F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
Az 5 legrosszabb fegyverprogram, amelyek folyamatban vannak az amerikai hadseregben
https://www.businessinsider.com/5-of-the-us-militarys-worst-modern-warfare-projects-2019-5?r=US&IR=T

1.F 35
2.Zumwalt romboló
3.Littoral Combat Ship
4.Ford osztály repülőgép hordozo
5.Haditengerészeti elektromágneses ágyú

1, Aki ilyesmit állít, haditechnikából zéró...
2, Hát ja, félrement az egész
3, Fogalmam sincs de jót még nem hallottam róla...
4, Na ez hülyeség. Működik, új eszközként vannak gondjai, de rengeteg új rendszer van benne. Szolgálatba fog állni és a flotta már most imádja
5, Ahha, mutass egyet, bárhol a bolygón, ahol működik. A class 4 (és 100 MW+) lézerekkel együtt kezelendő - kísérleti, nem szolgálatban álló fegyverprogram.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Hiányzik a CH-53K és a KC-46 Pegasus. Mind a két program a gyermekbetegségeivel küzd, ezek mind javíthatóak, ez tiszta sor, de mind a két esetben az elköltött horribilis nennyiségű pénz és a ráfordított idővel szembeállítható eredmény és előny az, ami kétséges.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
Hiányzik a CH-53K és a KC-46 Pegasus. Mind a két program a gyermekbetegségeivel küzd, ezek mind javíthatóak, ez tiszta sor, de mind a két esetben az elköltött horribilis nennyiségű pénz és a ráfordított idővel szembeállítható eredmény és előny az, ami kétséges.

Utóbbival kicsit elmélkednék. Mert ez a kijelentés tökéletesen megfelel az Eurofighter, a J-20, a Rafale vagy a Szu-27, és a többi esetére.

Eurofighter - iszonyat pénz ment el rá, nem is tudni, mennyi, késett rengeteget, eredmény: valahol az F-15 körül.
Rafale - dettó ugyan ez a szitu, csak még kevesebb repül (amúgy az alacsony kész darabszám is failként kezelendő az összes gépnél).
Szu-27 család - készült abban a korban, mikor végtelen költségvetés állt rendelkezésre - meg sem lehet saccolni, mibe került a fejlesztése valójában. Ebbe a mentalitásba bele is szakadt az USSR...
J-20 - Kína világháborúra fegyverkezik, vak, aki nem látja, náluk a költségek ugyanígy lényegtelenek. A szellemi elit végtelen költségvetéssel (ami rendelkezésre áll) a teljes titkosszolgálati infólopási háttérrel. Felbecsülhetetlen költségek.
F- 35 - készül ott, ahol a fejlesztés nyitott, minden pénzügyi infó adott, és véres rongyként hurcolja ezeket az adatokat körbe barát és ellenség egymással versengve. Ha a végleges darabszámot vs. fejlesztési/gyártási költségeket nézzük, akkor viszont az F-35 baromira más kategória... mert több készül majd belőle, mint a fentiekből összesen, ami pedig jár majd olyan, nem is mérhető költségcsökkentő tényezőkkel, mint a homogénebb flotta költségcsökkentése, a kiképzés egyszerűsítése, a szövetséges légierőkkel való kompatibilitás, etc...

Az, hogy CSAK az USA adja meg, pontosan mibe kerül a gép (és igazolható is az összeg, nem bekamuzott érték), sehol máshol, az egy dolog. Ha pontos adatunk lenne az összes említett gépről (learányosítva a helyi GDP/fizetések/stb... szintjére), na onnantól már érdekesebb adat jön ki.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Utóbbival kicsit elmélkednék. Mert ez a kijelentés tökéletesen megfelel az Eurofighter, a J-20, a Rafale vagy a Szu-27, és a többi esetére.

