A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Igen,rajtuk volt a 36M,de RM gp nem.Mert nem gyártottunk RM gp-t.És RM gp licencgyártást irtál.És a 36M svájci volt,nem német.

Nem, az egy RM tipus. Azert volt svajci nev alatt, mert a WWI lezaro beke sulyosan korlatozta a nemetek fejleszteseit, ezert csinaltak egy svajci ceget es azalatt ment minden. :)
 
Holy mother of God - de jo, hogy mi a legujabbakat rendeltuk: https://www.czdjournal.com/defence/...ttle-tanks-ready-for-the-polish-army-295.html

In total, the Polish army ordered 142 tanks in the Leopard 2PL standard. 142 tanks will get new electro-optical systems, new cannon stabilization, new turret propulsion and other components needed for the tank into the combat environment of the 21st century. The Polish army is to take over 43 more Leopard 2PL tanks this year. The total costs, even with amendments to the original contracts, amount to PLN 3.29 billion (CZK 19.95 billion).
Leopard 2PL can be easily identified by the new armor of the turret. The body armor remained original. The weight of the Leopard 2PL increased to 59 tons, which corresponds to the weight of the Leopard 2A5 – the Polish army operates 105 of those in addition to the modernized 2A4 vehicles.

A lengyel fegyverkonszern, a PGZ atadta az elso ket lengyel Leopard 2PL hk-t, igy ezek az upgradelt 2A4-ek lassacskan megutik az 2A5 szintet is.

Ami mellbevago, hogy az upgrade $5.8M/hk (!!!) aron megy a sajat gyarukban is, ebben uj pancel a toronyra, uj stabilizator a fegyverre, uj "eletro-optical" rendszer - ez vagy celzas vagy tajekozodas vagy mindketto, valaki megmondja? -, uj toronymeghajtas es mas, "21. szazadi harcaszathoz szukseges" komponensek vannak. A hk pancelzata maradt az eredeti.
 
Mégha Magyarország gyártana is harcjárműveket vagy fegyvercsöveket, akkor se lenne értelme fegyveracélt gyártania, amíg a világ kiváló német, svéd fegyvergyárai megteszik ezt helyettünk!
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus
Csak mig a németek,franciák képesek háborús helyzetben hazai beszállitóval kiváltani az importot,mi nem.Ők tudják folytatni a gyártást,csak drágábban,mi meg sehogy.
.
Hát nem tudom.... Európában külföldi beszállító nélkül maszkot sem volt képes gyártani senki vészhelyzetben, de majd autót.... ;)

Elengedve a témát annyit azért megjegyeznék, Közép-Európa látja el alkatrészékkel a nagy autógyárakat és nem forditva.
Ebben benne van a szerszamgépgyartas is, komplett robotizált sorok, ahol lepréselik, összehegesztik lemezalakrészeket a karosszeriahoz.
Egyszóval ezek annyira összefüggő folyamatok, hogy önálló magas szintű termelésre sztem az USA-n és Kinán kívül mki képtelen lenne.
Egy nagyon extrém a valóságtól teljesen elrugaszkodott szituációban, bizonyára Németország önállóan hamarabb találna megoldást mint Mo., de ilyen extrém helyzetre teljesen felesleges felkészülni. Max. a maszkgyártásban, de nem az autóiparban.
 
Hát nem tudom.... Európában külföldi beszállító nélkül maszkot sem volt képes gyártani senki vészhelyzetben, de majd autót.... ;)

Elengedve a témát annyit azért megjegyeznék, Közép-Európa látja el alkatrészékkel a nagy autógyárakat és nem forditva.
Ebben benne van a szerszamgépgyartas is, komplett robotizált sorok, ahol lepréselik, összehegesztik lemezalakrészeket a karosszeriahoz.
Egyszóval ezek annyira összefüggő folyamatok, hogy önálló magas szintű termelésre sztem az USA-n és Kinán kívül mki képtelen lenne.
Egy nagyon extrém a valóságtól teljesen elrugaszkodott szituációban, bizonyára Németország önállóan hamarabb találna megoldást mint Mo., de ilyen extrém helyzetre teljesen felesleges felkészülni. Max. a maszkgyártásban, de nem az autóiparban.

