A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Valahol igazad van, hisz a típus nem valószínű hogy befolyásolja a mennyiséget....
Így az MH (rámpás) légiszállítási kapacitása 69 vagy 111 tonna lesz. Ha lesz.
Viszont szakmai szempontok szerint a kapacitás a lényeg. Tehát azt kellene meghatározni mennyi legyen az összkapacitás és az dobja a darabszámot.....

Ha mindkét típusból hárommal számolunk akkor a kisebb kapacitású mindig veszít, szóval nem tartom annyira szakszerűnek a feladatot.
Az is igaz, hogy az egyenlő feltételek valahol a legkisebb közös többszörös esetében állnának fenn. Ez akkor 111-115 tonna környéke lenne, hisz 5 darab KC 390 visz el annyit, mint három A400M. És van még egy kis kavarás a KC 390-nél. Valahol azt írták mostanában, hogy koncentrált tömeg esetén (harcjármű?) képes 26 tonnát vinni 23 helyett. Remélem jól emlékszem. Ekkor talán négy kapacitása (104 tonna) lenne összemérhető három A400M-mel. Ezért írtam a 4-3-at a feladatba.
 
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)
1db mozdonyt és kb. 12db pőrekocsit + 1 személykocsit kell felhajtani az üzbég vasutaktól. Azt a 75km-t kell biztosítani, amíg Mazari Sharifból Termizbe átér a vonat...
erre felmegy a 14 konténer, az önrakodós kocsi, az unimog, a 4 MB G280, meg a három toyota (mondjuk azok nem érnek annyit,mint amibe a hazahozásuk kerül,szóval még Üzbegisztánban el kell őket passzolni néhány tengéért)
a 16db páncélos valami és a H14-esek lábon átmennek a határon, ott kell még 14db pőrekocsi + 2 személykocsi...
Kell 4 fuvar az A-319-esekkel a népekért, meg max 2 teherszállítóval, hogy a maradékot elhozzák...
 
Valahol igazad van, hisz a típus nem valószínű hogy befolyásolja a mennyiséget....
Így az MH (rámpás) légiszállítási kapacitása 69 vagy 111 tonna lesz. Ha lesz.
Viszont szakmai szempontok szerint a kapacitás a lényeg. Tehát azt kellene meghatározni mennyi legyen az összkapacitás és az dobja a darabszámot.....

Egyébként egy darab Ruszlán is jó lenne......:D
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)


Ez jó. :)
Én trükkös lennék. Nem haza hoznám a dolgokat, hanem valamilyen 'sztánba először. Személyszállításra meg ott vannak az Airbusok.
 
1db mozdonyt és kb. 12db pőrekocsit kell felhajtani az üzbég vasutaktól. Azt a 75km-t kell biztosítani, amíg Mazari Sharifból Termizbe átér a vonat...
erre felmegy a 14 konténer, az önrakodós kocsi, az unimog, a 4 MB G280, meg a három toyota (mondjuk azok nem érnek annyit,mint amibe a hazahozásuk kerül,szóval még Üzbegisztánban el kell őket passzolni néhány tengéért)
a 16db páncélos valami és a H14-esek lábon átmennek a határon, ott kell még 14db pőrekocsi...
Kell 4 fuvar az A-319-esekkel a népekért, meg max 2 teherszállítóval, hogy a maradékot elhozzák...

Félek nem felel meg a műveleti helyzetből eredő követelményeknek. Ha gyorsan kell kiszállítani Afganisztánból, akkor valószínűleg nem lehetséges földi menetoszlopokat szervezni, általában az afgán helyzet ezt amúgy sem engedi. A Mazar-e Sharif környéki vasúthálózatot nem ismerem, tartok tőle, hogy nemigen létezik.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and honved
Ez jó. :)
Én trükkös lennék. Nem haza hoznám a dolgokat, hanem valamilyen 'sztánba először. Személyszállításra meg ott vannak az Airbusok.

Sajnos nem véletlen, hogy Afganisztánba a NATO még békés időkben is légihddal szállítja erőit. Azt gondolom, ha van is minimális földi infrastruktúra, meneküléskor biztos, hogy nem azt használnák. Kicsit lehet Vietnámos a helyzet, lehet ott hagyni cuccokat, mert az ember a lényeg, de ez egy vészhelyzeti terv. Az nem jó ha úgy kezdődik, hogy ott hagyjuk a fegyvert lőszert Yalcint, mindent.....
A készenléti tervtől el lehet térni, a gyakorlatban lehet, hogy majd egy-két Rába, toyota ott maradna, de a tervbe priorizálva a meghatározott eszközöknek szerepelni kell.
 
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)
A helyes válasz: ezen eszközök és felszerelések jelentős részét NEM HOZOD haza, mivel a misszós felszerelést elhasználódásra kell tervezni. Odaadományozzuk a helyi erőknek a javát, ha kivonulunk. Ebből a felsorolásból biztosan hazajön:

- 1db Unimog sebesültszállító
- 4db MB G280
- 1db HX32 konténerszállító
+ személyi felszerelés a katonákkal, meg híradó eszközök például

De az elhasznált MRAP-okban már nem vagyok biztos, hogy érdemes akárcsak egy Forintot is költeni a hazaszállításukra, hacsak nem egy jobb állapotú példány a keceli haditechnikai parknak, hogy ilyen is volt!

