A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Parlamanti írásbeli kérdez-felelek:

Megkérdezték újra, mert elsőre nem sikerült jól feltenni a kérdést...

""Kötött-e Magyarország 2010. június 1. után bármilyen szerződést az Aselsan nevű török céggel különböző haditechnikai eszközök megvásárlására?""

Válasz: Magyarország kormánya és intézményei nem kötött. Közvetítő cégen keresztül sem.


Akkor a Nurol intézte az Aselsan fegyvertornyok beszerzését a járművekre és a kész jármű volt az üzlet tárgya vagy mégsincs üzlet? Vagy csak simán letagada HM ezt is mint pl. az utasszállító repülőgépeket , mert nincs tétje annak ha nem mondják el...
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses
Parlamanti írásbeli kérdez-felelek:

Megkérdezték újra, mert elsőre nem sikerült jól feltenni a kérdést...

""Kötött-e Magyarország 2010. június 1. után bármilyen szerződést az Aselsan nevű török céggel különböző haditechnikai eszközök megvásárlására?""

Válasz: Magyarország kormánya és intézményei nem kötött. Közvetítő cégen keresztül sem.


Akkor a Nurol intézte az Aselsan fegyvertornyok beszerzését a járművekre és a kész jármű volt az üzlet tárgya vagy mégsincs üzlet? Vagy csak simán letagada HM ezt is mint pl. az utasszállító repülőgépeket , mert nincs tétje annak ha nem mondják el...
Fúú erre a válaszra kapásból vagy 3 olyan forgatókönyvet tudnék írni, amire teljesen igaz lenne a válasz, és mégis meglennének azok a fegyvertornyok. A válasz nyelvezete nagyon sok mozgásteret ad! ;)
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Fúú erre a válaszra kapásból vagy 3 olyan forgatókönyvet tudnék írni, amire teljesen igaz lenne a válasz, és mégis meglennének azok a fegyvertornyok. A válasz nyelvezete nagyon sok mozgásteret ad! ;)

Engem nagyon érdekelne az a három forgatókönyv ötleted... :)
 
Screenshot-2020-05-26.png

forrás


A költségvetési tervezetből ilyen számokat lehet még kinyerni:

"A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban... pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2020 végére a fennálló tartozás várhatóan 62,1 milliárd forint lesz."

"A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban... pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2021 végére a fennálló tartozás várhatóan 53 milliárd forint lesz. "


Ha kifizet Magyarország 2021-ben 29,323 milliárdot , akkor hogyhogy csak 9,1 milliárddal csökken a fennálló tartozás?
Tőke és kamattörlesztés szépségei? Készített erről valaki egy számítást magyarázattal, de nem találom...
valakinek meg van linkje?
 
Engem nagyon érdekelne az a három forgatókönyv ötleted... :)
1. Olyan cég nem létezik, hogy Aselsan.
Olyan igen, hogy ASELSAN Konya Arms Systems Inc. (az gyártja a SARP tornyokat) Talán nem véletlenül a válasz csak annyit ír, hogy "kérdésében szereplő török céggel". ;)
2. Még nincs megkötve a szerződés. Jeleztük a megrendelési szándékot, de az még nem szerződés kötés. Ahhoz 2 felhatalmazott vezetőnek alá kell írnia a "papírt".
3. Nem Magyarország Kormánya kötötte a szerződést. De attól még mondjuk a HM EI köthetett. 2 teljesen külön jogi személy.
4. stb. stb...
 
A költségvetési tervezetből ilyen számokat lehet még kinyerni:

"A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban... pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2020 végére a fennálló tartozás várhatóan 62,1 milliárd forint lesz."

"A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban... pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2021 végére a fennálló tartozás várhatóan 53 milliárd forint lesz. "


Ha kifizet Magyarország 2021-ben 29,323 milliárdot , akkor hogyhogy csak 9,1 milliárddal csökken a fennálló tartozás?
Tőke és kamattörlesztés szépségei? Készített erről valaki egy számítást magyarázattal, de nem találom...
valakinek meg van linkje?
Nyilvánvalóan a fenti szöveg értelme szerint csak a tőketartozásról nyilatkozik. De ahogy gondolom, ebben a szerződésben nem csak a tőke és a kamat fizetési kötelezettség szerepel, hanem egy teljesen független szolgáltatás díja is, a support szolgáltatásé is.
De ezt már írtam párszor. Ha elérünk 2026-ba, akkor a tőke és a kamat részletei megszűnnek, de a supportot tovább kell fizetnünk, ha nem akarunk a dél-afrikaiak sorsára jutni, akik pik-pak rájöttek, hogy gyári support nélkül b@szhatják.
És pont ezért nem szabad a tulajdonszerzéshez kapcsolódó díjakat összemosni a szolgáltatásért kifizetett dijjakkal. A kamat is egy szolgáltatás díja!
 