Sokszor érdemes különválasztani a "nem akar" meg a "nem képes" fogalmakat. A "maszk" egyáltalán nem releváns sajnos. Egyfelől - főleg Nyugat-Európában - sok helyen nem kezelték kellő hangsúllyal a vírushelyzetet, illetve úgy gondolkodtak, hogy "maszk helyzet" addig van, amíg az első repülő (aztán a többi) meg nem érkezik Kínából. Aztán persze aki akarta az a gyártást is megoldotta.

Szerintem a járműgyártás tekintetében "komoly fennforgás" esetén hamar "kézivezérelt" állapotba kerülnénk - azaz e szempontból kb. mindegy "német tartomány" működnénk tovább. Azaz a németek oldaláról nézve túl sok mindent nem is kellene tenni a siker érdekében.

Vegyünk egy fokkal "kellemetlenebb" helyzetet (pl. akadékoskodnánk). Akkor a fontosabb- vagy akár az összes gyár költözne - akár csak pár tíz km -ert északra/nyugatra (másik országba) - vagy extrém esetben haza Németországba. Azért még 100 éve sem volt, amikor azért több ország esetében is be lett mutatva, hogy akár komplett iparágakat költöztettek akár többszáz (ezer) km -re. OK, nem ideális teendő - de a helyzet sem volt ideális. Nagyon nem.

Aztán végső megoldásként amennyiben "komoly fennforgás" lenne, akkor lehet korábbi fázisban jönne a német megszállás is. Mondjuk amíg a német üzemek teljesen zavartalanul működnek illetve a német cégek beszállítói is (illetve veszély sem lenne másra), addig erre nem lenne szükség. Ez már a II. VH -ban is szempont volt. Továbbá, ha erre kerülne sor, akkor gondoljunk bele a fontosabb üzemekhez (csak példa: Audi, Thyssenkrupp, Robert Bosch) csak a Győr - Hatvan/Jászfényszaru vonalat kellene megszállniuk/tartaniuk. Hát nem egy "mission impossible" feltétlenül ...

Egy USA -nak teljesen más a helyzete. A beszállítók sok esetben messze vannak - akár másik kontinensen. A szomszédos országok közül Kanadát még csak-csak lenyomnák, mint a gombot - de Mexikó esetében nem biztos, hogy szeretnének egy komoly helyzetben "beletenyerelni a darázsfészekbe" ... Továbbá az infrastruktúra gyenge (ez is jelentős ok, hogy a cégek nem nagyon akarnak hazaköltözni - nemcsak a bérek). Ugye annak idején csak az autóutakat fejlesztették, amikor az autóipari lobby ezt nyomta. Aztán a cégek általánosságban Kínába vagy máshova vitték a gyártást (azaz nem volt szükség fejlesztésre). Most már szinte nincs autóiparuk ... Aztán infrastruktúra sem ... (a konténereket, mely pl. Kínából jön a készáruval azért persze le tudják még pakolni).

Nagyon fontos - a fentebbiek csak "komoly fennforgás" (pl. sok EU országot érintő, igen nagy intenzitású, sok évig tartó háborús helyzet) esetére elméleti reakciók.
 
  • Tetszik
Reactions: tindalos and kamm
De most akkor az audi gyar (pl) az nem gyar? Ne toljuk tul szerintem.

Ameddig a TT volt összeszerelve, máshonnan hozott alkatrészekből, addig akármilyen hihetetlen az Audin belül nem nevezték autógyárnak.

Bár egy autógyártás kicsit összetettebb mint egy fegyver.
És ott a gazdaságosság az elsődleges.

Ha mi azt komunikáljuk van fegyvergyárunk, ami nem tud legyártani csövet, az számomra nem fegyvergyár.
Markolat/válltámasz/akár tár nélkül is tud lőni egy fegyver. Cső nélkül?
 
Ameddig a TT volt összeszerelve, máshonnan hozott alkatrészekből, addig akármilyen hihetetlen az Audin belül nem nevezték autógyárnak.