Eurofighter - iszonyat pénz ment el rá, nem is tudni, mennyi, késett rengeteget, eredmény: valahol az F-15 körül.
Rafale - dettó ugyan ez a szitu, csak még kevesebb repül (amúgy az alacsony kész darabszám is failként kezelendő az összes gépnél).
Szu-27 család - készült abban a korban, mikor végtelen költségvetés állt rendelkezésre - meg sem lehet saccolni, mibe került a fejlesztése valójában. Ebbe a mentalitásba bele is szakadt az USSR...
J-20 - Kína világháborúra fegyverkezik, vak, aki nem látja, náluk a költségek ugyanígy lényegtelenek. A szellemi elit végtelen költségvetéssel (ami rendelkezésre áll) a teljes titkosszolgálati infólopási háttérrel. Felbecsülhetetlen költségek.
F- 35 - készül ott, ahol a fejlesztés nyitott, minden pénzügyi infó adott, és véres rongyként hurcolja ezeket az adatokat körbe barát és ellenség egymással versengve. Ha a végleges darabszámot vs. fejlesztési/gyártási költségeket nézzük, akkor viszont az F-35 baromira más kategória... mert több készül majd belőle, mint a fentiekből összesen, ami pedig jár majd olyan, nem is mérhető költségcsökkentő tényezőkkel, mint a homogénebb flotta költségcsökkentése, a kiképzés egyszerűsítése, a szövetséges légierőkkel való kompatibilitás, etc...

Az, hogy CSAK az USA adja meg, pontosan mibe kerül a gép (és igazolható is az összeg, nem bekamuzott érték), sehol máshol, az egy dolog. Ha pontos adatunk lenne az összes említett gépről (learányosítva a helyi GDP/fizetések/stb... szintjére), na onnantól már érdekesebb adat jön ki.
Ezek a példák nekem erősen almát a körtével összevetés esete.
  • Az EF nyilván egy F-15E szintű multirole gép lett, nem is lehetett több. Ez volt a cél. Elérte, de erősen túlárazva, amit az összefoghatatlan összeurópai katonai repülőgépfejlesztés eredményezett. De közben véget ért a Hidegháború is.
  • Rafale, francia nemzeti presztízsprojekt, az EF-hez képest fajlagosan sokkal nagyobb eredmény, hiszen egyes egyedül értek el komolyabb színvonalat, mint az EF. Csak épp nem tudtak belőle hasonló mennyiséget legyártani, ezért is drága.
  • Szu-27, maga a gépcsalád kifejlesztése pont, hogy a költséghatékonyság csúcsa, hiszen egy sárkányra rengeteg alverziót fűztek fel, jóval kevesebb további ráfordítással. A verziók nagy része ráadásul a Szovjetúnió összeomlása után, igen szerény gazdasági és technológiai környezetben történt.
Ezzel szemben az én példáim:
  • CH-53K, csak egy továbbfejlesztés, mellyel maradt az ötven éves sárkány, de új lett a hajtásrendszer és a vezérlés. A ráfordított összeg az F-35-ös programéval vetekszik, a sorozatgyártás beindulta előtt alapvető hibákra derül fény, az elérhető képességek terén a negyven éves, lényegében azonos teljesítményű szovjet Mi-26-os is felülmúlja.
  • KC-46, indokolatlanul hosszú kiválasztási procedúrát követően, rengeteg pénzért nem a már meglévő és jól prosperáló KC-767-es lesz az alap, hanem egy frankeinsteini hibrid, mindenféle 767-ez és 787-es variánsikból összelegózva, nehezen megindokolható "ötödik generációs" VR szemüveges, sztereoszkopokus kamerás távirányított utántöltő boom-os rendszerrel szerelve.
Miért?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
Ezek a példák nekem erősen almát a körtével összevetés esete.
  • Az EF nyilván egy F-15E szintű multirole gép lett, nem is lehetett több. Ez volt a cél. Elérte, de erősen túlárazva, amit az összefoghatatlan összeurópai katonai repülőgépfejlesztés eredményezett. De közben véget ért a Hidegháború is.
  • Rafale, francia nemzeti presztízsprojekt, az EF-hez képest fajlagosan sokkal nagyobb eredmény, hiszen egyes egyedül értek el komolyabb színvonalat, mint az EF. Csak épp nem tudtak belőle hasonló mennyiséget legyártani, ezért is drága.
  • Szu-27, maga a gépcsalád kifejlesztése pont, hogy a költséghatékonyság csúcsa, hiszen egy sárkányra rengeteg alverziót fűztek fel, jóval kevesebb további ráfordítással. A verziók nagy része ráadásul a Szovjetúnió összeomlása után, igen szerény gazdasági és technológiai környezetben történt.
Ezzel szemben az én példáim:
  • CH-53K, csak egy továbbfejlesztés, mellyel maradt az ötven éves sárkány, de új lett a hajtásrendszer és a vezérlés. A ráfordított összeg az F-35-ös programéval vetekszik, a sorozatgyártás beindulta előtt alapvető hibákra derül fény, az elérhető képességek terén a negyven éves, lényegében azonos teljesítményű szovjet Mi-26-os is felülmúlja.
  • KC-46, indokolatlanul hosszú kiválasztási procedúrát követően, rengeteg pénzért nem a már meglévő és jól prosperáló KC-767-es lesz az alap, hanem egy frankeinsteini hibrid, mindenféle 767-ez és 787-es variánsikból összelegózva, nehezen megindokolható "ötödik generációs" VR szemüveges, sztereoszkopokus kamerás távirányított utántöltő boom-os rendszerrel szerelve.
Miért?

