[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Talán így még jobban látszik a db. szám és a telepítési hely
Saab_DAM_02.jpg
 
A tárolás alatt mit értünk pontosan? Mert korábban itt is volt szó róla, hogy tartós téli tárolásra a fűthetőség miatt nem alkalmasak.

Tartós téli tárolásra állítólag a fűthetőség hiánya miatt nem alkalmasak a betonfedezékek. A sátor ellen azt hozták fel, hogy a hajtóműindítás nem lehetséges benne és hogy nem fér be az összes gép.

Pl. december közepétől január közepéig nem nagyon szoktak repülni. Ezalatt valahol tárolni kell az összes gépet. Meg utána is.
 
- Milyen erősségű szelet bír ki?

- "a hangár belső méretei változtathatóak, így akár más típusú repülőeszközök is tárolhatók benne"
- Ezt hogy kell értelmezni? A szélessége és a magassága fix, csak a hossza bővíthető.

- "Helyszínen felfújható, nagyméretű sátor" : felfújható?

- "A Honvédelmi Minisztérium 2018. december 18-án jelentette be, hogy a Magyar Honvédség számára egy ilyen rendszert vásárolnak, annak minden elemével, vagyis a karbantartáshoz szükséges konténerekkel, illetve az egész komplexum rejtését biztosító Barracuda álcázórendszerrel együtt."

- "10-14 fő körülbelül 60 óra alatt tudja telepíteni." - Amikor megrendelték még azt mondta a SAAB, hogy 11 ember által 48 óra alatt bárhol felállítható.

- Milyen szintű karbantartást lehet benne elvégezni a Gripeneken? (hány óra utánit)
Ha tényleg mindent, akkor ha van/lesz munkaerő, akkor tulajdonképpen megduplázódott a karbantartó kapacitás a Gripenekez, ami eddig a szűk keresztmetszet volt a gépek még jobb kihasználásához?
 
- Milyen erősségű szelet bír ki?

- "a hangár belső méretei változtathatóak, így akár más típusú repülőeszközök is tárolhatók benne"
- Ezt hogy kell értelmezni? A szélessége és a magassága fix, csak a hossza bővíthető.

- "Helyszínen felfújható, nagyméretű sátor" : felfújható?
Igen!
Kínából döbbenetes áron lehet ilyeneket rendelni.
Nem gondolom, hogy potenciális reklám lenne így beteszem: Link
Még akkor néztem utána, amikor elindult a pánik a "megfagynak a gépek" körül. :rolleyes:
A Respirator is forgalmaz hasonló felfújható "sátrakat"a német Schall-tól, csak jóval kisebb méretben.
Alapvetően ugyan az, mint az ugrálóvár, csak sokkal hasznosabb a MH szempontjából. ;)
Baromi gyorsan telepíthető, és eléggé strapabíró. Sérülés esetén elég gyorsan javítható. A túra cuccoknál is egyre gyakoribb, hogy a sátrak formáját felfújható merevítők alakítják ki.
Alapvetően a SAAB DAM-jában is nem maga a hangár a kunszt, hanem az, ahogy javításokhoz szükséges berendezéseket konténerekbe integrálták. És ezzel lehetővé tették a tábori körülmények közötti komolyabb karbantartások elvégzését.
Mobil hangárt egy csomó cég gyárt, telepít. Abban semmi különleges nincs.
 
Igen!
Kínából döbbenetes áron lehet ilyeneket rendelni.
Nem gondolom, hogy potenciális reklám lenne így beteszem: Link
Még akkor néztem utána, amikor elindult a pánik a "megfagynak a gépek" körül. :rolleyes:
A Respirator is forgalmaz hasonló felfújható "sátrakat"a német Schall-tól, csak jóval kisebb méretben.
Alapvetően ugyan az, mint az ugrálóvár, csak sokkal hasznosabb a MH szempontjából. ;)
Baromi gyorsan telepíthető, és eléggé strapabíró. Sérülés esetén elég gyorsan javítható. A túra cuccoknál is egyre gyakoribb, hogy a sátrak formáját felfújható merevítők alakítják ki.
Alapvetően a SAAB DAM-jában is nem maga a hangár a kunszt, hanem az, ahogy javításokhoz szükséges berendezéseket konténerekbe integrálták. És ezzel lehetővé tették a tábori körülmények közötti komolyabb karbantartások elvégzését.
Mobil hangárt egy csomó cég gyárt, telepít. Abban semmi különleges nincs.

