[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Szerintem ez így nem igaz...a Gripen C/D ben még óriási fejlesztési potenciál van.
Lehetne és érdemes is lenne venni még egy Gripen C/D századot majd felújítani a teljes flottát a @molnibalage által leírt paraméterekkel
Tudjuk hogy vannak, lesznek eladó ex. Svéd C/D-k
Sajnos semmilyen fejlesztés nem tud azon segíteni, hogy a gép kicsi. Az NG kiadás lényegében felfújta a gépet egy F-16C-vé még jobb konfig variálhatósággal.
Ha felrakod a max pótost, akkor nuku BVR AAM. És ez egész egyszerűen ma tolerálhatatlan hátrány.

Nem látom értelmét felhúzni egy E/F elektronikai szintre, amikor ez a tényező iszonyatosan bekorlátozza a gépet. Abból a szép listából, amit felsoroltam, a töredékét lenne csak értelme rá applikálni, mert egész egyszerűen abból pénzből inkább E/F lízinget finanszíroznék.

(Az IRST kimaradt a listából.)

Persze, a gép elbír még valahol 2 db AIM-120 vagy Meteort, akkor teljes gőzzel előre. De ezt erősen kétlem. És a gép tolóerőben így még inkább gyengül. A szomorú igazság az, hogy az E/F-nek is el kellene az F414 EPE. Ami nincs...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ha felrakod a max pótost, akkor nuku BVR AAM. És ez egész egyszerűen ma tolerálhatatlan hátrány.
Kicsit zavarban vagyok mert én eddig a Gripeneket csak max. 3 db pótossal láttam (egy törzs alatti 300 gallonos és 2 db max 450 gallonos a szárnyak alatti belső pilionokon)
Ezzel a konfigurációval elvisz 2 AMRAAM ot a szárny alatti külső pilonokon, vagyis van BVR.
Nem zárom ki hogy a szárny külső pilonokra is lehet pótost tenni, de hogy nem sűrűn fordul elő az tuti...
Amúgy meg ha lesz tanker "képesség" akkor az egész téma teljesen új szinezetet kap. Remèljük...
Abból a szép listából, amit felsoroltam, a töredékét lenne csak értelme rá applikálni, mert egész egyszerűen abból pénzből inkább E/F lízinget finanszíroznék.
Ha ki tudjunk fizetni minimum két század E/F lízinget, ám legyen. Én nem vagyok semmi jónak az elrontója :)
Az viszont elég valószínű hogy két század (28 db) vadi új gép nem áll meg $3 milliárd alatt. Ez kb. a duplája lenne annak amibe a használt Svéd gép vásárlás + flotta felújítás kerülne.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken
M

molnibalage

Guest
Kicsit zavarban vagyok mert én eddig a Gripeneket csak max. 3 db pótossal láttam (egy törzs alatti 300 gallonos és 2 db max 450 gallonos a szárnyak alatti belső pilionokon)
Ezzel a konfigurációval elvisz 2 AMRAAM ot a szárny alatti külső pilonokon, vagyis van BVR.
Nem zárom ki hogy a szárny külső pilonokra is lehet pótost tenni, de hogy nem sűrűn fordul elő az tuti...
Amúgy meg ha lesz tanker "képesség" akkor az egész téma teljesen új szinezetet kap. Remèljük...

Ha ki tudjunk fizetni minimum két század E/F lízinget, ám legyen. Én nem vagyok semmi jónak az elrontója :)
Az viszont elég valószínű hogy két század (28 db) vadi új gép nem áll meg $3 milliárd alatt. Ez kb. a duplája lenne annak amibe a használt Svéd gép vásárlás + flotta felújítás kerülne.
Elnézést, egy szó kimaradt. AG konfigban pótossal nincs BVR AAM. Egy sem.
 

hollywood

Member
2013. március 30.
39
25
18
Elnézést, egy szó kimaradt. AG konfigban pótossal nincs BVR AAM. Egy sem.

Én kb 1 hete láttam egy olyan ábrát C/D re vonatkozóan is ahol dupla felfüggesztök szimbóluma került jelölésre a külső és törzs alatti tartokra BVR rakétákkal (Aim-120). Sajnos nem mentettem és azóta nem találom. Ha ez igaz és megoldható akkor az általad említett probléma részben megoldodik. Nem tudom hogy más látta e már?
 
