Érdekes 3z a hír egy cseh oldalon.
Nekem új.
Svédország egy új generációs vadászgép kifejlesztését tervezi a JAS-39 Gripen helyett
https://www.armyweb.cz/clanek/svedsko-ma-v-umyslu-vyvinout-stihacku-nove-generace
Svédország egy új generációs harcos kifejlesztését tervezi a meglévő JAS-39 Gripen cseréjére az ország katonai képességeinek további építése részeként - mondta Peter Hultqvist svéd védelmi miniszter. A Svédországban ígéretes vadászrepülőgép fejlesztéséről még nem tettek közzé további információkat.
A média rámutat arra, hogy a modern Európában csak két ország, Franciaország és Svédország képesek önállóan kifejleszteni egy negyedik generációs vadászgépét. Ez a tény különbözteti meg őket az összes többi európai országtól, és a repülési ipar óriásainak, például az USA és Oroszország szintjére helyezi őket.
A
A svéd negyedik generációs vadászgépet a SAAB fejlesztette ki az 1980-as években, és JAS-39 Gripen elnevezéssel kapta (a Gripen mitikus lény, oroszlán testével, szárnyaival és egy sas fejével). Követte az idősebb svéd, a világon nagyon elismert és szerkezetileg nagyon érdekes harcosokat, Viggenet és Drakenet.
A Gripen vadászgép természetesen nem maradt elődeinek árnyékában, és kiváló tulajdonságainak köszönhetően képes volt beilleszkedni a nemzetközi vadászrepülőgép-piacra.
A SAAB-nak a kormány feladata volt egy új generációs repülőgép létrehozása, amely képes lesz helyettesíteni a jövőben, 1979-ben használt modelleket. A Svéd Fegyveres Erők szerint az új repülőgépnek multifunkcionálisnak kellett lennie, kombinálva egy vadászgép, sztrájk és felderítő gép tulajdonságait. Ennek eredményeként a kacsa vízszintes felületével kialakított aerodinamikai kialakítást választották az új repülőgépekhez, ami jellemző volt az 1980-as évek elejétől kezdve számos projektre. A repülőgépet egy Svédországban gyártott motorral kellett hajtani. A motort a Volvo gondoskodta, amely engedélyt vásárolt egy erõteljesítmény gyártására az amerikai General Electric cégtõl erre a célra.
Az új svéd repülőgép terveit 1982-ben hagyták jóvá, és később megkezdték a prototípusok felépítését. Az első prototípust 1987-ben mutatták be a nagyközönségnek, de a fedélzeti elektronikával kapcsolatos problémák miatt első repülésére 1988 végéig nem került sor. A repülőgép repülési tesztei komoly hiányosságokat tártak fel az avionika területén. 1989-ben baleset történt a leszállási kísérlet során, amelyet követően néhány külföldi társaságot felkértek a problémák megoldására, különös tekintettel az irányítási rendszerre.
A teljes tesztciklus vége előtt, 1992 nyarán, a svéd fegyveres erők szerződést írtak alá a SAAB-val az első tétel Gripen repülőgép gyártására. Az együléses változat repülőgépe JAS-39A, a kétüléses JAS-39B típus pedig. A fegyverpróbák 1994-ben kezdődtek, és ugyanazon év őszén az első Gripen belépett a svéd légierőbe.
Röviddel a szolgálatba lépés után megváltoztak az avionika, különösen új kijelzőket és új elektronikus harci vezérlő rendszereket telepítettek, és a használt fegyverek körét is kibővítették.
1997 óta a kiadás két új verzióra költözött - a JAS-39C és a JAS-39D. Ezek a repülőgépek új fedélzeti felszereléseket, repülés közbeni utántöltő berendezéseket kaptak, és teljes mértékben integráltak voltak a NATO-országok fegyverrendszerébe. Svédországban jelenleg összesen több mint 160 Gripen repülőgép van. A legrégebbi repülőgépek fokozatosan elérték a C és D verziót.
Az új évezredben a SAAB egy teljesen új változat kifejlesztésére összpontosított, amelyet a Gripen NG-nek (New Generation Gripen) hívtak. Pontosabban, megint két változat van a jelöléssel - JAS-39E és JAS-39F. Ezek az új módosítások kibővítették a lehetőségeket a nagy pontosságú fegyverek, az aktív fázisú mezővel ellátott radarállomások, a fegyverek és speciális felszerelések felfüggesztési pontjainak megnövekedett száma és számos más újítás számára.
Tulajdonságaiknak és alacsony árának köszönhetően a Gripen repülőgépek népszerűek a katonai repülőgépek világpiacán. 2004-ben a Cseh Köztársaság 14 C és D változatú repülőgépet kapott hosszú távú bérbeadásra, Magyarország ugyanannyi repülőgépet kapott hasonló feltételek mellett. A JAS-39 repülőgépeket Dél-Afrika és Thaiföld fegyveres erői is használják. A SAAB svájci és brazíliai pályázatokat nyert E és F repülőgépekkel. A 2014. évi népszavazáson a svájci tiltakozott a repülőgépek vásárlásával, így a svéd repülőgépek diadalát ebben az országban csak elhalaszthatták.
A nehézségek ellenére a svéd légiközlekedési iparág eddig sikerült megőriznie függetlenségét. Ma a SAAB kiváló 4+ Gripen NG könnyű vadászgépből áll, és világszerte kínálja. Nehéz megbecsülni, hogy hasonló lesz-e a következő generációhoz. Európában jelenleg két klaszter "kristályosodik" a jövőbeli vadászrepülők gyártásához, Svédország és a SAAB jelenleg pedig kívül esik. A SAAB-nak azonban most egy új erős "barátja" van a tengerentúlon - a Boeing.