A mai képek és a videók alapján ez felfújható részekből áll?


Ezek felfújhatók:
FMV-Gripen-hangar.jpg


Sweden-1030x495.jpg
 
De értem már!
A februári Honvéd folyóiratban megjelent infó félreérthető:
A SAAB kérdésünkre adott válaszából kiderült: a DAM-rendszer egyes komponenseit már korábban rendszeresítették más vásárlók. A műszaki eszközöket tároló és kiszolgáló konténereket a svéd légierő alkalmazza évek óta, alapvetően a JAS–39C/D Gripenekhez, de számos esetben a légierő helikoptereinek kiszolgálását is ezek segítségével oldották meg egy-egy hadgyakorlat során. A felfújható hangárt pedig az olasz légierő használja, immár több mint tíz esztendeje. A teljes, álcavédelemmel is ellátott DAM azonban először Magyarországon áll majd hadrendbe.
Tehát a felfújható verzió már több helyen használatban van, de ez az új könnyűszerkezetes DAM, az integrált rendszerekkel nálunk van először.
 
De értem már!
A februári Honvéd folyóiratban megjelent infó félreérthető:

A hozzászólásomban 5 furcsaságot emeltem ki a mobilhangár eddigi kommunikációval kapcsolatban.

Az egyik a belinkelt honvedelem.hu / Magyar Honvéd írás, amikor megírták hogy megrendelték és abban írták hogy felfújható sátor lesz... láthatóan nem az.

A szélállóságára pedig kíváncsi vagyok.
 
Akkor megpróbálom összeszedni:
- Milyen erősségű szelet bír ki?
Ez - a kialakításából adódóan - egy igen strapíbíró szerkezetnek tűnik. Pontos értéket nem találtam rá, de a 2 vége áramvonalas kialakítású - nem úgy, mint a felfújható -, ráadásul szerkezetileg is támasztja a vázat a hossztengely mentén. Az alu szerkezet pedig szerintem elég rugalmas, ahhoz, hogy a nagyobb szél nyomás hatására is inkább rugalmasan deformálódik, és nem törik.

- "a hangár belső méretei változtathatóak, így akár más típusú repülőeszközök is tárolhatók benne" - Ezt hogy kell értelmezni? A szélessége és a magassága fix, csak a hossza bővíthető.
Elég az is. Gondolom jelenleg adott hosszra vannak legyártva összeszerelve, de ha szükség lenne rá, akkor pár középső elem megvételével tök egyszerűen bővíthetjük.

ez szimpla félreértés, megbeszéltük

- "A Honvédelmi Minisztérium 2018. december 18-án jelentette be, hogy a Magyar Honvédség számára egy ilyen rendszert vásárolnak, annak minden elemével, vagyis a karbantartáshoz szükséges konténerekkel, illetve az egész komplexum rejtését biztosító Barracuda álcázórendszerrel együtt."
Én is erről írtam, hogy egy megvásárlásáról tudtam. Ez lehet, hogy kommunikációs baki volt, de az is lehet, hogy egyszerűen kibővítettük a megrendelést.

- "10-14 fő körülbelül 60 óra alatt tudja telepíteni." - Amikor megrendelték még azt mondta a SAAB, hogy 11 ember által 48 óra alatt bárhol felállítható.
Igen ez van a hivatalos promo anyagban:
damf-infographic-740.jpg

De mivel flexibilis rendszer így az összeszerelése is változik a beépített moduloktól függően. De szerintem ez lényegtelen. Nagyjából mindegy, hogy 48 vagy 60 óra alatt összerakható. Ezek azonos nagyságrendet jelentenek. Az a lényeg, hogy nem 1 v. több hét.

- Milyen szintű karbantartást lehet benne elvégezni a Gripeneken? (hány óra utánit)
Ha tényleg mindent, akkor ha van/lesz munkaerő, akkor tulajdonképpen megduplázódott a karbantartó kapacitás a Gripenekez, ami eddig a szűk keresztmetszet volt a gépek még jobb kihasználásához?
Erről majd talán arcas tud neked valami belsős infót szerezni, de itt a fő kérdés főleg az emberi tényező lesz... o_O