M

molnibalage

Guest
Én kb 1 hete láttam egy olyan ábrát C/D re vonatkozóan is ahol dupla felfüggesztök szimbóluma került jelölésre a külső és törzs alatti tartokra BVR rakétákkal (Aim-120). Sajnos nem mentettem és azóta nem találom. Ha ez igaz és megoldható akkor az általad említett probléma részben megoldodik. Nem tudom hogy más látta e már?
Sose hallottam / láttam erről. A CL alatti dupla AIM-120 szódával még elmenne, csak akkor ugrik a CL pótos...
Az, hogy a wingtip és a külső függesztő közé hogyan férne el +1-1 db AIM-120 mindkét oldalon az picit homályos. Értem én, hogy fizikailag elfér, de az hogy a szárny alatt van hely az semmit nem mond el, hogy a szerkezeten belül mi van és ennek milyen ára lenne. Még nagyobb tömeg, még egyedibb átszabott szárny, még kevesebb keró. Stb.

Vagy erre gondolsz? Egész egyszerűen ebből én nem tudom eldönteni, hogy akkor ez most C vagy E változat. A beömlő rész sem segít. Talán C, a kis keresztmetszetű szívócsatorna miatt, de annyira bizonytalan vagyok, hogy erre még egy sörben sem fogadnék. A makett részletessége túl kevés ehhez.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
M

molnibalage

Guest
A szárnyvégi szenzorrész alakja is beszédes, de a behúzott futók helye alapján tuti E.
A maketten a futóműaknák sincsenek rajta. Ezért mondtam, hogy a makett túl primitív. Az ívelt törővég az már inkább jelzés értékű, csak bennem felmerült az is, hogy simán kitettek egy hibrid makettet, mert az volt óccó megcsinálni és csá. :)
 
  • Tetszik
Reactions: arcas
T

Törölt tag 1586

Guest
AG konfigban pótossal nincs BVR AAM.
AG konfigban lehet 1 db 300 gallonos törzs alatti póttank (szárny belső pilon: AG fegyverek, szárny külső pilon: BVR AAM, szárnyvég: WVR AAM)
Ilyen konfigban a hatósugár 800 km-körül van, ami szerintem nekünk elegendő.
Ha ennél távolabbi célpont ambícióink vannak, akkor ott a légi üza. utántöltés, illetve semmi akadálya akár MBDA KEPD-350 Taurushoz beszerzésének és függesztésének sem.
 
M

molnibalage

Guest
AG konfigban lehet 1 db 300 gallonos törzs alatti póttank (szárny belső pilon: AG fegyverek, szárny külső pilon: BVR AAM, szárnyvég: WVR AAM)
Ilyen konfigban a hatósugár 800 km-körül van, ami szerintem nekünk elegendő.
Ha ennél távolabbi célpont ambícióink vannak, akkor ott a légi üza. utántöltés, illetve semmi akadálya akár MBDA KEPD-350 Taurushoz beszerzésének és függesztésének sem.
Így nézve igazad van. Megfelelő tanker kapacitással a probléma orvosolható. Ha a gép már egyszer felmászott 8 km magasra, elrepült a CAP stationre és előtte megtöltik, ez így vállalható.

Taurusszal csak fix cél ellen lehet csapást mérni, de középtávon ez elég ide. Simán. Csak az jó drága. Egy ilyen árából kb. egy tucat SDB I kijön és az is a legtöbb SAM HMZ-n kívül indítható, nincs miden bokorban 40 km feletti HMZ-s SAM.

A kérdés akkor már csak az, hogy milyen hosszan számolunk még a Gripenekkel. Ha ez 15-20 év, akkor én minimum MAWS és AESA radart tennék rá és sisakdisplay és új AAM + SDB. Bár MAWS helyett már DAS szerű cucc kéne, ami egyben IRST.

Csak az alapvető gond, hogy kevés a 14 db gép. 20 db az már regionális szinten is elég. Csak kéne még nekik betonfedezék és a reptérnek is stabil légvédelem drónok ellen is.