A költségvetési tervezetből ilyen számokat lehet még kinyerni:
"A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban... pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2020 végére a fennálló tartozás várhatóan 62,1 milliárd forint lesz."
"A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban... pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2021 végére a fennálló tartozás várhatóan 53 milliárd forint lesz. "

Ha kifizet Magyarország 2021-ben 29,323 milliárdot , akkor hogyhogy csak 9,1 milliárddal csökken a fennálló tartozás?
Tőke és kamattörlesztés szépségei? Készített erről valaki egy számítást magyarázattal, de nem találom...
valakinek meg van linkje?
Nekem ez a 62,1 milliárd gyanúsan kevésnek tűnik.
Ez akkor lehet ha már akkor elkezdtük a gépek törlesztését amikor azok még meg sem jöttek (2001-ben)
Az én számításom szerint 2020 végére még kb. 86 milliárdnak kellene maradnia (tőke + kamat)
 
Nekem ez a 62,1 milliárd gyanúsan kevésnek tűnik.
Ez akkor lehet ha már akkor elkezdtük a gépek törlesztését amikor azok még meg sem jöttek (2001-ben)
Az én számításom szerint 2020 végére még kb. 86 milliárdnak kellene maradnia (tőke + kamat)
Esélyes hogy előre is fizettünk.
 
1. Olyan cég nem létezik, hogy Aselsan.
Olyan igen, hogy ASELSAN Konya Arms Systems Inc. (az gyártja a SARP tornyokat) Talán nem véletlenül a válasz csak annyit ír, hogy "kérdésében szereplő török céggel". ;)
2. Még nincs megkötve a szerződés. Jeleztük a megrendelési szándékot, de az még nem szerződés kötés. Ahhoz 2 felhatalmazott vezetőnek alá kell írnia a "papírt".
3. Nem Magyarország Kormánya kötötte a szerződést. De attól még mondjuk a HM EI köthetett. 2 teljesen külön jogi személy.
4. stb. stb...
Jellemzően annyira bénák a kérdezők, hogy semminek sem járnak utána...igy ötödszörre is szarul fognak fogalmazni. Szerintem jót röhögnek minden egyes válasz megfogalmazásakor - joggal.
 
Nekem ez a 62,1 milliárd gyanúsan kevésnek tűnik.
Ez akkor lehet ha már akkor elkezdtük a gépek törlesztését amikor azok még meg sem jöttek (2001-ben)
Az én számításom szerint 2020 végére még kb. 86 milliárdnak kellene maradnia (tőke + kamat)
Pedig (2020-as költségvetési törvényjavaslatból):
2.1. A hiánymutató módszertana és alakulása .........
A Gripen-szerződés keretében 14 repülőgép NATO-kompatibilissé tétele vált lehetővé, ezzel párhuzamosan kiépültek a földi irányítási és más kiszolgáló rendszerek. A magyar fél oktatási-képzési szolgáltatásokat is igénybe vesz, a gépek tulajdonjoga azonban a svéd partnernél marad. Az Eurostat munkadöntést hozott valamennyi hosszú lejáratú szerződéses konstrukcióban megvalósuló katonai eszköz beszerzésére/bérletére. A döntés értelmében minden esetben vásárlásként kell elszámolni az ilyen ügyleteket, mégpedig abban az időpontban, amikor az eszközöket a kormányzat birtokba veszi. Ez azt jelenti, hogy a teljes bérleti időszakban a folyó (képzési, fenntartási, rendszerirányítási stb.) költségek folyamatosan, míg egy-egy nagyobb összegű kormányzati kiadás a gépek statisztikai „beszerzéseként” 2006-2007-ben, valamint 2016-ban jelentkezett. A repülőgépek beérkezése előtti időszakban ténylegesen kifizetett lízingdíjakból a repülőgépekre jutó rész előlegfizetésnek tekintendő. A beérkezés éveiben a statisztikai „vételár” és az előleg különbözeteként hitelfelvételt is könyvelni kell (a pénzügyi lízing mintájára), majd a beérkezést követő időszakban a lízingdíj meghatározott része a statisztikai hitelfelvétel törlesztésére fordítandó. 2020-ra ebből fakadóan 9,0 milliárd forint egyenlegjavulás várható. ....
És
A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban – az Eurostat katonai beszerzésekre vonatkozó általános érvényű döntése alapján – pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2020 végére a fennálló tartozás várhatóan 62,1 milliárd forint lesz.

Ebből az derül ki, hogy tulajdonképpen a gépek bérleti/tartós bérleti (tehát, hogy a futamidő letelte után kinek a tulajdonában lesznek a gépek) variálása kizárólag arra volt jó, hogy az ország pénzügyi mérlegét próbálták vele kozmetikázni. Csak hát ez nem igazán jött össze, mert az Eurostat erre nem igazán volt vevő. Ezért nem nagyon volt olyan nagyon reklámozva, hogy a gépek az ügylet végén nálunk maradnak. Ezért hivatkoztunk folyamatosan az ügyletek során bérlésre.

