komondor. Még a TEK sem ezt vette meg, holott 1 db-ot vettek, ha jól tudom.
Miért, én mit írtam?
Segítek:
Ez egy olyan terület (mármint a páncélos szállító/harc járműveké) , ami nem igênyel óriási fejlesztési potenciált, és viszonylag egyszerűen gyárthatóak.
Ne felejtsük a Gamma is összerakott magának egy saját jármű családot, tulajdonképpen kísérleti jelleggel.
Gammának volt előzőleg tapasztalata?
Nem.
Összerakta?
Igen.
Jó lett?
Ki tudja? Nem nagyon volt tesztelve. Se te sem én nem vezettük, tehát ne mondj róla véleményt!
Ha egy már kipróbált, bizonyított több országban sikeresen licence alapján gyártott modellt licenceben mi is gyártunk, mit kockáztatunk?