[HUN] Vadászgépek beszerzése

Ebből gyorsan pár száz db-ot a Gripenekhez...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ebből gyorsan pár száz db-ot a Gripenekhez...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Glide kit nincs hozzá? A nagy probléma, hogy kevés gép, a kis veszteség is súlyos. Ezzel meg igencsak be kell repülni a HMZ-be. Mozgó célok ellen ennek is folyamatos adatkapcsolat kell, amit a TGP-s célkövetés vagy a SAR radar tud adni, de inkább az előbbi. Akkor már inkább SDB I, ha képes az mozgó célokat elcsapni. Számomra soha nem volt világos, hogy tudja-e ezt. Elvileg kéne.

Az SDB II-t sajnos a Gripen nem képes használni, mert az lenne a legjobb. Mivel végfázis IR van, azzal ahány bomba, annyi célcsatorna és egy időben is.
 
Glide kit nincs hozzá? A nagy probléma, hogy kevés gép, a kis veszteség is súlyos. Ezzel meg igencsak be kell repülni a HMZ-be. Mozgó célok ellen ennek is folyamatos adatkapcsolat kell, amit a TGP-s célkövetés vagy a SAR radar tud adni, de inkább az előbbi. Akkor már inkább SDB I, ha képes az mozgó célokat elcsapni. Számomra soha nem volt világos, hogy tudja-e ezt. Elvileg kéne.

Az SDB II-t sajnos a Gripen nem képes használni, mert az lenne a legjobb. Mivel végfázis IR van, azzal ahány bomba, annyi célcsatorna és egy időben is.
Én speciel CAS feladatokra tartanám ezt a fajta bombát...
Az állítható yield effect (majd valaki találjon ki erre egy jó magyar kifejezést - pl.: hatóerő?) komoly előny lehet ilyen feladatoknál.
 
Én speciel CAS feladatokra tartanám ezt a fajta bombát...
Az állítható yield effect (majd valaki találjon ki erre egy jó magyar kifejezést - pl.: hatóerő?) komoly előny lehet ilyen feladatoknál.
A hatóerő szerintem teljesen jó.
A bibi az, ha van csak RADSHORAD A környéken, akkor nem túl biztonságos használni ezeket. Persze a jelenlegi minőséghez képest ezek a fegyverek is más dimenziót jelentenének. Viszont konvencionális hadviselést nézve nem hinném, hogy számunkra olyan nagy jelentősége van az állítható hatóerőnek. Annak inkább COIN esetén van jelentősége. Persze, ha az nem kerül sokba, akkor miért ne?
 
Ez:

Szerb FK-3 vásárlás

FK-3-system-1110x718.jpg

FK-3-system-1110x718.jpg


pusk-hq22.png



mit jelen a Gripeneknek és Közép-Eu-s viszonylatban?

...tudja-e a Griff zavarni, stb...


... csak hogy képben legyünk, ha tudja valaki.
 
Tegyuk fel hogy lesz masodik szazad es ezzel egyutt ~30 gep. Ez kb. hany darab F-35-nek felel meg ami a harcerteket illeti? Tudom hulye a kerdes, magyar viszonylatban erdekel ahol valoszinuleg meg nagyon sokaig nem F-22 szintu gep lesz az ellenfel. A bevethetoseget is figyelembe veve persze, hiaba tudna 5 db F-35 levadaszni 30 Gripen-t, nyilvan ez a mennyiseg orszagvedelmi szempontbol semmit se jelentene.
 
