A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 076
13 706
113
Link (jobb alsó sarok.)
A Raba H széria elnevezési logikája
H14 - 4x4, 14t tervezési megengedett legnagyobb össztömeg,kerekítve,(persze ez sok mindentől függ)
H18 - 6x6, 18t
H25 - 6x6, 25t
a pont után pedig megadja a motor teljesítményét KW-ban. Ez azért kicsit félrevezető, mert a MAN esetén a HX-32-nél melléírják, hogy 440, de az meg lóerőben van megadva. A 440LE pedig pontosan a megegyezik a 324KW-tal. (motor: D2066)
Ebben meg részletesen le vannak írva a magyar variánsok: Link
Különben gyakorlatilag bármilyen kombinációt össze lehet rakni. Szerintem a 8x8-at is meg tudnák oldani viszonylag egyszerűen, még nagyobb tengelyterhelés mellett is. A kérdés, hogy mennyi olyan járműre lenne igény, hogy megérje a németek engedélye.
Szerintem lehet, hogy vagy 40-60+db is összejönne, ha nagyon akarnánk
Mindenesetre a EVA-t fel lehetne rá tenni a jelenlegi HX32-esünkre (de lehet, hogy egy H25.324-re is). A HX32 meg nagyvonalakban egy HX-77 , csak magyarra átszámozva, az elméleti legnagyobb tömegét a nevébe beemelve.
A Rheinmetall is próbálkozik az angol és világpiacra az Archerrel HX77/HX32-es alapokon:
%252Fprocess%252Fphoto%252Ffiles%252Fnews%252Fphotos%252F2%252F2849%252Farcher_hx2_00.jpg

Ez az Archer, eredetileg egy Volvo 6x6-ra volt felpakolva.;)


Én is ezt néztem. De azt nem tudtam, hogy a pont utáni az kw érték.
Ma is tanultam valamit. :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Hogy fogunk ilyen kenyes technikakal ujra minusz 30 fokban a Don kanyarban harcolaszni? :mad:

Szerintem is be kene fejezni ennek a xar H szerianak a beszerzeset, talan erre fent is rajottek. Horror aras teherautok, mindezt ugy hogy egy 40 eves Ural terepen odaver neki. Plane hogy itt sirtak paran hogy csak a leggyengebb motorral gyarthatjuk.
Valahogy az uj Ural/Kamaz beszerzesen kellene kuzdenie a seregnek.
Jó az eredeti német MAN és olcsóbb mint a RÁBA!
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Rába H sorozat eredetileg a Csepel D566 sorozat drágasága miatti bukásának pótlására született.Eredetileg igy nézett ki-1985ben
raba_h18.188_prototype.jpeg

Ez még nagyjábol magyar gyártrás,készült belőle 4tengelyes is
raba_h22.jpg

Valójában ha jó teherjárműcsaládot akarnánk saját gyártásban,elővennénk a D566 családot és modernizálnánk-csak már nincs hozzá iparunk:(
Igazábol az eredeti Rába H sorozat gyártására sincs.Ez ma már csak egy jóval drágábban helyileg összeszerelt MAN.Semmi értelme az egésznek-azon kivül,hogy jol lehet belőle kivenni az "alkotmányos költséget".
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 679
34 584
113
SRAMS aknavető
www.army-guide.com/eng/product3210.html
Egy részletes leírás az SRAMS -ról
Kiemelném a viszonylagosan kis tömeget és a visszarúgást is lecsökkentették. Lehet szállítani helikopterrel és rá lehet pakolni kissebb szàllìtójàművekre is pl: Humvee. Az aknavető elültöltős (a cikk a szlovàkiai bemutatóról azt ìrja, hogy
hàtultöltős) úgy èrtèk él a tűzgyorsasàg fokozàsàt, hogy felszereltèk egy fèlautomata töltőberendezèssel ami a feljuttatja a lövedèket a torkolati rèszhez ès betölti a csőbe ès beèpìtettek egy szelepet ami kiereszti az összetorlódott levegőt a csőből ìgy a lövedèk sokkal gyorsabban leèr a cső aljàba.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 120
45 463
113
Rába H sorozat eredetileg a Csepel D566 sorozat drágasága miatti bukásának pótlására született.Eredetileg igy nézett ki-1985ben
raba_h18.188_prototype.jpeg

