És masszív hangú "huzatja" is van ennek a kályhacsőnek!! Remélem, idén újra találkozhatok vele Ostravában!!Masszív egy kályhacsöve van az sicher
![]()


Hát igen, régi szép idők, mikor még Kecsóra helybe-jöttek az ilyen és hasonló csodarepülők!!! Ilyen se nagyon lesz többet?!Es akkor azt nem tudom, hogy a Jaktviggen hangjara emlekszel-e 98-2000-ből, mikor Kecskeméten járt? Mert annak mégnagyobb volt a fúvócsöve... és a hangja is.
Már csak azért sem, mert a típusválaszték szűkül. A hh után tengernyi típus volt, amik aktív szolgálatban voltak vagy kezdték.Hát igen, régi szép idők, mikor még Kecsóra helybe-jöttek az ilyen és hasonló csodarepülők!!! Ilyen se nagyon lesz többet?!
10-15 év múlva majd az MLU F-16-osokat sírja vissza mindenki.Már csak azért sem, mert a típusválaszték szűkül. A hh után tengernyi típus volt, amik aktív szolgálatban voltak vagy kezdték.
Jaguar, F-4, Harrier, Mirage-2000, Gripen, F-16, F-15, A-10, jött a szomszédból az Orao, Tornado, Hornetek. MiG-21/29, Szu-27, Szu-22, volt MiG-23 még egy ideig. A Viggen hadrendben volt, osztrákoknál a Draken is.
Ma meg jenki nem repül, emiatt van F-16, F-16, F-16, F-4 már csak satikon, Jaguar sehol, Tornado csak statikon, de ott se sokáig már. Hornet még repül, Mirage-2000 lassan eltűnik, van Gripen, Gripen, Gripen, 29-es lassan eltűnik, Szu-27 ritka vendég. Draken, Viggen már csak a svéd "múzeumi gépek". Az F-35 elterjedése után F-16 is ritkább lesz...
Újabb Viggen vált ismét repülőképessé, ezúttal egy kétüléses:

Miért, be akarsz ülni a hátsó ülésbe egy repülésre?!!Remélem, idén ez jön majd Ostravába![]()
Egyébként nekem mindegy melyik, csak VALAMELYIK Viggen ott legyen!! És nagyon-nagyon tudnék örülni a norvég Starfighternek is!! 


Elég fura szárnyai vannak. Mintha nem is az lenne, hogy vannak főszárnyai és mellé a kacsaszárny (elől), hanem két főszárnya lenne (elől és hátul).
Bocsi, de szerintem pont azért amit leírtál, a Viggen ténylegesen kacsaSZÁRNYÚ gép, mert az elöl lévő felületnek is szárny-funkciója van (nem véletlen, hogy a rajta lévő mozgó felületet "flap"-nak hívják, ami fékszárnyat/ívelőlapot jelent). Az összes többi olyan gép ahol az elöl elhelyezett felület kormánylapként funkcionál (vagyis mindkét irányban ki tud térni) - azok valójában kacsa-vezérsíkos gépek, tehát a vezérsíkot építették be a szárny elé átpozicionálva!!Gratulálok.
A Viggen ugyanis nem kacsaszárnyas gép, hiába hiszi ezt tévesen mindenki. A Viggen egy szuperszonikus duplafedelű gép, ugyanis az elöl lévő szárny nem vezérsík.
Van rajta mechanizáció, de az nem mint a vízszintes vezérsíkon a magassági kormány, hanem, mint szárnyon a fékszárny funkcionál. Ugyanis a gépen az elöl és felül elhelyezett első szárnyfelület felhajtóerőtermelő szereppel bír, a rajta termelődő felhajtóerőt pedig a rajta elhelyezett ívelőlap, vagy fékszárny szabályozza. Ezen túl vannak a fő szárnyon elevonok.
Az a baj, hogy a legtöbb hazai és külföldi írás is a canard dizájnhoz sorolja a Viggent és az XB-70 Valkyre-t is, holott ezeken a gépeken negatív kitérítése nincs az előszárnynak, míg a kacsaszárnyas gépeknél a szárny előtt elhelyezett felület egy vízszintes vezérsík, aminek pozitív és negatív kitérítése is van.
Bocsi, de szerintem pont azért amit leírtál, a Viggen ténylegesen kacsaSZÁRNYÚ gép, mert az elöl lévő felületnek is szárny-funkciója van (nem véletlen, hogy a rajta lévő mozgó felületet "flap"-nak hívják, ami fékszárnyat/ívelőlapot jelent). Az összes többi olyan gép ahol az elöl elhelyezett felület kormánylapként funkcionál (vagyis mindkét irányban ki tud térni) - azok valójában kacsa-vezérsíkos gépek, tehát a vezérsíkot építették be a szárny elé átpozicionálva!!
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..