Bár egy autógyártás kicsit összetettebb mint egy fegyver.
És ott a gazdaságosság az elsődleges.

Ha mi azt komunikáljuk van fegyvergyárunk, ami nem tud legyártani csövet, az számomra nem fegyvergyár.
Markolat/válltámasz/akár tár nélkül is tud lőni egy fegyver. Cső nélkül?
Tetszik-nem tetszik, a világon nincs olyan üzem, ahol mindent egy helyen állítanak elő. Ilyen alapon csak az gyárt autót, akinek hengerműve van. Csövet gyártani meg szinte bármin lehet (csillag börtön kiállítását ajánlom). Még a minőségit (üregelt, felületbevont, immerziós, stb) sem talány. A fő a gazdaságosság; minek szerszámozzam fel a gépet 10 ezres sorozatokra? Megtérül? Gondolom volt, aki utánaszámolt.
 
Tetszik-nem tetszik, a világon nincs olyan üzem, ahol mindent egy helyen állítanak elő. Ilyen alapon csak az gyárt autót, akinek hengerműve van. Csövet gyártani meg szinte bármin lehet (csillag börtön kiállítását ajánlom). Még a minőségit (üregelt, felületbevont, immerziós, stb) sem talány. A fő a gazdaságosság; minek szerszámozzam fel a gépet 10 ezres sorozatokra? Megtérül? Gondolom volt, aki utánaszámolt.

Így van, lásd akár a Sten-géppisztoly gyártását a II. vh ban, vagy ma AK-kópiák a törzsi világban. Ez simán gazdaságossági kérdés.
 
Tetszik-nem tetszik, a világon nincs olyan üzem, ahol mindent egy helyen állítanak elő. Ilyen alapon csak az gyárt autót, akinek hengerműve van. Csövet gyártani meg szinte bármin lehet (csillag börtön kiállítását ajánlom). Még a minőségit (üregelt, felületbevont, immerziós, stb) sem talány. A fő a gazdaságosság; minek szerszámozzam fel a gépet 10 ezres sorozatokra? Megtérül? Gondolom volt, aki utánaszámolt.

Egy országban nem egy helyen. Ez a lényeg. Ilyen országot azért tudnál.

Többször azt kommunikálták hogy min 200000 fegyvert gyártunk. Nem pár 10000et. Ráadásul mivel a Brennek cserélhető a csöve, gondold tovább.

Nem azt mondtam, hogy gazdaságos. Hanem azt, hogy így nem mondanám, hogy Magyarországnak van fegyvergyára.

Ja és nem fő a gazdaságosság. Elvileg azért vettük, hogy ne legyünk kiszolgáltatva más országoknak. Ez így, még nem valósult meg.
De pöcshuszár és Hummen23 is azt írta lassan lessz csőgyártás is.
Ha ígyvan.
Mégtérül? Gondolom volt aki utánaszámolt. ;)


Az autógyártást meg botorság volt idehozni. Teljesen más tészta. Ott tényleg csak a gazdasági érdekek dominálnak.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu
Egy országban nem egy helyen. Ez a lényeg. Ilyen országot azért tudnál.

Többször azt kommunikálták hogy min 200000 fegyvert gyártunk. Nem pár 10000et. Ráadásul mivel a Brennek cserélhető a csöve, gondold tovább.

Nem azt mondtam, hogy gazdaságos. Hanem azt, hogy így nem mondanám, hogy Magyarországnak van fegyvergyára.

Ja és nem fő a gazdaságosság. Elvileg azért vettük, hogy ne legyünk kiszolgáltatva más országoknak. Ez így, még nem valósult meg.
De pöcshuszár és Hummen23 is azt írta lassan lessz csőgyártás is.
Ha ígyvan.
Mégtérül? Gondolom volt aki utánaszámolt. ;)


Az autógyártást meg botorság volt idehozni. Teljesen más tészta. Ott tényleg csak a gazdasági érdekek dominálnak.

