F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Az amerikai F-35-ös napjaink egyik legkorszerűbb vadászgépének számít, az Egyesült Államokon kívül már nyolc másik ország is szolgálatba állította, és továbbiak is megrendelték, köztük a térségünkben Lengyelország. Eddig már legalább 435-öt leszállítottak belőle, ám érdekes módon a nagyszériás gyártáshoz szükséges engedélyt még mindig nem kapta meg a Lockheed Martin – és nagyjából egy évig még nem is fogja.
Az amerikai harcirepülőgép-programoknál megszokott, hogy egy típust egy ideig azt követően is csak kisebb szériákban állítanak elő, hogy megfelelt a főbb teszteken, és már aktív szolgálatba is lépett. A gyártás felpörgetéséhez külön engedélyre van szükség, amelyhez azt kell bebizonyítani, hogy a típus minden tekintetben megfelel a vele szemben támasztott követelményeknek. A radarok számára nehezen észrevehető, azaz lopakodó képességekkel rendelkező F-35-ös esetében ez azt jelenti, hogy képes áthatolni a potenciális ellenségek – leginkább Oroszország és Kína – legfejlettebb légelhárító rendszerein.
Ugyanis ha nem képes erre, akkor valószínűleg nem érdemes belőle annyit szolgálatba állítani, mint amennyit a tervek korábban előirányoztak. (A külföldi igényekkel is számolva jelenleg több mint 3000 F-35-ös legyártását tervezik.) Békeidőben ezt természetesen élesben nem lehet kipróbálni, csak olyan szimulátorokkal, amelyekbe betáplálják az ellenséges légvédelmi rendszerek ismert paramétereit. Nos, ez az, ami a korábban felvázolt menetrenddel szemben még el sem kezdődött, így a teljes sebességű gyártás decemberre várt jóváhagyása akár 13 hónappal is késhet – írja a Bloomberg.
Orosz és kínai légvédelem ellen kell bizonyítania a legújabb amerikai lopakodónak
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and tonyo
Már volt szó arról hogy az USA hogyan tudja kézben tartani a nem USA F-35 használókat.
Az F-35 egyik kulcs eleme a Reprogramming Laboratory hálózat amiről - jellegéből adódóan - igen kevés szó esik.
Az F-35 alkalmazó országok ezekben a központokban tárolják, fejlesztik a gép Mission Data file-jait.
A Laborok hírszerzési és technakai központokként funkcionálnak.
A Mission Data fileok tartalmazzák az repülőgépre az adott alkalmazási környezetben leselkedő veszélyek adatait, ezek segítségével képes a gép EW rendszere felismerni, kategorizálni és végső soron elkerülni vagy leküzdeni a veszélyeket.
A fileok naprakészek, egyes információk szerint minden felszállás előtt (közben) frissülnek.
A file-ok nélkül a gép elveszíti azt a képességét hogy felismerje, kategorizálja a szenzorok által bemért jelek forrásait, értékelje hogy azok veszélyt jelentenek e a gépre és ha igen milyen mértékben. Magyarán a gép elveszíti harcértékének döntő részét.

Az alkalmazó országoknak (ország szövetségeknek) saját laborjai vannak. Ezek különböző helyeken vannak, de mind az USA-ban:
USA, Norvég-Olasz - Eglin AFB;
FMS országok - Los Angelesben a Naval Air Warfare Center (NAWC) Pt Mugu AFB-n,
Five Eyes országok - Fort Worth AFB, Texas

Izrael kivétel: az Ő laborja - legalább részben - Izraelben van.

Érdekes és fontos hogy a Lengyel ajánlatban is szerepel "reprogramming center".
Kérdés hogy ők külön labort kapnának e, vagy hozzácsapnák őket az FMS országok laborhoz?

Fontos még, hogy ez azt is jelenti hogy az F-35-öst alkalmazó országoknak saját független elektronikai felderítő, hírszerző, elemző kapacitással is kell rendelkezniük, mert ezeket az adatokat még a legszorosabb szövetségesek sem osztják meg egymással.

néhány olvasni való link:
https://sldinfo.com/2019/05/softwar...e-f-35-global-enterprise-the-australian-case/
https://bullocktice.com/projects/dod-public-design/f-35-norway-italy-reprogramming-facility-nirl-2/
http://adbr.com.au/building-data-inside-the-raafs-f-35-mission-data-programming-capability/
 
