A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
En meg mind a nehez mind a kozepes dd t mind a szakcsapatok gepparkjana java reszet es egyebb harc tamogato es harc biztosito pancelozott jarmuvet ifv alvazra epitenek ami az ascod mind szinte kotelezoen sajat gyartasu termek. /az ascodpt eddig minden rendszeresitoje maga gyartotta ez is a lenyege.../ osszebeszelnek a horvatokkal es elrendeznem hogy veszunk tolluk 2-3 zaszloalj patriat a gyarukbol cserebe ok vesznek pr zaszloalj ifvt tollunk. A szlovakokkal ugyan ugy veszunk tolluk par aligator mester 2 est ok vesznek tollunk ifv t. A lengyelekkel is ezt csinalnam barmilyen termekukre ami epp szukseges szamunkra... /kicsit vsz szagu de szerintem csak igy lenne ertelme..../lengyeleknel nem kellene hogy gerincet alkosson a magyar gyartasu ascod vagy hasonlo eleg ha csak valami szakcapat jarmu harctamogato vagy biztosito jarmu valtozatot rendszeresitenek.../
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
A hadi ipari termekek irtora tularazott termekek... Egy apc /pszh/ sehol se kerul 700-800 + millio ft ba teljea eloallitasi koltsegen...hatalmas a profit ollo... A folyamat gerincet a beszallitokra kell epiteni... Kiszervezessel. Az osszeszerelest minel jobban roborizalni gepesiteni... Ha kifut a termek addigra vagy mar akozben legyen valami alternativa amit gyartani tud az osszeszerelo uzem... Pl nehezgepek... Foldmunkagepek pl. Van ra igeny mind allami mind civil szferaba. Nem csak itthon...ha az sem hoz eleg profitot az ifv gyartas leallitasa utan meg mindig lehet mg gepeket licenselni.../egy valodi nehezipari vallalat igy is ugyis kell az orszagnak egy license ifv gyartas ezt megalapozhatna.../allami kezbe./
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 175
24 121
113
Úgy dijazom az ilyen optimista hozzászólásokat :)
Ahhoz bármit is le tudjál itthon gyártani ahhoz jelentős fejlesztésekre, beruházásokra lenne szükség. Nem beszélve hogy honnét akasztol le cnc kezelőt. Minősített hegesztőt stb..... Ja megfizetjük őket. A valóság az hogy emelt fizetésért is alig kapol szakit.
Ha realistán gondolkodunk max egyenlőre és még pár évig max ősszeszerelés tudnék elképzelni. Egyébként is gyártást kis szériákra minnek szervezni? Pár száz db nem tétel. Pár ezer igen. Ezért is nem értem pl a csehek miért ragaszkodnak nagy mértékben a gyártáshoz az ifv el. Többe kerül a leves mint a hús.
Bármilyen gyártást beinditani nem olyan könnyű mint azt sokkan gondolják itt. Rengeteg szívás buktattó lenne vele. Nagyon de nagyon ritkán menne minden flottul.
Egyébként dolgoztál már a való versenyszférában?
Pontosan ugyanigy látom,...még az összeszerelő üzem is kérdéses lenne, nem azért mert bénák vagyunk és nem tudunk két csavart a helyére tenni, hanem mert az ezt igénylő beruházások, gépek, épületek és infrastruktúra kiépitése előre vetiti a magasabb végárat, nem beszélve a humán faktorról. Csak példaként, pl. rendelnénk Pumát, magyarországi (csak-) összeszereléssel. Mennyi időbe is telne csak az, hogy kiépül minden az íróasztaltól az első "szalag mellé álló" betanitott munkásig?...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Úgy dijazom az ilyen optimista hozzászólásokat :)
Ahhoz bármit is le tudjál itthon gyártani ahhoz jelentős fejlesztésekre, beruházásokra lenne szükség. Nem beszélve hogy honnét akasztol le cnc kezelőt. Minősített hegesztőt stb..... Ja megfizetjük őket. A valóság az hogy emelt fizetésért is alig kapol szakit.
Ha realistán gondolkodunk max egyenlőre és még pár évig max ősszeszerelés tudnék elképzelni. Egyébként is gyártást kis szériákra minnek szervezni? Pár száz db nem tétel. Pár ezer igen. Ezért is nem értem pl a csehek miért ragaszkodnak nagy mértékben a gyártáshoz az ifv el. Többe kerül a leves mint a hús.
Bármilyen gyártást beinditani nem olyan könnyű mint azt sokkan gondolják itt. Rengeteg szívás buktattó lenne vele. Nagyon de nagyon ritkán menne minden flottul.
Egyébként dolgoztál már a való versenyszférában?
Nem véletlenül kerültek a hozzászólásba ezek a cégek, típusok.