Így jár az ember, ha 25 évig csak leépít, a világ fejlődik és most kéne mindent lereagálni...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 326
76 964
113
Elvileg van dupla bombatartó a Gripenhez.Miért nincs olyan amin ugyan így dupla csak az egyikre nem bomba hanem AMRAAM megy?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 412
46 251
113
Elvileg van dupla bombatartó a Gripenhez.Miért nincs olyan amin ugyan így dupla csak az egyikre nem bomba hanem AMRAAM megy?
Van ilyen.
Máson így néz ki:
aim120_2.jpg


De lehet sokszorozni a dolgot különböző fegyverekkel. A Brimstonenak is 3-as indítói vannak. És azt elvileg már integrálta a SAAB. Szerintem az még a külső pilonra is felmenne (a rakéták 50kg-osak, +az indító,). A külső szárny alatt szerintem nem vinné el az iker indítókat BVR-rel, de a törzs alatt felmehet rá egy 4-es SDB vagy Spear köteg is.
Ha nagyon AG akarunk lenne, akkor:
Törzs alatt póttartály, jobb oldalon egy dual BVR indító, balra egy 4-es AG köteg (SDB/Spear), és még a külső pilonokra felmehet 1-1 3-as Brimstone köteg is, na meg a szárnyvégre 1-1 AIM-9.
Ez talán még nem haladja meg a terhelhetőség határát...
A svédek elvileg így reklámozzák az E-t meteorral:
Saab_and_Brazil_sign_a_245mn_contract_for_Gripen_NG_weapon_acquisition_640_001.jpg

Az E-n a külső pilonnak nagyobb a terhelhetősége, de a C szerintem biztosan elvinne egy ilyen dupla indítót Meteorral a szárny alatti belsőn.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 326
76 964
113
Van ilyen.
Máson így néz ki:
aim120_2.jpg


De lehet sokszorozni a dolgot különböző fegyverekkel. A Brimstonenak is 3-as indítói vannak. És azt elvileg már integrálta a SAAB. Szerintem az még a külső pilonra is felmenne (a rakéták 50kg-osak, +az indító,). A külső szárny alatt szerintem nem vinné el az iker indítókat BVR-rel, de a törzs alatt felmehet rá egy 4-es SDB vagy Spear köteg is.
Ha nagyon AG akarunk lenne, akkor:
Törzs alatt póttartály, jobb oldalon egy dual BVR indító, balra egy 4-es AG köteg (SDB/Spear), és még a külső pilonokra felmehet 1-1 3-as Brimstone köteg is, na meg a szárnyvégre 1-1 AIM-9.
Ez talán még nem haladja meg a terhelhetőség határát...
A svédek elvileg így reklámozzák az E-t meteorral:
Saab_and_Brazil_sign_a_245mn_contract_for_Gripen_NG_weapon_acquisition_640_001.jpg

Az E-n a külső pilonnak nagyobb a terhelhetősége, de a C szerintem biztosan elvinne egy ilyen dupla indítót Meteorral a szárny alatti belsőn.

olyan kéne ami bomb+rakéta.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 412
46 251
113
olyan kéne ami bomb+rakéta.
Olyan nincs. DE miért is kellene? Azt megteheted, hogy a szárny alatti belső tartókra egyik oldalra rakétát teszel, a másikra meg bombákat. A végeredmény ugyan az lesz számokban.
Hangsúlyozom, mindezt az alapján írom, hogy mekkora a pilonok terhelhetősége, a fegyverek kb. tömege, meg a pilonok típusai (nedves/nem nedves). Ettől még simán lehet olyan más behatároló tényező (szoftveres, pneumatikus, stb.), ami gondot jelenthet.
Elvileg a C-re tudtommal has alá nem lehet rakétát tenni, csak bombát, vagy póttartályt.
 
M

molnibalage

Guest
Elvileg van dupla bombatartó a Gripenhez.Miért nincs olyan amin ugyan így dupla csak az egyikre nem bomba hanem AMRAAM megy?
Ez a gép gyártójától kellene megkérdezni. Pusztán a szárny alatti helyet nézve az F-16-oson is elférne a dupla AIM-120. Még sincs olyan.

olyan kéne ami bomb+rakéta.
Az F-4 és F-15 szerű elrendezésre gondolsz, ahol AIM-9 és az F-15-ön az AIM-120 elfér a pótos vagy bomba felett? Sanszosan nem férne el, túl közel lenne a földhöz. Ezen felül, ha nincs rá igény, akkor nem csinálják meg.