Már volt szó arról hogy az USA hogyan tudja kézben tartani a nem USA F-35 használókat.
Az F-35 egyik kulcs eleme a Reprogramming Laboratory hálózat amiről - jellegéből adódóan - igen kevés szó esik.
Az F-35 alkalmazó országok ezekben a központokban tárolják, fejlesztik a gép Mission Data file-jait.
A Laborok hírszerzési és technakai központokként funkcionálnak.
A Mission Data fileok tartalmazzák az repülőgépre az adott alkalmazási környezetben leselkedő veszélyek adatait, ezek segítségével képes a gép EW rendszere felismerni, kategorizálni és végső soron elkerülni vagy leküzdeni a veszélyeket.
A fileok naprakészek, egyes információk szerint minden felszállás előtt (közben) frissülnek.
A file-ok nélkül a gép elveszíti azt a képességét hogy felismerje, kategorizálja a szenzorok által bemért jelek forrásait, értékelje hogy azok veszélyt jelentenek e a gépre és ha igen milyen mértékben. Magyarán a gép elveszíti harcértékének döntő részét.

Az alkalmazó országoknak (ország szövetségeknek) saját laborjai vannak. Ezek különböző helyeken vannak, de mind az USA-ban:
USA, Norvég-Olasz - Eglin AFB;
FMS országok - Los Angelesben a Naval Air Warfare Center (NAWC) Pt Mugu AFB-n,
Five Eyes országok - Fort Worth AFB, Texas

Izrael kivétel: az Ő laborja - legalább részben - Izraelben van.

Érdekes és fontos hogy a Lengyel ajánlatban is szerepel "reprogramming center".
Kérdés hogy ők külön labort kapnának e, vagy hozzácsapnák őket az FMS országok laborhoz?

Fontos még, hogy ez azt is jelenti hogy az F-35-öst alkalmazó országoknak saját független elektronikai felderítő, hírszerző, elemző kapacitással is kell rendelkezniük, mert ezeket az adatokat még a legszorosabb szövetségesek sem osztják meg egymással.

néhány olvasni való link:
https://sldinfo.com/2019/05/softwar...e-f-35-global-enterprise-the-australian-case/
https://bullocktice.com/projects/dod-public-design/f-35-norway-italy-reprogramming-facility-nirl-2/
http://adbr.com.au/building-data-inside-the-raafs-f-35-mission-data-programming-capability/

Kézben tartod te azt az alkatrészellátással (ide értve consumables, paszták, o-ringek, vagyis ami rohadtul fogy), különös tekintettel a hajtóművekre meg úgy a cakkumpakk a nagyjavítással. SB/AD ellátás szintén gáz ha nincs meg. Persze lehet Irán módján tovább hajtani azokat (vagyis évek múlva repültek azok megint rendesen, eszetlen pénzeket beleölve...), csak a harcértékük lesz kuka.

Amúgy nem értem a sok kárálónál, ebben mi is a baj? Ők átadják a legmodernebb technikájuk egyikét, az USA R&D méregdrága végeredményét, az alkalmazó meg ennyire sem bízik bennük? Na ez ám a kétkulcsos attitude....
 
Kézben tartod te azt az alkatrészellátással (ide értve consumables, paszták, o-ringek, vagyis ami rohadtul fogy), különös tekintettel a hajtóművekre meg úgy a cakkumpakk a nagyjavítással. SB/AD ellátás szintén gáz ha nincs meg. Persze lehet Irán módján tovább hajtani azokat (vagyis évek múlva repültek azok megint rendesen, eszetlen pénzeket beleölve...), csak a harcértékük lesz kuka.
Alkatrész ellátással legfeljebb hónapok, évek alatt erodálódik a technika harcértéke.
Az USA v.színűleg pont ezért is találta ki ezt a megoldást a Reprogramming Laboratory hálózattal.
Ezzel a megoldással azonnal nullázhatják a technika harcértékét. Nem kell várni amíg elkopnak az alkatrészek.
Amúgy nem értem a sok kárálónál, ebben mi is a baj? Ők átadják a legmodernebb technikájuk egyikét, az USA R&D méregdrága végeredményét, az alkalmazó meg ennyire sem bízik bennük? Na ez ám a kétkulcsos attitude....
Pont emiatt mondom hogy F35 vásárlás egy nagyon komolya politikai nyilatkozat a vásárló részéről hogy bízik az USA-ban és elfogadja hogy csak akkor, és az ellen harcol, amikor és aki ellen az USA azt jóváhagyja.
Természetesen vannak olyan potenciális ügyfelek akiknél ez elköteleződés talán nem annyira erős. Ilyenek Törökország (ők már v.színűleg nem is kapnak), D.Korea, India, Emirátusok.
Ők majd eldöntik hogy elfogadják e ezt a kötöttséget, vagy más típust választanak.

