[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

En csak egy gepet latok. Raadasul a D-HCBP az a decemberben atadott 4. gep ideiglenes lajstroma volt. A gyarban tavasszal feltunt ujra ez a lajstrom, de nem tudtam eldonteni hogy megkapta egy masik helikopter ujra a lajstromot, vagy a 04 tert vissza a gyarba. (mint a szerbek egyik helikoptere). A visszateresnek nem nagyon latom ertelmet, mert tobb repulokes magyar gep van kesz a gyarban, mint amennyi itthon van. Valami tortenik, de nem tudjuk hogy mi.

Én is csak egy gépet láttam radaron. Amúgy ez a HCBP egy univerzális lajstrom, lehet találni a neten képeket, hogy különböző német gépek is repültek ezzel.
 
En csak egy gepet latok. Raadasul a D-HCBP az a decemberben atadott 4. gep ideiglenes lajstroma volt. A gyarban tavasszal feltunt ujra ez a lajstrom, de nem tudtam eldonteni hogy megkapta egy masik helikopter ujra a lajstromot, vagy a 04 tert vissza a gyarba. (mint a szerbek egyik helikoptere). A visszateresnek nem nagyon latom ertelmet, mert tobb repulokes magyar gep van kesz a gyarban, mint amennyi itthon van. Valami tortenik, de nem tudjuk hogy mi.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-hcbp#24c14475
pedig ma repült át D-HCBP megint
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-hcbp
mai dátum
 
Én is csak egy gépet láttam radaron. Amúgy ez a HCBP egy univerzális lajstrom, lehet találni a neten képeket, hogy különböző német gépek is repültek ezzel.
A D-HCBP az egy ideiglenes lajstromjel, amit a német légügyi hatóság a gyártó cégnek adott ki felhasználásra (nyilván több ilyen lajstromjel is van kiadva a cégnek, csak mindig le kell jelenteni hogy milyen gyári számú stb. adatok szerinti gép viseli éppen). Ez azért van mert idegen lajstrommal csak a gép üzemeltetőjének bejelentése alapján repülhetne német légtérben, csak ugye amíg a megrendelő át nem veszi, addig az üzemeltető az maga a gyártó cég. Mindig az épp elkészült X? gyári számú, berepülésre kerülő gép kapja meg a megrendelőtől függetlenül, és addig viseli míg az adott gépet a megrendelő át nem veszi üzemeltetésre - saját lajstromjellel ellátva a gépet. Ekkor a cég lejelenti a német hatóságnak hogy X? gyári számú gépének német lajstromjele megszűnt, majd bejelenti a hatóságnál hogy ezt a lajstromjelet adott dátumtól az Y! gyári számú gépe viseli - ugyancsak a megrendelői átvételig, és így tovább ...
 
A D-HCBP az egy ideiglenes lajstromjel, amit a német légügyi hatóság a gyártó cégnek adott ki felhasználásra (nyilván több ilyen lajstromjel is van kiadva a cégnek, csak mindig le kell jelenteni hogy milyen gyári számú stb. adatok szerinti gép viseli éppen). Ez azért van mert idegen lajstrommal csak a gép üzemeltetőjének bejelentése alapján repülhetne német légtérben, csak ugye amíg a megrendelő át nem veszi, addig az üzemeltető az maga a gyártó cég. Mindig az épp elkészült X? gyári számú, berepülésre kerülő gép kapja meg a megrendelőtől függetlenül, és addig viseli míg az adott gépet a megrendelő át nem veszi üzemeltetésre - saját lajstromjellel ellátva a gépet. Ekkor a cég lejelenti a német hatóságnak hogy X? gyári számú gépének német lajstromjele megszűnt, majd bejelenti a hatóságnál hogy ezt a lajstromjelet adott dátumtól az Y! gyári számú gépe viseli - ugyancsak a megrendelői átvételig, és így tovább ...

Persze. Ez tudom. Csak a tavasszal visszament a gyárba a decemberben már átadott egyik szerb gép és átmenetileg visszakapta a korábban viselt ideiglenes lajstromját.
 
