[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 515
113
A tárolás alatt mit értünk pontosan? Mert korábban itt is volt szó róla, hogy tartós téli tárolásra a fűthetőség miatt nem alkalmasak.

Tartós téli tárolásra állítólag a fűthetőség hiánya miatt nem alkalmasak a betonfedezékek. A sátor ellen azt hozták fel, hogy a hajtóműindítás nem lehetséges benne és hogy nem fér be az összes gép.

Pl. december közepétől január közepéig nem nagyon szoktak repülni. Ezalatt valahol tárolni kell az összes gépet. Meg utána is.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 515
113
- Milyen erősségű szelet bír ki?

- "a hangár belső méretei változtathatóak, így akár más típusú repülőeszközök is tárolhatók benne"
- Ezt hogy kell értelmezni? A szélessége és a magassága fix, csak a hossza bővíthető.

- "Helyszínen felfújható, nagyméretű sátor" : felfújható?

- "A Honvédelmi Minisztérium 2018. december 18-án jelentette be, hogy a Magyar Honvédség számára egy ilyen rendszert vásárolnak, annak minden elemével, vagyis a karbantartáshoz szükséges konténerekkel, illetve az egész komplexum rejtését biztosító Barracuda álcázórendszerrel együtt."

- "10-14 fő körülbelül 60 óra alatt tudja telepíteni." - Amikor megrendelték még azt mondta a SAAB, hogy 11 ember által 48 óra alatt bárhol felállítható.

- Milyen szintű karbantartást lehet benne elvégezni a Gripeneken? (hány óra utánit)
Ha tényleg mindent, akkor ha van/lesz munkaerő, akkor tulajdonképpen megduplázódott a karbantartó kapacitás a Gripenekez, ami eddig a szűk keresztmetszet volt a gépek még jobb kihasználásához?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 446
113
- Milyen erősségű szelet bír ki?

- "a hangár belső méretei változtathatóak, így akár más típusú repülőeszközök is tárolhatók benne"
- Ezt hogy kell értelmezni? A szélessége és a magassága fix, csak a hossza bővíthető.

- "Helyszínen felfújható, nagyméretű sátor" : felfújható?
Igen!
Kínából döbbenetes áron lehet ilyeneket rendelni.
Nem gondolom, hogy potenciális reklám lenne így beteszem: Link
Még akkor néztem utána, amikor elindult a pánik a "megfagynak a gépek" körül. :rolleyes:
A Respirator is forgalmaz hasonló felfújható "sátrakat"a német Schall-tól, csak jóval kisebb méretben.
Alapvetően ugyan az, mint az ugrálóvár, csak sokkal hasznosabb a MH szempontjából. ;)
Baromi gyorsan telepíthető, és eléggé strapabíró. Sérülés esetén elég gyorsan javítható. A túra cuccoknál is egyre gyakoribb, hogy a sátrak formáját felfújható merevítők alakítják ki.
Alapvetően a SAAB DAM-jában is nem maga a hangár a kunszt, hanem az, ahogy javításokhoz szükséges berendezéseket konténerekbe integrálták. És ezzel lehetővé tették a tábori körülmények közötti komolyabb karbantartások elvégzését.
Mobil hangárt egy csomó cég gyárt, telepít. Abban semmi különleges nincs.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 515
113
Igen!
Kínából döbbenetes áron lehet ilyeneket rendelni.
Nem gondolom, hogy potenciális reklám lenne így beteszem: Link
Még akkor néztem utána, amikor elindult a pánik a "megfagynak a gépek" körül. :rolleyes:
A Respirator is forgalmaz hasonló felfújható "sátrakat"a német Schall-tól, csak jóval kisebb méretben.
Alapvetően ugyan az, mint az ugrálóvár, csak sokkal hasznosabb a MH szempontjából. ;)
Baromi gyorsan telepíthető, és eléggé strapabíró. Sérülés esetén elég gyorsan javítható. A túra cuccoknál is egyre gyakoribb, hogy a sátrak formáját felfújható merevítők alakítják ki.
Alapvetően a SAAB DAM-jában is nem maga a hangár a kunszt, hanem az, ahogy javításokhoz szükséges berendezéseket konténerekbe integrálták. És ezzel lehetővé tették a tábori körülmények közötti komolyabb karbantartások elvégzését.
Mobil hangárt egy csomó cég gyárt, telepít. Abban semmi különleges nincs.