Van ilyen.
Máson így néz ki:
aim120_2.jpg
Igen, ez tök jól néz ki, de gyakorlatban fleet BARCAP módban a belső pontra póttartály kerül. ASF konfigban arepülsi teljesítmény miatt megfontolás kérdése, hogy akkor elég-e a 4 db AIM-120 + 2 db AIM-9. Mert akkor a törzs oldalán és a külső függesztőn marad AIM-120. A függesztő légellenállása és alakja nagyon odaver a hullám ellenállásnak is. Ahhoz, hogy a BVR kezdeti szakaszában jól emelkedjen és gyorsuljon a gép M1.2-1.3-ig az a -2 db AIM-120 és a dupla --> sima függesztő számít.

Ha nagyon AG akarunk lenne, akkor:
Törzs alatt póttartály, jobb oldalon egy dual BVR indító, balra egy 4-es AG köteg (SDB/Spear), és még a külső pilonokra felmehet 1-1 3-as Brimstone köteg is, na meg a szárnyvégre 1-1 AIM-9.
Ez talán még nem haladja meg a terhelhetőség határát...
Azt nem csak az asszimetrikus terhelés nagyon nem szerencsés dolog.

A svédek elvileg így reklámozzák az E-t meteorral:
Saab_and_Brazil_sign_a_245mn_contract_for_Gripen_NG_weapon_acquisition_640_001.jpg
Ez is szép CGI, csak a fenti konfig gyakorlati haszna 0. A rugalmas konfigurálást bemutatja, ha csak egyes elemeket veszel ki, de ezt feltenni értelmetlen. Hatósugár zéróhoz közelít, ahogy a repülési teljesítmény is. A törzs alatt levő rakéta VAGY a szárnyakon levő bomba mennyiség (F&F-nek kéne lennie) és 1-1 db Meteor elég az 1-1 db IRIS-T-vel. A belső függesztőre pótos.

ASF konfigban +1-1 db Meteor, és még pótos, ha BARCAP feladat van.
Rugalmasság. Ez a lényeg. A fenti mennyiség elborult. Pont olyan ökörség, mint a 16+ rakétás F-15. Értelmetlen. Egyes bevetéseknél van egy optimuma a repülési teljesítmény, hatósugár és tűzerőnek. Az soha nem az, hogy minden függesztően fegyvert visz a gép.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and tonyo

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 326
76 964
113
Ez a gép gyártójától kellene megkérdezni. Pusztán a szárny alatti helyet nézve az F-16-oson is elférne a dupla AIM-120. Még sincs olyan.


Az F-4 és F-15 szerű elrendezésre gondolsz, ahol AIM-9 és az F-15-ön az AIM-120 elfér a pótos vagy bomba felett? Sanszosan nem férne el, túl közel lenne a földhöz. Ezen felül, ha nincs rá igény, akkor nem csinálják meg.


Igen, ez tök jól néz ki, de gyakorlatban fleet BARCAP módban a belső pontra póttartály kerül. ASF konfigban arepülsi teljesítmény miatt megfontolás kérdése, hogy akkor elég-e a 4 db AIM-120 + 2 db AIM-9. Mert akkor a törzs oldalán és a külső függesztőn marad AIM-120. A függesztő légellenállása és alakja nagyon odaver a hullám ellenállásnak is. Ahhoz, hogy a BVR kezdeti szakaszában jól emelkedjen és gyorsuljon a gép M1.2-1.3-ig az a -2 db AIM-120 és a dupla --> sima függesztő számít.


Azt nem csak az asszimetrikus terhelés nagyon nem szerencsés dolog.


Ez is szép CGI, csak a fenti konfig gyakorlati haszna 0. A rugalmas konfigurálást bemutatja, ha csak egyes elemeket veszel ki, de ezt feltenni értelmetlen. Hatósugár zéróhoz közelít, ahogy a repülési teljesítmény is. A törzs alatt levő rakéta VAGY a szárnyakon levő bomba mennyiség (F&F-nek kéne lennie) és 1-1 db Meteor elég az 1-1 db IRIS-T-vel. A belső függesztőre pótos.

ASF konfigban +1-1 db Meteor, és még pótos, ha BARCAP feladat van.
Rugalmasság. Ez a lényeg. A fenti mennyiség elborult. Pont olyan ökörség, mint a 16+ rakétás F-15. Értelmetlen. Egyes bevetéseknél van egy optimuma a repülési teljesítmény, hatósugár és tűzerőnek. Az soha nem az, hogy minden függesztően fegyvert visz a gép.

Nem olyanra mint ami az F-15-nek van hanem egymás mellettire mint a a CGI képen van.Csak az egyik tartón bomba a másikon AMRAAM lenne így a helyigény os kisebb de lenne bombafegyver és BVR is.

