A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Szerinted mennyi időbe telene átszabni ha már az alap test adott.
A tank beömlő nyilást mát megváltoztatták elvileg. Egyébként siman beszálhatnánk bele, mind penzügyileg mind gyártásilag.
Szerintem a szerbeknél már ott van a tervező asztalon a komolyabb úszóképes változata is. Csak még pénzük nincs rá egyenlőre.
A BTR hez mindenképp előrelépés lenne. Persze finomhangolások utan.
Akkor már inkább veszek valami értelmesebbet ennél. Mondjuk ha a sajátunk lenne mint a szerbeknek akkor érthető lenne, de így nem tartom célszerűnek beszerezni.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo
Szerinted mennyi időbe telene átszabni ha már az alap test adott.
A tank beömlő nyilást mát megváltoztatták elvileg. Egyébként siman beszálhatnánk bele, mind penzügyileg mind gyártásilag.
Szerintem a szerbeknél már ott van a tervező asztalon a komolyabb úszóképes változata is. Csak még pénzük nincs rá egyenlőre.
A BTR hez mindenképp előrelépés lenne. Persze finomhangolások utan.

Akkor inkább legyen https://en.wikipedia.org/wiki/KTO_Rosomak :)

Szerbekkel a kötelező minimumon túl nem közösködnék.
 
Igazából talán 4 típust is üzemeltettünk. MIG-21, 23, 29, SZU-22.
És mégis nem ropantunk bele. Másik oldalról nézve igen. De ha pénz nincs, mert az aktuális politika nem add akkor még egy tipus üzemeltetése is nem menne.
Ha meg a döntéshozok 2,3,4 féle tipust akkarnak (politikai jópont beszerzése, egyebek) és biztosítják rá a forrásokat akkor meg logisztika szempontjábbol teljesen mindegy hogy hány tipus repked. Vagyis nem mert annyival több feladat lenne. De ha van forrás :)
 
  • Tetszik
Reactions: Anti
Jó pont és nekem is kedvencem.
Viszont nem hinném hogy a lengyelek a gyártást kiadnák a kezükből. Max amit el tudok képzelni hogy az összeszerelést átengednék. Ott is a hazai ipar nyomatása előnyt élvez.

Ha már semmi másért országimázs szempontjából inkább szerelnék Patria-t mint gyártanék szerb cuccot.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
Igazából talán 4 típust is üzemeltettünk. MIG-21, 23, 29, SZU-22.
Sőt,ha azt veszem,hogy mekkora különbbség volt a MiG21 változatok között.....Még a hajtóműve se egy tipus az MF és BISz altipusoknak.
Azt mindenki érzi hogy air policing-re elég egy olcsóbb gép is, viszont az se megoldás hogy az elfogásokat mondjuk Gripenekkel végeznék(olcsóbb üzemidőre hivatkozva) az F-35 meg csak állna a garázsban. Repülni kéne őket így is úgyis úgyhogy szerintem nem ezen fog állni vagy bukni a dolog. Két típust üzemeltetni egyszerre meg már megírták hogy horror lenne :)
Itt nem csak a békeidős légi rendészet a kérdés,az nem igazán lényeges.
Tényleges háborús helyzetben lenne egy század kevés.Egyszerre kellene ellátni a honi légvédelem,a légifölény kivivásának,az ellen légvédelmének rombolásának,a csapatok légi oltalmazását és támogatását,az ellen hadműveleti mélységében lévő célponjainak támadását,hátországi célpontjainak támadását,és a felderités feladatait.Mindezt 1(egy)századdal?
Én úgy becsülöm,hogy egy F35 század árábol 2századnyi "tescogazdaságos" támogató tipus jön ki.De talán még három is,némi szerencsével és ügyes sáfárkodással.
Meg lehetne osztani a feladatokat a harcászati helyzet igénye szerint.Mig az F35 észrevétlen végzi a felderités,vagy a mélységi célpontok megsemmisitésének feladatait,addig a támogató biztositja a hazai légteret,A két tipus együt is múködhet.Sőt ez az igazi értelme a dolognak.
Tehát ügyelni kell a fegyverzet kompatibilitására,és a harctéri informatikai rendszerben való együtműkdési képességre.Igazábol ez utobbi az egész seregre alapnak kéne lennie.Kiszolgálás szempontjábol meg legalább az újratöltéshez és fegyverzéshez használt eszközöknek kompatibilisnek kell lenniük.Ezért is érdekes a KAI FA50.Igazábol azt is az LM tervezte,részt vesz a gyártásban is.
De ha olyan igényt is számitásba akarunk venni,hogy az usákokkal való összeveszés esetén is legyen egy tőlük függetlenül üzemeltethető gépünk is,ami azonban mégiscsak NATO kompatibilis,akkor meg pont a Kfir a logikus választás.
Szóval el lehet azon filózni,hogy mi is lenne a legjobb,és miért....
 
