A II. világháború magyar vonatkozású katonai eseményei

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

R

rejsz felügyelő

Guest
Iszonyat kar, hogy teljesen ertelmetlenul ontottek pengo milliokat ebbe a halott otletbe o_O
Mármint a Turán harckocsiba? Más lehetőség nem nagyon volt. Emlékeim szerint a németek élvonalbeli harckocsi licenszét nem adták át még 43-ban sem, utána is max a Pz IV-et valami iszonyat pénzen(a Panthert végképp drágán, ha egyáltalán adták volna), ennek a folyománya volt a Tas tervezése is.
Egyébként ha megnézed a hasonló méretű országok harckocsijait, akkor már koránt sem tűnik annyira rossznak. De a nálunk jóval nagyobb hadiiparral rendelkező Japán vagy Olaszország is csak a háború végén tudott felmutatni kis számú, a korai Shermanok vagy mondjuk a Pz IV F2 szintjét elérő páncélosokat.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 820
31 809
113
Mármint a Turán harckocsiba? Más lehetőség nem nagyon volt. Emlékeim szerint a németek élvonalbeli harckocsi licenszét nem adták át még 43-ban sem, utána is max a Pz IV-et valami iszonyat pénzen(a Panthert végképp drágán, ha egyáltalán adták volna), ennek a folyománya volt a Tas tervezése is.
Egyébként ha megnézed a hasonló méretű országok harckocsijait, akkor már koránt sem tűnik annyira rossznak. De a nálunk jóval nagyobb hadiiparral rendelkező Japán vagy Olaszország is csak a háború végén tudott felmutatni kis számú, a korai Shermanok vagy mondjuk a Pz IV F2 szintjét elérő páncélosokat.

Mondjuk ez elég rövidlátó politika volt, ingyen át kellett volna adniuk a licenceket az olaszoknak és a japánoknak is, minden fegyver esetében.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken

reich_und_roll

Well-Known Member
2016. szeptember 27.
3 814
20 951
113
Mármint a Turán harckocsiba? Más lehetőség nem nagyon volt. Emlékeim szerint a németek élvonalbeli harckocsi licenszét nem adták át még 43-ban sem, utána is max a Pz IV-et valami iszonyat pénzen(a Panthert végképp drágán, ha egyáltalán adták volna), ennek a folyománya volt a Tas tervezése is.
Egyébként ha megnézed a hasonló méretű országok harckocsijait, akkor már koránt sem tűnik annyira rossznak. De a nálunk jóval nagyobb hadiiparral rendelkező Japán vagy Olaszország is csak a háború végén tudott felmutatni kis számú, a korai Shermanok vagy mondjuk a Pz IV F2 szintjét elérő páncélosokat.

Tisztaban vagyok vele, attol meg sajnos nem valtoztat a tenyen, hogy a magyar harckocsizoknak nagyreszt ezekbe kellett bemaszniuk es minimalis eselyuk volt egyaltalan barmire.
1940 tavaszan nezte meg a hadvezetes az alapharckocsit, melynek megvettek a licenszet 1,5 millio pengoert -ez is eleg borsos ar volt. Tobb mint masfel evig tartott az alapharckocsin vegrehajtott nagyjabol 200 modositast megoldani es a folyamatosan felmerulo problemakat valamennyire kikuszobolni. 42 nyaran erkeztek meg a harcolo csapatokhoz az elso darabok ugy, hogy teljesen vilagos az addig szerzett tapasztalatok alapjan, hogy a tervezoasztalon es a modositasok vegrehajtasa alatt elavult a tipus. Az ezt koveto ket evben mar felesleges volt a tipusra koltott minden pengo, legalabbis velemenyem szerint. Jobb lett volna masra forditani.
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst
R

rejsz felügyelő

Guest
Mondjuk ez elég rövidlátó politika volt, ingyen át kellett volna adniuk a licenceket az olaszoknak és a japánoknak is, minden fegyver esetében.
Na igen, azt én sem értem miért nem volt nagyobb együttműködés köztük. Volt egy csomó minden amit megoszthattak volna egymással, a japóknak pl a háború végéig nem volt épkézláb páncéltörő fegyverük, legalább az olcsó és könnyen gyártható Panzerfaust és Panzerschrek licenszét átadhatták volna, esetleg a JgdPz 38(t)-t, a hegyes meg dzsungel környezetben bőven elég lett volna Vagy ott voltak a robosztus, erős japán csillagmotoros vadászok(Ki-84, J2M), a tengeralattjáróik(a németeknél még a VII-es típus volt a sláger akkor már Japán jóval nagyobb óceáni hajókat gyártott), a repülőgép-hordozóik(a németek kereskedelmi hajók vadászatára akarták használni, úgy emlékszem a Graf Zeppelinre is raktak egy rakat ágyút evégett).

