Ha játszod a hülyét minek vegyelek komolyan?
Good point, de szeretném leírni, miért gondolom így. A lengyel légierő jelenleg 32 MiG-29 és szintén 32 Szu-22 típust tart meg – ami echte orosz jelenleg.
Na most az oroszokról jó tudni, hogy ami biztosan nyugati náluk, az az árképzés. AOG (Aircraft On Ground – vagyis lerobban a masina) service náluk a nyugati árazás felett van – bőven eleget hallottam kollegáktól, akik a Superjettel kínlódtak. De az alkatrész és mérnöki segítséget is dollárban számolják – kukkants rá random alkatrészbázisra.
Na most akkor ott tartunk, hogy van egy ellenséges (NATO) ország, aki élből rühelli őket – vagyis alkatrészügyileg úgy vágják meg őket, ahogy tudják. Írva volt, mennyire billegős az USAF árakat F-35-re számolni – na innentől ugyanez igaz a ruszki masinákra nem orosz kézben. Te abból az olcsóbb alapból külföldiként semmit nem látsz – dolcsiban fizetsz, ahogy ők számlázzák neked.
Másik pedig, hogy ugye 64 gépről beszélünk – innen egyrészt a fele lesz az F-35 szám, vagyis a kiváltás 1:2. Vagyis fele annyi pilóta kell, fele annyi (vagy inkább kevesebb, mert ALIS vagy ami az új cucc), ami döbbenet megtakarítás mai bérek mellett. Egy civil szerelő 25-30 Euro óradíjat kap – ha pedig ezt nem éri el a sereg, akkor azok ugyanígy lépnek (lásd Ryanairnek van lengyel shiftje(!!!!) a hangárokban – a légierő meg hiánnyal kínlódik). És mivel az új szerelők kiképzése nem olcsó, meg kell tartani. Pilótákra ugyanez. A repóra persze, hogy magasabb, de ez az LM szerint egyrészt esik szép lassan, másrészt ezek együtt olvasztanak belőle.
Ja, és van alkatrész support fix, amire számíthatsz, van szaki, ha megy valahova lesz földi cumó... sorolhatjuk napestig. JSF lényege volt az uniformizálás. Előnyeit meg lehet már élvezni
A harcérték megint csak nem kell magyarázni kategória. Az a 32 F-35 nem csere, hanem képesség fejlesztés – tekintve a hulladékok, amiket leváltanak. Egy F-35 lazán megvan harcértékben 4-6 Szu-22, csak éppen ez multitrole, van jövője (fejlesztései) és lesz a világon mindenhol.
Részemről a 20-as években az F-35-öt tekintem az egyetlen repülőgépnek, amire érdemes pénzt kiadni. És napról napra egyre inkább.