Volt már erről szó.Miért maradjunk meg a C-nél? Mennyivel többé fájhat az E?
Mert:
- Jelenleg is olyanokat hajtunk, és ezzel lehetne leggyorsabban és legolcsóbban 2.-3. századunk.
- Én tippre valahol 40-50M USD-re tippelném a C-D-k árát (szerintem a vadi új sem lehet több mint 50M) az E-k valahol 70-80-90M körül lehetnek. (Hangsúlyozom, hogy ezek az én kalkulációim, arányosítva a versenytárs gépek árainak ismeretében. A Brazilok sokkal drágábban vették őket, de ugye ott gyár, techtranszfer, miegymás volt)
- Szóval több pilon az E gépenként, de a C meg több gép ugyan abból a pénzből! Nálunk ez összehasonlíthatatlan nagyobb előny.
- A C/D-k is felhúzhatóak lennének a C/D+ szintre, ami már AESA radart jelentene, és ezen kívül minden elektronikai újítást is megkaphatnak csomagban, mint az E-k. Az EW rendszer nem férne be, de azt meg külön konténerben megkaphatják.
Én pl. a D-ket a kiképzési feladatok mellett ráosztanám a "Growler" feladatra az éles bevetések során.
És biztos vagyok benne, hogy a svédek örömmel adnának hasonló lízing konstrukcióra is akár további 2 századot.
Jelenleg 27-30Mrd körül fizetünk, de ezen gépek esetén már nem biztos, hogy olyan konstrukciót választanék, hogy a végén nálunk maradjanak. Ha jól emlékszem, a sima bérleti díj a jelenlegi 14 gépünkre valami 20-25Mrd Forint körül lehetett.
Ha azt vesszük, hogy '26ig kicsengetjük a jelenlegi 14 gépet évente 30Mrd forintért - szolgáltatással.
Plusz, lerendelnénk további 28-30 gépet évente 45-50Mrd forintért (klasszikus bérlet!), akkor az azért nem terhelné a beszerzésekkel feszített költségvetést a határokig. Ráadásul ezt kb. 1-2 év múlva lépném meg.
Azaz 21-22-ben továbbra is 30Mrd lenne a mostani gépek részlete, 23-tól már összesen 42-44 gépre fizetnénk max. 70-80Mrd Forintot évente (Figyeljünk, ez nagyjából 1db Emil csupasz ára évente!), '26-ra kifizetjük a mostani csomagot, és onnantól csak a supportot kellene rájuk fizetni.
Már nem keresem vissza, de korábban kiszámoltam, - a nemrég megújított svéd support szerződésből - és 6-8Mrd alattira emlékszem ezen gépekre a "csak supportra" évente.
Azaz '27-től a fizetendő 8Mrd+50Mrd lenne. Azaz évente 60Mrd alatt kijönne a jelenlegi színvonalú üzemeltetés mellett 3x ennyi gép.
De lehet ezen még tovább javítani, ha a Gripenek karbantartását mondjuk megszerzi az AERO, ami további haszon.
Ezzel a konfiggal el lehetne karistolni 2035-40-ig, amire elválik, hogy melyik európai program lehet a befutó, vagy menjünk egyszerűen az F-35-re.
A C/D-ket nem nagyon érné meg már olyan bérletre venni, aminek a végén itt maradnának, mert addigra, ha nem vadiújak lesznek (azt ugye most a horvátoknak ajánlották fel) már valahol az élettartamuk legvégén lennének. Viszont, biztosan tudnánk nagyon jó üzletet kötni a svédekkel, mert nekik meg a már lerendelt 60db E miatt lesz egy csomó felesleges C/D gépük. Szerintem még a korszerűsítési programmal együtt is kijönnénk a pénzünkből.
És úgy maradna minden másra is pénz, hogy 3x akkora gépparkkal rendelkeznénk.
Ne csináljuk azt, mint a lengyelek, hogy az F-35-ös programjuknak már csak a fele is megfojt minden mást. Vagy mint a norvégok (?, az biztos, hogy az egyik skandináv volt), hogy a megrendelt F-35-ök 1/3-adát, felét letárolják, mert nincs pénzük reptetni. Figyelem, nem bolgárokról beszélek!
Még arra is lenne pénz, hogy a különben horror fedélzeti fegyverek, rakéták is beszerezhetőek lennének mind a 3 századra.
Ha meg még kevesebb lóvé marad a szárazföld mellett, akkor ugyan ezt a stratégiát le lehet vezényelni 2 századra is, még olcsóbban.