Úgy gondolom az USA belépésekor már eldőlt a dolog, gyakorlatilag klasszikus anyagháború lett a vége, de ezeket azért megléphették volna a tengelyhatalmak.
Tisztaban vagyok vele, attol meg sajnos nem valtoztat a tenyen, hogy a magyar harckocsizoknak nagyreszt ezekbe kellett bemaszniuk es minimalis eselyuk volt egyaltalan barmire.
1940 tavaszan nezte meg a hadvezetes az alapharckocsit, melynek megvettek a licenszet 1,5 millio pengoert -ez is eleg borsos ar volt. Tobb mint masfel evig tartott az alapharckocsin vegrehajtott nagyjabol 200 modositast megoldani es a folyamatosan felmerulo problemakat valamennyire kikuszobolni. 42 nyaran erkeztek meg a harcolo csapatokhoz az elso darabok ugy, hogy teljesen vilagos az addig szerzett tapasztalatok alapjan, hogy a tervezoasztalon es a modositasok vegrehajtasa alatt elavult a tipus. Az ezt koveto ket evben mar felesleges volt a tipusra koltott minden pengo, legalabbis velemenyem szerint. Jobb lett volna masra forditani.
Nyilván igaz amit írsz így utólag, de mit kellett volna csinálni? A több éves csúszások is emiatt voltak mert ezen a szinten volt az iparunk. Ehhez jött még egy nagy adag bürokratizmus, a vezetőség egy része nem is értette a páncéloshadviselés fontosságát, egy másik része meg egyszerűen a németektől várta a megoldást. Márpedig láthattuk hogy mennyire törték magukat a honvédség veszteségeinek pótlásában, Számvéber elég részletesen írt erről a könyveiben. Lassan szállítottak és akkor sem azt és annyit amennyi kellett volna részben azért mert maguknak sem gyártottak eleget.
Egy példa: belga zsákmányból több száz db 47mm-es páncéltörő ágyút adtak át. Ezeknek egy jelentős részéhez nem volt mozdony és irányzék! Plusz a lőszerellátás is akadozott, a nagy része így is repeszromboló volt, minimális számú páncéltörő lövedékkel.
Hun+arty+47+Belgs+canon411


Bónuszként 2 kép:
Ansaldo bogyótank. :)
Ansaldo+Hun+versio


1941 Rétság.
A németektől 1937-ben kiképzési és tesztcélra vásárolt Pz I ausf. A egyik példánya.
Pz+1+r__ts__g
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz and enzo

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 028
6 340
113
42 nyaran erkeztek meg a harcolo csapatokhoz az elso darabok ugy, hogy teljesen vilagos az addig szerzett tapasztalatok alapjan, hogy a tervezoasztalon es a modositasok vegrehajtasa alatt elavult a tipus. Az ezt koveto ket evben mar felesleges volt a tipusra koltott minden pengo, legalabbis velemenyem szerint. Jobb lett volna masra forditani.

Sajnos a MÁVAG Héja 2 ugyanez a kategória:
https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁVAG_Héja

Az első MÁVAG Héja II 1942. október 30-án szállt fel, és a gyár összesen 203 Héját gyártott le a Magyar Királyi Honvéd Légiflotta számára. Az utolsó gépet 1944. augusztus 1-jén szállították le, ezután a gyártást leállították.

42 végén látni kellett, hogy nem ér semmit, mégis készült belőle 203 db 1944 Augusztusig.
 
  • Tetszik
Reactions: reich_und_roll

reich_und_roll

Well-Known Member
2016. szeptember 27.
3 814
20 951
113
Na igen, azt én sem értem miért nem volt nagyobb együttműködés köztük. Volt egy csomó minden amit megoszthattak volna egymással, a japóknak pl a háború végéig nem volt épkézláb páncéltörő fegyverük, legalább az olcsó és könnyen gyártható Panzerfaust és Panzerschrek licenszét átadhatták volna, esetleg a JgdPz 38(t)-t, a hegyes meg dzsungel környezetben bőven elég lett volna Vagy ott voltak a robosztus, erős japán csillagmotoros vadászok(Ki-84, J2M), a tengeralattjáróik(a németeknél még a VII-es típus volt a sláger akkor már Japán jóval nagyobb óceáni hajókat gyártott), a repülőgép-hordozóik(a németek kereskedelmi hajók vadászatára akarták használni, úgy emlékszem a Graf Zeppelinre is raktak egy rakat ágyút evégett).

