Megkapta az engedélyt az ötlapátos H145, lesz-e ilyen gépe a Magyar Légierőnek?
Plusz százötven kiló hasznos teher. Sikeres kirándulás az Aconcagua csúcsára. A katonai változat csak jövőre kap bizonyítványt.
Megkapta az európai típusalkalmassági engedélyt a világ egyik legnépszerűbb könnyű helikopterének új változata. A hír annál is érdekesebb, mert ez az a gép, amelynek első négy példányát a most gyártásban lévő változatból tavaly ősszel vette át a Magyar Légierő. (Egészen friss, de cikkünk írásakor még csak
közösségi oldalon megjelent információ szerint a napokban beérkezett újabb három példány.)
A H145 friss kiadásának legfontosabb jellegzetessége, hogy az eddigi négy helyett ötlapátos főrotorral repül. A módosított verziót még tavaly a Heli-Expo kiállításon mutatták be Atlantában, a most elnyert bizonyítvány birtokában már idén év végéig megkezdhetik a példányok leszállítását, addigra remélik az FAA engedély elnyerését is. A típusalkalmassági a konstrukció valamennyi képességére kiterjed, az egypilótás és a műszer szerinti, illetve az egyhajtóműves repülésre is,
írja az Airbus közleménye, amely szerint a gép annak példája, ahogy az Airbus Helicopters állandóan megújítja a típusait, a vásárlók igényei szerint.
(fotók: Airbus Helicopters)
Az ötlapátos főrotor a gép hasznos terhelését 150 kilóval növeli, a merev kialakítású új rotoragy egyszerűbb szerkezetével megkönnyíti a karbantartást, és egyben kiváló manőverező képességet jelent, de a cég közleménye ezen túl kiemeli a konstrukció megbízhatóságát is, illetve azt, hogy az amúgy is a kategóriájában legcsendesebbnek számító típus az új forgószárnnyal még halkabban és még kevesebb vibráció mellett üzemel.
A gép képességét érzékelteti, hogy a két prototípus egyike tavaly szeptemberben egy pilótával és egy mérnökkel a fedélzeten
sikeresen elérte a déli félteke legmagasabb hegycsúcsát, és néhány másodpercig a csúszótalpain támaszkodott az Aconcagua kráterének peremén, 6962 méter magasan. A sikerhez nagyban hozzájárult az ötlapátos főrotor teljesítménye, de a leszállás után a gép pilótája azt is kiemelte, hogy az extrém magasságban, a mínusz 22 fokos hidegben és a 30 csomós széllökések ellenére a gép kiválóan vezethető maradt.
A gyári közlemény szerint a gép új katonai változata a tervek szerint 2021-ben kapja meg a típusalkalmassági engedélyt. Ez magyar szempontból azt jelenti, hogy a számunkra leszállítandó további példányok valószínűleg még nem ebből az ötlapátos változatból származnak majd, hiszen, legalábbis
a tavalyi átadáskor jelzett ütemezés szerint, a megrendelt gépek többségét az M-változat engedélyeztetéséig már megkapja a honi légierő. És az is kérdéses, hogy érdemes-e az új típusváltozatból használni gépeket, mert ha az állomány kétféle sorozathoz tartozik, az azért bonyolíthatja az üzemeltetési hátteret. Más kérdés, hogy
hírek szerint a gyártó meglévő H145-ösök átalakítását is vállalja ötlapátos forgószárnyassá, amit az tesz lehetővé, hogy a rotoragy cseréjén kívül más változást nem kell végrehajtani a gépeken.
http://iho.hu/hir/megkapta-az-enged...-lesz-e-ilyen-gepe-a-magyar-legieronek-200623