[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 528
93 824
113
Érdekes 3z a hír egy cseh oldalon.
Nekem új.
Svédország egy új generációs vadászgép kifejlesztését tervezi a JAS-39 Gripen helyett
https://www.armyweb.cz/clanek/svedsko-ma-v-umyslu-vyvinout-stihacku-nove-generace
Svédország egy új generációs harcos kifejlesztését tervezi a meglévő JAS-39 Gripen cseréjére az ország katonai képességeinek további építése részeként - mondta Peter Hultqvist svéd védelmi miniszter. A Svédországban ígéretes vadászrepülőgép fejlesztéséről még nem tettek közzé további információkat.

A média rámutat arra, hogy a modern Európában csak két ország, Franciaország és Svédország képesek önállóan kifejleszteni egy negyedik generációs vadászgépét. Ez a tény különbözteti meg őket az összes többi európai országtól, és a repülési ipar óriásainak, például az USA és Oroszország szintjére helyezi őket.


A

A svéd negyedik generációs vadászgépet a SAAB fejlesztette ki az 1980-as években, és JAS-39 Gripen elnevezéssel kapta (a Gripen mitikus lény, oroszlán testével, szárnyaival és egy sas fejével). Követte az idősebb svéd, a világon nagyon elismert és szerkezetileg nagyon érdekes harcosokat, Viggenet és Drakenet.

A Gripen vadászgép természetesen nem maradt elődeinek árnyékában, és kiváló tulajdonságainak köszönhetően képes volt beilleszkedni a nemzetközi vadászrepülőgép-piacra.

A SAAB-nak a kormány feladata volt egy új generációs repülőgép létrehozása, amely képes lesz helyettesíteni a jövőben, 1979-ben használt modelleket. A Svéd Fegyveres Erők szerint az új repülőgépnek multifunkcionálisnak kellett lennie, kombinálva egy vadászgép, sztrájk és felderítő gép tulajdonságait. Ennek eredményeként a kacsa vízszintes felületével kialakított aerodinamikai kialakítást választották az új repülőgépekhez, ami jellemző volt az 1980-as évek elejétől kezdve számos projektre. A repülőgépet egy Svédországban gyártott motorral kellett hajtani. A motort a Volvo gondoskodta, amely engedélyt vásárolt egy erõteljesítmény gyártására az amerikai General Electric cégtõl erre a célra.

Az új svéd repülőgép terveit 1982-ben hagyták jóvá, és később megkezdték a prototípusok felépítését. Az első prototípust 1987-ben mutatták be a nagyközönségnek, de a fedélzeti elektronikával kapcsolatos problémák miatt első repülésére 1988 végéig nem került sor. A repülőgép repülési tesztei komoly hiányosságokat tártak fel az avionika területén. 1989-ben baleset történt a leszállási kísérlet során, amelyet követően néhány külföldi társaságot felkértek a problémák megoldására, különös tekintettel az irányítási rendszerre.

A teljes tesztciklus vége előtt, 1992 nyarán, a svéd fegyveres erők szerződést írtak alá a SAAB-val az első tétel Gripen repülőgép gyártására. Az együléses változat repülőgépe JAS-39A, a kétüléses JAS-39B típus pedig. A fegyverpróbák 1994-ben kezdődtek, és ugyanazon év őszén az első Gripen belépett a svéd légierőbe.

Röviddel a szolgálatba lépés után megváltoztak az avionika, különösen új kijelzőket és új elektronikus harci vezérlő rendszereket telepítettek, és a használt fegyverek körét is kibővítették.

1997 óta a kiadás két új verzióra költözött - a JAS-39C és a JAS-39D. Ezek a repülőgépek új fedélzeti felszereléseket, repülés közbeni utántöltő berendezéseket kaptak, és teljes mértékben integráltak voltak a NATO-országok fegyverrendszerébe. Svédországban jelenleg összesen több mint 160 Gripen repülőgép van. A legrégebbi repülőgépek fokozatosan elérték a C és D verziót.

