MiG-31 Foxhound (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ez még a múlt. A MiG-25-ben megvolt az erő ahhoz, hogy 1 db bombával repüljön M2.35 táján. A MiG-31-ben nincs meg ez tudtommal. Máshova optimalizálták már.
Nyolc darab bomba volt az az egy darab bomba, mégpedig a törzs és a szárnyak alá függesztve.

mig25rb_1.jpg


FAB-500M62T jelölésű hővédő burkolattal (T utótag) ellátott spec változat, amit élesben is kipróbáltak az irak-iráni háborúban (feltehetően) szovjet pilótával. Bászra környéki olajfinomítót jelölték ki célpontnak, de ez csak egy teszt volt. Mach 2.5-nél kb 20km-es magasságból oldották a négy-nyolc bombát, de a jelentések szerint (nem tudni ez melyik féltől származik) nem okoztak jelentős károkat.
Hozzáteszem, egy hatalmas kiterjedésű olajfinomító ellen, amit amúgy mindenféle más eszközzel is támadtak abban az időben, a nagy szórásképpel beeső négy darab 500kg-os bomba nem biztos, hogy érdemben meg tudna rongálni.
A vele azonos méretű, de lényegesen eltérő hatóerejű RN-24-es, vagy RN-28-as nukleáris bomba már más tészta.
 
M

molnibalage

Guest
Nyolc darab bomba volt az az egy darab bomba, mégpedig a törzs és a szárnyak alá függesztve.

mig25rb_1.jpg


FAB-500M62T jelölésű hővédő burkolattal (T utótag) ellátott spec változat, amit élesben is kipróbáltak az irak-iráni háborúban (feltehetően) szovjet pilótával. Bászra környéki olajfinomítót jelölték ki célpontnak, de ez csak egy teszt volt. Mach 2.5-nél kb 20km-es magasságból oldották a négy-nyolc bombát, de a jelentések szerint (nem tudni ez melyik féltől származik) nem okoztak jelentős károkat.
Hozzáteszem, egy hatalmas kiterjedésű olajfinomító ellen, amit amúgy mindenféle más eszközzel is támadtak abban az időben, a nagy szórásképpel beeső négy darab 500kg-os bomba nem biztos, hogy érdemben meg tudna rongálni.
A vele azonos méretű, de lényegesen eltérő hatóerejű RN-24-es, vagy RN-28-as nukleáris bomba már más tészta.
Ezt én úgy értettem, hogy 1 db nuki bombával van értelme. Lehet, hogy megcsinálták a fenti dolgot, de pontosan azt hozta ki a gyakorlat, hogy kisváros méretű célokat sem lehet ezzel eltalálni. Akkor meg minek...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ezt én úgy értettem, hogy 1 db nuki bombával van értelme. Lehet, hogy megcsinálták a fenti dolgot, de pontosan azt hozta ki a gyakorlat, hogy kisváros méretű célokat sem lehet ezzel eltalálni. Akkor meg minek...

Hagyományos fegyverzettel nincs sok értelme, de irányított bombákal még lehet. De már nincs MiG-25-ös hadrendben az oroszoknál, Algériában meg nincs bombázó változat. A MiG-31-es meg nem lett végül bombafegyverzet hordozására alkalmas.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
És akkor most kijavítva a dátum felsorolás hibát:

161556.jpg


2011-es szerződés 60 MiG-31-es korszerűsítéséről szólt
2014-es szerződés 53 MiG-31-es korszerűsítéséről szólt
A fenti két megrendelést ez évben teljesítik
A Szokol gyár által korszerűsített gépek:
2012: 10 db
2013: 05 db
2014: 16 db
2015: 11 db
2016: 22 db
2017: 23 db
2018: 24 db (kb)
Az 514. üzem, csak öt gépet korszerűsített! A többi MiG-31-est nem korszerűsítette, hanem csak nagyjavította, az elmúlt évtizedben.

Tervezik 2023-ig a többi gép korszerűsítését is, elérve a kb 150 darabot. Jelenleg mindössze tíz elfogóvadász század (századonként 10-13 gép BM/DZ/BSzM/BM) áll hadrendben, plusz a teszt alatt lévő MiG-31K egység. Valószínűleg nem is lesz több.
Vagy 150 végezte a gyepre húzva. Nem voltak azok olyan régiek, hogy elfogyjon belőlük az üzemidő.
 
