Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Már volt szó arról hogy az USA hogyan tudja kézben tartani a nem USA F-35 használókat.
Az F-35 egyik kulcs eleme a Reprogramming Laboratory hálózat amiről - jellegéből adódóan - igen kevés szó esik.
Az F-35 alkalmazó országok ezekben a központokban tárolják, fejlesztik a gép Mission Data file-jait.
A Laborok hírszerzési és technakai központokként funkcionálnak.
A Mission Data fileok tartalmazzák az repülőgépre az adott alkalmazási környezetben leselkedő veszélyek adatait, ezek segítségével képes a gép EW rendszere felismerni, kategorizálni és végső soron elkerülni vagy leküzdeni a veszélyeket.
A fileok naprakészek, egyes információk szerint minden felszállás előtt (közben) frissülnek.
A file-ok nélkül a gép elveszíti azt a képességét hogy felismerje, kategorizálja a szenzorok által bemért jelek forrásait, értékelje hogy azok veszélyt jelentenek e a gépre és ha igen milyen mértékben. Magyarán a gép elveszíti harcértékének döntő részét.
Az alkalmazó országoknak (ország szövetségeknek) saját laborjai vannak. Ezek különböző helyeken vannak, de mind az USA-ban:
USA, Norvég-Olasz - Eglin AFB;
FMS országok - Los Angelesben a Naval Air Warfare Center (NAWC) Pt Mugu AFB-n,
Five Eyes országok - Fort Worth AFB, Texas
Izrael kivétel: az Ő laborja - legalább részben - Izraelben van.
Érdekes és fontos hogy a Lengyel ajánlatban is szerepel "reprogramming center".
Kérdés hogy ők külön labort kapnának e, vagy hozzácsapnák őket az FMS országok laborhoz?
Fontos még, hogy ez azt is jelenti hogy az F-35-öst alkalmazó országoknak saját független elektronikai felderítő, hírszerző, elemző kapacitással is kell rendelkezniük, mert ezeket az adatokat még a legszorosabb szövetségesek sem osztják meg egymással.
néhány olvasni való link:
https://sldinfo.com/2019/05/softwar...e-f-35-global-enterprise-the-australian-case/
https://bullocktice.com/projects/dod-public-design/f-35-norway-italy-reprogramming-facility-nirl-2/
http://adbr.com.au/building-data-inside-the-raafs-f-35-mission-data-programming-capability/
Alkatrész ellátással legfeljebb hónapok, évek alatt erodálódik a technika harcértéke.Kézben tartod te azt az alkatrészellátással (ide értve consumables, paszták, o-ringek, vagyis ami rohadtul fogy), különös tekintettel a hajtóművekre meg úgy a cakkumpakk a nagyjavítással. SB/AD ellátás szintén gáz ha nincs meg. Persze lehet Irán módján tovább hajtani azokat (vagyis évek múlva repültek azok megint rendesen, eszetlen pénzeket beleölve...), csak a harcértékük lesz kuka.
Pont emiatt mondom hogy F35 vásárlás egy nagyon komolya politikai nyilatkozat a vásárló részéről hogy bízik az USA-ban és elfogadja hogy csak akkor, és az ellen harcol, amikor és aki ellen az USA azt jóváhagyja.Amúgy nem értem a sok kárálónál, ebben mi is a baj? Ők átadják a legmodernebb technikájuk egyikét, az USA R&D méregdrága végeredményét, az alkalmazó meg ennyire sem bízik bennük? Na ez ám a kétkulcsos attitude....
Amúgy nem értem a sok kárálónál, ebben mi is a baj? Ők átadják a legmodernebb technikájuk egyikét, az USA R&D méregdrága végeredményét, az alkalmazó meg ennyire sem bízik bennük? Na ez ám a kétkulcsos attitude....
Tetszett volna normális európai vadászrepülőgép programot csinálni...Szerintem ez nem kétkulacsos attitűd, hanem egy nagyon is új helyzet.
Az F-35-ös előtt nem nagyon volt ilyen, a nemzeti önrendelkezést ennyire gátolni képes védelmi-technikai produktum a világon.
A legutolsó F-16C block 50/52+, vagy az F-15E export verziói se nullázhatók le távirányítással olyan gyorsan, mint az F-35-ösnél ez Washingtonból megoldható.
Lehet azt kihangsúlyozni, hogy mekkora előnyt jelent az F-35-ös alkalmazása a modern harcászatban, de az ellehetetlenítése már hadászati szintű kiszolgáltatottság és ezt nem nagyon engedheti meg magának senki.
Napjainkban például egy eléggé komoly amerikai alkatrészmennyiséggel operáló JAS-39-es flottát üzemeletető ország néminemű megtáltosodás után be tudna úgy spájzolni a szükséges eszközökből, hogy - elviekben - akár sikeres önálló harcot is tudjon vele viselni.
Elviekben, mert a gyakorlatban nyilván ez a sikersség a harci körülményektől, a darabszámtól, a felkészültségtől és még számos dologtól függ.
Az F-35-ös esetében ha ez az önálló harci tevékenység Washingtonban nem kapzöld utat, jóformán el se kezdhető. Kis bulváros szófordulattal éve a méregdrága csodarepülőből béna kacsát lehet csinálni.
Ez minden, csak nem nemzetbiztonság.
Alkatrész ellátással legfeljebb hónapok, évek alatt erodálódik a technika harcértéke.