Persze. Ez tudom. Csak a tavasszal visszament a gyárba a decemberben már átadott egyik szerb gép és átmenetileg visszakapta a korábban viselt ideiglenes lajstromját.
Ez mindig is így lesz, ha bármelyik gép pl. valami módosítás, átépítés, reklamáció, nagyjavítás (és utána persze berepülés) miatt a gyártó céghez kerül vissza (amíg újra ki nem adják, addig ők az üzemeltetők). DE ha néhány gépünk pl. hadgyakorlatra repül Germanisztánba akkor persze mi vagyunk az üzemeltetők, így marad a magyar lajstromjel rajtuk, de be kell jelentenünk a repülést a német hatóság felé. Ugyanígy persze a gyártó cég is bejelenti a magyar hatóság felé a német lajstromú repülését, mikor leszállítja/átrepüli Szolnokra a kész gépeket.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Az összes gép, melyekre az úgynevezett HForce fegyverzeti rendszer legmagasabb fokozatú változata is integrálva van, 2021-ig fog megérkezni.

Ezt hol hangzott el?

+3
Év végéig meglesz a 18

Eddig azt mondták, hogy az utolsó 4 gép 2021-ben érkezik. Ezt kétféleképpen lehetett értelmezni: az 5. és 6. gép kinnmarad végig a pilótaképzés miatt és 2 gépet csak 2021-ben fognak legyártani, vagy valamikor 2020-ban hazajön 5. és a 6. gép is és négy gép legyártása marad 2021-re.

Ennek tükrében hogyan értelmezzük a 18-at? 2020 végére meg lesz a 18 legyártott gép, de csak 16 lesz Szolnokon?
Vagy változott a terv és hamarabb hazajön az 5. és a 6. gép, így lesz meg Szolnokon év végére a 18 gép?
 
Ezt hol hangzott el?



Eddig azt mondták, hogy az utolsó 4 gép 2021-ben érkezik. Ezt kétféleképpen lehetett értelmezni: az 5. és 6. gép kinnmarad végig a pilótaképzés miatt és 2 gépet csak 2021-ben fognak legyártani, vagy valamikor 2020-ban hazajön 5. és a 6. gép is és négy gép legyártása marad 2021-re.

Ennek tükrében hogyan értelmezzük a 18-at? 2020 végére meg lesz a 18 legyártott gép, de csak 16 lesz Szolnokon?
Vagy változott a terv és hamarabb hazajön az 5. és a 6. gép, így lesz meg Szolnokon év végére a 18 gép?
A 18-at nem tudom....lehet a Covid miatt lett szabad kapacitás az Airbusnál és begyorsul. Most is jött egy extra gép.

A fenti idézet meg az MN-ből van.
https://magyarnemzet.hu/belfold/ujabb-airbus-helikopterek-erkeztek-a-honvedseghez-8279385/
 
A 18-at nem tudom....lehet a Covid miatt lett szabad kapacitás az Airbusnál és begyorsul. Most is jött egy extra gép.

A fenti idézet meg az MN-ből van.
https://magyarnemzet.hu/belfold/ujabb-airbus-helikopterek-erkeztek-a-honvedseghez-8279385/

Nem tudnak ezek semmit.... már megint egy blogra hivatkoznak. Már a cikkíró nevét sem írják ki.

2020-ban összesen 12 gépnek kellene érkezni, korábban valahol ezt írták. Az kb. tavasz végén 4, nyár végén 4, ősz végén 4. Az hogy júniusban jött három, az nekem kicsit furcsa... o_O Vagy rosszul emlékszem... az is lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
104161394_2329010464062268_3766672178604394766_o.jpg



Édekes, hogy egészen északra felmentek gyakorolni.


"Timber Express ist eine jährliche Übung für taktische Datenlinks. Gastgeber in 2020 ist das Taktische Luftwaffengeschwader 51 „Immelmann“ in Schleswig-Holstein.

In Zusammenarbeit mit Airbus Helicopters und Hensoldt werden an einem Hubschrauber H145M Link-16-Tests gemacht. Das ist in dieser Form in Deutschland erstmalig bei einem Hubschrauber. Damit kann der Einstieg geschaffen werden, den H145M in seiner Rolle als Transportmittel für Spezialkräfte um eine entsprechende Befähigung sichtbar aufzuwerten."


Persze lehet véletlen is, de érdekes egybeesés, hogy épp akkor és épp ott járt a képen látható magyar gép is... :oops:
 
Ez mindig is így lesz, ha bármelyik gép pl. valami módosítás, átépítés, reklamáció, nagyjavítás (és utána persze berepülés) miatt a gyártó céghez kerül vissza (amíg újra ki nem adják, addig ők az üzemeltetők). DE ha néhány gépünk pl. hadgyakorlatra repül Germanisztánba akkor persze mi vagyunk az üzemeltetők, így marad a magyar lajstromjel rajtuk, de be kell jelentenünk a repülést a német hatóság felé. Ugyanígy persze a gyártó cég is bejelenti a magyar hatóság felé a német lajstromú repülését, mikor leszállítja/átrepüli Szolnokra a kész gépeket.
Ehhez hozzáteszem, hogy anno a PG-ben nagyjavított külföldi gépek is a berepülésen még lemaratott festéssel, fémtiszta állapotban de mind magyar felségjelzéssel repültek. Saját országuk felségjelét csak a berepülés után a teljes festéssel együtt kapták vissza.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
"Timber Express ist eine jährliche Übung für taktische Datenlinks. Gastgeber in 2020 ist das Taktische Luftwaffengeschwader 51 „Immelmann“ in Schleswig-Holstein.