Tegyuk fel hogy lesz masodik szazad es ezzel egyutt ~30 gep. Ez kb. hany darab F-35-nek felel meg ami a harcerteket illeti? Tudom hulye a kerdes, magyar viszonylatban erdekel ahol valoszinuleg meg nagyon sokaig nem F-22 szintu gep lesz az ellenfel. A bevethetoseget is figyelembe veve persze, hiaba tudna 5 db F-35 levadaszni 30 Gripen-t, nyilvan ez a mennyiseg orszagvedelmi szempontbol semmit se jelentene.
Hm.Oláhok 5 vb századot szeretnének középtávon,és abbol az egyiket F35-tel képzelik el.(hogy pénzük lesz e rá,az más kérdés)
A lopakodó és általánosságban az 5,generációs technika,meg a puszta méretkülönbség miatt az F35 elsöprő fölényben van a Gripennel szemben.
Azonba ezen túl a vb harci gép vs légvédelem tekintetében is iszonyú nagy a különbség.A gripent a radarhorizont felett a lehetséges hatótávuk határáig felderithetik és követésbe vehetik a lokátorok.A nagy hatósugarú légvédelmi rendszerek meg tüzet vezethetnek reá.Ez azt jelenti,hogy a Patriot/FR-3 100km távbol képes lehet lelőni.Jelenleg nincs is olyan fegyverzete a gépeinknek,amivel a légvédelmi rendszerek hatótávján kivűlről tudna harcolni.F35 viszont a felfedezés veszélye nélkül jóval közelebb mehet,ahonnan már képes csapást mérni.
 
Hm.Oláhok 5 vb századot szeretnének középtávon,és abbol az egyiket F35-tel képzelik el.(hogy pénzük lesz e rá,az más kérdés)
A lopakodó és általánosságban az 5,generációs technika,meg a puszta méretkülönbség miatt az F35 elsöprő fölényben van a Gripennel szemben.
Azonba ezen túl a vb harci gép vs légvédelem tekintetében is iszonyú nagy a különbség.A gripent a radarhorizont felett a lehetséges hatótávuk határáig felderithetik és követésbe vehetik a lokátorok.A nagy hatósugarú légvédelmi rendszerek meg tüzet vezethetnek reá.Ez azt jelenti,hogy a Patriot/FR-3 100km távbol képes lehet lelőni.Jelenleg nincs is olyan fegyverzete a gépeinknek,amivel a légvédelmi rendszerek hatótávján kivűlről tudna harcolni.F35 viszont a felfedezés veszélye nélkül jóval közelebb mehet,ahonnan már képes csapást mérni.
5 század? Pénzük nincs rá. A 21LanceR-rel nem finanszíroztak 3-nál többet soha, ami végül 2 is alig volt.
 
5 század? Pénzük nincs rá. A 21LanceR-rel nem finanszíroztak 3-nál többet soha, ami végül 2 is alig volt.
Eredetileg 100körüli LanceR volt.
A sereg 5századot szeretne.Hogy ebböl mennyi lesz,az már nem tőlük függ.Ha kapnak rá pénzt,lesz,ha meg nem lesz rá pénz,nem lesz.Jelenleg inkább csak vágyálomnak tűnik a dolog,örülnek ha az 1század F16MLU beüzemelését fizetni tudják.
 
Eredetileg 100körüli LanceR volt.
A sereg 5századot szeretne.Hogy ebböl mennyi lesz,az már nem tőlük függ.Ha kapnak rá pénzt,lesz,ha meg nem lesz rá pénz,nem lesz.Jelenleg inkább csak vágyálomnak tűnik a dolog,örülnek ha az 1század F16MLU beüzemelését fizetni tudják.
Tudom. Amiből 2007 táján 40 se volt üzemképes. 2012-13 táján úgy kb. 25-28, ha repült.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
"..Svédország Gripen harci gépeket.kínál Horvátországnak
(Forrás: Saab; kiadva: 2020. szeptember 9.)

Ma Svédország hivatalos javaslatott tett 12 új Gripen C / D vadászrepülőgép eladásáról Horvátországbnak

A Svéd Védelmi Anyagigazgatás (FMV) és a horvátországi svéd nagykövetség képviselői 12 új Gripen C / D vadászrepülő eladásáról nyújtattak javaslatot a horvát hatóságoknak.

Svédország javaslatával párhuzamosan a Saab személyre szabott stratégiai együttműködési csomagot kínál, amely fellendheti a horvát védelmi ipart, és a horvát biztonság javát szolgálja hosszú távú partnerség kiépítésével a stratégiai ágazatokkal.