Az USA v.színűleg pont ezért is találta ki ezt a megoldást a Reprogramming Laboratory hálózattal.
Ezzel a megoldással azonnal nullázhatják a technika harcértékét. Nem kell várni amíg elkopnak az alkatrészek.
Pont emiatt mondom hogy F35 vásárlás egy nagyon komolya politikai nyilatkozat a vásárló részéről hogy bízik az USA-ban és elfogadja hogy csak akkor, és az ellen harcol, amikor és aki ellen az USA azt jóváhagyja.
Természetesen vannak olyan potenciális ügyfelek akiknél ez elköteleződés talán nem annyira erős. Ilyenek Törökország (ők már v.színűleg nem is kapnak), D.Korea, India, Emirátusok.
Ők majd eldöntik hogy elfogadják e ezt a kötöttséget, vagy más típust választanak.
Ja, és szerintem Mo.sem áll készen ilyen szintű elköteleződésre az USA mellett
Szerintem ez nem kétkulacsos attitűd, hanem egy nagyon is új helyzet.
Az F-35-ös előtt nem nagyon volt ilyen, a nemzeti önrendelkezést ennyire gátolni képes védelmi-technikai produktum a világon.
A legutolsó F-16C block 50/52+, vagy az F-15E export verziói se nullázhatók le távirányítással olyan gyorsan, mint az F-35-ösnél ez Washingtonból megoldható.
Lehet azt kihangsúlyozni, hogy mekkora előnyt jelent az F-35-ös alkalmazása a modern harcászatban, de az ellehetetlenítése már hadászati szintű kiszolgáltatottság és ezt nem nagyon engedheti meg magának senki.
Napjainkban például egy eléggé komoly amerikai alkatrészmennyiséggel operáló JAS-39-es flottát üzemeletető ország néminemű megtáltosodás után be tudna úgy spájzolni a szükséges eszközökből, hogy - elviekben - akár sikeres önálló harcot is tudjon vele viselni.
Elviekben, mert a gyakorlatban nyilván ez a sikersség a harci körülményektől, a darabszámtól, a felkészültségtől és még számos dologtól függ.
Az F-35-ös esetében ha ez az önálló harci tevékenység Washingtonban nem kapzöld utat, jóformán el se kezdhető. Kis bulváros szófordulattal éve a méregdrága csodarepülőből béna kacsát lehet csinálni.
Ez minden, csak nem nemzetbiztonság.
Én is ezért írtam amit írtam...Ezért írtam amit. Reptetheted te őket elvágva is persze - de az már nem az a repbiztonság, a hibák pedig az idő előrehaladtával nagyjából köböződnek így. Irán flottáját is a földre verték napok alatt - ami meg repült, az legózott cucc volt. Messze a gépek valódi harcértéke alatt.
Mondok egy példát - kimegy a FADEC
A NATO tagság nem egyenlő azzal mindenki beáll az USA mögé. Elvileg ez egy kollektív védelmi szövetség ahol a tagok abban a tévhitben vannak hogy majd jól megvédik egymást ha valamelyiküket támadás éri…(ha,ha,ha...Talán a NATO tagság esetleg kötelezettségekkel is jár
Átadják, csak úgy pusziért, mert szövetségesek vagyunk?!! Én úgy tudom ELADJÁK, jó vastag dollárokért, nem ingyen!! Én ha megveszek valami technikai eszközt, azt hiszem jogosan várom el, hogy CSAK azt csinálja, amit én szeretnék, vagy ha mégse, akkor minimum legyen róla tájékoztatásom, ne csak véletlenül derüljön ki hogy a kifizetett cucc kétkulacsos üzemmódban dolgozik..
Amúgy nem értem a sok kárálónál, ebben mi is a baj? Ők átadják a legmodernebb technikájuk egyikét, az USA R&D méregdrága végeredményét, az alkalmazó meg ennyire sem bízik bennük? Na ez ám a kétkulcsos attitude....
Ennek nem sok köze van ahhoz, hogy az F-35-ös milyen nemzetbiztonsági kockázatot jelent az USA-n kívüli üzemeltetőknek.Tetszett volna normális európai vadászrepülőgép programot csinálni...
... és nem kis túlzással hárman négyféle gépet fejleszteni...
De. Akkor nem kéne F-35 vételén lamentálni...Ennek nem sok köze van ahhoz, hogy az F-35-ös milyen nemzetbiztonsági kockázatot jelent az USA-n kívüli üzemeltetőknek.
Az, hogy tényszerűen három különféle euro-vadászgép program tengődik egymás mellett, egymás ellenében, annak nem sok köze van ahhoz, hogy az F-35-ös program (ami önmagában szintén el lett aprózva, de minimum a B-verziója indokolatlan) a külföldi üzemeletetők részéről már-már az önfeladás kockázatát jelentheti.
Vagy úgy érted, hogy a "normális" európai vadászrepülőgépnek is az F-35-öshöz hasonló szintű hálózati integráltságú és irányíthatóságú rendszernek kellene lennie?
ez azért nem teljesen igaz ilyen formábanDe pont, hogy amiatt kell ezen elgondolkodni, mert nincs rosszabb önvédelmi fegyver annál, mint ami távirányítható.
Mert nem ismerjük.Az Airbus altal a helikopterek 90% feletti bevethetoseget biztosito "rendszere" miatt miert nem aggodik senki?![]()
Mert nem ismerjük.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..