A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 882
113
Jó pont és nekem is kedvencem.
Viszont nem hinném hogy a lengyelek a gyártást kiadnák a kezükből. Max amit el tudok képzelni hogy az összeszerelést átengednék. Ott is a hazai ipar nyomatása előnyt élvez.

Ha már semmi másért országimázs szempontjából inkább szerelnék Patria-t mint gyártanék szerb cuccot.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Igazából talán 4 típust is üzemeltettünk. MIG-21, 23, 29, SZU-22.
Sőt,ha azt veszem,hogy mekkora különbbség volt a MiG21 változatok között.....Még a hajtóműve se egy tipus az MF és BISz altipusoknak.
Azt mindenki érzi hogy air policing-re elég egy olcsóbb gép is, viszont az se megoldás hogy az elfogásokat mondjuk Gripenekkel végeznék(olcsóbb üzemidőre hivatkozva) az F-35 meg csak állna a garázsban. Repülni kéne őket így is úgyis úgyhogy szerintem nem ezen fog állni vagy bukni a dolog. Két típust üzemeltetni egyszerre meg már megírták hogy horror lenne :)
Itt nem csak a békeidős légi rendészet a kérdés,az nem igazán lényeges.
Tényleges háborús helyzetben lenne egy század kevés.Egyszerre kellene ellátni a honi légvédelem,a légifölény kivivásának,az ellen légvédelmének rombolásának,a csapatok légi oltalmazását és támogatását,az ellen hadműveleti mélységében lévő célponjainak támadását,hátországi célpontjainak támadását,és a felderités feladatait.Mindezt 1(egy)századdal?
Én úgy becsülöm,hogy egy F35 század árábol 2századnyi "tescogazdaságos" támogató tipus jön ki.De talán még három is,némi szerencsével és ügyes sáfárkodással.
Meg lehetne osztani a feladatokat a harcászati helyzet igénye szerint.Mig az F35 észrevétlen végzi a felderités,vagy a mélységi célpontok megsemmisitésének feladatait,addig a támogató biztositja a hazai légteret,A két tipus együt is múködhet.Sőt ez az igazi értelme a dolognak.
Tehát ügyelni kell a fegyverzet kompatibilitására,és a harctéri informatikai rendszerben való együtműkdési képességre.Igazábol ez utobbi az egész seregre alapnak kéne lennie.Kiszolgálás szempontjábol meg legalább az újratöltéshez és fegyverzéshez használt eszközöknek kompatibilisnek kell lenniük.Ezért is érdekes a KAI FA50.Igazábol azt is az LM tervezte,részt vesz a gyártásban is.
De ha olyan igényt is számitásba akarunk venni,hogy az usákokkal való összeveszés esetén is legyen egy tőlük függetlenül üzemeltethető gépünk is,ami azonban mégiscsak NATO kompatibilis,akkor meg pont a Kfir a logikus választás.
Szóval el lehet azon filózni,hogy mi is lenne a legjobb,és miért....
 
  • Tetszik
Reactions: Anti

Shed

Well-Known Member
2016. október 7.
904
4 563
93
És mégis nem ropantunk bele. Másik oldalról nézve igen. De ha pénz nincs, mert az aktuális politika nem add akkor még egy tipus üzemeltetése is nem menne.
Ha meg a döntéshozok 2,3,4 féle tipust akkarnak (politikai jópont beszerzése, egyebek) és biztosítják rá a forrásokat akkor meg logisztika szempontjábbol teljesen mindegy hogy hány tipus repked. Vagyis nem mert annyival több feladat lenne. De ha van forrás :)
1988-ban a GDP 3,5%-a ment el a honvèdségre. Elötte még több, ezt szàmold hozzà.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Jó pont és nekem is kedvencem.
Viszont nem hinném hogy a lengyelek a gyártást kiadnák a kezükből. Max amit el tudok képzelni hogy az összeszerelést átengednék. Ott is a hazai ipar nyomatása előnyt élvez.
Az ugye megvan, hogy a licence birtokosa eredetileg a fin Patriáé? Aki kimondottan techtransfer-re fejlesztette... A leánykori neve Patria AMV. ;)
A lengyelek a "saját" tornyaikat tették rá.
De ez "vótmá' "
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 149
130 384
113
Az ugye megvan, hogy a licence birtokosa eredetileg a fin Patriáé? Aki kimondottan techtransfer-re fejlesztette... A leánykori neve Patria AMV. ;)
A lengyelek a "saját" tornyaikat tették rá.
De ez "vótmá' "
Igazából a lengyelek amit lehet kicseréltek benne sajátra. És az eladási jogai már külön járműként vannak nyilvántartva.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Igazából talán 4 típust is üzemeltettünk. MIG-21, 23, 29, SZU-22.
Igen, volt ilyen, csak akkor majd 150 gépből állt a légierőnk + helikopterek!! Ráadásul ez se tartott sokáig, a MiG-29-ek beérkezése után nem sokkal a 23-asokkal már kevesebbet repültek, aztán le is állították őket - a 21MF-ekkel és a Szu-22-vel együtt. Ehhez képest elég furcsa lenne ha 24-26 gépes légierő két tipusból állna (nem is furcsa, hanem szomorúan röhejes lenne, ez csak a pénz-szórás újabb módját jelezné).
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 396
19 796
113
Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a GDP közben kb. az akkori 7-szerese lett! Mondjuk az árak is meglódultak rendesen!