-EF pontosan így van - de a felvetett költség/végeredmény szempontjából kissé gáz a végeredmény. A repipari egyesülést meg az Airbus sokkal jobban összehozza.

-Rafale - a torkukon a akadt a csiga... megérdemelték. Szétverték az európai harcigép ipar jövőjét 10 darab hajófedélzeteni sz*rért.

-na de azért Szu-27 nem ennyire rózsás:
-A HH alatt nem volt olyan, hogy költségvetési keret. Végtelen munkaóra, ember, titkosszolgálati támogatás, etc... ment bele. Azt nem számlázta ki senki.
-a sárkányra azért fűztek annyi alverziót, mert a ez volt kéznél és nem volt zsé újra (az előre nyilazott protót hagyjuk). Ez volt, ezzel dolgoztak, mint eladható termékkel harmadik fél számára, előremenekülve a fennmaradásért. Pénzért a lelküket eladták volna. Csak erre építhettek, jó volt vagy sem. Mázlijukra az alap piszok jó.
-HH után oké, hogy min. pénzből dolgoztak rajta, de csak kullogtak a nyugati szint után. Mióta van pénz, azóta van valami szint is, addig a displayeket is nyugatról vették bele. Ráadásul akkor keztek valamit felmutatni, mikor az F-22 vidáman kavarta a levegőt, vagyis egy gen. lemaradásban kotorásztak mindig is (57-el újra megcélozták a csúcsot - eredmény látszik). A csúcs szinten versengeni (új dolgokat fejleszteni, nem meglévőket követni) az más kategória, mint megcélozni, azt, ami az ellenfélnél 10+ éve megvan.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
-Rafale - a torkukon a akadt a csiga... megérdemelték. Szétverték az európai harcigép ipar jövőjét 10 darab hajófedélzeteni sz*rért.