A Gammánál szerintem megvan a képesség, ha a kapacitás esetleg még nem is, mivel a Komondort is folyamatosan promózzák. A berendezés/telephely bővítésre pedig a pályázati pénzek tökéletesen alkalmasak. A Pátria eddigi összes alkalmazója (lengyel, svéd, szlovén, szlovák, dél-afrikai, kivéve az arabokat) licenceben gyártja a géptestet.
A torony vagy saját fejlesztés, vagy vásárolt.
Mivel a felépítése moduláris, és pontosan az ilyen techtransfer környezetre van fejlesztve, így olyan hatalmas szívás nem lenne a modulok "összefejlesztésével" (de legalább lehetne rá pályázni)
Ami pedig a darabszámot illeti. Mivel gyakorlatilag a teljes dandárszintű géppark cserét igényel, így meg merem kockáztatni, hogy simán meg is lenne a különböző változatból összesen az 1000-es mennyiség. A lengyelek verziói. És még nincs is ott minden, mert lefejlesztették maguknak a 6X6 verziót is (mintha a finneknél is meg lett volna, de náluk új alapú 6x6 is készült).
Az 1000es példányszám pedig már több 10 évre biztosítaná a fejlesztő/gyártó cég munkáját. Mivel onnantól a karbantartás javítások is saját erőböl megoldhatóak.
Nem mellesleg egy fullban vásárlás nekünk szimplán nem éri meg. Nem véletlen, hogy mindenki magának akart gyártani: románok, szlovákok, lengyelek, szlovénok, stb. Ebben az esetben a vásárlás teljes összege kiadás lesz államháztartási szempontból.
A gyártásnál meg csak a haszon és az alapanyag költségek.
Szerintem sokkal kevesebb olyan ország van, aki fullban megveszi mástól az IFV/APC-jét, mint aki magának gyártja.
És igen, hogy érdeklődő, és minden maliciát nélkülöző kérdésedre válaszoljak, idestova 20 éve a versenyszférában dolgozom. Pedig ha belegondolsz ez az ügy messze nem lenne versenyszférai beruházás...
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Az 1000-es példányszám inkább 600-800 az M-zárolt készletekkel együtt értendő. De már 3-400 db legyártása is masszívan gazdaságos lenne. Legyen az bármelyik típus is!
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 543
8 335
113
De már 3-400 db legyártása is masszívan gazdaságos lenne. Legyen az bármelyik típus is!
Éljen! :D
Maradjunk annyiban. Számunkra csak úgy érné meg ha egy vagy esetleg több országgal összeállnánk. Lássuk be. 300-400 db ot legyártani még ha első körben is egy kicsit nehézkes lenne. Főleg ha még esetleg rákerülne pár száz db os téttel.
pl egy Pátriát hazai kivitelben úgy tudnám elképzelni hogy az alvázakat (torony rendszereket) is a lengyelek legyártják. max szakikkal mérnőkőkkel beszállnánk a kinti alváz gyártásba közösbe. Első körben. Utána már ha van elég képzett embered. Akkor esetleg a továbbiakban az előregyártott elemekből már komolyabb hazai összeszerelést lehetne végezni.
Az hogy csak úgy vágjunk bele egy gyártásba, még licenc alapján is. Hát ha van 6-8 éved (még talán 10 is) szenvedni akkor hajrá. Mert kb ennyi időbe telene hogy valamit el is érj. Ha viszont lenne akarat a fentiekre. Értve az közös összeszerelésre és továbbiakban mélyebb gyártásra. Akkor talán sikerülne is egy normális viszonylag kedvező ár és mennyiséget "legyártani" összeszerelni pár év alatt. Megjegyzem hogy sose szabad belecsapni bármibe is. Ha gyártani akarunk akkor kezdjük valami könnyebb licenszel. Értve ezalatt valami 4*4 el. Utána ha már van tapasztalat és háttered kapacitásod! Akkor lehetne továbblépgetni 6*6 vagy 8*8 as irányába.
Saját véleményem. Nekünk nem egyből vágjunk bele kellene gyártani. Sőt nem is igazán kellene gyártani. (összeszerelés párti vagyok :) ) Inkább a szükséges hátteret kellene kiépíteni. Pl alkatrészbázist,beszállítói, szerviz és logisztikai hátteret.
Végezetül. Hibás következtetés az hogy máshol is pl Pátriát licenc alapján egyből legyártanak. Mert azért valljuk be. Ahol le tudnak gyártani több százas,ezres tételt azért ott maradt, vagy megvan a szükséges ipari háttér is hozzá. Mindenestől. Ahol meg nincs. Ott legtöbbször a pénz nem számít legtöbb esetben. Mert a szükséges embereket meg tudják il "akarják" fizetni.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 362
19 726
113
Mennyi időbe is telne csak az, hogy kiépül minden az íróasztaltól az első "szalag mellé álló" betanitott munkásig?...