  • Tetszik
Reactions: Anti
És mégis nem ropantunk bele. Másik oldalról nézve igen. De ha pénz nincs, mert az aktuális politika nem add akkor még egy tipus üzemeltetése is nem menne.
Ha meg a döntéshozok 2,3,4 féle tipust akkarnak (politikai jópont beszerzése, egyebek) és biztosítják rá a forrásokat akkor meg logisztika szempontjábbol teljesen mindegy hogy hány tipus repked. Vagyis nem mert annyival több feladat lenne. De ha van forrás :)
1988-ban a GDP 3,5%-a ment el a honvèdségre. Elötte még több, ezt szàmold hozzà.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo
Jó pont és nekem is kedvencem.
Viszont nem hinném hogy a lengyelek a gyártást kiadnák a kezükből. Max amit el tudok képzelni hogy az összeszerelést átengednék. Ott is a hazai ipar nyomatása előnyt élvez.
Az ugye megvan, hogy a licence birtokosa eredetileg a fin Patriáé? Aki kimondottan techtransfer-re fejlesztette... A leánykori neve Patria AMV. ;)
A lengyelek a "saját" tornyaikat tették rá.
De ez "vótmá' "
 
Az ugye megvan, hogy a licence birtokosa eredetileg a fin Patriáé? Aki kimondottan techtransfer-re fejlesztette... A leánykori neve Patria AMV. ;)
A lengyelek a "saját" tornyaikat tették rá.
De ez "vótmá' "
Igazából a lengyelek amit lehet kicseréltek benne sajátra. És az eladási jogai már külön járműként vannak nyilvántartva.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo
Igazából talán 4 típust is üzemeltettünk. MIG-21, 23, 29, SZU-22.
Igen, volt ilyen, csak akkor majd 150 gépből állt a légierőnk + helikopterek!! Ráadásul ez se tartott sokáig, a MiG-29-ek beérkezése után nem sokkal a 23-asokkal már kevesebbet repültek, aztán le is állították őket - a 21MF-ekkel és a Szu-22-vel együtt. Ehhez képest elég furcsa lenne ha 24-26 gépes légierő két tipusból állna (nem is furcsa, hanem szomorúan röhejes lenne, ez csak a pénz-szórás újabb módját jelezné).
 
Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a GDP közben kb. az akkori 7-szerese lett! Mondjuk az árak is meglódultak rendesen!

Érdekes dolgok a számok. 1988-ban egy tiszt, 10.000 Ft körül kereshetett, vagy ennyit sem még. At átlagfizetés 8986 Ft. volt. Most nem tudom mennyi az átlag illetménye mondjuk egy nem kezdő, de nem is főtiszt, századosnak.
 
Érdekes dolgok a számok. 1988-ban egy tiszt, 10.000 Ft körül kereshetett, vagy ennyit sem még. At átlagfizetés 8986 Ft. volt. Most nem tudom mennyi az átlag illetménye mondjuk egy nem kezdő, de nem is főtiszt, századosnak.
280-290 nettó körül beosztástól, nyelvvizsgáktól egyebektől függően. Az irányasereg.hu-n ott a bérkalkulátor egész jól kihozza.
 