Viszont, arra fel kell készülni, hogy NEM VONULUNK KI, hanem megvívjuk a csatát, tehát erősítást kell küldeni nekik méghozzá nagyobb mennyiségben, komolyabban felpáncélozott és fegyverzett járműveket, meg lőszert és akár üzemanyagot is! A Don-kanyar az, amiből tanulni kell, el kell tudni látni a kiküldött csapatokat! A kiszállítás lehet közös NATO feladat, de az ellátásukra és az erősítés küldésére saját erőből kell gondoskodni, különben a hazaárulás esete áll fenn.
 
Sajnos nem véletlen, hogy Afganisztánba a NATO még békés időkben is légihddal szállítja erőit. Azt gondolom, ha van is minimális földi infrastruktúra, meneküléskor biztos, hogy nem azt használnák. Kicsit lehet Vietnámos a helyzet, lehet ott hagyni cuccokat, mert az ember a lényeg, de ez egy vészhelyzeti terv. Az nem jó ha úgy kezdődik, hogy ott hagyjuk a fegyvert lőszert Yalcint, mindent.....
A készenléti tervtől el lehet térni, a gyakorlatban lehet, hogy majd egy-két Rába, toyota ott maradna, de a tervbe priorizálva a meghatározott eszközöknek szerepelni kell.

Nem igazán értem a válaszod, biztos, hogy nekem címezted?
 
A helyes válasz: ezen eszközök és felszerelések jelentős részét NEM HOZOD haza, mivel a misszós felszerelést elhasználódásra kell tervezni. Odaadományozzuk a helyi erőknek a javát, ha kivonulunk. Ebből a felsorolásból biztosan hazajön:

- 1db Unimog sebesültszállító
- 4db MB G280
- 1db HX32 konténerszállító
+ személyi felszerelés a katonákkal, meg híradó eszközök például

De az elhasznált MRAP-okban már nem vagyok biztos, hogy érdemes akárcsak egy Forintot is költeni a hazaszállításukra, hacsak nem egy jobb állapotú példány a keceli haditechnikai parknak, hogy ilyen is volt!

Viszont, arra fel kell készülni, hogy NEM VONULUNK KI, hanem megvívjuk a csatát, tehát erősítást kell küldeni nekik méghozzá nagyobb mennyiségben, komolyabban felpáncélozott és fegyverzett járműveket, meg lőszert és akár üzemanyagot is!

Az utóbbi egy másik számítási feladat lehet. Ha viszont a kiürítési (vészhelyzeti) terv egy változatát a felsoroltak figyelembevételével kell elkészíteni akkor attól nem tudunk eltérni. Mondjuk úgy, hogy a haderő vezetése ezt határozta meg. Lehet más a véleményünk, sokan még meg is neveznék, hogy mely katonákat, parancsnokokat (:D) hagynák ott mindenféleképpen, de most nem ez lenne a feladat.
 
Nem igazán értem a válaszod, biztos, hogy nekem címezted?

Ha arra célzol, hogy időt nyernél a rövidebb kiszállítási útvonallal akkor részben jó megközelítés, mert gyorsan ki tudod vonni az erőinket a veszélyzónából. De a szállítórepülő kapacitásnak akkor is nagy jelentősége van.
A gyakorlatban, harci körülmények között az A319-eseink nem is biztos, hogy be tudnának repülni egy veszélyes légtérbe. Ha a rámpások rendelkeznek önvédelmi eszközökkel, akkor a személyi állományt is ők hoznák ki. Fejlődik a koncepció....:)
 
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)

Honnan jönnek nekex ezek a számok?
 
Félek nem felel meg a műveleti helyzetből eredő követelményeknek. Ha gyorsan kell kiszállítani Afganisztánból, akkor valószínűleg nem lehetséges földi menetoszlopokat szervezni, általában az afgán helyzet ezt amúgy sem engedi. A Mazar-e Sharif környéki vasúthálózatot nem ismerem, tartok tőle, hogy nemigen létezik.
elvileg olyasmiket csinálnak kint, hogy konvojban mozognak települések között.... Ha beüt a szar, akkor meg úgyis rájukrúgják a reptérkaput is és ott fejezik le őket, ahogy várják a repülőt...vagy felszálláskor lövik le a gépeket., szóval szerintem az életösztön kikényszerítené, hogy földön arrébbmenjenek 80km-t.
Csak le kell szervezni a szomzéd országgal.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
elvileg olyasmiket csinálnak kint, hogy konvojban mozognak települések között.... Ha beüt a szar, akkor meg úgyis rájukrúgják a reptérkaput is és ott fejezik le őket, ahogy várják a repülőt...vagy felszálláskor lövik le a gépeket., szóval szerintem az életösztön kikényszerítené, hogy földön arrébbmenjenek 80km-t.
Csak le kell szervezni a szomzéd országgal.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A vonatot vettem, reméljük jó irányba menne. Ettől függetlenül légihíd.