Úgy gondolom az USA belépésekor már eldőlt a dolog, gyakorlatilag klasszikus anyagháború lett a vége, de ezeket azért megléphették volna a tengelyhatalmak.

Nyilván igaz amit írsz így utólag, de mit kellett volna csinálni? A több éves csúszások is emiatt voltak mert ezen a szinten volt az iparunk. Ehhez jött még egy nagy adag bürokratizmus, a vezetőség egy része nem is értette a páncéloshadviselés fontosságát, egy másik része meg egyszerűen a németektől várta a megoldást. Márpedig láthattuk hogy mennyire törték magukat a honvédség veszteségeinek pótlásában, Számvéber elég részletesen írt erről a könyveiben. Lassan szállítottak és akkor sem azt és annyit amennyi kellett volna részben azért mert maguknak sem gyártottak eleget.
Egy példa: belga zsákmányból több száz db 47mm-es páncéltörő ágyút adtak át. Ezeknek egy jelentős részéhez nem volt mozdony és irányzék! Plusz a lőszerellátás is akadozott, a nagy része így is repeszromboló volt, minimális számú páncéltörő lövedékkel.
Hun+arty+47+Belgs+canon411


Bónuszként 2 kép:
Ansaldo bogyótank. :)
Ansaldo+Hun+versio


1941 Rétság.
A németektől 1937-ben kiképzési és tesztcélra vásárolt Pz I ausf. A egyik példánya.
Pz+1+r__ts__g

Nagyreszt egyet is ertek veled, nem azt irtam tudom mit lehetett volna csinalni, csak pusztan sajnalkozva jegyeztem meg.
A magam reszerol azt gondolom igazan az akarat sem volt meg alapbol. Ez volt az elsodleges problema. Ahol peldaul igen es idoben leptunk, ott azert jutottunk a nemetekkel valamire. Pelda az 1941 nyaran kotott 109-esekrol gyartasi egyezmeny. Aztan 1943-ban -mar iszonyu keson- a PAK40-el kapcsolatban is egyezmenyt irtunk ala. Egy darab prototipusnak elkeszulnie mindosszesen... Velemenyem szerint a PzIV-nek lett volna nemi realitasa es talan meg gyartani is tudtuk volna, ha idoben kezdunk el ezzel foglalkozni.
 
R

rejsz felügyelő

Guest
A magam reszerol azt gondolom igazan az akarat sem volt meg alapbol. Ez volt az elsodleges problema.
Igaz, fentebb én is írtam róla.
Pelda az 1941 nyaran kotott 109-esekrol gyartasi egyezmeny.
Azért ez is 2 évet csúszott, illetve csak ennyi idő alatt sikerült megvalósítani.

Azt egyébként a Héjával kapcsolatban nem értem hogy miért nem próbáltuk továbbfejleszteni, vagy egyszerűen leboltolni az olaszokkal a továbbfejlesztett verzió gyártását.
Az olasz vadászok azért kifejezetten jók lettek miután a német Daimler-Benz motorokat megkapták. Macchi C.202/205, Reggiane 2005, Fiat G-55 mind jó gépek voltak.

Még egy kérdés: a háború előtt He-112 gépeket akartunk vásárolni, mi miatt hiúsult meg az üzlet? Nem tudok róla sokat sajnos.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 583
63 950
113
Igaz, fentebb én is írtam róla.

Azért ez is 2 évet csúszott, illetve csak ennyi idő alatt sikerült megvalósítani.

Azt egyébként a Héjával kapcsolatban nem értem hogy miért nem próbáltuk továbbfejleszteni, vagy egyszerűen leboltolni az olaszokkal a továbbfejlesztett verzió gyártását.
Az olasz vadászok azért kifejezetten jók lettek miután a német Daimler-Benz motorokat megkapták. Macchi C.202/205, Reggiane 2005, Fiat G-55 mind jó gépek voltak.