Ja, és szerintem Mo.sem áll készen ilyen szintű elköteleződésre az USA mellett
 
Amúgy nem értem a sok kárálónál, ebben mi is a baj? Ők átadják a legmodernebb technikájuk egyikét, az USA R&D méregdrága végeredményét, az alkalmazó meg ennyire sem bízik bennük? Na ez ám a kétkulcsos attitude....

Szerintem ez nem kétkulacsos attitűd, hanem egy nagyon is új helyzet.
Az F-35-ös előtt nem nagyon volt ilyen, a nemzeti önrendelkezést ennyire gátolni képes védelmi-technikai produktum a világon.
A legutolsó F-16C block 50/52+, vagy az F-15E export verziói se nullázhatók le távirányítással olyan gyorsan, mint az F-35-ösnél ez Washingtonból megoldható.
Lehet azt kihangsúlyozni, hogy mekkora előnyt jelent az F-35-ös alkalmazása a modern harcászatban, de az ellehetetlenítése már hadászati szintű kiszolgáltatottság és ezt nem nagyon engedheti meg magának senki.
Napjainkban például egy eléggé komoly amerikai alkatrészmennyiséggel operáló JAS-39-es flottát üzemeletető ország néminemű megtáltosodás után be tudna úgy spájzolni a szükséges eszközökből, hogy - elviekben - akár sikeres önálló harcot is tudjon vele viselni.
Elviekben, mert a gyakorlatban nyilván ez a sikersség a harci körülményektől, a darabszámtól, a felkészültségtől és még számos dologtól függ.

Az F-35-ös esetében ha ez az önálló harci tevékenység Washingtonban nem kapzöld utat, jóformán el se kezdhető. Kis bulváros szófordulattal éve a méregdrága csodarepülőből béna kacsát lehet csinálni.
Ez minden, csak nem nemzetbiztonság.
 
Szerintem ez nem kétkulacsos attitűd, hanem egy nagyon is új helyzet.
Az F-35-ös előtt nem nagyon volt ilyen, a nemzeti önrendelkezést ennyire gátolni képes védelmi-technikai produktum a világon.
A legutolsó F-16C block 50/52+, vagy az F-15E export verziói se nullázhatók le távirányítással olyan gyorsan, mint az F-35-ösnél ez Washingtonból megoldható.
Lehet azt kihangsúlyozni, hogy mekkora előnyt jelent az F-35-ös alkalmazása a modern harcászatban, de az ellehetetlenítése már hadászati szintű kiszolgáltatottság és ezt nem nagyon engedheti meg magának senki.
Napjainkban például egy eléggé komoly amerikai alkatrészmennyiséggel operáló JAS-39-es flottát üzemeletető ország néminemű megtáltosodás után be tudna úgy spájzolni a szükséges eszközökből, hogy - elviekben - akár sikeres önálló harcot is tudjon vele viselni.
Elviekben, mert a gyakorlatban nyilván ez a sikersség a harci körülményektől, a darabszámtól, a felkészültségtől és még számos dologtól függ.

Az F-35-ös esetében ha ez az önálló harci tevékenység Washingtonban nem kapzöld utat, jóformán el se kezdhető. Kis bulváros szófordulattal éve a méregdrága csodarepülőből béna kacsát lehet csinálni.
Ez minden, csak nem nemzetbiztonság.
Tetszett volna normális európai vadászrepülőgép programot csinálni...
... és nem kis túlzással hárman négyféle gépet fejleszteni...
 
Alkatrész ellátással legfeljebb hónapok, évek alatt erodálódik a technika harcértéke.
Az USA v.színűleg pont ezért is találta ki ezt a megoldást a Reprogramming Laboratory hálózattal.
Ezzel a megoldással azonnal nullázhatják a technika harcértékét. Nem kell várni amíg elkopnak az alkatrészek.

Ezért írtam amit. Reptetheted te őket elvágva is persze - de az már nem az a repbiztonság, a hibák pedig az idő előrehaladtával nagyjából köböződnek így. Irán flottáját is a földre verték napok alatt - ami meg repült, az legózott cucc volt. Messze a gépek valódi harcértéke alatt.