In Zusammenarbeit mit Airbus Helicopters und Hensoldt werden an einem Hubschrauber H145M Link-16-Tests gemacht. Das ist in dieser Form in Deutschland erstmalig bei einem Hubschrauber. Damit kann der Einstieg geschaffen werden, den H145M in seiner Rolle als Transportmittel für Spezialkräfte um eine entsprechende Befähigung sichtbar aufzuwerten."


Persze lehet véletlen is, de érdekes egybeesés, hogy épp akkor és épp ott járt a képen látható magyar gép is... :oops:
Nincs ebben semmilyen véletlen. Szerintem szimplán az eddigi német gépekben nem volt benne a Link-16. Mi viszont már azzal kértük az összes gépet alapból. A fordítás szerint ez az első alkalom Németországban, hogy helikopteren ilyet csinálnak. Nem véletlenül nem az van írva, hogy "német géppel", és nem véletlenül lett kiemelve az Airbus és a Hensoldt mint együttműködő partner. A német parasztnak nem kell azt tudnia, hogy ezen a teszten tulajdonképpen egy a magyaroknak készült gép vett részt.
Mindenkinek jó, mert:
- A BW-nek, mert gyakorlatilag teljes spektrumon kipróbálhatták a Link-16 rendszert.
- Az Airbusnak és a Hensoldtnak, mert amennyiben beválik a rendszer, további megrendelések várhatóak. Ha jól emlékszem valami 50-60 gépet rendel/rendelt le a BW H145M-ből. Ha sikeres a teszt, akkor biztos vagyok benne, hogy egy finom kis szerződésmódosítással belekanyarintanak a speckókba a Link-16 networkinget....meg visszamenőleg lerendelik az összes eddigi 15 gépnek, + a a Tigereknek is (mert mint olvasom azokban sem volt benne korábban).
- Nekünk, mert gondolom a magyar személyzet (remélem földi is!) is kísérte a gépet, és legalább is egy ilyen "összefütyüléses" teszten is részt tudtak venni. A rendszerek kalibrálását nem biztos, hogy baj, hogy már odakint párszor elgyakorolták.
És azért ez nekünk eléggé örömünnep is. Ezek szerint nem biztos, hogy komplett idióták vezénylik le ezt a Z2026-ot! :oops::D (bár itt páran gyakran próbálják elhitetni)
Szerintem azért az nagy dolog, hogy már úgy rendeltük őket, hogy a link-16-ra gondolva a network alapú battle managment, C4 rendszerre is már a legelején gondoltak, és készültek.
 
Nincs ebben semmilyen véletlen. Szerintem szimplán az eddigi német gépekben nem volt benne a Link-16. Mi viszont már azzal kértük az összes gépet alapból. A fordítás szerint ez az első alkalom Németországban, hogy helikopteren ilyet csinálnak. Nem véletlenül nem az van írva, hogy "német géppel", és nem véletlenül lett kiemelve az Airbus és a Hensoldt mint együttműködő partner. A német parasztnak nem kell azt tudnia, hogy ezen a teszten tulajdonképpen egy a magyaroknak készült gép vett részt.
Mindenkinek jó, mert:
- A BW-nek, mert gyakorlatilag teljes spektrumon kipróbálhatták a Link-16 rendszert.
- Az Airbusnak és a Hensoldtnak, mert amennyiben beválik a rendszer, további megrendelések várhatóak. Ha jól emlékszem valami 50-60 gépet rendel/rendelt le a BW H145M-ből. Ha sikeres a teszt, akkor biztos vagyok benne, hogy egy finom kis szerződésmódosítással belekanyarintanak a speckókba a Link-16 networkinget....meg visszamenőleg lerendelik az összes eddigi 15 gépnek, + a a Tigereknek is (mert mint olvasom azokban sem volt benne korábban).
- Nekünk, mert gondolom a magyar személyzet (remélem földi is!) is kísérte a gépet, és legalább is egy ilyen "összefütyüléses" teszten is részt tudtak venni. A rendszerek kalibrálását nem biztos, hogy baj, hogy már odakint párszor elgyakorolták.
És azért ez nekünk eléggé örömünnep is. Ezek szerint nem biztos, hogy komplett idióták vezénylik le ezt a Z2026-ot! :oops::D (bár itt páran gyakran próbálják elhitetni)
Szerintem azért az nagy dolog, hogy már úgy rendeltük őket, hogy a link-16-ra gondolva a network alapú battle managment, C4 rendszerre is már a legelején gondoltak, és készültek.