Még egy kérdés: a háború előtt He-112 gépeket akartunk vásárolni, mi miatt hiúsult meg az üzlet? Nem tudok róla sokat sajnos.
112 ha jol tudom vettunk parat. Az ettol jobb a He 100 lett volna a haboru elejen. Igen, ez engem is erdekekelne, plane hogy a Heinkeltol a Luftwaffe nem vett vadaszgepeket es amugy is a haboru elore haladtaval egyre inkabb hanyagoltak a Heinkel gepeit a tobbihez kepest. Ha jol tudom Adolf Galland meg a spanyol polgarhaboruban repult egyel egy bevetesen. Mar azzal az elso repulesel ert el a geppel legi gyozelmet es nagyon elegedett volt vele, a Me 109-el egyenrangunak itelte.
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 546
4 690
113
112 ha jol tudom vettunk parat. Az ettol jobb a He 100 lett volna a haboru elejen. Igen, ez engem is erdekekelne, plane hogy a Heinkeltol a Luftwaffe nem vett vadaszgepeket es amugy is a haboru elore haladtaval egyre inkabb hanyagoltak a Heinkel gepeit a tobbihez kepest. Ha jol tudom Adolf Galland meg a spanyol polgarhaboruban repult egyel egy bevetesen. Mar azzal az elso repulesel ert el a geppel legi gyozelmet es nagyon elegedett volt vele, a Me 109-el egyenrangunak itelte.
Mert nem adták el. A románok vettek talán 70 db-ot... Már ha a Messerel szemben alulmaradt gépről beszélünk. Licenszet sem adtak el.
Van egy Kurt Riedel könyvem: Magyar fejlesztések a II vh-ban. A Héllyát is kivesézik.
Kellet páncélülés és az üzemanyag is folyt... Nem voltak olyan tömítéseink... sok mindent át kellett fejleszteni...
 

Rotten878

Active Member
2018. november 21.
211
181
43
112 ha jol tudom vettunk parat. Az ettol jobb a He 100 lett volna a haboru elejen. Igen, ez engem is erdekekelne, plane hogy a Heinkeltol a Luftwaffe nem vett vadaszgepeket es amugy is a haboru elore haladtaval egyre inkabb hanyagoltak a Heinkel gepeit a tobbihez kepest. Ha jol tudom Adolf Galland meg a spanyol polgarhaboruban repult egyel egy bevetesen. Mar azzal az elso repulesel ert el a geppel legi gyozelmet es nagyon elegedett volt vele, a Me 109-el egyenrangunak itelte.

A He-100 remek sportrepülő volt, de a hűtőrendszer részegységei/csövei, dekondenzárotorai a gép gyakorlatilag összes sérülésnek kitett részén elhelyezkedett.(leginkább a szárnyakon és benne).
Katonai célokra alkalmatlan volt az egyedi hűtőrendszere miatt -> ami egyben az egyetlen előnyét adta volna a magasabb gyártási költségek és munkaórákért cserébe.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
T

Törölt tag 1586

Guest
Nagyreszt egyet is ertek veled, nem azt irtam tudom mit lehetett volna csinalni, csak pusztan sajnalkozva jegyeztem meg.
A magam reszerol azt gondolom igazan az akarat sem volt meg alapbol. Ez volt az elsodleges problema. Ahol peldaul igen es idoben leptunk, ott azert jutottunk a nemetekkel valamire. Pelda az 1941 nyaran kotott 109-esekrol gyartasi egyezmeny. Aztan 1943-ban -mar iszonyu keson- a PAK40-el kapcsolatban is egyezmenyt irtunk ala. Egy darab prototipusnak elkeszulnie mindosszesen... Velemenyem szerint a PzIV-nek lett volna nemi realitasa es talan meg gyartani is tudtuk volna, ha idoben kezdunk el ezzel foglalkozni.
Őszintén, én nem is értem miről beszéltek...
- 1927-ig Magyarországon jelen Mo.on az Antant Ellenörző Bizottság amely gondosan felkutatott és megsemmisített minden fegyvernek látszó eszközt és általában fegyverekre még gondolni sem volt szabad.
- A Bizottság tevékenységének a befejezését követően enyhültek v.mennyit a korlátozások viszont sajnálatosan 1929-ben beütött a nagy krach, úgyhogy 1933-ig megint nem igazán lehetett fegyverkezésre gondolni.
- 1933-után mertek újra foglalkozni újra a témával, de a kisantant országok pl. csak 1937-ben ismerték el Mo. fegyverkezési egyenjogúságát.
- A győri program 1938-ban indult és 5 évesre tervezték viszont Mo.1941-ben már hadviselő fél lett...

