A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
Nem lesz sokkal rozsasabb a helyzet, de pl. a vonatban is mar teljesen maskepp lehet ulni ha ulnek szemben is veled vs. ha ures az ules. Szamomra legalabb is eg es fold.
Amugy azt nem teljesen ertem miert nem lehet a malhat pl. biztonsagi ovvel becsatolni a szemben levo ulesbe?

- probaltak mar es kiderult, hogy nem biztonsagos?
- csak valami eloiras papiron ami tiltja?

Mert pl. ulhetnenek sakkosan is, igy meg lehetne valasztani hogy a sajat pakk mellettem v. elottem legyen. Az alapjan, hogy egyszerubb hozzaferni a holmikhoz benne stb.

Erdekelne a katonai szempont ez miert gaz vagy kivitelezhetetlen, mert en ugy latom ha nem melletted ul a masik tag akkor nem zavar a konyoke, ha elottem se ul senki nem zavar mas laba, ki lehet nyujtani stb.

Irjatok, mert kivancsi vagyok.

(nem kardoskodok egyebbkent semelyik tipus mellett, csak erdekelnek az apro mindennapi reszletek amik nekem civilkent eszembe se jutnanak)

A hely azért fontos, mert egy ilyen jármű több napra elegendő felszerelést is szállíthat a személyzetnek. Így egy nagyobb méretű hátizsák (BW), harcászati felszerelés, aminek elemeit leveszik, illetve nem viselik, de elérhetőnek kell lenni (fegyver, sisak, gázálarc, éjjellátó, akksik, vv cucc, hálózsák, esővédő, stb.). Ezen kívül három napi élelem, víz valamilyen formában akkor is kell, hogy legyen, ha csak kimész egy bázisról, vagy rövid idejű feladatra mész, ennyi kaja, palackozott víz 5-8 főre elég nagy térfogat. Tartalék lőszert, egyéb felszerelést is szoktak magukkal vinni (távcső, kézi rádió, aksik, telefontöltők, stb.) Ha ezeket összeadogatod, mind tömeg, mind térfogatra sok, valahol kell neki a hely. Mindezeken kívül a katonák gyakran leveszik mellényüket, teleaggatva tárakkal, minden vacakkal, az maga sok helyet foglal, és a mozgásuk miatt kell bizonyos szabad tér (hátrafordulni, átnyúlni táskához. Van amcsi szabvány (MIL valami) ami a járművek ergonómiai kialakítását határozza meg, a 0,85 m3 volt asszem régen a minimum egy főre (M113), de ma már ez a sok felszerelés miatt nagyobb. Tovább nehezíti a felszerelés elhelyezését, hogy mindent illik megfelelően rögzíteni az aknarobbanás és borulás miatt.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
ja mert ha a szomszédok nem tudnak megtámadni akkor már nem is kell haderő , elvégre is NATO tagok vagyunk nem? szarunk mindenkire majd jön amerika aztán lever mindekit nem? fúú na , hagyjuk inkább

nem baj , egyszer majd , egyszer majd talán felfogják mit szeretne az ember mondani de ez nem ma van ahogy látom :D

Ha nem a szomszédaink támadnak meg minket, akkor ki? Peru?

A helikopik két fővel repülnek. Ez egy váltással 56 fő, Zlin 8 fő, Gripen 14 fő, Falcon 6 fő, AIRBUS 12 fő ÖSSZESEN: 96 fő egy váltás, amennyben jön még egy Airbus, akkor+ 6 fő, de mint tudjuk ez nem elég, reálisnak tűnik a 200 fő körüli hajózó létszám.

A Zlinekre minek 8 fő?
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
A hely azért fontos, mert egy ilyen jármű több napra elegendő felszerelést is szállíthat a személyzetnek. Így egy nagyobb méretű hátizsák (BW), harcászati felszerelés, aminek elemeit leveszik, illetve nem viselik, de elérhetőnek kell lenni (fegyver, sisak, gázálarc, éjjellátó, akksik, vv cucc, hálózsák, esővédő, stb.). Ezen kívül három napi élelem, víz valamilyen formában akkor is kell, hogy legyen, ha csak kimész egy bázisról, vagy rövid idejű feladatra mész, ennyi kaja, palackozott víz 5-8 főre elég nagy térfogat. Tartalék lőszert, egyéb felszerelést is szoktak magukkal vinni (távcső, kézi rádió, aksik, telefontöltők, stb.) Ha ezeket összeadogatod, mind tömeg, mind térfogatra sok, valahol kell neki a hely. Mindezeken kívül a katonák gyakran leveszik mellényüket, teleaggatva tárakkal, minden vacakkal, az maga sok helyet foglal, és a mozgásuk miatt kell bizonyos szabad tér (hátrafordulni, átnyúlni táskához. Van amcsi szabvány (MIL valami) ami a járművek ergonómiai kialakítását határozza meg, a 0,85 m3 volt asszem régen a minimum egy főre (M113), de ma már ez a sok felszerelés miatt nagyobb. Tovább nehezíti a felszerelés elhelyezését, hogy mindent illik megfelelően rögzíteni az aknarobbanás és borulás miatt.

A nyugati járműveken a fentiek miatt általában hátul nagy méretű (vízálló) tároló ládákat használnak a felszerelés tárolására. Ezek vékony lemezből vannak, gyakran összetörik, leszakítják, de ki lehet cserélni őket.
 