Különben ennek fényében érdemes nézni a Leo 2A4-ek bérletét is - szerintem.
Nem igazán érzem létjogosultságát annak, hogy 12db-ot (egy csonka századnyit) béreljünk (megint a homályos lízingelés kifejezést a köztudatba bedobva), miközben 2023-24-ben meg elkezdenek befutni az első A7+-ok.
Meg miért pont 12-t? Ezekkel max. szakasz szintű manővereket lehet majd gyakorolni. Arra meg elég lett volna 4-6 db is - ha már bérlés.
Nekem az tűnik logikusnak, hogy per pillanat csak a 12db volt A4-ből felhajtható olcsón, amivel el lehet kezdeni a munkát. Ha összeáll a 44db A7+ akkor meg le lehet rendelni még 32db A7+-ot, meg ennek a 12 A4-nek a A7+-os korszerűsítését. No nem azonnal, hanem szépen eltolva időben, mondjuk 2026-28-tól.

Mert ugye per pillanat a közepes dandár mindenféle dandár szintű tűztámogatás (direkt és indirekt) nélkül létezik - hacsak nem vesszük le azt a pár 60-as aknavetőt. Már ha abból kaptak egyáltalán. Meg a pár régi orosz hordozható ATGM-et.
 
Pedig (2020-as költségvetési törvényjavaslatból):

És


Ebből az derül ki, hogy tulajdonképpen a gépek bérleti/tartós bérleti (tehát, hogy a futamidő letelte után kinek a tulajdonában lesznek a gépek) variálása kizárólag arra volt jó, hogy az ország pénzügyi mérlegét próbálták vele kozmetikázni. Csak hát ez nem igazán jött össze, mert az Eurostat erre nem igazán volt vevő. Ezért nem nagyon volt olyan nagyon reklámozva, hogy a gépek az ügylet végén nálunk maradnak. Ezért hivatkoztunk folyamatosan az ügyletek során bérlésre.

Különben ennek fényében érdemes nézni a Leo 2A4-ek bérletét is - szerintem.
Nem igazán érzem létjogosultságát annak, hogy 12db-ot (egy csonka századnyit) béreljünk (megint a homályos lízingelés kifejezést a köztudatba bedobva), miközben 2023-24-ben meg elkezdenek befutni az első A7+-ok.
Meg miért pont 12-t? Ezekkel max. szakasz szintű manővereket lehet majd gyakorolni. Arra meg elég lett volna 4-6 db is - ha már bérlés.
Nekem az tűnik logikusnak, hogy per pillanat csak a 12db volt A4-ből felhajtható olcsón, amivel el lehet kezdeni a munkát. Ha összeáll a 44db A7+ akkor meg le lehet rendelni még 32db A7+-ot, meg ennek a 12 A4-nek a A7+-os korszerűsítését. No nem azonnal, hanem szépen eltolva időben, mondjuk 2026-28-tól.

Mert ugye per pillanat a közepes dandár mindenféle dandár szintű tűztámogatás (direkt és indirekt) nélkül létezik - hacsak nem vesszük le azt a pár 60-as aknavetőt. Már ha abból kaptak egyáltalán. Meg a pár régi orosz hordozható ATGM-et.
Oszt hogy korszerűsítesz A4-et A7-re, toronycserével? Akkor meg már minek a régi alvázt megtartani!
 
Az a jelenleg meglévő Gripenek éves díja lesz.

Inkább a rendelt fegyverzet kifizetése. Nem emlékszem már 2018-ban vagy 2019-ben jelentették be, hogy lesznek hozzájuk
Oszt hogy korszerűsítesz A4-et A7-re, toronycserével? Akkor meg már minek a régi alvázt megtartani!

Azt értik félre sokan, hogy jelen állás szerint a 12 A4 nem marad itt azokat visszaadjuk. Azok azért vannak, hogy a legénységi állományt kiképezzék, az érkező A7-ek alapjaira, és ne teljesen ismeretlenül kelljen megtanulni az A7+ kezelését, és üzemeltetését, hanem addigra meglegyenek az alapok a fejekben.
 
Azt értik félre sokan, hogy jelen állás szerint a 12 A4 nem marad itt azokat visszaadjuk.

Maróth Gáspár nem azt nyilatkozta, hogy maradnak? Bár amilyen gyorsan változnak a dolgok.... és akkora titkolózás, hogy még azokról a dolgokról sem lehet tudni semmi biztosat, amelyek már itt vannak.
 
Inkább a rendelt fegyverzet kifizetése. Nem emlékszem már 2018-ban vagy 2019-ben jelentették be, hogy lesznek hozzájuk


Azt értik félre sokan, hogy jelen állás szerint a 12 A4 nem marad itt azokat visszaadjuk. Azok azért vannak, hogy a legénységi állományt kiképezzék, az érkező A7-ek alapjaira, és ne teljesen ismeretlenül kelljen megtanulni az A7+ kezelését, és üzemeltetését, hanem addigra meglegyenek az alapok a fejekben.

"Az első kiképzésre szánt Leopard 2A4-es harckocsik 2020 második felében érkeznek, ebből 12 darabot kiképzési céllal lízingeltünk, amely a szerződés szerint a honvédség tulajdonában marad. A már nekünk gyártott 44 darab új Leopard 2A7+ harckocsiváltozatok szállítása 2023-tól lesz esedékes."
https://magyarnemzet.hu/belfold/patinas-osztrak-hadiipari-ceget-vasarolt-a-magyar-allam-7457474/