Ez még nagyjábol magyar gyártrás,készült belőle 4tengelyes is
raba_h22.jpg

Valójában ha jó teherjárműcsaládot akarnánk saját gyártásban,elővennénk a D566 családot és modernizálnánk-csak már nincs hozzá iparunk:(
Igazábol az eredeti Rába H sorozat gyártására sincs.Ez ma már csak egy jóval drágábban helyileg összeszerelt MAN.Semmi értelme az egésznek-azon kivül,hogy jol lehet belőle kivenni az "alkotmányos költséget".
Köszi a 8x8-at. Erről nem tudtam. Inkább csak sejtettem, hogy pillanatok alatt őssze tudnák dobni.
Viszont a honnan vegyük kérdésben nem értünk egyet.
Szerinted ugyan miért lett 2017-ben meghosszabbítva a GBP? Mert szerintem nem azért, mert nemzetgazdaságilag nem érné meg
hazai gyártású MAN-okat venni.
Az gondolod, hogy a magyar darabszám igények mellett egy őnállóan fejlesztett típus gazdaságosabban gyártható, mint ha megvesszük a németektől azokat a részeket, amelyekre itthon nincs kapacitás? :rolleyes: Gondolom nem véletlenül volt olyan drága a Csepel.;)
Én azt gondolom, hogy ha az angol, német, holland, stb. hadseregeknek megfelelt a MAN akkor valószínüleg nekünk is.
Ha pedig oda (UK) egyszer berakták a sarkukat, akkor nagyobb "részre" is készülnek. Nem véletlenül tettem be a HX alapú Archert. De ennek folyománya lesz Challanger upgrade is.
Lehet, hogy inkább azon kellene dolgozni idehaza, hogy mondjuk a Rheinmetall-MAN telepítse ide termelésének egy nagyobb részét.
Ahogy krisss is mondta korábban, az évek során fejlődtek a beszerzett járművek technikailag. (Légkondi, vezetés segítő berendezések)
A Rába VZF-en pl. ahogy láttam már az egyik legújabb kabin van. Nekük ilyen darabszámok mellett nem igazán lenne olyan forrás, amivel pl. a kabin folyamatosan a legmodernebb szintre fejlesszük.
Nem ismerem a hátteret, de nagyon kíváncsi lennék rá, hogy min dolgoznak a jövő évi keret megtöltése ügyében. :cool:
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Köszi a 8x8-at. Erről nem tudtam. Inkább csak sejtettem, hogy pillanatok alatt őssze tudnák dobni.
Viszont a honnan vegyük kérdésben nem értünk egyet.
Szerinted ugyan miért lett 2017-ben meghosszabbítva a GBP? Mert szerintem nem azért, mert nemzetgazdaságilag nem érné meg
hazai gyártású MAN-okat venni.
Az gondolod, hogy a magyar darabszám igények mellett egy őnállóan fejlesztett típus gazdaságosabban gyártható, mint ha megvesszük a németektől azokat a részeket, amelyekre itthon nincs kapacitás? :rolleyes: Gondolom nem véletlenül volt olyan drága a Csepel.;)
Én azt gondolom, hogy ha az angol, német, holland, stb. hadseregeknek megfelelt a MAN akkor valószínüleg nekünk is.
Ha pedig oda (UK) egyszer berakták a sarkukat, akkor nagyobb "részre" is készülnek. Nem véletlenül tettem be a HX alapú Archert. De ennek folyománya lesz Challanger upgrade is.
Lehet, hogy inkább azon kellene dolgozni idehaza, hogy mondjuk a Rheinmetall-MAN telepítse ide termelésének egy nagyobb részét.
Ahogy krisss is mondta korábban, az évek során fejlődtek a beszerzett járművek technikailag. (Légkondi, vezetés segítő berendezések)
A Rába VZF-en pl. ahogy láttam már az egyik legújabb kabin van. Nekük ilyen darabszámok mellett nem igazán lenne olyan forrás, amivel pl. a kabin folyamatosan a legmodernebb szintre fejlesszük.
Nem ismerem a hátteret, de nagyon kíváncsi lennék rá, hogy min dolgoznak a jövő évi keret megtöltése ügyében. :cool:
Tkéletesen megfelel nekünk a MAN.5tonnástol a hk szállitóig tart a palettájuk,és a legmodernebbek közöt vannak.Csak a hazai sszeszerelés,a Rába logó egyszerűen qrva drága.Nem éri meg.Főleg,hogy ez semmiféle önálló gyártást nem biztosit.
Csepel D566 egy jármcsaládnak lett tervezve,de sorozatgyártásra csak az alapmodel került.Család tagja lett volna a PSZH-2,ami meg magában is egy harcjármcsalád alapját.Polgári változata volt a 750es család,de abbol is alig készült.Modern motorral,váltóval még ma is élvonalbeli lenne,versenyképes a mai MAN járműcsaláddal.Bukását a beszerzési ára okozta részben.2x többe került,mint egy Ural.Élettartam költségre már a Csepel magasan jobb volt az orosz gépeknél-de addig már senki sem számolt előre.A másik,hogy akkor pörgött fel a buszgyártás,egyszerűen nem maradt rá gyártási kapacitás.
csepel_d564_4x4_prototype.jpeg