Több év, attól számolva hogy aláírtak egy liszensz szerződést és nem magunk fejlesztgetünk. Zöldmezős beruházás, minden infrastruktúra kiépítése, mérnök és szakmunkásgárda magjának felkészítése a gyártásra az anyavállalatnál, stb. Ez több éves folyamat, még egy világcég számára is az autógyártásban. Egy versenyszférás, komoly alaptőkével, minden egyéb humán, műszaki, technológiai, lehetőséggel felvértezett vállalatnak is komoly próba, új gyártás beindítása, olyan országnan, ahol eddig ilyesmi nem volt. Nálunk már van autógyrtás, úgy 25+ éve. Meg lehet nézni, az idetelepült cégeket, szerződéskötésétől mennyi idő telt el, az első elkészült gépkocsi legördüléséig. BMW most jön Debrecenbe. Szerződés aláírva. Mikor várható az első ott készült autó ?
A Honvédség nem világverő haderő. Méretében pláne. Az a mennyiség, ami nehézfegyverből kell, illetve amit megengedhetünk magunknak, az vásárlásból simán megoldható. Ami lényeges lenne, hogy itthon ,az üzemeltetés, karbantartás, teljes, minden területre kiterjedő követleményrendszerét meg tudjuk oldani, az elvárt szinvonalon. Mondhatnám úgy is, kell egy új vállalat erre, ami nem Currus. Na, ezt kellene a gyártó céggel közösen létrehozni, többségi hazai tulajdonnal.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 864
7 128
113
ATGM-bol egyebkent ki mennyire szamit figyelembe veve persze hogy CG-bol mar bevasaroltunk?
CG nem ATGM (abból jöhetne már végre a SPIKE-LR vagy Javelin ha Trump nagyon morcos)
Ez az első lépése lesz annak, hogy egyrészt létrejöjjön a közös EU hadsereg
erre befizetek
és hogy ezentúl fegyverekre is lehet majd pénzt pumpolni az EU-tól! Mondjuk nagyon aktuális, és nagy segítség is lesz ez a KKE-i országoknak.
ez nekünk csak jó ha normális lenne a kapcsolatunk az EU-val
Az biztos, hogy ez meg fogja dobni az EU-s fegyverfejlesztési és hadiipari cégeket.
ezt meg még támogatom is ha ez azt jelenti hogy előbb ideérnek a Leo2-k :D
A valóság az hogy emelt fizetésért is alig kapol szakit.
persze , mert már az összes a németeknél meg a svédeknél dolgozik :/ , amúgy meg , az "emelt fizetés" relatív , szerintem ha megkapnák az átlag bér kétszeresét csak hazajönnének már , ismerősöm kint dolgozott Londonban 6 évet géplakatosként és mikor itthonról kapott egy olyan ajánlatot ami a kinti bére 80%-a volt akkor azt mondta hogy egye fene annyiért itthon is dolgozik újra
Az 1000-es példányszám inkább 600-800 az M-zárolt készletekkel együtt értendő. De már 3-400 db legyártása is masszívan gazdaságos lenne. Legyen az bármelyik típus is!
szerintem az a 3-400 darab amiről beszélsz hogy már gazdaságos lenne nagyon relatív ,a németeknél ahol már van megfelelő infrastruktúra lehet hogy elég 400 , itthon ez inkább 800-1200 darab lenne. Gondolj bele , se megfelelő gyár , útrendszer , kiképzett állomány , cégek akik képesek lennének már csak az összeszerelésre ... nagyon sok minden hiányzik itthon , ezek előteremteni 3-4 év + mire kigördülne az első vas legyen akármilyen bonyolult eszköz is nulláról minimum 5 év és nagyon nagyon sok pénz de a pénz még a kisebb baj. Viszont ha ezt felül tényleg komolyan gondolják akkor valamikor ezt be kell vállalni ha már anno hagytuk bukni az összes ilyen céget és tényleg komolyan gondolják hogy újra élesztik a hadipart mert szerintem az hogy a katonák egyéni felszerelését itthon gyártsuk mindenestül az a minimum lenne , ruházat , fegyver, lőszer (elejétől a végéig!) + a további kiegészítők , nyilván irányzékot pl nem mondom hogy gyártsunk pedig lehetne de az nem olyan nagy tétel és nagyon jók vannak piacon. AZTÁN ha ez rendben megvan és működik utána jöhetnek esetleg gyártó céggel közösen IFV összeszerelés később részgyártás+összeszerelés mint ahogy a BREN-ekkel volt ,de szerintem ez a max , ahhoz hogy valami nagyobb dolgot gyártsunk (pl tank , helikopter stb) na az a meredek elképzelés , nem lehetetlen , de legalább 10 év a nulláról és naaaaaaagyon nagyon sok pénz
 