  • Tetszik
Reactions: hurci10

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
380
1 289
93
A 31-esből eredetileg 349 alapváltozatú gépet gyártottak (a prototípusokat nem számolva). Ehhez jött még 20-40 db DZ, ami már alkalmas volt légi utántöltésre. (A DZ-k számáról elég eltérő adatokat adnak meg a források.) 69 db B változatú gépet gyártottak, és a nagyjavítások során a DZ-ket is felhozták a B-k szintjére. Az alapváltozatú gépek egy részét a gyári nagyjavítások során átépítették BSz verzióra, ami megfelel a B-nek, csak nem utántölthető, egy részüket pénzhiány miatt leállították 2000 táján. (Akkoriban a 31-es pilóták átlagos éves repideje 45-50 óra volt, jöttek is a balesetek egymás után, különösen a leszállások során.)
2018 végéig legalább 36 db B-t BM-re, legalább 85 BSz-t BSzM-re, további 13-15 B-t K-ra és műholdvadász változatra modernizáltak. Ez legkevesebb 134 db gép. 2019 folyamán is adtak át legkevesebb 8 gépet a Jelizov-i 865. IAP.-nak és a Moncsegorszk-i 98. GvIAP-nak. Talán 10-20, de legfeljebb 50 sárkány lehet még, ami alkalmas az átalakításra az eredetileg legyártott kb. 450-ből.
Balesetben legalább 43 db veszett el, további 10-15 db múzeumokban, közterületeken van kiállítva.
A többit pedig megette az idő vasfoga, ahogy 10-15 évig rohadtak leállítva mindenféle konzerválás nélkül. Sokszor még téli takarást sem kaptak, jó ha egy kabintakarót rájuk dobtak. (Mondjuk én megértem, amikor egymás után szűntek meg az ezredek, a kirúgott műszakiaknak nem a gépek konzerválása volt a legégetőbb problémája.) Már 2016-ban lenyilatkozta a Nyizsnij Novgorod-i Szokol gyár főmérnöke, hogy csak minden második hozzájuk beérkező sárkány alkalmas a modernizálásra. (Pedig akkor még sok gépet a saját szárnyán repültek át az alakulatoktól.) A többi gép legfeljebb alkatrésznek használható fel, vagy annak sem....
 
M

molnibalage

Guest
A 31-esből eredetileg 349 alapváltozatú gépet gyártottak (a prototípusokat nem számolva). Ehhez jött még 20-40 db DZ, ami már alkalmas volt légi utántöltésre. (A DZ-k számáról elég eltérő adatokat adnak meg a források.) 69 db B változatú gépet gyártottak, és a nagyjavítások során a DZ-ket is felhozták a B-k szintjére. Az alapváltozatú gépek egy részét a gyári nagyjavítások során átépítették BSz verzióra, ami megfelel a B-nek, csak nem utántölthető, egy részüket pénzhiány miatt leállították 2000 táján. (Akkoriban a 31-es pilóták átlagos éves repideje 45-50 óra volt, jöttek is a balesetek egymás után, különösen a leszállások során.)
2018 végéig legalább 36 db B-t BM-re, legalább 85 BSz-t BSzM-re, további 13-15 B-t K-ra és műholdvadász változatra modernizáltak. Ez legkevesebb 134 db gép. 2019 folyamán is adtak át legkevesebb 8 gépet a Jelizov-i 865. IAP.-nak és a Moncsegorszk-i 98. GvIAP-nak. Talán 10-20, de legfeljebb 50 sárkány lehet még, ami alkalmas az átalakításra az eredetileg legyártott kb. 450-ből.
Balesetben legalább 43 db veszett el, további 10-15 db múzeumokban, közterületeken van kiállítva.
A többit pedig megette az idő vasfoga, ahogy 10-15 évig rohadtak leállítva mindenféle konzerválás nélkül. Sokszor még téli takarást sem kaptak, jó ha egy kabintakarót rájuk dobtak. (Mondjuk én megértem, amikor egymás után szűntek meg az ezredek, a kirúgott műszakiaknak nem a gépek konzerválása volt a legégetőbb problémája.) Már 2016-ban lenyilatkozta a Nyizsnij Novgorod-i Szokol gyár főmérnöke, hogy csak minden második hozzájuk beérkező sárkány alkalmas a modernizálásra. (Pedig akkor még sok gépet a saját szárnyán repültek át az alakulatoktól.) A többi gép legfeljebb alkatrésznek használható fel, vagy annak sem....
Ha jól értem, akkor a cirka 134 db gépből akkor csak úgy kb. a 3-4-e légi utántölthető? A K-k azok a Kinzsállal?
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
380
1 289
93
Ha jól értem, akkor a cirka 134 db gépből akkor csak úgy kb. a 3-4-e légi utántölthető? A K-k azok a Kinzsállal?