Összeraktam két információt, amiből az jött ki hogy a magyar gép volt ott a gyakorlaton. Majd valaki utánajár és megírja hogy volt, hogy történt. Vagy nem.
Ezek szerint ilyet még senki sem rendelt a géphez, így már megint a magyar gépé a kísérleti nyúl szerep.
Szerintem nem valószínű hogy magyar pilóták ültek a gépben. Valószínűbb hogy egy Airbus gyári pilóta és egy szakember a Hensoldttól.
 
Összeraktam két információt, amiből az jött ki hogy a magyar gép volt ott a gyakorlaton. Majd valaki utánajár és megírja hogy volt, hogy történt. Vagy nem.
Ezek szerint ilyet még senki sem rendelt a géphez, így már megint a magyar gépé a kísérleti nyúl szerep.
Szerintem nem valószínű hogy magyar pilóták ültek a gépben. Valószínűbb hogy egy Airbus gyári pilóta és egy szakember a Hensoldttól.

Nagy gond nincs ezzel inkább örülni kell neki szerintem,úgy látszik egy átgondolt koncepció mentén rendeltük meg a gépeket,a Link-16 pedig egy kipróbált rendszert nem hiszem,hogy bármilyen probléma lenne vele.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and arcas
Megkapta az engedélyt az ötlapátos H145, lesz-e ilyen gépe a Magyar Légierőnek?

Plusz százötven kiló hasznos teher. Sikeres kirándulás az Aconcagua csúcsára. A katonai változat csak jövőre kap bizonyítványt.

Megkapta az európai típusalkalmassági engedélyt a világ egyik legnépszerűbb könnyű helikopterének új változata. A hír annál is érdekesebb, mert ez az a gép, amelynek első négy példányát a most gyártásban lévő változatból tavaly ősszel vette át a Magyar Légierő. (Egészen friss, de cikkünk írásakor még csak közösségi oldalon megjelent információ szerint a napokban beérkezett újabb három példány.)

A H145 friss kiadásának legfontosabb jellegzetessége, hogy az eddigi négy helyett ötlapátos főrotorral repül. A módosított verziót még tavaly a Heli-Expo kiállításon mutatták be Atlantában, a most elnyert bizonyítvány birtokában már idén év végéig megkezdhetik a példányok leszállítását, addigra remélik az FAA engedély elnyerését is. A típusalkalmassági a konstrukció valamennyi képességére kiterjed, az egypilótás és a műszer szerinti, illetve az egyhajtóműves repülésre is, írja az Airbus közleménye, amely szerint a gép annak példája, ahogy az Airbus Helicopters állandóan megújítja a típusait, a vásárlók igényei szerint.



(fotók: Airbus Helicopters)
Az ötlapátos főrotor a gép hasznos terhelését 150 kilóval növeli, a merev kialakítású új rotoragy egyszerűbb szerkezetével megkönnyíti a karbantartást, és egyben kiváló manőverező képességet jelent, de a cég közleménye ezen túl kiemeli a konstrukció megbízhatóságát is, illetve azt, hogy az amúgy is a kategóriájában legcsendesebbnek számító típus az új forgószárnnyal még halkabban és még kevesebb vibráció mellett üzemel.

A gép képességét érzékelteti, hogy a két prototípus egyike tavaly szeptemberben egy pilótával és egy mérnökkel a fedélzeten sikeresen elérte a déli félteke legmagasabb hegycsúcsát, és néhány másodpercig a csúszótalpain támaszkodott az Aconcagua kráterének peremén, 6962 méter magasan. A sikerhez nagyban hozzájárult az ötlapátos főrotor teljesítménye, de a leszállás után a gép pilótája azt is kiemelte, hogy az extrém magasságban, a mínusz 22 fokos hidegben és a 30 csomós széllökések ellenére a gép kiválóan vezethető maradt.