  • Tetszik
Reactions: Anti

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Halló-halló srácok!!!
Az hogyhogy nincs megfelelő gyár? Miért gondolkozik itt mindenki zöldmezős beruházásokba? Ez nem egy autógyári futószalagos gyártás.
Mennyivel bonyolultabb egy ilyen összeszerelés, mint egy buszé, vagy egy teherautóé, esetleg egy tűzoltó autóé? Csak mert ilyen gyáraink már vannak. :rolleyes:
Ha havi 6-8 darabot összeszerelünk, az bőven elég!
Egy páncélozott jármű összelegózása azért nem egy űrhajógyár. Pár kép a lengyel gyárból.
A Rábánál szerintem 1 éven belül működő példányok jönnének le a sorról. A Rába jelenlegi kapacitásai. És akkor már nem csak vegetálna a cég, azt garantálom!
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and Nemerson

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 000
129 666
113
Halló-halló srácok!!!
Az hogyhogy nincs megfelelő gyár? Miért gondolkozik itt mindenki zöldmezős beruházásokba? Ez nem egy autógyári futószalagos gyártás.
Mennyivel bonyolultabb egy ilyen összeszerelés, mint egy buszé, vagy egy teherautóé, esetleg egy tűzoltó autóé? Csak mert ilyen gyáraink már vannak. :rolleyes:
Ha havi 6-8 darabot összeszerelünk, az bőven elég!
Egy páncélozott jármű összelegózása azért nem egy űrhajógyár. Pár kép a lengyel gyárból.
A Rábánál szerintem 1 éven belül működő példányok jönnének le a sorról. A Rába jelenlegi kapacitásai. És akkor már nem csak vegetálna a cég, azt garantálom!
Így se vegetál, csak nem ide szállít, a teherautó gyártása töredéke futómű és egyéb részegységekhez képest. Továbbá győrben nem találsz munkaerőt kapacitásbővítésre. Ott tartunk, hogy konkrétan az arzenál fegyvergyárában is 250-emberből van kb 50....
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 543
8 335
113
Halló-halló srácok!!!
Az hogyhogy nincs megfelelő gyár? Miért gondolkozik itt mindenki zöldmezős beruházásokba? Ez nem egy autógyári futószalagos gyártás.
Mennyivel bonyolultabb egy ilyen összeszerelés, mint egy buszé, vagy egy teherautóé, esetleg egy tűzoltó autóé? Csak mert ilyen gyáraink már vannak. :rolleyes:
Ha havi 6-8 darabot összeszerelünk, az bőven elég!
Egy páncélozott jármű összelegózása azért nem egy űrhajógyár. Pár kép a lengyel gyárból.
A Rábánál szerintem 1 éven belül működő példányok jönnének le a sorról. A Rába jelenlegi kapacitásai. És akkor már nem csak vegetálna a cég, azt garantálom!
Na na! Ne terelj! Fentébb még azt irtad hogy gyártás. A gyártás és az összeszerelés az két különböző folyamat. Egyébként egy összeszerelés lehetséges itthon is amit leírtam. Hozzátéve hogy ehhez idő és tőke kelene. Tehát amire reálisan képes lenne most a hazai ipar (nem hadipar) elvileg az egy előre lágyártott elemekből történnő összeszerelés. Pl az előbb emlitett Rábánál.
Gyártást meg csak akkor érne meg ha legalább itt a térségben egyseges apc/ifv nézet lenne. Máskép csak a szívás lenne vele. Na ez az amire nem látok itt esélyt. Maradjunk csak meg szerintem az ipari képességeinknek megfelelően egy összeszerelésre és egy kiszolgáló háttér logisztikai bázisnak. Aki meg többröl álmodik. Annak figyelmébbe ajanlom hogy nem kellett volna leépitenni mindent ezelőtt jó pár tízen évvel. Fogjanak csak bele. Utánna ne sirjanak jó pár év múlva ha belebuknak. Ahogy honvéd fogalmazta. Egy megfelelő háttérel rendelkező gyártas/fejlesztés/kiszolgálás kiépítése nem a vakvilágba történik. Hanem egymásra épülve évekbe.
 