Miről beszélsz?Licenc jogot vettünk,nem csinalhatunk azt amit akarunk,ugyan úgy ki lennénk szolgaltatva akkor is ha mondent itt gyártanánk.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus
Saab has received an order from the Swedish Defence Materiel Administration (FMV) on behalf of the Swedish Armed Forces to provide support and maintenance services for Gripen from 1 July 2020 to 31 March 2021. The total order value amounts to MSEK 687 (€65.4 million).

https://saabgroup.com/media/news-pr...or-gripen-support-and-maintenance-operations/
Ehhez egy kis kiegészítés:
Egyrészt érdekes a szerződés volumenén elgondolkodni. Ugyebár tudtommal a Saab-tól a magyar (és a cseh) gépek karbantartását is a Svéd Légierő rendeli meg (lévén még mindig az ő tulajdonukban vannak a gépek).
Jó lenne tudni, hogy ebben a csomagban a mi 14 gépünk (és a csehek 14-e) is benne van-e - de csak a miheztartás kedvéért.
Mindenesetre ha nem is dolgozunk pontos számokkal, azt azért elmondhatjuk, hogy akár csak a svédek 94 gépéről, akár az exporttal együtt 122db gépet takar is be a szerződés, nagyságrendileg annyit (23Mrd HUF) fizetnek a teljes csomag karbantartásáért 9 hónapra, amennyit mi fizetünk a 14 gép után egy évre, tőketörlesztésre + karbantartásra. 12 hónapra vetítve ez olyan 30,6Mrd HUF lenne. Ez azt jelenti, hogy ha csak a svéd 94 gép van a csomagba, akkor arányosan nekünk a 14 gépért 4,5Mrd-ot kellene fizetni a supportért miután hozzánk kerül a tulajdon jog. Ha a mi gépeink is benne vannak (122db összesen), akkor ez a szám 3,5Mrd HUF-ra módosulna.
Ez azért érdekes, mert ha egy ugyan olyan szerződésben további 14 gépet rendelnénk, mint ami most van, akkor sem hiszem, hogy a 2 század együtt többe kerülne lízing díjjal, karbantartással együtt, mint 30Mrd HUF (szerintem közelebb lenne a 25-höz).

Másrészt a lengyel cikk szerint az eddig leadott 60db svéd E megrendelését megtoldották még 10-zel.
Ez nekem egy eléggé meglepő fordulat. Ugyebár a svédek nem rendeltek F verziót (ezért gondolom, hogy ezek is E-k lennének), azt kimondottan a brazilok kedvéért fejlesztik le. A cikk kicsit furcsán fogalmaz (vagy a translate), de mintha a plusz 10-re, mintha átépítésre utalna. Ugye az eredeti 60db-ot is átépítéssel tervezték megoldani, de aztán azokat is új gyártásúra módosították. Szóval ezeket a fejleményeket még érdekes lehet figyelemmel kísérni.
 
Egy országban nem egy helyen. Ez a lényeg. Ilyen országot azért tudnál.

Többször azt kommunikálták hogy min 200000 fegyvert gyártunk. Nem pár 10000et. Ráadásul mivel a Brennek cserélhető a csöve, gondold tovább.

Nem azt mondtam, hogy gazdaságos. Hanem azt, hogy így nem mondanám, hogy Magyarországnak van fegyvergyára.

Ja és nem fő a gazdaságosság. Elvileg azért vettük, hogy ne legyünk kiszolgáltatva más országoknak. Ez így, még nem valósult meg.
De pöcshuszár és Hummen23 is azt írta lassan lessz csőgyártás is.
Ha ígyvan.
Mégtérül? Gondolom volt aki utánaszámolt. ;)


Az autógyártást meg botorság volt idehozni. Teljesen más tészta. Ott tényleg csak a gazdasági érdekek dominálnak.
Ezzel a 200.000 fegyverrel egy picit óvatosan. Abban elvileg minden benne van. Az összes pisztoly a fegyveres szerveknek. Géppisztolyok, Brenek, Bren Br, minden.
Ugye nem csak a hivatásos állománynak lesz szüksége Bren-ekre, de a tartalékosoknak is.
A 200.000db fegyverből nagyon sok nem fog jutni tartalékra - szerintem. Viszont a későbbiekben sem kell beszántani a gyárat. Egyszerűen meghosszabbítjuk a licencet, ha további fegyverekre lesz szükségünk. Márpedig biztos vagyok benne, hogy tartalékot is szeretnének képezni.
 