A gyári közlemény szerint a gép új katonai változata a tervek szerint 2021-ben kapja meg a típusalkalmassági engedélyt. Ez magyar szempontból azt jelenti, hogy a számunkra leszállítandó további példányok valószínűleg még nem ebből az ötlapátos változatból származnak majd, hiszen, legalábbis a tavalyi átadáskor jelzett ütemezés szerint, a megrendelt gépek többségét az M-változat engedélyeztetéséig már megkapja a honi légierő. És az is kérdéses, hogy érdemes-e az új típusváltozatból használni gépeket, mert ha az állomány kétféle sorozathoz tartozik, az azért bonyolíthatja az üzemeltetési hátteret. Más kérdés, hogy hírek szerint a gyártó meglévő H145-ösök átalakítását is vállalja ötlapátos forgószárnyassá, amit az tesz lehetővé, hogy a rotoragy cseréjén kívül más változást nem kell végrehajtani a gépeken.

http://iho.hu/hir/megkapta-az-enged...-lesz-e-ilyen-gepe-a-magyar-legieronek-200623
 
Megkapta az engedélyt az ötlapátos H145, lesz-e ilyen gépe a Magyar Légierőnek?

Plusz százötven kiló hasznos teher. Sikeres kirándulás az Aconcagua csúcsára. A katonai változat csak jövőre kap bizonyítványt.

Megkapta az európai típusalkalmassági engedélyt a világ egyik legnépszerűbb könnyű helikopterének új változata. A hír annál is érdekesebb, mert ez az a gép, amelynek első négy példányát a most gyártásban lévő változatból tavaly ősszel vette át a Magyar Légierő. (Egészen friss, de cikkünk írásakor még csak közösségi oldalon megjelent információ szerint a napokban beérkezett újabb három példány.)

A H145 friss kiadásának legfontosabb jellegzetessége, hogy az eddigi négy helyett ötlapátos főrotorral repül. A módosított verziót még tavaly a Heli-Expo kiállításon mutatták be Atlantában, a most elnyert bizonyítvány birtokában már idén év végéig megkezdhetik a példányok leszállítását, addigra remélik az FAA engedély elnyerését is. A típusalkalmassági a konstrukció valamennyi képességére kiterjed, az egypilótás és a műszer szerinti, illetve az egyhajtóműves repülésre is, írja az Airbus közleménye, amely szerint a gép annak példája, ahogy az Airbus Helicopters állandóan megújítja a típusait, a vásárlók igényei szerint.



(fotók: Airbus Helicopters)
Az ötlapátos főrotor a gép hasznos terhelését 150 kilóval növeli, a merev kialakítású új rotoragy egyszerűbb szerkezetével megkönnyíti a karbantartást, és egyben kiváló manőverező képességet jelent, de a cég közleménye ezen túl kiemeli a konstrukció megbízhatóságát is, illetve azt, hogy az amúgy is a kategóriájában legcsendesebbnek számító típus az új forgószárnnyal még halkabban és még kevesebb vibráció mellett üzemel.

A gép képességét érzékelteti, hogy a két prototípus egyike tavaly szeptemberben egy pilótával és egy mérnökkel a fedélzeten sikeresen elérte a déli félteke legmagasabb hegycsúcsát, és néhány másodpercig a csúszótalpain támaszkodott az Aconcagua kráterének peremén, 6962 méter magasan. A sikerhez nagyban hozzájárult az ötlapátos főrotor teljesítménye, de a leszállás után a gép pilótája azt is kiemelte, hogy az extrém magasságban, a mínusz 22 fokos hidegben és a 30 csomós széllökések ellenére a gép kiválóan vezethető maradt.



A gyári közlemény szerint a gép új katonai változata a tervek szerint 2021-ben kapja meg a típusalkalmassági engedélyt. Ez magyar szempontból azt jelenti, hogy a számunkra leszállítandó további példányok valószínűleg még nem ebből az ötlapátos változatból származnak majd, hiszen, legalábbis a tavalyi átadáskor jelzett ütemezés szerint, a megrendelt gépek többségét az M-változat engedélyeztetéséig már megkapja a honi légierő. És az is kérdéses, hogy érdemes-e az új típusváltozatból használni gépeket, mert ha az állomány kétféle sorozathoz tartozik, az azért bonyolíthatja az üzemeltetési hátteret. Más kérdés, hogy hírek szerint a gyártó meglévő H145-ösök átalakítását is vállalja ötlapátos forgószárnyassá, amit az tesz lehetővé, hogy a rotoragy cseréjén kívül más változást nem kell végrehajtani a gépeken.

http://iho.hu/hir/megkapta-az-enged...-lesz-e-ilyen-gepe-a-magyar-legieronek-200623
Ez a fasza, hogy elég új cuccokat veszünk. Folyamatosak a fejlesztések, amikben aktívan részt vehetünk.