Az új évezredben a SAAB egy teljesen új változat kifejlesztésére összpontosított, amelyet a Gripen NG-nek (New Generation Gripen) hívtak. Pontosabban, megint két változat van a jelöléssel - JAS-39E és JAS-39F. Ezek az új módosítások kibővítették a lehetőségeket a nagy pontosságú fegyverek, az aktív fázisú mezővel ellátott radarállomások, a fegyverek és speciális felszerelések felfüggesztési pontjainak megnövekedett száma és számos más újítás számára.

Tulajdonságaiknak és alacsony árának köszönhetően a Gripen repülőgépek népszerűek a katonai repülőgépek világpiacán. 2004-ben a Cseh Köztársaság 14 C és D változatú repülőgépet kapott hosszú távú bérbeadásra, Magyarország ugyanannyi repülőgépet kapott hasonló feltételek mellett. A JAS-39 repülőgépeket Dél-Afrika és Thaiföld fegyveres erői is használják. A SAAB svájci és brazíliai pályázatokat nyert E és F repülőgépekkel. A 2014. évi népszavazáson a svájci tiltakozott a repülőgépek vásárlásával, így a svéd repülőgépek diadalát ebben az országban csak elhalaszthatták.

A nehézségek ellenére a svéd légiközlekedési iparág eddig sikerült megőriznie függetlenségét. Ma a SAAB kiváló 4+ Gripen NG könnyű vadászgépből áll, és világszerte kínálja. Nehéz megbecsülni, hogy hasonló lesz-e a következő generációhoz. Európában jelenleg két klaszter "kristályosodik" a jövőbeli vadászrepülők gyártásához, Svédország és a SAAB jelenleg pedig kívül esik. A SAAB-nak azonban most egy új erős "barátja" van a tengerentúlon - a Boeing.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and emel
T

Törölt tag 1586

Guest
Érdekes 3z a hír egy cseh oldalon.
Nekem új.
Svédország egy új generációs vadászgép kifejlesztését tervezi a JAS-39 Gripen helyett
Őszintén ezt a cikket azért nem értem, mert persze, a Svédek dolgoznak a Gripen utódján , de nem önállóan hanem elsőként csatlakoztak a Brit Tempest programhoz.
Annak majd valamikor a 30-as évek végére lesz valami eredménye (HA lesz…) addig meg a Gripenek köszönik el lesznek...
 
K

kamm

Guest
A nehézségek ellenére a svéd légiközlekedési iparág eddig sikerült megőriznie függetlenségét. Ma a SAAB kiváló 4+ Gripen NG könnyű vadászgépből áll, és világszerte kínálja. Nehéz megbecsülni, hogy hasonló lesz-e a következő generációhoz. Európában jelenleg két klaszter "kristályosodik" a jövőbeli vadászrepülők gyártásához, Svédország és a SAAB jelenleg pedig kívül esik. A SAAB-nak azonban most egy új erős "barátja" van a tengerentúlon - a Boeing.

Ez hulyeseg. A svedek mar dolgoznak egy uj gepen jo regen, a kerdes csak az, hogy hajlandoak-e a Tempestbe beleforgatni a portfoliojukat avagy maradnak kulon.
 
M

molnibalage

Guest
Ebből gyorsan pár száz db-ot a Gripenekhez...
Glide kit nincs hozzá? A nagy probléma, hogy kevés gép, a kis veszteség is súlyos. Ezzel meg igencsak be kell repülni a HMZ-be. Mozgó célok ellen ennek is folyamatos adatkapcsolat kell, amit a TGP-s célkövetés vagy a SAR radar tud adni, de inkább az előbbi. Akkor már inkább SDB I, ha képes az mozgó célokat elcsapni. Számomra soha nem volt világos, hogy tudja-e ezt. Elvileg kéne.