-na de azért Szu-27 nem ennyire rózsás:
-A HH alatt nem volt olyan, hogy költségvetési keret. Végtelen munkaóra, ember, titkosszolgálati támogatás, etc... ment bele. Azt nem számlázta ki senki.
-a sárkányra azért fűztek annyi alverziót, mert a ez volt kéznél és nem volt zsé újra (az előre nyilazott protót hagyjuk). Ez volt, ezzel dolgoztak, mint eladható termékkel harmadik fél számára, előremenekülve a fennmaradásért. Pénzért a lelküket eladták volna. Csak erre építhettek, jó volt vagy sem. Mázlijukra az alap piszok jó.
-HH után oké, hogy min. pénzből dolgoztak rajta, de csak kullogtak a nyugati szint után. Mióta van pénz, azóta van valami szint is, addig a displayeket is nyugatról vették bele. Ráadásul akkor keztek valamit felmutatni, mikor az F-22 vidáman kavarta a levegőt, vagyis egy gen. lemaradásban kotorásztak mindig is (57-el újra megcélozták a csúcsot - eredmény látszik). A csúcs szinten versengeni (új dolgokat fejleszteni, nem meglévőket követni) az más kategória, mint megcélozni, azt, ami az ellenfélnél 10+ éve megvan.
- a hajófedélzeti gép terén szerintem inkább a britek voltak hülyék, azt mondták csakazért se kell, inkább hagyták kiugrani a francúzokat - aztán megrendelték az F-35-öt??!! MI VAN??!! Ráadásul ha közös fejlesztésben megcsinálták volna, sokkal nagyobb lett volna az esélyük az indiai meg brazil exportra is - ráadásul a braziloknál teljesen kiüthették volna a szárazföldieknél is a Gripent ha az Eurofighternek lett volna hajófedélzeti változata.
- a Szuhojnak meg nem "mázlija volt" hogy a gépük ilyen jó alap volt a továbbfejlesztésre, nem az utcasarkon találták a Szu-27-et hanem ők maguk csináltak ilyen "piszok jó" gépet! Az más kérdés hogy utána egy államcsőd miatt kiesett alóluk az addigi egyetlen megrendelőjük, persze hogy kerestek másikakat bárhol is voltak azok. Akárki akármit momd mindenki ezt és ugyanígy csinálja, a francúzok is bárkinek eladnának bármit míg Samu bácsi rájuk nem szól. Ja, és Sam bácsi is szívfájdalom nélkül szállít fegyver a "csúcs-demokratikus" Szaúd Arábiának is ahol az utcán fejeznek le nőket, a nagykövetségen darabolják fel az ellenzéket, meg az se probléma számukra hogy a fegyvereik egy része a közelben valami fekete zászlós turbános lefejezős bandánál tűnik fel ezerszámra - ugye nem tévedek, hogy a TOW-rakéta USA-gyártmány?!! Lehet hogy csak én nem hallottam az USA-szankciókról Szaúdia ellen de léteznek ilyenek?!! Szóval szerintem semmi különbség köztük, mindegyik csak a dodót nézi a vevő zsebében, miért csinálta volna Szergej másképpen pont egy államcsőd közepette ...?
 
M

molnibalage

Guest
1, Aki ilyesmit állít, haditechnikából zéró...
2, Hát ja, félrement az egész
3, Fogalmam sincs de jót még nem hallottam róla...
4, Na ez hülyeség. Működik, új eszközként vannak gondjai, de rengeteg új rendszer van benne. Szolgálatba fog állni és a flotta már most imádja
5, Ahha, mutass egyet, bárhol a bolygón, ahol működik. A class 4 (és 100 MW+) lézerekkel együtt kezelendő - kísérleti, nem szolgálatban álló fegyverprogram.
Az a nyúlfarknyi szemét inkább program menedzselési problémákra próbált fókuszálni, de aztán össze-vissza csapongott a műszaki tartalom és aközött = katyvasz.

CH-53K, csak egy továbbfejlesztés, mellyel maradt az ötven éves sárkány, de új lett a hajtásrendszer és a vezérlés. A ráfordított összeg az F-35-ös programéval vetekszik, a sorozatgyártás beindulta előtt alapvető hibákra derül fény, az elérhető képességek terén a negyven éves, lényegében azonos teljesítményű szovjet Mi-26-os is felülmúlja.
Mármint külsőleg. De a burkolat alatt biztosan nem.
KC-46, indokolatlanul hosszú kiválasztási procedúrát követően, rengeteg pénzért nem a már meglévő és jól prosperáló KC-767-es lesz az alap, hanem egy frankeinsteini hibrid, mindenféle 767-ez és 787-es variánsikból összelegózva, nehezen megindokolható "ötödik generációs" VR szemüveges, sztereoszkopokus kamerás távirányított utántöltő boom-os rendszerrel szerelve.
Ez amire azt írták és tényleg jogosan, hogy mi francnak kell az agyonbonyolított új rendszer? A régivel is tökéletesen tudnak üzemelni. Az eszetlen technológiai újítások hajhászása.
Az tényleg vicces, hogy anno Kennedy beszédétől a Holdra gyorsabban jutottak el, mint egy tankert megalkotni, ami képes arra, amire az 60+ éves alapokkal rendelkező KC-135. Azért ez tényleg LOL.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
-EF pontosan így van - de a felvetett költség/végeredmény szempontjából kissé gáz a végeredmény. A repipari egyesülést meg az Airbus sokkal jobban összehozza.