Igen. Eleve több légi utántöltésre nem alkalmas gép készült, ezért a modernizált gépek közül is több a BSzM, mint a BM. A K a Kinzsal hordozó jelzése. Ezeket (és a 2 kísérleti műholdvadászt is) B-kből alakították át, így mindegyik alkalmas a légi tankolásra.

Egyébként én továbbra sem hiszem el, hogy a K-ban nincs radar. Ha a Zaszlonyt tényleg kiépítették, akkor pedig valami mást tettek be a helyére, mondjuk egy időjárás radart. (Ez csak tipp.) A radar állítólagos kiépítésére a súlycsökkentést hozták fel indokul. De gondoljatok bele: a K eleve farnehéz a Kinzsallal. Erre még kiszedik a féltonnás radart pont az orrából? De marad a gépágyú (mert a fényképek tanúsága szerint az fent van) a súlypont közelében, a maga 250 kg-jával, és a 8TP hőpellengátor, ami szintén megvan vagy 50-60 kg? Na ne!

Szintén felmerült a K beépített érzékelője. Akár kivették, akár maradt, a Zaszlony nem alkalmas felszíni célok felderítésére. A gyár ajánlatában szerepelt a BM modernizáció előtt a radar térképező és felszíni célok felderítésére optimalizált üzemmódokkal történő ellátása, de ezt sem rendelte meg a légierő. A 8TP hőpellengátornak elvileg mindegy, hogy légi, vagy felszíni hőforrást mér be, de ez még ötletnek is komolytalan, csak úgy felvetődött bennem. Viszont a K biztosan kapott műholdas kapcsolatot! A rendszer antennáját a bal oldali szívócsatorna tetejére építették be, több fényképen is látszik. Ez persze célzásra alkalmatlan, de más forrásból így megoldott a céladatok vétele.
A Kinzsal rakéta pedig biztosan alkalmas végfázisban végzett manőverekre, és feltehetően van saját radarja. Ezekkel a képességekkel már az alapjául szolgáló ballisztikus rakéta is rendelkezett.
 
M

molnibalage

Guest
Igen. Eleve több légi utántöltésre nem alkalmas gép készült, ezért a modernizált gépek közül is több a BSzM, mint a BM. A K a Kinzsal hordozó jelzése. Ezeket (és a 2 kísérleti műholdvadászt is) B-kből alakították át, így mindegyik alkalmas a légi tankolásra.

Egyébként én továbbra sem hiszem el, hogy a K-ban nincs radar. Ha a Zaszlonyt tényleg kiépítették, akkor pedig valami mást tettek be a helyére, mondjuk egy időjárás radart. (Ez csak tipp.) A radar állítólagos kiépítésére a súlycsökkentést hozták fel indokul. De gondoljatok bele: a K eleve farnehéz a Kinzsallal. Erre még kiszedik a féltonnás radart pont az orrából? De marad a gépágyú (mert a fényképek tanúsága szerint az fent van) a súlypont közelében, a maga 250 kg-jával, és a 8TP hőpellengátor, ami szintén megvan vagy 50-60 kg? Na ne!