Az SDB II-t sajnos a Gripen nem képes használni, mert az lenne a legjobb. Mivel végfázis IR van, azzal ahány bomba, annyi célcsatorna és egy időben is.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Glide kit nincs hozzá? A nagy probléma, hogy kevés gép, a kis veszteség is súlyos. Ezzel meg igencsak be kell repülni a HMZ-be. Mozgó célok ellen ennek is folyamatos adatkapcsolat kell, amit a TGP-s célkövetés vagy a SAR radar tud adni, de inkább az előbbi. Akkor már inkább SDB I, ha képes az mozgó célokat elcsapni. Számomra soha nem volt világos, hogy tudja-e ezt. Elvileg kéne.

Az SDB II-t sajnos a Gripen nem képes használni, mert az lenne a legjobb. Mivel végfázis IR van, azzal ahány bomba, annyi célcsatorna és egy időben is.
Én speciel CAS feladatokra tartanám ezt a fajta bombát...
Az állítható yield effect (majd valaki találjon ki erre egy jó magyar kifejezést - pl.: hatóerő?) komoly előny lehet ilyen feladatoknál.
 
M

molnibalage

Guest
Én speciel CAS feladatokra tartanám ezt a fajta bombát...
Az állítható yield effect (majd valaki találjon ki erre egy jó magyar kifejezést - pl.: hatóerő?) komoly előny lehet ilyen feladatoknál.
A hatóerő szerintem teljesen jó.
A bibi az, ha van csak RADSHORAD A környéken, akkor nem túl biztonságos használni ezeket. Persze a jelenlegi minőséghez képest ezek a fegyverek is más dimenziót jelentenének. Viszont konvencionális hadviselést nézve nem hinném, hogy számunkra olyan nagy jelentősége van az állítható hatóerőnek. Annak inkább COIN esetén van jelentősége. Persze, ha az nem kerül sokba, akkor miért ne?
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 208
113
Ez:

Szerb FK-3 vásárlás

FK-3-system-1110x718.jpg

FK-3-system-1110x718.jpg


pusk-hq22.png



mit jelen a Gripeneknek és Közép-Eu-s viszonylatban?

...tudja-e a Griff zavarni, stb...


... csak hogy képben legyünk, ha tudja valaki.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 022
12 905
113
Tegyuk fel hogy lesz masodik szazad es ezzel egyutt ~30 gep. Ez kb. hany darab F-35-nek felel meg ami a harcerteket illeti? Tudom hulye a kerdes, magyar viszonylatban erdekel ahol valoszinuleg meg nagyon sokaig nem F-22 szintu gep lesz az ellenfel. A bevethetoseget is figyelembe veve persze, hiaba tudna 5 db F-35 levadaszni 30 Gripen-t, nyilvan ez a mennyiseg orszagvedelmi szempontbol semmit se jelentene.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 180
113
Tegyuk fel hogy lesz masodik szazad es ezzel egyutt ~30 gep. Ez kb. hany darab F-35-nek felel meg ami a harcerteket illeti? Tudom hulye a kerdes, magyar viszonylatban erdekel ahol valoszinuleg meg nagyon sokaig nem F-22 szintu gep lesz az ellenfel. A bevethetoseget is figyelembe veve persze, hiaba tudna 5 db F-35 levadaszni 30 Gripen-t, nyilvan ez a mennyiseg orszagvedelmi szempontbol semmit se jelentene.
Hm.Oláhok 5 vb századot szeretnének középtávon,és abbol az egyiket F35-tel képzelik el.(hogy pénzük lesz e rá,az más kérdés)
A lopakodó és általánosságban az 5,generációs technika,meg a puszta méretkülönbség miatt az F35 elsöprő fölényben van a Gripennel szemben.
Azonba ezen túl a vb harci gép vs légvédelem tekintetében is iszonyú nagy a különbség.A gripent a radarhorizont felett a lehetséges hatótávuk határáig felderithetik és követésbe vehetik a lokátorok.A nagy hatósugarú légvédelmi rendszerek meg tüzet vezethetnek reá.Ez azt jelenti,hogy a Patriot/FR-3 100km távbol képes lehet lelőni.Jelenleg nincs is olyan fegyverzete a gépeinknek,amivel a légvédelmi rendszerek hatótávján kivűlről tudna harcolni.F35 viszont a felfedezés veszélye nélkül jóval közelebb mehet,ahonnan már képes csapást mérni.
 