„Svédország és a Saab átfogó és hosszú távú megoldást kínál a horvát belbiztonságra, amely az elkövetkező évtizedekben megvédi Horvátország népét és határait. Ha Horvátország a Gripent választja, a Saab készen áll a know-how és a technológia átadására, valamint egy Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ létrehozására Horvátországban. Ez hosszú távú együttműködést fejlesztene a helyi védelmi iparral és az akadémiai szektorral, mintegy 500 csúcstechnológiai munkahelyet teremtve ”- mondja Jonas Hjelm, a Saab Aeronautics üzletágának vezető alelnöke
..."

Bla,bla,bla...

- új gyártású Gripen C/D !
- Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ ( Regional Aeronautical & Support Service Centre ) ??
Ezek azok a gépek lesznek, amiket csak azért gyártottak le, hogy ne kelljen szétzavarni a munkásokat az E gyártásáig.
Nekünk is ezekre kellett volna rátenni a mancsunkat!
 
Miért maradjunk meg a C-nél? Mennyivel többé fájhat az E?
Volt már erről szó.
Mert:
- Jelenleg is olyanokat hajtunk, és ezzel lehetne leggyorsabban és legolcsóbban 2.-3. századunk.
- Én tippre valahol 40-50M USD-re tippelném a C-D-k árát (szerintem a vadi új sem lehet több mint 50M) az E-k valahol 70-80-90M körül lehetnek. (Hangsúlyozom, hogy ezek az én kalkulációim, arányosítva a versenytárs gépek árainak ismeretében. A Brazilok sokkal drágábban vették őket, de ugye ott gyár, techtranszfer, miegymás volt)
- Szóval több pilon az E gépenként, de a C meg több gép ugyan abból a pénzből! Nálunk ez összehasonlíthatatlan nagyobb előny.
- A C/D-k is felhúzhatóak lennének a C/D+ szintre, ami már AESA radart jelentene, és ezen kívül minden elektronikai újítást is megkaphatnak csomagban, mint az E-k. Az EW rendszer nem férne be, de azt meg külön konténerben megkaphatják.
Én pl. a D-ket a kiképzési feladatok mellett ráosztanám a "Growler" feladatra az éles bevetések során.
És biztos vagyok benne, hogy a svédek örömmel adnának hasonló lízing konstrukcióra is akár további 2 századot.
Jelenleg 27-30Mrd körül fizetünk, de ezen gépek esetén már nem biztos, hogy olyan konstrukciót választanék, hogy a végén nálunk maradjanak. Ha jól emlékszem, a sima bérleti díj a jelenlegi 14 gépünkre valami 20-25Mrd Forint körül lehetett.
Ha azt vesszük, hogy '26ig kicsengetjük a jelenlegi 14 gépet évente 30Mrd forintért - szolgáltatással.
Plusz, lerendelnénk további 28-30 gépet évente 45-50Mrd forintért (klasszikus bérlet!), akkor az azért nem terhelné a beszerzésekkel feszített költségvetést a határokig. Ráadásul ezt kb. 1-2 év múlva lépném meg.
Azaz 21-22-ben továbbra is 30Mrd lenne a mostani gépek részlete, 23-tól már összesen 42-44 gépre fizetnénk max. 70-80Mrd Forintot évente (Figyeljünk, ez nagyjából 1db Emil csupasz ára évente!), '26-ra kifizetjük a mostani csomagot, és onnantól csak a supportot kellene rájuk fizetni.
Már nem keresem vissza, de korábban kiszámoltam, - a nemrég megújított svéd support szerződésből - és 6-8Mrd alattira emlékszem ezen gépekre a "csak supportra" évente.
Azaz '27-től a fizetendő 8Mrd+50Mrd lenne. Azaz évente 60Mrd alatt kijönne a jelenlegi színvonalú üzemeltetés mellett 3x ennyi gép.
De lehet ezen még tovább javítani, ha a Gripenek karbantartását mondjuk megszerzi az AERO, ami további haszon.
Ezzel a konfiggal el lehetne karistolni 2035-40-ig, amire elválik, hogy melyik európai program lehet a befutó, vagy menjünk egyszerűen az F-35-re.