A magyar ipar a háború kitörésekor borzasztóan messze volt attól szinttől hogy korszerű fegyvereket tudjon előállítani.
A harckocsi gyártást akadályozta hogy nem tudtak páncélt hegeszteni. Maradt a szegecselt páncélzat.
A repülőgyártás terén nem tudtak fém héjszerkezetű gépeket gyártani. Még a WM-23-as is még fa szárnyakkal és acélcső vázas törzs szerkezettel épült.
A leg komolyabb repülőgép motor amit önállóan elő tudtunk állítani az az 1.000 LE WM-K-14 volt (a DB-605 motorok előállítása csak 1943-ban indult meg német anyagokból, német gépeken, teljes mértékben német tervek alapján…)

Én azon csodálkozom hogy egyáltalán addig eljutott a korabeli ipar ameddig. A rendelkezésre álló pár évet figyelembe véve szerintem már ez is fantasztikus teljesítmény volt...
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Őszintén, én nem is értem miről beszéltek...
- 1927-ig Magyarországon jelen Mo.on az Antant Ellenörző Bizottság amely gondosan felkutatott és megsemmisített minden fegyvernek látszó eszközt és általában fegyverekre még gondolni sem volt szabad.
- A Bizottság tevékenységének a befejezését követően enyhültek v.mennyit a korlátozások viszont sajnálatosan 1929-ben beütött a nagy krach, úgyhogy 1933-ig megint nem igazán lehetett fegyverkezésre gondolni.
- 1933-után mertek újra foglalkozni újra a témával, de a kisantant országok pl. csak 1937-ben ismerték el Mo. fegyverkezési egyenjogúságát.
- A győri program 1938-ban indult és 5 évesre tervezték viszont Mo.1941-ben már hadviselő fél lett...

A magyar ipar a háború kitörésekor borzasztóan messze volt attól szinttől hogy korszerű fegyvereket tudjon előállítani.
A harckocsi gyártást akadályozta hogy nem tudtak páncélt hegeszteni. Maradt a szegecselt páncélzat.
A repülőgyártás terén nem tudtak fém héjszerkezetű gépeket gyártani. Még a WM-23-as is még fa szárnyakkal és acélcső vázas törzs szerkezettel épült.
A leg komolyabb repülőgép motor amit önállóan elő tudtunk állítani az az 1.000 LE WM-K-14 volt (a DB-605 motorok előállítása csak 1943-ban indult meg német anyagokból, német gépeken, teljes mértékben német tervek alapján…)

Én azon csodálkozom hogy egyáltalán addig eljutott a korabeli ipar ameddig. A rendelkezésre álló pár évet figyelembe véve szerintem már ez is fantasztikus teljesítmény volt...
Igazad van de sokmindent félgőzzel csináltunk így is, illetve a vezetőség egy része eléggé beleszarós hozzáállást tanusított.
Azt viszont mindenképpen meg kell említeni hogy a körülményekhez képest voltak kifejezetten jól használható fegyvereink vagy előremutató fejlesztéseink. Lásd: Király géppisztolyok(erősebb pontosabb és nagyobb lőtávolságot tudott mint a többi géppisztoly), Zrínyi rohamtarack, kézi páncéltörő rakétavető, buzogányvető(tudtommal az első nehéz állványos páncéltörő rakétavető), radarfejlesztések, Tas harckocsi és rohamlöveg, gázturbinás repülő, úgy általában a kumulatív töltetek, Rába Botond.

Más:
Folyamőrök díszlépésben. III Viktor Emánuel olasz király tiszteletére adott díszszemle, 1937.
marinai+di+horthy


Két AM naszád, azaz aknász motorcsónak, illetve egy PAM naszád, vagyis páncélozott aknász motorcsónak. Utóbbit felderítésre és az aknásznaszádok támogatására alkalmazták.
99+Image+1

Hung+Gunboat


Vitéz Tarczay Ervin Tiger harckocsija.
Tarczay.jpg
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Rossznak nem mondanám, inkább olyan tévéfilmes kicsit. A színészek, rendezés szerintem rendben volt.
Hááát,.. nem is tudom. Rég jobbhoz vagyunk szokva. Hogy a témánkba vágó filmet említsem, ott van az első világháborús felderítő őrjáratos. Na, az a szinvonal.