Saab 37 Viggen (Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ez alapján pedig ( 1981-ben ) 4+ kategóriás i lehetne;


[QUOTE ="gacsat, post: 32165, member: 197"]Az első sikeres SR71es elfogást a Baltikumban (a svédek közül) Per-Olof Eldh abszolválta, aki most visszaemléxik az eseményre: ... 1981ben a datalinket integráltuk a PS46 levegő-levegő pulzáló doppler radarral, és a SkyFlash rakétával, ami a J37nek jelentősen megnövelte a lehetőségeit. A multifunkci kijelzőn a térképre tekintve láthattuk a barátokat, az ellenségeket, a SAM (földi légvédelmi rakéta) telepeket,stb. a helyzetkép folyamatosan frissült a földi kontroll és a többi Viggen által, ami a pilótának korábban nem létező áttekintést adott a helyzet fölött. Havatovább, a rendszer olyan jó volt, hogy ugyanazt a taktikát alkalmazhattuk, ha láttunk, ha nem. Mikor az első svér SR71es elfogást csináltam, a célpont teljesítette az északi elhúzást a szovjet partok mellett, aztán délre fordult Gotland és Oland közé. A datalink az irányítással be volt kapcsolva, és én épp szembe támadtam a célt. 8000 méternél gyorsítottam, hogy elérjem a M 1.35öt. Aztán felhúztam, és nagyon óvatosan folytattam a gyorsítást 1,7 és 2.0M között Majd 18500 és 20 000 m között léptem ki a tetején. Az összes céladat ott volt a térképemen, beleértve a radarképet is a zóna szélén, amit azonnal be is fogott. rakéta indítást szimuláltam - a megközelítési sebesség 4.5 és 5.0 M között volt, az SR71 3Mmel repült 21 500 méteren. Megláttam.

Nem, ez nem az F-35 2020-ban, hanem a SAAB J-37 Viggen 1981-ben. ;)[/QUOTE]
Az Sr-71es kötött pályán repült, mint egy villamos. Fix útvonala és menetrendje volt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 689
13 354
113
Nem, ez nem az F-35 2020-ban, hanem a SAAB J-37 Viggen 1981-ben. ;)
Az Sr-71es kötött pályán repült, mint egy villamos. Fix útvonala és menetrendje volt.[/QUOTE]

Kicsit bőven idéztem, -szűkítve- erre gondoltam a majd' 40 évvel későbbi F-35 vs. Viggen párhuzammal:

"... 1981ben a datalinket integráltuk a PS46 levegő-levegő pulzáló doppler radarral, és a SkyFlash rakétával, ami a J37nek jelentősen megnövelte a lehetőségeit. A multifunkciós kijelzőn a térképre tekintve láthattuk a barátokat, az ellenségeket, a SAM (földi légvédelmi rakéta) telepeket,stb. a helyzetkép folyamatosan frissült a földi kontroll és a többi Viggen által, ami a pilótának korábban nem létező áttekintést adott a helyzet fölött. Hovatovább, a rendszer olyan jó volt, hogy ugyanazt a taktikát alkalmazhattuk, ha láttunk, ha nem..."
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Az Sr-71es kötött pályán repült, mint egy villamos. Fix útvonala és menetrendje volt.

Kicsit bőven idéztem, -szűkítve- erre gondoltam a majd' 40 évvel későbbi F-35 vs. Viggen párhuzammal:

"... 1981ben a datalinket integráltuk a PS46 levegő-levegő pulzáló doppler radarral, és a SkyFlash rakétával, ami a J37nek jelentősen megnövelte a lehetőségeit. A multifunkciós kijelzőn a térképre tekintve láthattuk a barátokat, az ellenségeket, a SAM (földi légvédelmi rakéta) telepeket,stb. a helyzetkép folyamatosan frissült a földi kontroll és a többi Viggen által, ami a pilótának korábban nem létező áttekintést adott a helyzet fölött. Hovatovább, a rendszer olyan jó volt, hogy ugyanazt a taktikát alkalmazhattuk, ha láttunk, ha nem..."[/QUOTE]
Nálunk 81ben MiG-23as volt, ami földi rávezetés nélkül haza is alig talált. Valami Zafír (vagy mi) rávezető készülék volt, hogy ne kelljen rádiózni.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
337
1 717
93
Ja bizony, ez már tényleg valami "mellbevágó" élmény! Képzeld el ugyanezt mikor a Viggen 40-50m-rel a fejed fölött 1000-el áthúzva vagy rácsapás után kifordulva csinálja ugyanezt, mint ahogy Ostravában meg lehetett többször is tapasztalni!! :):D:hadonaszos::hadonaszos:

Kb. 2002-ben mikor egyébként is először utaztam utasszállítón, leszálltunk Grazban, majd a reptrérről sétálva a vonat megálló felé halottam valami mennydörgést a hátam mögül. Mondom mi az ördög, ez kizárt hogy utasszállító. Majd megfordulva láttam egy felszálló Draken (ha jól emlékszem) géppárt. Az is mellbevágó élmény volt gondolhatod :D De egy ilyen Viggen élményt szívesen átélnék.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Kb. 2002-ben mikor egyébként is először utaztam utasszállítón, leszálltunk Grazban, majd a reptrérről sétálva a vonat megálló felé halottam valami mennydörgést a hátam mögül. Mondom mi az ördög, ez kizárt hogy utasszállító. Majd megfordulva láttam egy felszálló Draken (ha jól emlékszem) géppárt. Az is mellbevágó élmény volt gondolhatod :D De egy ilyen Viggen élményt szívesen átélnék.
Akkor Ostrava NATO-days minden év szeptember közepén - ill. idén sajnos a vírus miatt elég kétséges. Ha a keresőbe beírod hogy "ostrava nato day 2020", akkor tudsz tájékozódni a helyzetről. A svédek (IS) szeretnek oda járni a Viggennel, Drakennel, Tunnan-al, eddig valamivel mindig megjelentek, volt hogy ott voltak mindhárom "muzeális" gépükkel. Persze lehet hogy jobban jársz/járunk, ha inkább jövő tavasszal a 2021-es dátummal írjuk be ... most éppen ez a helyzet. :(
 
M

molnibalage

Guest
Akkor Ostrava NATO-days minden év szeptember közepén - ill. idén sajnos a vírus miatt elég kétséges. Ha a keresőbe beírod hogy "ostrava nato day 2020", akkor tudsz tájékozódni a helyzetről. A svédek (IS) szeretnek oda járni a Viggennel, Drakennel, Tunnan-al, eddig valamivel mindig megjelentek, volt hogy ott voltak mindhárom "muzeális" gépükkel. Persze lehet hogy jobban jársz/járunk, ha inkább jövő tavasszal a 2021-es dátummal írjuk be ... most éppen ez a helyzet. :(
Szerintem nem lesz megtartva, ha lesz is, kb. semmi nem lesz. A programme rész alatt facebook even link van. Semmi résztvevő nincs. Ezzel megszakad egy 2012 óta tartó sorozat nálam, mert 12, 14, 16, 18-ban voltam kint.
 

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
337
1 717
93
117036092_2253852841427159_1493599167403942331_o.jpg
116769648_2253852771427166_7021957801628553213_o.jpg
116879996_2253852758093834_3561947857638082349_o.jpg
116791215_2253852751427168_8970845658248919209_o.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
A jellegzetes, mély, dörgő Viggen hang abból ered, hogy a kilépő keresztmetszet igen nagy. Amit ebből a kályhacsőből még a svédek ki tudtak maxolni, az a Jaktviggen RM8B hajtóműve volt.
Az a videón szereplő RM8A-nál valamivel, hosszabb és nagyobb átmérőjű, továbbá több levegőt mozgatott meg, több kerozint égetett és amellett, hogy egy tonnával volt erősebb, még “ütni-vágni” is lehetett. Sem állásszög, sem gázkarmozgatás korlát nem vonatkozott rá.
Ekkora robajnál viszont füllel már nem hallható a különbség.
Arra emlékszem, hogy 1998-ban, Kecskeméten egyedül a Jaktviggen volt képes arra, hogy a felszállás közben, a pályán nekifutáskor a hangjával megremegtette a talajt…