Olyan nincs. DE miért is kellene? Azt megteheted, hogy a szárny alatti belső tartókra egyik oldalra rakétát teszel, a másikra meg bombákat. A végeredmény ugyan az lesz számokban.
Hangsúlyozom, mindezt az alapján írom, hogy mekkora a pilonok terhelhetősége, a fegyverek kb. tömege, meg a pilonok típusai (nedves/nem nedves). Ettől még simán lehet olyan más behatároló tényező (szoftveres, pneumatikus, stb.), ami gondot jelenthet.
Elvileg a C-re tudtommal has alá nem lehet rakétát tenni, csak bombát, vagy póttartályt.

Azért,hogy legyen bombafegyver és BVR is egyszerre a gépen.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A kérdés akkor már csak az, hogy milyen hosszan számolunk még a Gripenekkel. Ha ez 15-20 év, akkor én minimum MAWS és AESA radart tennék rá és sisakdisplay és új AAM + SDB. Bár MAWS helyett már DAS szerű cucc kéne, ami egyben IRST.
Mind a Magyar mind a Svéd C/D-k jól állnak üzemórával. Eddig nem volt semmi hír komolyabb struktúrális vagy korróziós problémáról.
Sárkány oldalról tehát bőven van üzemeltetési tartalék a gépekben.
A magam részéről én a következőket csinálnám:
- mindenek előtt a leg fontosabb (!!) hogy félretenném a politikai gatyaügyeket a Svédekkel és megállapodnék velük további 12+2 használt C/D beszerzéséről;
- rászánnék némi pénzt és felfejleszteném az ACE-t olyan szintre hogy a korszerűsítési munkák és a üzemeltetéssel kapcsolatos időszakos munkák jelentős részét Mo.on lehessen elvégezni. A PG-t veszni hagyni szerintem égbekiáltó hiba, bűn, stb.. volt. Egyszerűen szükség van olyan üzemre ahol az üzemben lévő harcászati repülőgépekhez mélyebben hozzá lehet nyúlni;
- szerintem kiválóan összefoglaltad milyen dolgokra lenne szükség, miket kellene korszerűsíteni...
Az AESA radar mehetne a Svéd ütemterv szerint. Először a PS-05 / A Mark 4 majd 2025-től u.ezen radar elektronikai blokkjait felhasználó, de már AESA antennás Mark 5.
- az új EW és MAWS rendszer lehet az amit E/F-hez fejlesztettek.
- a fegyverzetbe már most lehetne integrálni a Meteort, az Iris-T (+HMCS - pl. Cobra), SDB-I / II, és még millió más PGM fegyvert
- állítólag még a Volvo RM-12 hajtóműben is van tartalék, annak a teljesítményén is lehetne még javítani vagy 5-10%-ot.

Ezeken kívül még fontos lenne a SEAD kapacitás (Arexis konténer), a felderítő kapacitás (Thales DRJP vagy / és RecceLite), IRST, stb...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Loken
M

molnibalage

Guest
Mind a Magyar mind a Svéd C/D-k jól állnak üzemórával. Eddig nem volt semmi hír komolyabb struktúrális vagy korróziós problémáról.
Sárkány oldalról tehát bőven van üzemeltetési tartalék a gépekben.
Igen, ez tiszta sor.

A magam részéről én a következőket csinálnám:
- mindenek előtt a leg fontosabb (!!) hogy félretenném a politikai gatyaügyeket a Svédekkel és megállapodnék velük további 12+2 használt C/D beszerzéséről;
- rászánnék némi pénzt és felfejleszteném az ACE-t olyan szintre hogy a korszerűsítési munkák és a üzemeltetéssel kapcsolatos időszakos munkák jelentős részét Mo.on lehessen elvégezni. A PG-t veszni hagyni szerintem égbekiáltó hiba, bűn, stb.. volt. Egyszerűen szükség van olyan üzemre ahol az üzemben lévő harcászati repülőgépekhez mélyebben hozzá lehet nyúlni;
  • Hát, hogy honnan lenne nagyhirtelen pilóta és földi személyzet ennyi géphez, amikor most is már elszív a civil piac...
  • Ha a svédek ehhez nem nyújtanak segítséget és nem akarják, akkor ezt nem hinném, hogy meg tudjuk valósítani. 24 db gépre ezt fenntartani embertelenül drága.
- szerintem kiválóan összefoglaltad milyen dolgokra lenne szükség, miket kellene korszerűsíteni...
Hát, prioritási listát nem adtam meg, bár egész közel van a lista ahhoz, de kb. én így látom.
  1. AESA radar a mechanikus legyezésű helyett. A mechanikus legyezés ma olyan szinten ódivatú, hogy arra szavak alig vannak. Ráadásul a mecha + ESA kombóval +/- 75 fokon is messze túl lehet legyezni, ami külön előny BVR-ban is. Az egyidejű SAR és AA üzemmód sem hátrány.