Érdekes dolgok a számok. 1988-ban egy tiszt, 10.000 Ft körül kereshetett, vagy ennyit sem még. At átlagfizetés 8986 Ft. volt. Most nem tudom mennyi az átlag illetménye mondjuk egy nem kezdő, de nem is főtiszt, századosnak.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 149
130 384
113
Érdekes dolgok a számok. 1988-ban egy tiszt, 10.000 Ft körül kereshetett, vagy ennyit sem még. At átlagfizetés 8986 Ft. volt. Most nem tudom mennyi az átlag illetménye mondjuk egy nem kezdő, de nem is főtiszt, századosnak.
280-290 nettó körül beosztástól, nyelvvizsgáktól egyebektől függően. Az irányasereg.hu-n ott a bérkalkulátor egész jól kihozza.
 
  • Tetszik
Reactions: honved

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 882
113
Trump finoman fogalmazva nem egy F-35 fan. Lehet épp ezért szívesen ránk sózna egy századot...
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
1988-ban a GDP 3,5%-a ment el a honvèdségre. Elötte még több, ezt szàmold hozzà.
Pont takarékoságbol lenne szükség egy tescogazdaságos kiegészitő gépre.Aminek az ára legyen kb harmada,üzemrezsije fele(vagy amennyire lehet kevesebb) az F35nek,alkalmazható fegyverzet meg azonos.Nem vagyunk elég gazdagok két repülőbázist feltölteni F35sökkel.És a haderő többi részére is kell a pénz
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 550
8 365
113
Az ugye megvan, hogy a licence birtokosa eredetileg a fin Patriáé? Aki kimondottan techtransfer-re fejlesztette... A leánykori neve Patria AMV. ;)
A lengyelek a "saját" tornyaikat tették rá.
De ez "vótmá' "
Az ugye megvan hogy a lengyelek ép felvásárolni készülnek vagy döntő többséget kívánnak szerezni a finn anyacégnel. Ha ez meglett a részükről akkor mindenért a lengyel fő "részvényeseknél" kell majd kopogni. És őket ismerve a hazai támogatás az ipar felé elsőbbséget élvez.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Az ugye megvan hogy a lengyelek ép felvásárolni készülnek vagy döntő többséget kívánnak szerezni a finn anyacégnel. Ha ez meglett a részükről akkor mindenért a lengyel fő "részvényeseknél" kell majd kopogni. És őket ismerve a hazai támogatás az ipar felé elsőbbséget élvez.
Ez egy több mint fél éves ügy. Eddig eredmény nélkül.
Nem hinném, hogy a Patria eladná az egész részleget (nem tenne jót az ország önnállóságának), és nem biztos, hogy a lengyelek az egészet akarják. Az Ő céljuk, hogy a Rosomak-ot saját maguk is értékesíthessék.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Viszont figyelni tudják a jármű környezetét,és tűz alatt is tudják tartani.
A kiegészitő páncélzat felrakását meg miért gátolná?Olyankor a kiegészit egyszerűen eltakarja az ablakot.Lásd,a franci VABok lehajtható páncéllapjait.
Érdekesmód a hibridháborút gyakorlatban is vivók,mint a szerbek és a dél afrikaiak,nagyon is fontosnak látják a jó kilátást,és a deszant lefogótűz adási képességét.Alighanem a gyakorlati tapasztalat okán

A legtöbb APC-nek, IFV-nek több búvónyílás is van a tetején. Azt kinyitva a mellkasodig kényelmesen kiemelkedhetsz. A Lazarnal, a lőrések miatt háttal egymásnak fordított üléssoroknak sokkal nagyobb a hátránya, mint amit az ablakokkal nyersz.

Cargo hatch nyitva az M113 tetején, M249, M240 bekészítve.
M113_iraq1.jpg


f912172b8c152ceee2dc648f2d9c5534.jpg
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
A legtöbb APC-nek, IFV-nek több búvónyílás is van a tetején. Azt kinyitva a mellkasodig kényelmesen kiemelkedhetsz. A Lazarnal, a lőrések miatt háttal egymásnak fordított üléssoroknak sokkal nagyobb a hátránya, mint amit az ablakokkal nyersz.

Cargo hatch nyitva az M113 tetején, M249, M240 bekészítve.
M113_iraq1.jpg


f912172b8c152ceee2dc648f2d9c5534.jpg
Ki igy oldja meg,ki úgy.Oroszok is sokáig ragaszkodtak a lőrésekhez,példul,mert Bp-n nem volt jó ötlet deréktől felfele páncélvédelem nélkül maradni
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A legtöbb APC-nek, IFV-nek több búvónyílás is van a tetején. Azt kinyitva a mellkasodig kényelmesen kiemelkedhetsz. A Lazarnal, a lőrések miatt háttal egymásnak fordított üléssoroknak sokkal nagyobb a hátránya, mint amit az ablakokkal nyersz.

Cargo hatch nyitva az M113 tetején, M249, M240 bekészítve.
M113_iraq1.jpg


f912172b8c152ceee2dc648f2d9c5534.jpg
A Patrián is van ilyen (a képen csak a jobb oldali van nyitva hátul):
Asiakkaan-AMV-oppaana-Hameenlinna-makitesti.jpg