  • Tetszik
Reactions: honved
Trump finoman fogalmazva nem egy F-35 fan. Lehet épp ezért szívesen ránk sózna egy századot...
 
1988-ban a GDP 3,5%-a ment el a honvèdségre. Elötte még több, ezt szàmold hozzà.
Pont takarékoságbol lenne szükség egy tescogazdaságos kiegészitő gépre.Aminek az ára legyen kb harmada,üzemrezsije fele(vagy amennyire lehet kevesebb) az F35nek,alkalmazható fegyverzet meg azonos.Nem vagyunk elég gazdagok két repülőbázist feltölteni F35sökkel.És a haderő többi részére is kell a pénz
 
Az ugye megvan, hogy a licence birtokosa eredetileg a fin Patriáé? Aki kimondottan techtransfer-re fejlesztette... A leánykori neve Patria AMV. ;)
A lengyelek a "saját" tornyaikat tették rá.
De ez "vótmá' "
Az ugye megvan hogy a lengyelek ép felvásárolni készülnek vagy döntő többséget kívánnak szerezni a finn anyacégnel. Ha ez meglett a részükről akkor mindenért a lengyel fő "részvényeseknél" kell majd kopogni. És őket ismerve a hazai támogatás az ipar felé elsőbbséget élvez.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
Az ugye megvan hogy a lengyelek ép felvásárolni készülnek vagy döntő többséget kívánnak szerezni a finn anyacégnel. Ha ez meglett a részükről akkor mindenért a lengyel fő "részvényeseknél" kell majd kopogni. És őket ismerve a hazai támogatás az ipar felé elsőbbséget élvez.
Ez egy több mint fél éves ügy. Eddig eredmény nélkül.
Nem hinném, hogy a Patria eladná az egész részleget (nem tenne jót az ország önnállóságának), és nem biztos, hogy a lengyelek az egészet akarják. Az Ő céljuk, hogy a Rosomak-ot saját maguk is értékesíthessék.
 
Viszont figyelni tudják a jármű környezetét,és tűz alatt is tudják tartani.
A kiegészitő páncélzat felrakását meg miért gátolná?Olyankor a kiegészit egyszerűen eltakarja az ablakot.Lásd,a franci VABok lehajtható páncéllapjait.
Érdekesmód a hibridháborút gyakorlatban is vivók,mint a szerbek és a dél afrikaiak,nagyon is fontosnak látják a jó kilátást,és a deszant lefogótűz adási képességét.Alighanem a gyakorlati tapasztalat okán

A legtöbb APC-nek, IFV-nek több búvónyílás is van a tetején. Azt kinyitva a mellkasodig kényelmesen kiemelkedhetsz. A Lazarnal, a lőrések miatt háttal egymásnak fordított üléssoroknak sokkal nagyobb a hátránya, mint amit az ablakokkal nyersz.

Cargo hatch nyitva az M113 tetején, M249, M240 bekészítve.
M113_iraq1.jpg


f912172b8c152ceee2dc648f2d9c5534.jpg
 
A legtöbb APC-nek, IFV-nek több búvónyílás is van a tetején. Azt kinyitva a mellkasodig kényelmesen kiemelkedhetsz. A Lazarnal, a lőrések miatt háttal egymásnak fordított üléssoroknak sokkal nagyobb a hátránya, mint amit az ablakokkal nyersz.

Cargo hatch nyitva az M113 tetején, M249, M240 bekészítve.
M113_iraq1.jpg


f912172b8c152ceee2dc648f2d9c5534.jpg
Ki igy oldja meg,ki úgy.Oroszok is sokáig ragaszkodtak a lőrésekhez,példul,mert Bp-n nem volt jó ötlet deréktől felfele páncélvédelem nélkül maradni