A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 705
12 182
113
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)


Ez jó. :)
Én trükkös lennék. Nem haza hoznám a dolgokat, hanem valamilyen 'sztánba először. Személyszállításra meg ott vannak az Airbusok.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
1db mozdonyt és kb. 12db pőrekocsit kell felhajtani az üzbég vasutaktól. Azt a 75km-t kell biztosítani, amíg Mazari Sharifból Termizbe átér a vonat...
erre felmegy a 14 konténer, az önrakodós kocsi, az unimog, a 4 MB G280, meg a három toyota (mondjuk azok nem érnek annyit,mint amibe a hazahozásuk kerül,szóval még Üzbegisztánban el kell őket passzolni néhány tengéért)
a 16db páncélos valami és a H14-esek lábon átmennek a határon, ott kell még 14db pőrekocsi...
Kell 4 fuvar az A-319-esekkel a népekért, meg max 2 teherszállítóval, hogy a maradékot elhozzák...

Félek nem felel meg a műveleti helyzetből eredő követelményeknek. Ha gyorsan kell kiszállítani Afganisztánból, akkor valószínűleg nem lehetséges földi menetoszlopokat szervezni, általában az afgán helyzet ezt amúgy sem engedi. A Mazar-e Sharif környéki vasúthálózatot nem ismerem, tartok tőle, hogy nemigen létezik.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and honved

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
Ez jó. :)
Én trükkös lennék. Nem haza hoznám a dolgokat, hanem valamilyen 'sztánba először. Személyszállításra meg ott vannak az Airbusok.

Sajnos nem véletlen, hogy Afganisztánba a NATO még békés időkben is légihddal szállítja erőit. Azt gondolom, ha van is minimális földi infrastruktúra, meneküléskor biztos, hogy nem azt használnák. Kicsit lehet Vietnámos a helyzet, lehet ott hagyni cuccokat, mert az ember a lényeg, de ez egy vészhelyzeti terv. Az nem jó ha úgy kezdődik, hogy ott hagyjuk a fegyvert lőszert Yalcint, mindent.....
A készenléti tervtől el lehet térni, a gyakorlatban lehet, hogy majd egy-két Rába, toyota ott maradna, de a tervbe priorizálva a meghatározott eszközöknek szerepelni kell.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 812
28 954
113
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)
A helyes válasz: ezen eszközök és felszerelések jelentős részét NEM HOZOD haza, mivel a misszós felszerelést elhasználódásra kell tervezni. Odaadományozzuk a helyi erőknek a javát, ha kivonulunk. Ebből a felsorolásból biztosan hazajön:

- 1db Unimog sebesültszállító
- 4db MB G280
- 1db HX32 konténerszállító
+ személyi felszerelés a katonákkal, meg híradó eszközök például

De az elhasznált MRAP-okban már nem vagyok biztos, hogy érdemes akárcsak egy Forintot is költeni a hazaszállításukra, hacsak nem egy jobb állapotú példány a keceli haditechnikai parknak, hogy ilyen is volt!

Viszont, arra fel kell készülni, hogy NEM VONULUNK KI, hanem megvívjuk a csatát, tehát erősítást kell küldeni nekik méghozzá nagyobb mennyiségben, komolyabban felpáncélozott és fegyverzett járműveket, meg lőszert és akár üzemanyagot is! A Don-kanyar az, amiből tanulni kell, el kell tudni látni a kiküldött csapatokat! A kiszállítás lehet közös NATO feladat, de az ellátásukra és az erősítés küldésére saját erőből kell gondoskodni, különben a hazaárulás esete áll fenn.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 705
12 182
113
Sajnos nem véletlen, hogy Afganisztánba a NATO még békés időkben is légihddal szállítja erőit. Azt gondolom, ha van is minimális földi infrastruktúra, meneküléskor biztos, hogy nem azt használnák. Kicsit lehet Vietnámos a helyzet, lehet ott hagyni cuccokat, mert az ember a lényeg, de ez egy vészhelyzeti terv. Az nem jó ha úgy kezdődik, hogy ott hagyjuk a fegyvert lőszert Yalcint, mindent.....
A készenléti tervtől el lehet térni, a gyakorlatban lehet, hogy majd egy-két Rába, toyota ott maradna, de a tervbe priorizálva a meghatározott eszközöknek szerepelni kell.