-Rafale - a torkukon a akadt a csiga... megérdemelték. Szétverték az európai harcigép ipar jövőjét 10 darab hajófedélzeteni sz*rért.

-na de azért Szu-27 nem ennyire rózsás:
-A HH alatt nem volt olyan, hogy költségvetési keret. Végtelen munkaóra, ember, titkosszolgálati támogatás, etc... ment bele. Azt nem számlázta ki senki.
-a sárkányra azért fűztek annyi alverziót, mert a ez volt kéznél és nem volt zsé újra (az előre nyilazott protót hagyjuk). Ez volt, ezzel dolgoztak, mint eladható termékkel harmadik fél számára, előremenekülve a fennmaradásért. Pénzért a lelküket eladták volna. Csak erre építhettek, jó volt vagy sem. Mázlijukra az alap piszok jó.
-HH után oké, hogy min. pénzből dolgoztak rajta, de csak kullogtak a nyugati szint után. Mióta van pénz, azóta van valami szint is, addig a displayeket is nyugatról vették bele. Ráadásul akkor keztek valamit felmutatni, mikor az F-22 vidáman kavarta a levegőt, vagyis egy gen. lemaradásban kotorásztak mindig is (57-el újra megcélozták a csúcsot - eredmény látszik). A csúcs szinten versengeni (új dolgokat fejleszteni, nem meglévőket követni) az más kategória, mint megcélozni, azt, ami az ellenfélnél 10+ éve megvan.
Te magad ismered el, hogy a Szu-27-es család egy sikertörténet. Mert eltalálták, mert odatették magukat, mert minden más összeomlott, mert csak ez maradt, mert csak ebből tudtak tovább lépni. Akkor? Vastaps, ez egy siker.
De a CH-53K az mi? A KC-46 az mi?
Az F-35C vagy a B az mi? Az egyikre a Navy mondja, hogy a stealth-t csak lenyomták a torkukon a JSF miatt, nekik nincs is rá szükségük, a másik meg a Marines miatt kellett, de elvitte rossz irányba az egész programot.
A Szu-27-eshez képest ezek luxuskiadások, nem kényszerek. Az ipar diktálta túlköltekezés, ahol már más lapra tartozik, hogy a visszaosztások révén végül mindenki jól jár.
És, hogy helyén kezeljük a számokat, a Szu-27-es eredendő kifejlesztése kb egálban van a MiG-31-esével, eltörpül a Tu-160-ashoz képest és sehol sincs a totál feleslegessé lett Buran-Enyergija pároshoz viszonyítva.
Ilyen kontextusban a Szu-27-es család "számláit" nézegetni értelmetlen, hiszen jócskán visszahozta az árát.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
Te magad ismered el, hogy a Szu-27-es család egy sikertörténet. Mert eltalálták, mert odatették magukat, mert minden más összeomlott, mert csak ez maradt, mert csak ebből tudtak tovább lépni. Akkor? Vastaps, ez egy siker.
De a CH-53K az mi? A KC-46 az mi?
Az F-35C vagy a B az mi? Az egyikre a Navy mondja, hogy a stealth-t csak lenyomták a torkukon a JSF miatt, nekik nincs is rá szükségük, a másik meg a Marines miatt kellett, de elvitte rossz irányba az egész programot.
A Szu-27-eshez képest ezek luxuskiadások, nem kényszerek. Az ipar diktálta túlköltekezés, ahol már más lapra tartozik, hogy a visszaosztások révén végül mindenki jól jár.
És, hogy helyén kezeljük a számokat, a Szu-27-es eredendő kifejlesztése kb egálban van a MiG-31-esével, eltörpül a Tu-160-ashoz képest és sehol sincs a totál feleslegessé lett Buran-Enyergija pároshoz viszonyítva.
Ilyen kontextusban a Szu-27-es család "számláit" nézegetni értelmetlen, hiszen jócskán visszahozta az árát.