  • Tetszik
Reactions: Anti

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Arról meg ne is beszéljünk, hogy a modularitás miatt simán lehetne konzorciumban gyártani.
Így akár a teljes hazai hadiipari cég paletta kapna zsíros melókat.
Pl.: Rába a testet gyártja, a tornyo(ka)t a HM EI valemelyik cége, a végszerelést és az elektronikát meg mondjuk a Gamma/Respirátor.
Szóval lenne ebben bőven perspektíva.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 250
13 771
113
Szervizhálózat nyilván kell mennyiségtől függetlenül.
Lengyelek úgy 1000 Rosomakot akarnak ha jól tudom, ott megérte gyártani.

Nálunk ez a szám 250-300 körül lehet maximum ha nagyon optimista vagyok. A gond az hogy még V4-en belül is minden törpe ország mindent saját maga akar gyártani/továbbfejleszteni/kombinálni - még ha nevetséges a mennyiség, akkor is.
Pl. cseh Pandur, szlovák Patria stb., föl nem tudom fogni miért nem gyártanak közösen IFV-t, APC-t.
Mert ha mondjuk az lenne hogy oké akarunk 200 Pumát és a csehek is akkor fel lehetne húzni valami üzemet nálunk(olcsóbb munkaerő) és 400 Pumát mégiscsak jobban megérné összeszerelni mint 200-at.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 362
19 726
113
Pl.: Rába a testet gyártja, a tornyo(ka)t a HM EI valemelyik cége, a végszerelést és az elektronikát meg mondjuk a Gamma/Respirátor.
Szóval lenne ebben bőven perspektíva.

Nagyon leegyszerüsítetted. Ennél bonyolúltabb a dolog. Ami szóba jöhet, valam eszement történet végén, az max összeszerelés, hozott anyagból. Gyártás, legfeljebb valamelyik, már valahol, a témában érdekelt vállalat részéről lehet, valami részegység képében. Pld.: sebességváltó, Allison Szentgotthárd. Aztán még ott van, több száz, vagy ezer, mindenféle, kisebb, nagyobb alkatrész, amiből áll egy ilyen eszköz a végén. Mindegyiket gyártja valaki, valahol, a világban. Beszállítók. A már több évtizedes nagy márkák ( KMW ), rendelkeznek a megfelelő beszállítói kapcsolatokkal, hozzák is, ha jönnek. Nem is cserélik le őket ismeretlenekre. Mondjuk pláne nem olyan cégre, akik a Komondort megalkották és el is adtak ezidáig belőle, talán 1 db-ot, Paksra. Kisipari módon dolgoznak és fogalmuk sincsm mit akarnak igazán, csak készítettek egy bázisjárművet, ami nem kell senkinek.
 
  • Tetszik
Reactions: Anti

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
Az a baj hogy ifv/apc gyartas teren csak olyan vallalatot tudtok elkepzelni ami csak harcjarmuvet gyart.,,
Szerintem a titok egy nehez gepgyar letrehozasa ami harcjarmuveket is gyart /ezert a robotizalas./ nagyszamu beszallitoval...

Ha jobban belegondol az ember WM. Csepel. A hazaiak Traktorgyarak szovjetunioba. Bmw nemetorszagba napjainkba. Es meg sorolhatnam...
Beinditani a nehezuzemet a harcjarmuvekkel majd boviteni a palettat nehezgepekkel. Foldmunkagepek rakodok mezogazdasagi gepgyartas... Stb... A wm be amikor nem volt hadiipari megrendeles fazekakat gyartottak... A nemetek a vh elott a civil radiokkal futtatta fel a katonai hiradokeszulek gyartasat... Es meg sorolhatnam...

Ha egy ceg harcjarmuvet gyartana ithon nem szabadna csak harcjarmuvet gyartania./nem kellene igy agodni a munkaero miatt hogy a jovobe mi lessz a gyarral es a tobbi../
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson