Igen ezt már mondtad, én meg kérdeztem hogy miért.
Stuka alkalmatlan volt erre a célra a kis bombateher és nagyon rövid hatótáv miatt. Az egy támogató gép volt.
Kicsi a hatótávja meg s bombaterhe.Az volt y szerencse,hogy közel boltak a célpontok.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:
Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.
Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.
Igen ezt már mondtad, én meg kérdeztem hogy miért.
Stuka alkalmatlan volt erre a célra a kis bombateher és nagyon rövid hatótáv miatt. Az egy támogató gép volt.
Ez nem egy stratégia (nehéz) bombázógép. Azok úgy alapvetően 4 motorosak a korszakban. Ez egy közepes bombázó:
Kicsi a hatótávja meg s bombaterhe.Az volt y szerencse,hogy közel boltak a célpontok.
A B-17-es már 1939-től szolgálatban állt, 1941-ben Anglia is kapott belőle, hogy a saját fejlesztések befejezéséig legyen nehézbombázója. 1943-ra már van angol és amerikai stratégiai bombázás teória, de a kísérő vadászok hatótáv-hiányosságai miatt az angolok éjszakás műszakot vállalnak csak, az amerikai veszteségek meg elfogadhatatlanul magasak. A P-47/51 megjelenésével tudják csak a gyakorlatba átültetni az elképzeléseiket.1940-ben ugyanis értelmezhető számban senkinek nincs négymotoros bombázója. 1942-ig, de inkább 43-ig senkinek nincs!
Akkor ezek szerint a B-17G azért volt kb. kétszer olyan nehéz, mint a He-111, csak mert kellett a hely a lövészeknek? A B-17G 3000 km-re legfeljebb talán 2 tonna bombát vitt el és gyorsabb sem volt.Csak ezekből egyik sem igaz. Előttem van az 1940 februári kezelési utasítása (H-4 alváltozat).
Eszerint 13,6 tonna felszálló tömeggel - ebből 2000 kg bomba, 250kg-tól 1000 kilósig - 4285 liter üzemanyaggal és több mint 300 liter(!!) kenőanyaggal a levegőben megtehető távolság 2700 -2800 km, repülési magasságtól függően.
Ez az akkor max bombateher, a későbbi változat külső felfüggesztéssel tudott vinni 3600 kilót rövidebb távra (2db 1800 kilós repesz romboló bomba).
Vegyél elő egy Európa térképet és rajzolj ra egy 1400 km sugarú kört. Vagy legyen csak 1200 km, hogy ne centizzük ki annyira.
Párizs innen Pestről 1500 autópályán..szóval mire nem volt ez elég?
A B-17-es már 1939-től szolgálatban állt, 1941-ben Anglia is kapott belőle, hogy a saját fejlesztések befejezéséig legyen nehézbombázója. 1943-ra már van angol és amerikai stratégiai bombázás teória, de a kísérő vadászok hatótáv-hiányosságai miatt az angolok éjszakás műszakot vállalnak csak, az amerikai veszteségek meg elfogadhatatlanul magasak. A P-47/51 megjelenésével tudják csak a gyakorlatba átültetni az elképzeléseiket.
Vagy 30 éve foglalkoztam ezzel komolyan utoljára ...
Volt egy hasonló témájú film, Út a szabadságba címmel, főszereben Ed Harris.Csináltak, 2001-ben. Ameddig a lábam bírja címmel.
Ennek fényében a háború legnagyobb tévedése talán a lövészek által védett bombázó. Minden ilyet kispórolva az áramvonalasabb és könnyebb és gyorsabb gépet a vadászok is könnyebben kísérték volna és nehezebb lett volna lelőni. Egy kb. 4 fős gép is elég lett volna? Max. faroklövész, pilóta, navigátor rádiós és bombacélzók kellett volna. Egy "XL-es Mosqito"?
Akkor ezek szerint a B-17G azért volt kb. kétszer olyan nehéz, mint a He-111, csak mert kellett a hely a lövészeknek? A B-17G 3000 km-re legfeljebb talán 2 tonna bombát vitt el és gyorsabb sem volt.
Ennek fényében a háború legnagyobb tévedése talán a lövészek által védett bombázó. Minden ilyet kispórolva az áramvonalasabb és könnyebb és gyorsabb gépet a vadászok is könnyebben kísérték volna és nehezebb lett volna lelőni. Egy kb. 4 fős gép is elég lett volna? Max. faroklövész, pilóta, navigátor rádiós és bombacélzók kellett volna. Egy "XL-es Mosqito"?
A védett bombázókat csak üss és fuss taktikával tudták lőni, ami a németeket és japánokat is specializált gépek kifejlesztésére kényszerítette nagy kaliberű gépágyúkkal. Könnyebb. gyorsabb gépeket könnyedén elkapták volna a védővadászok.
Erre tudunk valami forrást találni?Esélyes, hogy igen.
Egy Lancaster árából 5-6 Mosquito is kijön, de 4 biztosan.
Itt ellentmondást érzek. Miből bombázna pontosabban nagyobb sebességnél magasabbról a Mossie?A Mosquito 650 km/h-val, 10.000 méter fölött közelítheti meg a célpontot, a Lancaster max. 450 km/h-val, 7.000 méter alatt. A Mosquito a sokkal jobb túlélési esélyek mellett ugyanakkor jóval pontosabban képes célba juttatni a bombáit, szemben a négymotoros nehézbombázók apokaliptikus és embertelen, de mégsem túl hatékony szőnyegbombázásával.
A Luftwaffét ledarálta a bombázó hadjárat. A problémám az, hogy viszont tudtommal a kísérővadászok és nem a fedélzeti lövészek.Hatalmas erőket áldoztak a grandiózus bombázóhadjáratokra, miközben jelentékeny veszteségeket szenvedtek, de az ellenség ellenállását sehol nem törték meg, a haditermelést csak akadályozták, de nem ütötték ki, és a valóban értékes, kemény célpontokat pedig jellemzően el sem találták.
Ez ebben formában szerintem tévedés. Az egy igen speciális alakulat volt. Kb. olyan, mintha a Delta Force színvonalával akarnád bemutatni az egész US Army-t.A nehézbombázók alkalmazásának valóban hatékony módszerét a RAF 617. repülőszázada dolgozta ki (a gátrobbantók és a Tirpitz elsüllyesztői),
Na ezt most nem értem. A lassú bombázók ellen üss és fuss, de a sokkal gyorsabb gépeket meg könnyedén elkapják a vadászok?A védett bombázókat csak üss és fuss taktikával tudták lőni, ami a németeket és japánokat is specializált gépek kifejlesztésére kényszerítette nagy kaliberű gépágyúkkal. Könnyebb. gyorsabb gépeket könnyedén elkapták volna a védővadászok.
Komolyan elgondolkozom azon, hogy ha radarral NAGYON korán nem észlelik a Mossie-t
Na ezt most nem értem. A lassú bombázók ellen üss és fuss, de a sokkal gyorsabb gépeket meg könnyedén elkapják a vadászok?
Ez most így hogyan...? Egy 450-500 km/h-val haladó Mossie ellen mire felemelkedik a vadász és még elfogási pályára is állhat...
Komolyan elgondolkozom azon, hogy ha radarral NAGYON korán nem észlelik a Mossie-t és nem vált irányt, akkor max. sebességgel repesztve 10 km magasan azt mi a búbánat tudta volna egyáltalán elfogni.
A Szovjetek Pe-2/3 és Tu-2 gépei pont azt tudták nagy számban bevetve,
kb. mint amit a Mosquitoból ki lehetett volna hozni.
Bevált konstrukció volt mindkettő. Pe2 ben igazad van, viszont elvitt fele annyi bombaterhet így is mint egy B17. Tu2 már belül elvitt 3x Fab500 at, úgy emlékszem. Jók voltak azok...Azért ott is voltak problémák, még dízel motorokkal is kísérleteztek a szovjetek, hogy javítsák a túlélési esélyeket és hatótávolságot.
+Pe-2 ha jól emlékszem törzs alatt tudta csak cipelni a 100kg-nál nehezebb bombákat, Tu-2 belsejében is csak egy 1 bomba fért el.
Úgy tudom, hogy a Mosquito volt az a gép, amit az akkori radarokkal (főleg a Német radarokkal, amik elmaradtak az Angolokétól) képtelenség volt érzékelni, mivel főleg fából, pontosabban funérból készüt.
https://hu.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Mosquito
"Mivel nagyrészt fából készült a beceneve The Wooden Wonder"
Egy nagyon gyorsan és magasan repülő bombázó elé kerülni, hogy szemből tudjad támadni sokszor fizikai képtelenség. Ha meg csak hátulról tudod támadni minimális sebesség difivel, akkor jó sok ideje van célozni és lőni a faroklövésznek.Nem véletlenül támadták a B-17-eseket lehetőleg szemből erős süllyedésben.
Ha beül mögé széttépi az iker .50-es.
Ilyen probléma nincs egy védtelen bombázónál, még ha relatív gyors is, nem tudja felvenni a versenyt egy vadászgéppel, főleg az emelkedésre optimalizált német gépekkel.
+Német bombázók relatív védtelenek voltak, ide-oda betűzdeltek egy géppuskát, de általában 2 ember kezelte őket, akik más feladatot elláttak a gépen, mégse voltak a sebesség bajnokai (He-111 pl. kifejezetten lomha a méretéhez képest).
A Mosquito nem csak egyszerű fa gép volt hanem ún. vastag falú héjszerkezetű repülőgép.Úgy tudom, hogy a Mosquito volt az a gép, amit az akkori radarokkal (főleg a Német radarokkal, amik elmaradtak az Angolokétól) képtelenség volt érzékelni, mivel főleg fából, pontosabban funérból készüt.
https://hu.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Mosquito
"Mivel nagyrészt fából készült a beceneve The Wooden Wonder"
Én egyébként soha nem értettem meg, hogy Magyarország miért nem vette meg a Fokker GI licence-ét (ez is fa szárnyszerkezetű, de fém törzsű). Lett volna egy, kicsi Mosquito-nk, ami 3 fős kialakításban felderítő, 2 fős kialakításban gyors bombázó (400 kg bombát vihetett - vagy 450 kg-ot a Svéd verzió), és a Svédek kérésére elkészült a 4 db 13,2 mm-es gépágyús nehéz vadász változat terve is.
A Fokker GI 1937-ben repült először, Hollandia mint semleges ország hajlandó is lett volna eladni a licence-et (egyrészt ekkor már túlvoltunk 1936-on, amikor Németország, Olaszország és Lengyelország elismerték, hogy lehet Magyarországnak légiereje, másrészt a WM-21 Sólyom előd WM-16 Budapest is eredetileg Fokker licence volt, tehát már korábban sem érdekelte őket Trianon).
Járt is a háború előtt Hollandiában magas rangú Magyar küldöttség, hogy megvegye a GI licence-et, aztán mégsem lett belőle semmi, pedig a WM-21 Sólymoknál jobb lett volna nekünk, szerintem az 1000 lóerős K14 csillagmotorral az 500 Km/órát is tudta volna (830 lóerővel ment 475 km/órát ez az áramvonalas gép).