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 203
2 673
113
Koszonom a gyors valaszokat :) Ebbol nekem ugy tunik, vannak tipusok amikkel van mar eles tapasztalat, valamik meg meg csapatproban se voltak, megis lehet, hogy befutonak szamitanak. Erdekes folyamatok. Meglatjuk mi lesz az eredmeny.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
A helikopik két fővel repülnek. Ez egy váltással 56 fő, Zlin 8 fő, Gripen 14 fő, Falcon 6 fő, AIRBUS 12 fő ÖSSZESEN: 96 fő egy váltás, amennyben jön még egy Airbus, akkor+ 6 fő, de mint tudjuk ez nem elég, reálisnak tűnik a 200 fő körüli hajózó létszám.

Ha jól emlékszem a H225M-nél 3 fővel számol a Honvédség...
16 H225M -> 48 fő
20 H145M -> 40 fő
 
  • Tetszik
Reactions: Kishuszár

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
Koszonom a gyors valaszokat :) Ebbol nekem ugy tunik, vannak tipusok amikkel van mar eles tapasztalat, valamik meg meg csapatproban se voltak, megis lehet, hogy befutonak szamitanak. Erdekes folyamatok. Meglatjuk mi lesz az eredmeny.
Annyit tennék még hozzá. hogy pl. a németek nagyon precízek, minden felszerelésnek gondosan megtervezik a helyét, makettekkel kipróbálják, hogy rögzíthető-e azon a helyen ahova tervezték, mennyire akadályozza a mozgást, bírja a rázkódást, stb. A török szerintem felületesebb, igénytelenebb, így ha ilyen járművünk lesz, fel kell készülni a jelentős átalakításokra, meg a vállalhatatlan kompromisszumokra a belső tér kialakítás ügyében.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 790
113
Átmeneti kormány van Romániában és utána választások lesznek... szerintem azt még megvárja az Airbus.
Másrészt Ukrajna sokkal több helikoptert vett mint Magyarország, további rendelések várhatók a hadsereg részéről, van valamilyen repülőgépipara és olcsóbb a munkaerő. Szerintem ők azért esélyesebbek.

Ukrajna - Airbus 2018 június:
"Az aláírt államközi megállapodás összértéke 551 millió euro, a francia partner két lépcsőben fogja leszállítani a helikoptereket. Az első lépcsőben 37 darab érkezik, a maradék 18 pedig a második körben fog Ukrajnába érkezni. Ezek között lesz 21 darab H225-ös. A megegyezés kiterjed több száz ukrán pilóta átképzésére, hazai javítóbázis és logisztikai raktárbázis létrehozására is. "

Folyamatos az instabilitás Romániában, fölösleges új kormányra várni. Jó ajánlat esetén le fognak lépni, ennek szól a fenti nyilatkozat.
De nem Ukrajnába, ami ilyen szempontból még rosszabb, sokkal bizonytalanabb kilátásokkal és nem EU.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
Met 4x2=8, vagy 4x1=4, vagy 4x0=0, vagy valami egészen más. Egyébiránt még 4db Zlin fog érkezni, valamint néhány sugárhajtású kiképző gép.

A Zlinbe, Mokusba, L39be csak oktato pilota kell allandora, a "tanulok" folyamatosan cserelodnek. Mig le nem csokken az igeny az uj pilotakra megint evi 2-3 fore...
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
A Zlinbe, Mokusba, L39be csak oktato pilota kell allandora, a "tanulok" folyamatosan cserelodnek. Mig le nem csokken az igeny az uj pilotakra megint evi 2-3 fore...

Szerintem azokat is ide kell számolnotok akik nem repülőgép/helikopter vezető beosztásban vannak, de beosztásukból adódóan kell, hogy repüljenek. Lényegében ez az előmenetele a pilótáknak. Ilyen beosztások a repülőkiképzéssel foglakozó (tapasztalt) szakemberek, illetve a magasabb beosztásba került, de kiképzett pilóták is. Sejtem mi a véleményetek, de azt olvastam, hogy például ahhoz, hogy harcban jól ki lehessen használni egy harci repülő eszközt, minimum 1,5,-1,9 pilóta szükséges gépenként. A sűrű bevetések idején a pilóták fáradnak, pihenniük kell, a gép kellő számú műszakival, pilótával és fegyverzettel tartósan tovább műveletben tartható. A nagy intenzitású NATO műveletek során így lehetett rövid idő alatt több tucat bevetést teljesíteni gépenként (Szerbia ellen, Irak felett). Szóval ha csak annyi kiképzett pilótánk van, mint amennyi gép, ahány ülés, az kevés szerintem. Nekem a 130 kiképzett pilóta nem tűnik soknak.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Met 4x2=8, vagy 4x1=4, vagy 4x0=0, vagy valami egészen más. Egyébiránt még 4db Zlin fog érkezni, valamint néhány sugárhajtású kiképző gép.
A kiképző feladatkörű iskolagépekre tipusonként elég a darabszámnak megfelelő+1 pilótával számolni, a másik ülésben mindig a kiképzendő növendékkel kell számolni, aki csak LESZ pilóta. A +1 pilóta azért kell, mert esetleg valaki betegség miatt kieshet, a szabadságokat is ki kell adni, szóval kell a tartalék is.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
És ki is fizetik? :)

Valamivel biztos, ha ilyen lelkesek voltak a franciák...

"a franciák kimagaslóan jó, 1% alatti kamattal biztosítanak kormányközi kölcsönt az üzlethez. Az 551 millió eurós költséget a francia kormány és több európai bank bevonásával fogják előteremteni. A francia kereskedelmi minisztérium közleményében megerősíti a kormánygaranciát a kölcsönnel kapcsolatban."