tn_800x600_1045721_81574_Csepel_D566.jpg

tn_800x600_1312600_65038_Csepel_D588.jpg

images

csepel1.jpg

csepel01vj5.jpg

58242_219bd62cb810828c633385c4d7544491.jpg
b0e50baae8ab4d98c221a13495f0825b.jpg
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 371
7 842
113
Szerintem a Rábát ideje elengedni már. Ahhoz hogy a Man tól bármilyen gyártast ide helyezenek, ahhoz nem hangyányi megrendelésekre lenne szükség. Vajon meddig kellene hunyászkodni a németek felé. Nem beszélve arrol hogy észek dunántul telítődve van iparral. Embert is akasztani kellene.
A kamaz fülkés Rábát én is vezetem. Próba képpen :) Igaz darus kivitelben. Sztem volt olyan jó terepen mint az Ural.
Egyébként a Rábánál hülyeség lenne hogy fektesenek be a szerb Fap ba? Úgy is az a cég is vegetál haldoklik. Igaz ők a réggebbi Mercikre vannak ráálva. Ott legyártani a szükséges alvázakat. Rába fútóművel. Itt meg a Man fülkét rálőkni a szükseges elektronikával. A motor meg lehet Merci vagy Man. Csak euro besorolású ne legyen szerintem. Valaki magyarázza már el hogy minek egy euro 4-5 ös motor katonai járműre. Reszecskeszűrő,katalizátor, blue folyadék tartály........ ez mind plusz elektronikával jár.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
Szerintem a Rábát ideje elengedni már. Ahhoz hogy a Man tól bármilyen gyártast ide helyezenek, ahhoz nem hangyányi megrendelésekre lenne szükség. Vajon meddig kellene hunyászkodni a németek felé. Nem beszélve arrol hogy észek dunántul telítődve van iparral. Embert is akasztani kellene.
A kamaz fülkés Rábát én is vezetem. Próba képpen :) Igaz darus kivitelben. Sztem volt olyan jó terepen mint az Ural.
Egyébként a Rábánál hülyeség lenne hogy fektesenek be a szerb Fap ba? Úgy is az a cég is vegetál haldoklik. Igaz ők a réggebbi Mercikre vannak ráálva. Ott legyártani a szükséges alvázakat. Rába fútóművel. Itt meg a Man fülkét rálőkni a szükseges elektronikával. A motor meg lehet Merci vagy Man. Csak euro besorolású ne legyen szerintem. Valaki magyarázza már el hogy minek egy euro 4-5 ös motor katonai járműre. Reszecskeszűrő,katalizátor, blue folyadék tartály........ ez mind plusz elektronikával jár.
Lehet, hogy közúti forgalomban résztvevő járművek részére kötelező az aktuális környezetvédelmi előírások betartása, így a rendszámmal, forgalmival rendelkező katonai járműveknek is.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
A Rába egyébként a balfék menedzsmenttől és tulajdonosi érdektelenségtől eltekintve még mindig a legalkalmasabb infrastruktúrával rendelkezik arra, hogy valamilyen katonai járművet összeszereljen, sorozatban gyártson és természetesen ipari bázisát adja egy katonai konfliktus esetén az MH járműveinek üzemeltetéséhez.
Viszonylag jó lehetőségeik vannak különféle hegesztett acélszerkezetek gyártására, világszínvonalú futóműveket gyártanak (igaz, hogy főleg merev tengely a profiljuk), és van tervező-fejlesztő kapacitásuk (mérnökök, szoftverek, némi tapasztalat). Különféle alkatrészek, szerelvények gyártására szintén képesek, acél öntvények előállítására, megmunkálására úgyszintén. Ebben az évben vásároltak egy Rekard nevű céget, aki eddig is beszállítójuk volt a különböző hajtásrendszerek elemeiben (fogaskerekek, kardáncsuklók, stb,).
Szóval szükség az vóna....
Igény, az nincs ......
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 120
45 463
113
Tkéletesen megfelel nekünk a MAN.5tonnástol a hk szállitóig tart a palettájuk,és a legmodernebbek közöt vannak.Csak a hazai sszeszerelés,a Rába logó egyszerűen qrva drága.Nem éri meg.Főleg,hogy ez semmiféle önálló gyártást nem biztosit.