Ezzel a 200.000 fegyverrel egy picit óvatosan. Abban elvileg minden benne van. Az összes pisztoly a fegyveres szerveknek. Géppisztolyok, Brenek, Bren Br, minden.
Ugye nem csak a hivatásos állománynak lesz szüksége Bren-ekre, de a tartalékosoknak is.
A 200.000db fegyverből nagyon sok nem fog jutni tartalékra - szerintem. Viszont a későbbiekben sem kell beszántani a gyárat. Egyszerűen meghosszabbítjuk a licencet, ha további fegyverekre lesz szükségünk. Márpedig biztos vagyok benne, hogy tartalékot is szeretnének képezni.

Igen ez így van.200.000 fegyver az összes magyar fegyveres testületre vetítve nem olyan sok.
 
  • Tetszik
Reactions: honved and blogen
Ezzel a 200.000 fegyverrel egy picit óvatosan. Abban elvileg minden benne van. Az összes pisztoly a fegyveres szerveknek. Géppisztolyok, Brenek, Bren Br, minden.
Ugye nem csak a hivatásos állománynak lesz szüksége Bren-ekre, de a tartalékosoknak is.
A 200.000db fegyverből nagyon sok nem fog jutni tartalékra - szerintem. Viszont a későbbiekben sem kell beszántani a gyárat. Egyszerűen meghosszabbítjuk a licencet, ha további fegyverekre lesz szükségünk. Márpedig biztos vagyok benne, hogy tartalékot is szeretnének képezni.

Plussz ugye - ahogyan volt is pedzegetve a raj tervezett felépítésével kapcsolatosan - egy katonának lenne pisztoly+gépkarabély is. Ez ugye egy főre vetítve is mindjárt kettő (2). Plussz a rendőrök és egyéb szakszolgálatosok (+ tartalék fegyverek/alkatrészek) stb.
 
Ha mindenki megkapja az őt megillető új fegyvert az elvi feltöltöttségi számok alapján, akkor is 50-75 ezer hiányzik a kétszázezres kerethez. Nem valószínű, hogy ilyen mennyiségben tartalékolnánk, szóval az a kétszázezres szám csak egy elvi plafon lehet, csak nem tudjuk mihez, mert a jelenlegi tervek nem számolnak akkora erőszakszervezetekkel, amekkoráknak a tartalékolt eszközökkel együtt ennyi kellene! Ha mindenkit átfegyverzünk, akkor egy 100-125 ezer körül fogunk legyártani maroklőfegyverből, gépkarabélyból és géppisztolyból és talán még 25 ezret a raktáraknak, nagyjából így:

75-80 ezer maroklőfegyver
30-35 ezer gépkarabély
5-10 ezer géppisztoly
 
Hát nem tudom.... Európában külföldi beszállító nélkül maszkot sem volt képes gyártani senki vészhelyzetben, de majd autót.... ;)

Elengedve a témát annyit azért megjegyeznék, Közép-Európa látja el alkatrészékkel a nagy autógyárakat és nem forditva.
Ebben benne van a szerszamgépgyartas is, komplett robotizált sorok, ahol lepréselik, összehegesztik lemezalakrészeket a karosszeriahoz.
Egyszóval ezek annyira összefüggő folyamatok, hogy önálló magas szintű termelésre sztem az USA-n és Kinán kívül mki képtelen lenne.
Egy nagyon extrém a valóságtól teljesen elrugaszkodott szituációban, bizonyára Németország önállóan hamarabb találna megoldást mint Mo., de ilyen extrém helyzetre teljesen felesleges felkészülni. Max. a maszkgyártásban, de nem az autóiparban.
A magas technológiát igénylő dolgok nyugaton készülnek.a lemezpreseles nem az.meg. A kulimunka a kelete.meg ami büdös.