Mondok egy példát - kimegy a FADEC (vagy MEC, vagy akármi) a hajtóművön. Az egy tömb, nem bontod meg, shopod nincs hozzá, a gyár tudja megcsinálni. De ugye az kilőve - holott lehet egy párezer dolcsis gyors javítás (az az ördögtől jött ALIS pont ezt mondja meg nagyjából azonnal, de az egy másik story...)

Szóval egy kis rövidzáras IC miatt a géped nem száll fel. FADEC-ből meg nem tartasz raktáron tucatot - alapból meg is kell találni a hibát, amit az ALIS hiánya miatt a szerelők megszenvednek jópár napig... szóval egy F-35 kilőve. ÉS ugye kinek lesz többszázas flottája? És akkor még nem beszéltem a többi szarrol, amit esznek a gépek, fúvókaszettől a stealth festékig.

Ez már nem a régi drótozós korszak. Lehet felszáll, de ha nem egy komplett hálózat (ALIS) áll mögötte, nem sokat fog érni a cucc... és igen, napok alatt. ALISról levágod használhatod a saját mérnökszolgálatodat....


Pont emiatt mondom hogy F35 vásárlás egy nagyon komolya politikai nyilatkozat a vásárló részéről hogy bízik az USA-ban és elfogadja hogy csak akkor, és az ellen harcol, amikor és aki ellen az USA azt jóváhagyja.
Természetesen vannak olyan potenciális ügyfelek akiknél ez elköteleződés talán nem annyira erős. Ilyenek Törökország (ők már v.színűleg nem is kapnak), D.Korea, India, Emirátusok.
Ők majd eldöntik hogy elfogadják e ezt a kötöttséget, vagy más típust választanak.

Ja, és szerintem Mo.sem áll készen ilyen szintű elköteleződésre az USA mellett

Talán a NATO tagság esetleg kötelezettségekkel is jár. Szar ügy...
 
Szerintem ez nem kétkulacsos attitűd, hanem egy nagyon is új helyzet.
Az F-35-ös előtt nem nagyon volt ilyen, a nemzeti önrendelkezést ennyire gátolni képes védelmi-technikai produktum a világon.
A legutolsó F-16C block 50/52+, vagy az F-15E export verziói se nullázhatók le távirányítással olyan gyorsan, mint az F-35-ösnél ez Washingtonból megoldható.
Lehet azt kihangsúlyozni, hogy mekkora előnyt jelent az F-35-ös alkalmazása a modern harcászatban, de az ellehetetlenítése már hadászati szintű kiszolgáltatottság és ezt nem nagyon engedheti meg magának senki.
Napjainkban például egy eléggé komoly amerikai alkatrészmennyiséggel operáló JAS-39-es flottát üzemeletető ország néminemű megtáltosodás után be tudna úgy spájzolni a szükséges eszközökből, hogy - elviekben - akár sikeres önálló harcot is tudjon vele viselni.
Elviekben, mert a gyakorlatban nyilván ez a sikersség a harci körülményektől, a darabszámtól, a felkészültségtől és még számos dologtól függ.

Az F-35-ös esetében ha ez az önálló harci tevékenység Washingtonban nem kapzöld utat, jóformán el se kezdhető. Kis bulváros szófordulattal éve a méregdrága csodarepülőből béna kacsát lehet csinálni.
Ez minden, csak nem nemzetbiztonság.

Sok sikert bespájzolni shelf life-os alkatrészekből... manapság elég kevesen engedhetik meg ezt maguknak, rohadt drága, főleg amilyen lejárati dátumai vannak egy ócska sealentnek is :D
Távirányítást továbbra sem értem. Levágni a hálózatról lehet, átvenni felette az irányítást.... ezt kitárgyaltuk jópár oldallal vissza. Meg azt is mit tehet ellene egy user ha akar (ahogy tettek is). Itt megint csak a Japán példát hoznám - rábíznák a hazájuk egy gépre, amit egy másik irányíthat, akik eladják a gazdaságukat Kínának? Hm....

De persze lehet másik gépet venni, nem tilos. De az új eladó pont ugyanígy alád nyúlhat, valami más módon. Csak azt nem népszerű promózni, mit kérnek cserébe mások....
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram
Ezért írtam amit. Reptetheted te őket elvágva is persze - de az már nem az a repbiztonság, a hibák pedig az idő előrehaladtával nagyjából köböződnek így. Irán flottáját is a földre verték napok alatt - ami meg repült, az legózott cucc volt. Messze a gépek valódi harcértéke alatt.