A C/D-ket nem nagyon érné meg már olyan bérletre venni, aminek a végén itt maradnának, mert addigra, ha nem vadiújak lesznek (azt ugye most a horvátoknak ajánlották fel) már valahol az élettartamuk legvégén lennének. Viszont, biztosan tudnánk nagyon jó üzletet kötni a svédekkel, mert nekik meg a már lerendelt 60db E miatt lesz egy csomó felesleges C/D gépük. Szerintem még a korszerűsítési programmal együtt is kijönnénk a pénzünkből.
És úgy maradna minden másra is pénz, hogy 3x akkora gépparkkal rendelkeznénk.
Ne csináljuk azt, mint a lengyelek, hogy az F-35-ös programjuknak már csak a fele is megfojt minden mást. Vagy mint a norvégok (?, az biztos, hogy az egyik skandináv volt), hogy a megrendelt F-35-ök 1/3-adát, felét letárolják, mert nincs pénzük reptetni. Figyelem, nem bolgárokról beszélek!
Még arra is lenne pénz, hogy a különben horror fedélzeti fegyverek, rakéták is beszerezhetőek lennének mind a 3 századra.
Ha meg még kevesebb lóvé marad a szárazföld mellett, akkor ugyan ezt a stratégiát le lehet vezényelni 2 századra is, még olcsóbban.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and Anti
Addig ne is gondolkodjunk új vadászgépszázadokban, amíg a ballisztikus rakéták elleni védelmet meg nem oldottuk.
 
Addig ne is gondolkodjunk új vadászgépszázadokban, amíg a ballisztikus rakéták elleni védelmet meg nem oldottuk.

Azoktól nem a románok és a lengyelek védik Európát? :oops:
Benkő valami olyasmit mondott erre legutóbb hogy nekünk más a geopolitikai helyzetünk, ezért nekünk más típusú lévédelemre van szükségünk mint a románoknak.
 
Volt már erről szó.
Mert:
- Jelenleg is olyanokat hajtunk, és ezzel lehetne leggyorsabban és legolcsóbban 2.-3. századunk.
- Én tippre valahol 40-50M USD-re tippelném a C-D-k árát (szerintem a vadi új sem lehet több mint 50M) az E-k valahol 70-80-90M körül lehetnek.
C/D gyártása tudtommal leállt, ezért nincs új ára. Anno az elveszett gépet kb. 30M USD-ért pótolták. 9,5 mrd HUF volt.

Miért maradjunk meg a C-nél? Mennyivel többé fájhat az E?
Alapvetően mi a búbánatért akarsz kb. 2500 órát sem repült gépeket kidobni...? Élettartamuk 1/3-ánál sincsenek. Korszerűsíteni kell és csá. Kapjon AESA radart, MAWS-ot, Meteort és SDB II-őt.
 
C/D gyártása tudtommal leállt, ezért nincs új ára. Anno az elveszett gépet kb. 30M USD-ért pótolták. 9,5 mrd HUF volt.
Ha olvastad, a horvátok vadi új gépekre kaptak ajánlatot.
Abban igazad van, hogy jelenleg már nincs C/D gyártás, de mielőtt a C/D gyártást leállították, lement még rajta 14 gép (10C+4D), amit a svéd állam csak azért rendelt meg, hogy ne széledjen szét a know-how.
Ezeket max. berepülték, de letárolásra kerültek. Szóval tulajdonképpen újak.
Az árról:
Egyrész az a 30M mostanra már nem annyi...meg ugye az is egy használt gép volt, amit kaptunk. Meg azt se feledjük, hogy valószínűleg annak a gépnek csak az addig kifizetett árát kellett még egyszer kifizetni. Azóta meg fizetjük tovább részleteiben, mint a többi 13-at.