Jaja, persze,a Szu-27 alap állati jó, de azért benne van, hogy az USSR végtelen erőforrás idején rakták össze. Naná, hogy üt. Ugyanilyet a HH utáni nem-végtelen erőforrás időben mkár nem raktak össze (van egy Szu-57 - de mikorra lesz abból beton?). Aztán meg bartelcsirkéért eladták bárkinek, csak vegye, rá voltak kényszerülve, jól is csinálták, fennmaradtak a jobb idők visszajöveteléig. De messze nem világszínvonalon - olcsón kínáltak, sokszor ki sem fejlesztett cuccot. AESA radar, szuperszámítógépek mikor jöttek meg?

Ch-53 és KC-46 témában sajnos nem tudok hozzászólni, mert nem ismerem mi van velük, amit leírtál, elhiszem. Viszont az USA költhet luxusra, belefér nekik, csak baromság, az értelem ott is látja. MV-22 szerintem ugyanide sorolható.

Az F-35B és C közül az előbbi baromság, de a lobbi kijátszotta, ez van (békekor induced fail). A C már értelmesebb, nem látom mi vele a baj, a NAVY pedig a repülőgépeket alapból hülyén tekinti - amúgy az A-12 bizonyítja, hogy azért annyira nem rühellik a stealthet. Az egész NAVY sírás azon van inkább, hogy sokba került, és nem tudtak eleget az USAFra lőcsölni a költségekből (akik nem is akarnak közösködni velük a jövőben). Szóval a B nekem fail (bár kishordozós államok örülnek most már neki), a C meg egyáltalán nem az, de külön program jobb lett volna.

A Szu-27 összeségében talán visszahozta az árát (nem vagyok közgazdász, elhiszem, talán visszahozta az USSR által beleölt erőforrásmennyiséget) - mert viszonylag olcsó, annó végtelen pénzből megtervezett, meglévő és olcsón gyártható temékként ebédjegyért is eladták kínának is - ma már viszont kezd a 35-ös iFlanker jellegűvé válni - 100m dolcsiért kóstál a cucc, de olyan is. Az F-35 jó eséllyel a leg-rentábilisebb lesz a végén (főleg ekkora időintervallumra vetítve), igen hamar, tekintve az elképesztő darabszámot és a fejlesztési potenciált.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
A Szu-27-est amúgy távolról sem kiapadhatatlan költségvetéssel hozták össze.
Számos technológia rendelkezésre állt, mégse tudták pénz és idő hiányában integrálni. Az NSzK-ból hatalmas autoklávokat is beszereztek a nagyméretű kompozitok gyártásához, de szaktudás és pénz nem lévén, végül a rentábilisebb alu ötvözetek mellett döntöttek. Az autoklávokat végül a szovjet-orosz repipar elsőként -lényegesen kisebb kockázat mellett - a Szu-26-os műrepülőgépnél kezdte el használni, hogy kialakuljon a hazai technológia és szaktudás.
Hasonlóan fogták vissza a titán elemek mennyiségét is.
Nem volt se idő, se pénz az RP-31 Zaszlon integrálására, a Barsz radar igazából 1983-tól indult, túl későn az 1985-ös sorozatgyártás megkezdéséhez.
A MiG-29-es is csak kényszerből használt radar nagyobb antennájú alverziója volt a költségcsökkentő.
A teljeskörű FbW-ről is lemondtak, egucsatornás lett helyette, ahogy a többfunkciós kijelzőkről is, pedig azok is megvoltak már, csak pénz nem volt az integráláshoz.
A fentiek mind az 1988-as Szu-27M-ben debütáltak, de ott se egyből. A Barsz, a többszörözött MFD-k, a teljeskörű FbW, a kompozitok, titán részarányának emelkedése, az Al-Li ötvözetek mind kicsúsztak már a szovjet érából.
Ez csak pár példa arra, hogy valójában mennyire fogott is volt a T-10 program költségvetése.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Volt szó itt pár hete, hogy a 2019-ben debütált USAF F-35A bemutatóval kapcsolatban annak pilótája is megjegyezte, hogy a műsorhoz a maximális, 8.3 tonnás belső kerókészlettel száll fel.
Az egy dolog, hogy a 9g-s(?) intenzív húzott forduló és az abból egyből indított agresszíven belehúzott emelkedés nem a program leges legelején van (de majdnem, ugyanakkor így nyernek értelmet a kissé indokolatlannak tűnő távolba elhúzások és újrapozícionálások is), a gép a felszállásból szinte egyből egy max állásszögű 50 fok körüli szuperlassú looping-gal kezd, ami ekkora töltésnél bámulatos.
A legtöbb 4. generációs gépnek a max g és max állásszög rezsimekhez a kerókészlet felét illett kifogyasztania. Ez meg magával viszi jóformán azok külső készletét is és úgyis egyből 100% manőverkész.
 