Mondok egy példát - kimegy a FADEC
Én is ezért írtam amit írtam...
Az F-35 esetében nem kell megvárni amíg pl. a FADEC elromlik. Azonnal lenullázhatják bármelyik teljesen hibátlan gép harcértékét egy perc alatt.
Olyanokét is amin még semmi nem romlott el.
Talán a NATO tagság esetleg kötelezettségekkel is jár
A NATO tagság nem egyenlő azzal mindenki beáll az USA mögé. Elvileg ez egy kollektív védelmi szövetség ahol a tagok abban a tévhitben vannak hogy majd jól megvédik egymást ha valamelyiküket támadás éri…(ha,ha,ha...:rolleyes:)
 
.

Amúgy nem értem a sok kárálónál, ebben mi is a baj? Ők átadják a legmodernebb technikájuk egyikét, az USA R&D méregdrága végeredményét, az alkalmazó meg ennyire sem bízik bennük? Na ez ám a kétkulcsos attitude....
Átadják, csak úgy pusziért, mert szövetségesek vagyunk?!! Én úgy tudom ELADJÁK, jó vastag dollárokért, nem ingyen!! Én ha megveszek valami technikai eszközt, azt hiszem jogosan várom el, hogy CSAK azt csinálja, amit én szeretnék, vagy ha mégse, akkor minimum legyen róla tájékoztatásom, ne csak véletlenül derüljön ki hogy a kifizetett cucc kétkulacsos üzemmódban dolgozik.
Tudod ez olyan, mint mikor gyerekkoromban a szomszéd tanyán a vadőr Sanyi bácsi másik kutyát vett, "mert a Sörét már nagyon öreg, az már csak őrizze a házat, majd a Brutus, azt mondták jól kiképezték!" Csak jópár hét múlva tűnt fel neki (ill. a feleségének) hogy jobban fogy a csirke, kacsa, liba mint kellene, úgyhogy S. bácsi éjszakánként lesbe állt "arra a büdös rókára". Mit ad Isten, két nap múlva hajnalban a Brutust leste meg amint megfogott egy kacsát, aztán elsétált vele az úton a falu felé. S. bácsi vörös fejjel és csőre töltve követte a blökit, aztán kiderült hogy az az előző gazdihoz, az élelmes kutyakiképzőhöz vitte "ajándékba" a kacsát!! Tényleg jól volt kiképezve, csak Sanyi bácsi nem ezért fizetett, így nem sok híja volt hogy használja is a puskát!! Szóval el lehet gondolkozni, ki is a kétkulacsos ...
 
Tetszett volna normális európai vadászrepülőgép programot csinálni...
... és nem kis túlzással hárman négyféle gépet fejleszteni...
Ennek nem sok köze van ahhoz, hogy az F-35-ös milyen nemzetbiztonsági kockázatot jelent az USA-n kívüli üzemeltetőknek.
Az, hogy tényszerűen három különféle euro-vadászgép program tengődik egymás mellett, egymás ellenében, annak nem sok köze van ahhoz, hogy az F-35-ös program (ami önmagában szintén el lett aprózva, de minimum a B-verziója indokolatlan) a külföldi üzemeletetők részéről már-már az önfeladás kockázatát jelentheti.
Vagy úgy érted, hogy a "normális" európai vadászrepülőgépnek is az F-35-öshöz hasonló szintű hálózati integráltságú és irányíthatóságú rendszernek kellene lennie?
 
Ennek nem sok köze van ahhoz, hogy az F-35-ös milyen nemzetbiztonsági kockázatot jelent az USA-n kívüli üzemeltetőknek.
Az, hogy tényszerűen három különféle euro-vadászgép program tengődik egymás mellett, egymás ellenében, annak nem sok köze van ahhoz, hogy az F-35-ös program (ami önmagában szintén el lett aprózva, de minimum a B-verziója indokolatlan) a külföldi üzemeletetők részéről már-már az önfeladás kockázatát jelentheti.
Vagy úgy érted, hogy a "normális" európai vadászrepülőgépnek is az F-35-öshöz hasonló szintű hálózati integráltságú és irányíthatóságú rendszernek kellene lennie?
De. Akkor nem kéne F-35 vételén lamentálni...
 
Mert nem ismerjük.

Hát ez az... nem tudunk róla semmit. Pedig valószínűleg ott sem azon fog múlni a dolog, hogy Jani/Hans milyen gyorsan tud az SAP-ban megrendelést indítani a cserélendő alkatrészre és azt milyen gyorsan fogják kiszállítani.