A mai képek és a videók alapján ez felfújható részekből áll?


Ezek felfújhatók:
FMV-Gripen-hangar.jpg


Sweden-1030x495.jpg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 446
113
De értem már!
A februári Honvéd folyóiratban megjelent infó félreérthető:
A SAAB kérdésünkre adott válaszából kiderült: a DAM-rendszer egyes komponenseit már korábban rendszeresítették más vásárlók. A műszaki eszközöket tároló és kiszolgáló konténereket a svéd légierő alkalmazza évek óta, alapvetően a JAS–39C/D Gripenekhez, de számos esetben a légierő helikoptereinek kiszolgálását is ezek segítségével oldották meg egy-egy hadgyakorlat során. A felfújható hangárt pedig az olasz légierő használja, immár több mint tíz esztendeje. A teljes, álcavédelemmel is ellátott DAM azonban először Magyarországon áll majd hadrendbe.
Tehát a felfújható verzió már több helyen használatban van, de ez az új könnyűszerkezetes DAM, az integrált rendszerekkel nálunk van először.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 515
113
De értem már!
A februári Honvéd folyóiratban megjelent infó félreérthető:

A hozzászólásomban 5 furcsaságot emeltem ki a mobilhangár eddigi kommunikációval kapcsolatban.

Az egyik a belinkelt honvedelem.hu / Magyar Honvéd írás, amikor megírták hogy megrendelték és abban írták hogy felfújható sátor lesz... láthatóan nem az.

A szélállóságára pedig kíváncsi vagyok.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 446
113
Akkor megpróbálom összeszedni:
- Milyen erősségű szelet bír ki?
Ez - a kialakításából adódóan - egy igen strapíbíró szerkezetnek tűnik. Pontos értéket nem találtam rá, de a 2 vége áramvonalas kialakítású - nem úgy, mint a felfújható -, ráadásul szerkezetileg is támasztja a vázat a hossztengely mentén. Az alu szerkezet pedig szerintem elég rugalmas, ahhoz, hogy a nagyobb szél nyomás hatására is inkább rugalmasan deformálódik, és nem törik.

- "a hangár belső méretei változtathatóak, így akár más típusú repülőeszközök is tárolhatók benne" - Ezt hogy kell értelmezni? A szélessége és a magassága fix, csak a hossza bővíthető.
Elég az is. Gondolom jelenleg adott hosszra vannak legyártva összeszerelve, de ha szükség lenne rá, akkor pár középső elem megvételével tök egyszerűen bővíthetjük.

ez szimpla félreértés, megbeszéltük

- "A Honvédelmi Minisztérium 2018. december 18-án jelentette be, hogy a Magyar Honvédség számára egy ilyen rendszert vásárolnak, annak minden elemével, vagyis a karbantartáshoz szükséges konténerekkel, illetve az egész komplexum rejtését biztosító Barracuda álcázórendszerrel együtt."
Én is erről írtam, hogy egy megvásárlásáról tudtam. Ez lehet, hogy kommunikációs baki volt, de az is lehet, hogy egyszerűen kibővítettük a megrendelést.

- "10-14 fő körülbelül 60 óra alatt tudja telepíteni." - Amikor megrendelték még azt mondta a SAAB, hogy 11 ember által 48 óra alatt bárhol felállítható.
Igen ez van a hivatalos promo anyagban:
damf-infographic-740.jpg

De mivel flexibilis rendszer így az összeszerelése is változik a beépített moduloktól függően. De szerintem ez lényegtelen. Nagyjából mindegy, hogy 48 vagy 60 óra alatt összerakható. Ezek azonos nagyságrendet jelentenek. Az a lényeg, hogy nem 1 v. több hét.