  2. Az új radar mellé akkor új BVR légharc-rakéta, a Meteor. Ezzel a 4++ gépekkel szemben kerülne határozott előnybe főleg a szuper radarral. Meg akkor az egyesek szemében a szuverenitás szálka is letudva.

  3. MAWS vagy DAS szerű cucc helyette. Ha valaha is kis magasságba kell menni vagy közel kerül gép, akkor ennek értéke mindenen túl megy. Még a HOBS képességen is szerintem. Ha időben tudja az ember, hogy mi jön és honnan, akkor a HOBS hiánya elviselhető.

  4. Vontatott csali úgy, hogy valamelyik függesztőbe kellene integrálni. Ez elvileg ARH ellen is jó.

  5. Csúcskategóriás csapásmérő fegyver a lézerbombák mellé, ez SDB I/II lehetne. Ha a gép tudja, akkor legyen már képes jól odab*szni, ahova kell és távolról.

  6. Sisakdisplay + HOBS kis hatótávolságú rakéta, AIM-9 vagy IRIS-T. Igen jól látjátok, ez van leghátul. Mert ez az a helyzet, ahol már fej/írás alapon megy a dolog, ha ellenek is van ilyen. Ezt akkor használja jól a pilóta, ha ismeri a helyzetképet. Hoppá, a data link + MAWS/DAS pont erre jó.

  7. IRST. Ha van DAS vagy kis hatótávolságú MAWS egyben felderít csak 8-10 km-ig, akkor ez igen sokadlagos.

  8. SEAD. Ennek kifejtése sokkal hosszabb lenne ennél a kommentnél.
Felderítő konténer. Ezt külön venném, mert igazából nem ugrpade, meglevő eszköz. A teljes haderő hatékonyságát növelné, mert rohadtul nem mindegy, hogy a kevés dandár akkor mit és merre csinál. Ez gyakorlatilag hiányzó nem halálos fegyver, azonnal kellene belőle.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Hát, hogy honnan lenne nagyhirtelen pilóta és földi személyzet ennyi géphez, amikor most is már elszív a civil piac...
A Gripenekre ma is sorban állás van (értsd: több olyan pilóta úr és hölgy van most is a seregben akik arra várnak hogy Gripenre kerülhessenek), de abban teljesen igazad van hogy a pilótaképzést fel kell futtatni. Örvendetes hogy van újra NFTC és jó látni hogy mi egy nagy család vagyunk...
Ha a svédek ehhez nem nyújtanak segítséget és nem akarják, akkor ezt nem hinném, hogy meg tudjuk valósítani. 24 db gépre ezt fenntartani embertelenül drága.
Persze, a Svédekkel "rendezni kell végre közös dolgainkat" mert azért itt egy picivel többről van szó mint hogy szeretjük a migráncsokat vagy sem...
A 24 harcászati géphez még hozzá lehet csapni a A320-kat, Falconokat, a jövendőbeli teherszállítókat meg talán még a helikoptereket is.
Így együtt már egy elég értelmes üzemméret jönne ki.
Hát, prioritási listát nem adtam meg, bár egész közel van a lista ahhoz, de kb. én így látom.
Abszolút egyetértek...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Amit felvázoltam, azon van BVR és bőven Air to Ground fegyver is.
Ugyan asszimetrikus fegyverzet de ez nem biztos, hogy az ördögtől való. Máshol is van rá példa:
Benitez-6-3-19-figure-1.png
Most nehogy elképzeld már, hogy egy Gripennek is ugyanolyan lehetőségei és repülési karakterisztikája van, mint a kéthajtóműves, hatalmas tolóerő-tartalékkal rendelkező F-15-nek!! Repülési szempontból kb. az bennük a közös, hogy mindkettő szürke ... :D:p
Ezzel együtt Líbiában zuhant már le USAF F-15 az aszimmetrikus fegyverterhelésnek IS köszönhetően ...