Nem igazán értem a válaszod, biztos, hogy nekem címezted?
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
A helyes válasz: ezen eszközök és felszerelések jelentős részét NEM HOZOD haza, mivel a misszós felszerelést elhasználódásra kell tervezni. Odaadományozzuk a helyi erőknek a javát, ha kivonulunk. Ebből a felsorolásból biztosan hazajön:

- 1db Unimog sebesültszállító
- 4db MB G280
- 1db HX32 konténerszállító
+ személyi felszerelés a katonákkal, meg híradó eszközök például

De az elhasznált MRAP-okban már nem vagyok biztos, hogy érdemes akárcsak egy Forintot is költeni a hazaszállításukra, hacsak nem egy jobb állapotú példány a keceli haditechnikai parknak, hogy ilyen is volt!

Viszont, arra fel kell készülni, hogy NEM VONULUNK KI, hanem megvívjuk a csatát, tehát erősítást kell küldeni nekik méghozzá nagyobb mennyiségben, komolyabban felpáncélozott és fegyverzett járműveket, meg lőszert és akár üzemanyagot is!

Az utóbbi egy másik számítási feladat lehet. Ha viszont a kiürítési (vészhelyzeti) terv egy változatát a felsoroltak figyelembevételével kell elkészíteni akkor attól nem tudunk eltérni. Mondjuk úgy, hogy a haderő vezetése ezt határozta meg. Lehet más a véleményünk, sokan még meg is neveznék, hogy mely katonákat, parancsnokokat :)D) hagynák ott mindenféleképpen, de most nem ez lenne a feladat.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
Nem igazán értem a válaszod, biztos, hogy nekem címezted?

Ha arra célzol, hogy időt nyernél a rövidebb kiszállítási útvonallal akkor részben jó megközelítés, mert gyorsan ki tudod vonni az erőinket a veszélyzónából. De a szállítórepülő kapacitásnak akkor is nagy jelentősége van.
A gyakorlatban, harci körülmények között az A319-eseink nem is biztos, hogy be tudnának repülni egy veszélyes légtérbe. Ha a rámpások rendelkeznek önvédelmi eszközökkel, akkor a személyi állományt is ők hoznák ki. Fejlődik a koncepció....:)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 310
84 082
113
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)

Honnan jönnek nekex ezek a számok?
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Félek nem felel meg a műveleti helyzetből eredő követelményeknek. Ha gyorsan kell kiszállítani Afganisztánból, akkor valószínűleg nem lehetséges földi menetoszlopokat szervezni, általában az afgán helyzet ezt amúgy sem engedi. A Mazar-e Sharif környéki vasúthálózatot nem ismerem, tartok tőle, hogy nemigen létezik.
elvileg olyasmiket csinálnak kint, hogy konvojban mozognak települések között.... Ha beüt a szar, akkor meg úgyis rájukrúgják a reptérkaput is és ott fejezik le őket, ahogy várják a repülőt...vagy felszálláskor lövik le a gépeket., szóval szerintem az életösztön kikényszerítené, hogy földön arrébbmenjenek 80km-t.
Csak le kell szervezni a szomzéd országgal.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
elvileg olyasmiket csinálnak kint, hogy konvojban mozognak települések között.... Ha beüt a szar, akkor meg úgyis rájukrúgják a reptérkaput is és ott fejezik le őket, ahogy várják a repülőt...vagy felszálláskor lövik le a gépeket., szóval szerintem az életösztön kikényszerítené, hogy földön arrébbmenjenek 80km-t.
Csak le kell szervezni a szomzéd országgal.

A vonatot vettem, reméljük jó irányba menne. Ettől függetlenül légihíd.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
Mondom,kb minden marhaság amit odaírtál.Minek ennyi teherautó?
Ha ilyen okos vagy akkor annyit segítek, hogy ez egy terv. Meg azt is megsúgom, hogy készítettem már ilyet, ugyanebben az országban. Mindennek ki kellett számolni a tömegét, térfogatát, rakodhatóságát megadni.
Ja, senkit nem érdekel a vélemény, itt a fealadat a számolás lenne. A tervezőnek tök mindegy, hogy krumpli vagy arany amit vinni kell. Vinni kell.
De te megint kötekedni akarsz....
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 310
84 082
113
Ha ilyen okos vagy akkor annyit segítek, hogy ez egy terv. Meg azt is megsúgom, hogy készítettem már ilyet, ugyanebben az országban. Mindennek ki kellett számolni a tömegét, térfogatát, rakodhatóságát megadni.
Ja, senkit nem érdekel a vélemény, itt a fealadat a számolás lenne. A tervezőnek tök mindegy, hogy krumpli vagy arany amit vinni kell. Vinni kell.
De te megint kötekedni akarsz....

Nincs ennyi eszköz.Afganisztanról beszélsz,fele ennyi cucc sincs és nem azért mert nem 300-an vannak.