Nekem új.
Svédország egy új generációs vadászgép kifejlesztését tervezi a JAS-39 Gripen helyett
https://www.armyweb.cz/clanek/svedsko-ma-v-umyslu-vyvinout-stihacku-nove-generace
Svédország egy új generációs harcos kifejlesztését tervezi a meglévő JAS-39 Gripen cseréjére az ország katonai képességeinek további építése részeként - mondta Peter Hultqvist svéd védelmi miniszter. A Svédországban ígéretes vadászrepülőgép fejlesztéséről még nem tettek közzé további információkat.
A média rámutat arra, hogy a modern Európában csak két ország, Franciaország és Svédország képesek önállóan kifejleszteni egy negyedik generációs vadászgépét. Ez a tény különbözteti meg őket az összes többi európai országtól, és a repülési ipar óriásainak, például az USA és Oroszország szintjére helyezi őket.
A
A svéd negyedik generációs vadászgépet a SAAB fejlesztette ki az 1980-as években, és JAS-39 Gripen elnevezéssel kapta (a Gripen mitikus lény, oroszlán testével, szárnyaival és egy sas fejével). Követte az idősebb svéd, a világon nagyon elismert és szerkezetileg nagyon érdekes harcosokat, Viggenet és Drakenet.
A Gripen vadászgép természetesen nem maradt elődeinek árnyékában, és kiváló tulajdonságainak köszönhetően képes volt beilleszkedni a nemzetközi vadászrepülőgép-piacra.
A SAAB-nak a kormány feladata volt egy új generációs repülőgép létrehozása, amely képes lesz helyettesíteni a jövőben, 1979-ben használt modelleket. A Svéd Fegyveres Erők szerint az új repülőgépnek multifunkcionálisnak kellett lennie, kombinálva egy vadászgép, sztrájk és felderítő gép tulajdonságait. Ennek eredményeként a kacsa vízszintes felületével kialakított aerodinamikai kialakítást választották az új repülőgépekhez, ami jellemző volt az 1980-as évek elejétől kezdve számos projektre. A repülőgépet egy Svédországban gyártott motorral kellett hajtani. A motort a Volvo gondoskodta, amely engedélyt vásárolt egy erõteljesítmény gyártására az amerikai General Electric cégtõl erre a célra.
Az új svéd repülőgép terveit 1982-ben hagyták jóvá, és később megkezdték a prototípusok felépítését. Az első prototípust 1987-ben mutatták be a nagyközönségnek, de a fedélzeti elektronikával kapcsolatos problémák miatt első repülésére 1988 végéig nem került sor. A repülőgép repülési tesztei komoly hiányosságokat tártak fel az avionika területén. 1989-ben baleset történt a leszállási kísérlet során, amelyet követően néhány külföldi társaságot felkértek a problémák megoldására, különös tekintettel az irányítási rendszerre.
A teljes tesztciklus vége előtt, 1992 nyarán, a svéd fegyveres erők szerződést írtak alá a SAAB-val az első tétel Gripen repülőgép gyártására. Az együléses változat repülőgépe JAS-39A, a kétüléses JAS-39B típus pedig. A fegyverpróbák 1994-ben kezdődtek, és ugyanazon év őszén az első Gripen belépett a svéd légierőbe.
Röviddel a szolgálatba lépés után megváltoztak az avionika, különösen új kijelzőket és új elektronikus harci vezérlő rendszereket telepítettek, és a használt fegyverek körét is kibővítették.
1997 óta a kiadás két új verzióra költözött - a JAS-39C és a JAS-39D. Ezek a repülőgépek új fedélzeti felszereléseket, repülés közbeni utántöltő berendezéseket kaptak, és teljes mértékben integráltak voltak a NATO-országok fegyverrendszerébe. Svédországban jelenleg összesen több mint 160 Gripen repülőgép van. A legrégebbi repülőgépek fokozatosan elérték a C és D verziót.
Az új évezredben a SAAB egy teljesen új változat kifejlesztésére összpontosított, amelyet a Gripen NG-nek (New Generation Gripen) hívtak. Pontosabban, megint két változat van a jelöléssel - JAS-39E és JAS-39F. Ezek az új módosítások kibővítették a lehetőségeket a nagy pontosságú fegyverek, az aktív fázisú mezővel ellátott radarállomások, a fegyverek és speciális felszerelések felfüggesztési pontjainak megnövekedett száma és számos más újítás számára.
Tulajdonságaiknak és alacsony árának köszönhetően a Gripen repülőgépek népszerűek a katonai repülőgépek világpiacán. 2004-ben a Cseh Köztársaság 14 C és D változatú repülőgépet kapott hosszú távú bérbeadásra, Magyarország ugyanannyi repülőgépet kapott hasonló feltételek mellett. A JAS-39 repülőgépeket Dél-Afrika és Thaiföld fegyveres erői is használják. A SAAB svájci és brazíliai pályázatokat nyert E és F repülőgépekkel. A 2014. évi népszavazáson a svájci tiltakozott a repülőgépek vásárlásával, így a svéd repülőgépek diadalát ebben az országban csak elhalaszthatták.
A nehézségek ellenére a svéd légiközlekedési iparág eddig sikerült megőriznie függetlenségét. Ma a SAAB kiváló 4+ Gripen NG könnyű vadászgépből áll, és világszerte kínálja. Nehéz megbecsülni, hogy hasonló lesz-e a következő generációhoz. Európában jelenleg két klaszter "kristályosodik" a jövőbeli vadászrepülők gyártásához, Svédország és a SAAB jelenleg pedig kívül esik. A SAAB-nak azonban most egy új erős "barátja" van a tengerentúlon - a Boeing.