- Milyen szintű karbantartást lehet benne elvégezni a Gripeneken? (hány óra utánit)
Ha tényleg mindent, akkor ha van/lesz munkaerő, akkor tulajdonképpen megduplázódott a karbantartó kapacitás a Gripenekez, ami eddig a szűk keresztmetszet volt a gépek még jobb kihasználásához?
Erről majd talán arcas tud neked valami belsős infót szerezni, de itt a fő kérdés főleg az emberi tényező lesz... o_O
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 515
113
És ez miért jobb, mintha a haverok építenének könnyűszerkezetest Szolnokra?

Nem tudom. Lehet azért, hogy ne álljon kihasználatlanul, ha már megvették.
Ha visszaköltöznek a Gripenek Kecskemétre, utána mire használják a mobil hangár rendszert?
A baltikumba nem kell, ott van minden. Izlandra kell? (Hogy viszik oda? C-17?)
Külföldön egy-egy gyakorlat általában egy hétig tart, ennyiért valószínűleg felesleges odavinni.
(60 óra összeszerelni és ugyanennyi szétszerelni is és csak sok teherautóval szállítható jelenleg.)
Lehet vele itthon kitelepülést gyakorolni. (Pápa, Debrecen stb.)
De helikopterek tárolásra/karbantatására jó lehet.
Kb. 2020 közepére lesz 8 db H145M itthon és lesz tele az egyik felújított hangár. 2020 végére tele lesz a második felújított hangár is. De a Mi-8/17/24-eseknek (16 gép), a Zlineknek (4db) is kell hely tárolásra, karbantartásra. Ha jól számolom, egy sátorba 3 Mi8/17/24 férhet be, főrotor nélkül. Karbantartásra jó lehet.
3 év múlva fel kell újítani a mobil hangárt, utána újabb 3 év múlva meg lehet kidobni az orosz helikopterekel együtt ... hacsak a H225M-eket nem akarják használni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 515
113
Nem tudom. Lehet azért, hogy ne álljon kihasználatlanul, ha már megvették.
Ha visszaköltöznek a Gripenek Kecskemétre, utána mire használják a mobil hangár rendszert?
A baltikumba nem kell, ott van minden. Izlandra kell? (Hogy viszik oda? C-17?)
Külföldön egy-egy gyakorlat általában egy hétig tart, ennyiért valószínűleg felesleges odavinni.
(60 óra összeszerelni és ugyanennyi szétszerelni is és csak sok teherautóval szállítható jelenleg.)
Lehet vele itthon kitelepülést gyakorolni. (Pápa, Debrecen stb.)
De helikopterek tárolásra/karbantatására jó lehet.
Kb. 2020 közepére lesz 8 db H145M itthon és lesz tele az egyik felújított hangár. 2020 végére tele lesz a második felújított hangár is. De a Mi-8/17/24-eseknek (16 gép), a Zlineknek (4db) is kell hely tárolásra, karbantartásra. Ha jól számolom, egy sátorba 3 Mi8/17/24 férhet be, főrotor nélkül. Karbantartásra jó lehet.
3 év múlva fel kell újítani a mobil hangárt, utána újabb 3 év múlva meg lehet kidobni az orosz helikopterekel együtt ... hacsak a H225M-eket nem akarják használni.

Tárolásra meg talán 4-6 MI-8/17/24 is beférhet egy sátorba. Az An-26-os már nem fér be.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
A mobilhangár alapvetően háborús cucc, majd megy a raktárba. Lényegileg arra van, hogy pótolja a kilőtt fix infrastruktúrát addig, amíg a gépek találnak egy darab valamit, ami alkalmas le és felszállásra. Állandó szükséghangárként használásra kicsit drága lenne. Építsenek fix könnyűszerkezeteseket!