Szintén felmerült a K beépített érzékelője. Akár kivették, akár maradt, a Zaszlony nem alkalmas felszíni célok felderítésére. A gyár ajánlatában szerepelt a BM modernizáció előtt a radar térképező és felszíni célok felderítésére optimalizált üzemmódokkal történő ellátása, de ezt sem rendelte meg a légierő. A 8TP hőpellengátornak elvileg mindegy, hogy légi, vagy felszíni hőforrást mér be, de ez még ötletnek is komolytalan, csak úgy felvetődött bennem. Viszont a K biztosan kapott műholdas kapcsolatot! A rendszer antennáját a bal oldali szívócsatorna tetejére építették be, több fényképen is látszik. Ez persze célzásra alkalmatlan, de más forrásból így megoldott a céladatok vétele.
A Kinzsal rakéta pedig biztosan alkalmas végfázisban végzett manőverekre, és feltehetően van saját radarja. Ezekkel a képességekkel már az alapjául szolgáló ballisztikus rakéta is rendelkezett.
Igen, ezt a radar kiépítést én se értettem, mert így már a vezethetetlen kategória lenne a gép.
Pontosan ez a bajom nekem is. De hát ha ezt írták orosz forrásból...
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
380
1 289
93
A felsorolásból kimaradt a típus másik "nagy" üzemeltetője, Kazahsztán. Náluk a SZU felbomlása után egy századnyi, kb 12-14 gép maradt, nagyrészt DZ-k és pár alapváltozatú masina. Volt pár baleseti veszteségük, így jelenleg 9 db gépük van, amikkel egy 2017-es újságcikk szerint nagyon elégedettek, továbbra is rendszerben tartják őket a különböző Szuhoj változatok és pár MiG-29-es mellett. Sőt, a gépeiket B/BSz változatúra alakíttatták a gyári nagyjavítások során.
Tavaly volt olyan hír, hogy megrendelik ők is a BM/BSzM modernizációt, és esetleg a géplétszámot is újra 12-re, vagyis századerőre növelnék használt, de modernizált gépek vásárlásával. Nem hallottam róla, hogy ebből megvalósult volna valami, és nem hiszem, hogy az oroszok lemondanának pár gépről a javukra, bármilyen jó is a kapcsolatuk. Nagyobb szükségük van rá nekik annál! A BM/BSzM modernizációt viszont nem tartom lehetetlennek, az is bevétel az átépítést végző cégnek.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Igen. Eleve több légi utántöltésre nem alkalmas gép készült, ezért a modernizált gépek közül is több a BSzM, mint a BM. A K a Kinzsal hordozó jelzése. Ezeket (és a 2 kísérleti műholdvadászt is) B-kből alakították át, így mindegyik alkalmas a légi tankolásra.

Egyébként én továbbra sem hiszem el, hogy a K-ban nincs radar. Ha a Zaszlonyt tényleg kiépítették, akkor pedig valami mást tettek be a helyére, mondjuk egy időjárás radart. (Ez csak tipp.) A radar állítólagos kiépítésére a súlycsökkentést hozták fel indokul. De gondoljatok bele: a K eleve farnehéz a Kinzsallal. Erre még kiszedik a féltonnás radart pont az orrából? De marad a gépágyú (mert a fényképek tanúsága szerint az fent van) a súlypont közelében, a maga 250 kg-jával, és a 8TP hőpellengátor, ami szintén megvan vagy 50-60 kg? Na ne!

Szintén felmerült a K beépített érzékelője. Akár kivették, akár maradt, a Zaszlony nem alkalmas felszíni célok felderítésére. A gyár ajánlatában szerepelt a BM modernizáció előtt a radar térképező és felszíni célok felderítésére optimalizált üzemmódokkal történő ellátása, de ezt sem rendelte meg a légierő. A 8TP hőpellengátornak elvileg mindegy, hogy légi, vagy felszíni hőforrást mér be, de ez még ötletnek is komolytalan, csak úgy felvetődött bennem. Viszont a K biztosan kapott műholdas kapcsolatot! A rendszer antennáját a bal oldali szívócsatorna tetejére építették be, több fényképen is látszik. Ez persze célzásra alkalmatlan, de más forrásból így megoldott a céladatok vétele.
A Kinzsal rakéta pedig biztosan alkalmas végfázisban végzett manőverekre, és feltehetően van saját radarja. Ezekkel a képességekkel már az alapjául szolgáló ballisztikus rakéta is rendelkezett.

Ha Zaszlon nincs benne valamit tenni kelett oda az altalad is emlitett sulypont miatt.
 
  • Tetszik
Reactions: hurci10

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
380
1 289
93
Pontosan ez a bajom nekem is. De hát ha ezt írták orosz forrásból...

Így igaz, én is olvastam. Csak ebben a formában nem hiszem el. Ha kiszedték, tettek valami mást a helyére. És biztos nem ballasztot, mert annak aztán tényleg semmi értelme. Nem kötik az orrunkra, hogy mire cserélték a Zaszlony-t.
Aki elhiszi, hogy így csökkentették a gép súlyát, az gondolja végig, hogy minek a 31K-nak az a nem éppen pille súlyú gépágyú!