M

molnibalage

Guest
A legtöbb 4. generációs gépnek a max g és max állásszög rezsimekhez a kerókészlet felét illett kifogyasztania. Ez meg magával viszi jóformán azok külső készletét is és úgyis egyből 100% manőverkész.
Ez nem érti meg a többség, aki még ma is olyan marhaságokat kommentel, hogy béna kacsa a gép teljesítménye.
És nem jóformán, hanem viszi.
Az F-16C három pótossal sem visz annyit kerót, mint az F-35A. Az USAF F-16C-nél ez meg lehetetlen az integrált ECM hiánya miatt.

F-16C 3 db pótos kb. 7,9 tonna keró.
F-16C 2 db szárnypótos 5,5 tonna
F-35A 8,4 tonna

F-15C 2 db pótossal 8,7 tonna
F-15C 3 db pótossal 10,5 tonna
F-15E CFT 0 db pótos 10,5 tonna
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 566
113
Kizárják a törököket az F-35 programból.

Od_6gug1_80.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
K

kamm

Guest
Dear Mr. Minister?
Fura látni ezt így leírva, pedig helyes.
Akárhogy is van, hosszú évtizedek után eljutottunk oda, hogy egy magasszintű amerikai kormányzati közleményben az orosz jelölést használják és nem a NATO/Pentagon kódokat :)

Huh? Soha nem hasznaltak katonai nonszenszet (NATO, akarmi) protokoll menten torteno (formal) kommunikacioban. Meg az uzelti eletben sem irsz mast megszol;itasnak, mint vagy a masik nevet vagy hivatalos titulusat.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Huh? Soha nem hasznaltak katonai nonszenszet (NATO, akarmi) protokoll menten torteno (formal) kommunikacioban. Meg az uzelti eletben sem irsz mast megszol;itasnak, mint vagy a masik nevet vagy hivatalos titulusat.
Most te két dologról egyszerre beszélsz.
Én arra utaltam, hogy egy amerikai MoD dokumentumban S-400-at írnak, nem SA-XX-et, holott még a 2000-es évek elején is így volt.
 
K

kamm

Guest
Most te két dologról egyszerre beszélsz.
Én arra utaltam, hogy egy amerikai MoD dokumentumban S-400-at írnak, nem SA-XX-et, holott még a 2000-es évek elején is így volt.

Ez is ugyanaz. Ez nem egy NATO dokumentum, hanem egy formal letter egy masik orszagnak, amiben a kifogasolt rendszer termeknevet hasznaljak, helyesen, sosem hasznalnak (hasznaltak) katonai kodneveket diplomaciai kommunikacioban.