M

molnibalage

Guest
Hm.Oláhok 5 vb századot szeretnének középtávon,és abbol az egyiket F35-tel képzelik el.(hogy pénzük lesz e rá,az más kérdés)
A lopakodó és általánosságban az 5,generációs technika,meg a puszta méretkülönbség miatt az F35 elsöprő fölényben van a Gripennel szemben.
Azonba ezen túl a vb harci gép vs légvédelem tekintetében is iszonyú nagy a különbség.A gripent a radarhorizont felett a lehetséges hatótávuk határáig felderithetik és követésbe vehetik a lokátorok.A nagy hatósugarú légvédelmi rendszerek meg tüzet vezethetnek reá.Ez azt jelenti,hogy a Patriot/FR-3 100km távbol képes lehet lelőni.Jelenleg nincs is olyan fegyverzete a gépeinknek,amivel a légvédelmi rendszerek hatótávján kivűlről tudna harcolni.F35 viszont a felfedezés veszélye nélkül jóval közelebb mehet,ahonnan már képes csapást mérni.
5 század? Pénzük nincs rá. A 21LanceR-rel nem finanszíroztak 3-nál többet soha, ami végül 2 is alig volt.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 180
113
5 század? Pénzük nincs rá. A 21LanceR-rel nem finanszíroztak 3-nál többet soha, ami végül 2 is alig volt.
Eredetileg 100körüli LanceR volt.
A sereg 5századot szeretne.Hogy ebböl mennyi lesz,az már nem tőlük függ.Ha kapnak rá pénzt,lesz,ha meg nem lesz rá pénz,nem lesz.Jelenleg inkább csak vágyálomnak tűnik a dolog,örülnek ha az 1század F16MLU beüzemelését fizetni tudják.
 
M

molnibalage

Guest
Eredetileg 100körüli LanceR volt.
A sereg 5századot szeretne.Hogy ebböl mennyi lesz,az már nem tőlük függ.Ha kapnak rá pénzt,lesz,ha meg nem lesz rá pénz,nem lesz.Jelenleg inkább csak vágyálomnak tűnik a dolog,örülnek ha az 1század F16MLU beüzemelését fizetni tudják.
Tudom. Amiből 2007 táján 40 se volt üzemképes. 2012-13 táján úgy kb. 25-28, ha repült.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
"..Svédország Gripen harci gépeket.kínál Horvátországnak
(Forrás: Saab; kiadva: 2020. szeptember 9.)

Ma Svédország hivatalos javaslatott tett 12 új Gripen C / D vadászrepülőgép eladásáról Horvátországbnak

A Svéd Védelmi Anyagigazgatás (FMV) és a horvátországi svéd nagykövetség képviselői 12 új Gripen C / D vadászrepülő eladásáról nyújtattak javaslatot a horvát hatóságoknak.

Svédország javaslatával párhuzamosan a Saab személyre szabott stratégiai együttműködési csomagot kínál, amely fellendheti a horvát védelmi ipart, és a horvát biztonság javát szolgálja hosszú távú partnerség kiépítésével a stratégiai ágazatokkal.

„Svédország és a Saab átfogó és hosszú távú megoldást kínál a horvát belbiztonságra, amely az elkövetkező évtizedekben megvédi Horvátország népét és határait. Ha Horvátország a Gripent választja, a Saab készen áll a know-how és a technológia átadására, valamint egy Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ létrehozására Horvátországban. Ez hosszú távú együttműködést fejlesztene a helyi védelmi iparral és az akadémiai szektorral, mintegy 500 csúcstechnológiai munkahelyet teremtve ”- mondja Jonas Hjelm, a Saab Aeronautics üzletágának vezető alelnöke
..."

Bla,bla,bla...

- új gyártású Gripen C/D !
- Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ ( Regional Aeronautical & Support Service Centre ) ??
Ezek azok a gépek lesznek, amiket csak azért gyártottak le, hogy ne kelljen szétzavarni a munkásokat az E gyártásáig.
Nekünk is ezekre kellett volna rátenni a mancsunkat!