Csepel D566 egy jármcsaládnak lett tervezve,de sorozatgyártásra csak az alapmodel került.Család tagja lett volna a PSZH-2,ami meg magában is egy harcjármcsalád alapját.Polgári változata volt a 750es család,de abbol is alig készült.Modern motorral,váltóval még ma is élvonalbeli lenne,versenyképes a mai MAN járműcsaláddal.Bukását a beszerzési ára okozta részben.2x többe került,mint egy Ural.Élettartam költségre már a Csepel magasan jobb volt az orosz gépeknél-de addig már senki sem számolt előre.A másik,hogy akkor pörgött fel a buszgyártás,egyszerűen nem maradt rá gyártási kapacitás.
Érzek némi zavart az Erőben....
Szóval a Csepel ott bukott el, hogy túl drága volt. Azaz a Rába olcsóbb tudott lenni. Szerinted a MAN olcsóbb lenne csak ugye ott semmi nemzetgazdasági haszna nincs a projektnek. Akkor mi a logikus választás?
Ne felejtsük, a Rába 75%-ban a Magyar állam tulajdonában van! Magyarországon fizeti az adókat, magyar alkalmazottakat alkalmaz (akik szintén Magyarországon adóznak), termelése a magyar GDP-be számít bele. Ha belegondolok, ilyen formában közvetve a HM költségvetését is növeli... :rolleyes:
Lehetne az is, hogy egyszerűen az egész honvédség átáll a Mercire, és az amúgy is kérdéses kecskeméti bővítésbe nem személyautók kerülnek összeszerelésre, hanem tehergépjárművek, vagy azok alkatrészeinek gyártása. A Rába látszólag boldogul a HM nélkül is. DE gondoljunk bele, hogy milyen eredmény lett volna, ha még a HM-nek is kellett volna gyártani.
Szóval minden IS lehet,........... de nekem inkább az a valószínűbb, hogy marad minden a mostani formába, csak beindulnak a HM megrendelések. ;)
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Érzek némi zavart az Erőben....
Szóval a Csepel ott bukott el, hogy túl drága volt. Azaz a Rába olcsóbb tudott lenni. Szerinted a MAN olcsóbb lenne csak ugye ott semmi nemzetgazdasági haszna nincs a projektnek. Akkor mi a logikus választás?
Ne felejtsük, a Rába 75%-ban a Magyar állam tulajdonában van! Magyarországon fizeti az adókat, magyar alkalmazottakat alkalmaz (akik szintén Magyarországon adóznak), termelése a magyar GDP-be számít bele. Ha belegondolok, ilyen formában közvetve a HM költségvetését is növeli... :rolleyes:
Lehetne az is, hogy egyszerűen az egész honvédség átáll a Mercire, és az amúgy is kérdéses kecskeméti bővítésbe nem személyautók kerülnek összeszerelésre, hanem tehergépjárművek, vagy azok alkatrészeinek gyártása. A Rába látszólag boldogul a HM nélkül is. DE gondoljunk bele, hogy milyen eredmény lett volna, ha még a HM-nek is kellett volna gyártani.
Szóval minden IS lehet,........... de nekem inkább az a valószínűbb, hogy marad minden a mostani formába, csak beindulnak a HM megrendelések. ;)
Ez jol hangzik.De.....Sokkal drágább a hazai összeszerelés,annyival,hogy az már veszteséges az adófizetőnek az általad felsoroltakkal együtt is.A kinti gyártás is tartalmaz annyi magyar részegységet,mint a hazai.Hazánkban meg az állami tulajdon=korrupt szar tolvajcég.
Különben volt már olyan terv,hogy a Rába összeszerel Mercédesz katonai teherautókat.
BIG_0012409063.jpg

C+D kiálitáson is szerepelt.Csak a Vajda első országlása ennek a tervnek is betett,akárcsak a harcjárműkorszerűsitési programnak.A Zetros gyártása meg azthiszem brazilokhoz kerűlt.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 120
45 463
113
Sokkal drágább a hazai összeszerelés
Ezt megint nem értem. Mennyivel?? Ne feledd! Az állam tulajdonképpen az egyik zsebéből a másikba teszi a pénzt. 75%-os tulajdonos! :rolleyes:
Ha olyan nagyon drága a hazai összeszerelés, akkor miért költöznek folyamatosan hozzánk a német cégek?
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Ezt megint nem értem. Mennyivel?? Ne feledd! Az állam tulajdonképpen az egyik zsebéből a másikba teszi a pénzt. 75%-os tulajdonos! :rolleyes:
Ha olyan nagyon drága a hazai összeszerelés, akkor miért költöznek folyamatosan hozzánk a német cégek?
Mert ők nem duplaáron berhelnek pártucatos darabszámokat.