A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ha tényleg a katonai lajstrom lett volna az oka, hogy nem repülhettek Kínába, akkor mennyi időbe került volna a magyar hatóságoknak hogy egy civil lajstromot adjanak a honvédségi A319-eseknek? Talán egy hétbe...
Nagyon optimista vagy, de ahhoz hogy nemzetközi útvonalakon civil forgalomban részt vehessen egy volt katonai gép nem elég a hazai légügyi hatóságon átverekedni a civil lajstromozást, át kell menni/papírozni, bejegyeztetni és engedélyeztetni a nemzetközi civil hatóságokon is. Szóval ez messze nem egy hét sajnos ...
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 422
46 290
113
Ha húsz évre számolhatjuk a hadrendben tartásukat nem lerohasztva, hanem gondosan használva, akkor bárhogy is nézzük, a 44 a7hu mellett 44 a5hu (némi tuninggal az alap a5-höz képest) nem igazán a technológiai fölény gyengítése lenne szerintem. Mind keveselljük a tankokat azthiszem bár imádjuk az a7-et, szóval ki kellene azokat a szarokat rángatni a gazból és átalakítani.

Vezesd már le nekünk - kérlek -, hogy szerinted miért lesz Leopard 2 PL harckocsi! És, hogy miért lesz nagyjavítva és minimálisan feljavítva teljesen ésszerűtelenül a Twardy meg egy halom sima T-72-es lengyel harckocsi.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 422
46 290
113
2020 januári estről szól a cikk. Január végén már beengedték a német gépet is.
2020 február 20-án indiai C-17 ment Wuhanba.
A március végétől indult be a Wizzair légihíd. Ugyanazon a napon ért vissza az első spanyol A400M szállítmány is Kínából.
De ugye azt is olvastad, hogy egy csoport tünetmentes - valószínűleg - egészséges német állampolgár kimenekítéséről van szó a cikkben.
Ezeknek arra az időre szólsz, hogy bocs várjatok már még egy kicsit ahol vagytok, míg elintézzük a papírmunkát?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Így volt régen. 2018-ban a szürke Falcon kb. 1 hónap alatt kapott magyar lajstromot. A Mi-17/24-eseknek is legalább egy hónapig tartott a hatósági újraengedélyeztetése. 2019 végén az első H145M-ek már néhány nap múlva magyar lajstrommal repültek.
A katonai gépek rep-engedélyezése, lajstromozása minden államnak egyéni belügye, úgyhogy ez gyorsítható. Viszont elég nehéz egy magyar méretű/súlyú államnak megsürgetni a nemzetközi légügyi hivatalokat, a civil lajstromozáshoz/nemzetközi légiforgalomhoz viszont erre van szükség.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 563
113
Nagyon optimista vagy, de ahhoz hogy nemzetközi útvonalakon civil forgalomban részt vehessen egy volt katonai gép nem elég a hazai légügyi hatóságon átverekedni a civil lajstromozást, át kell menni/papírozni, bejegyeztetni és engedélyeztetni a nemzetközi civil hatóságokon is. Szóval ez messze nem egy hét sajnos ...

Ez egy sima utasszállító gépnél is így van, ami csak attól katonai hogy nem HA-... a lajstrom rajta?
Egy MiG-15/21/29-esre civil lajstromot szerezni biztos bonyolultabb folyamat.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ez egy sima utasszállító gépnél is így van, ami csak attól katonai hogy nem HA-... a lajstrom rajta?
Egy MiG-15/21/29-esre civil lajstromot szerezni biztos bonyolultabb folyamat.
Eleve kell egy bejegyzett polgári üzemeltető cég, katonai üzemeltetésre mások a szabályok. A civil gépekre megvannak a bejáratott eljárási szabályok, mikor jön ki a gyárból az előre tervezhető, intézhető, már a hangárkapuban "várja" az ideiglenes lajstromjel ami a berepüléshez és tulajhoz átrepüléshez kell, ahogy hazai bázisreptéren leszáll már várja és flottul intézi a papírokat a hazai hatóság. Katonaiból átvinni polgáriba elenyészően ritka, nem mindennapi rutin, mindenképpen döcögősebb - főleg ilyen hirtelen, mint amire a COVID miatt szükség lett volna. Ráadásul még ha meg is oldják, egy A319 ettől még sokkal kisebb kapacitású mint a WIZZ A321 gépei.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
K

kamm

Guest
Ha húsz évre számolhatjuk a hadrendben tartásukat nem lerohasztva, hanem gondosan használva, akkor bárhogy is nézzük, a 44 a7hu mellett 44 a5hu (némi tuninggal az alap a5-höz képest) nem igazán a technológiai fölény gyengítése lenne szerintem. Mind keveselljük a tankokat azthiszem bár imádjuk az a7-et, szóval ki kellene azokat a szarokat rángatni a gazból és átalakítani.

Engedjük már el ezt a hülyeséget, komolyan.
Ha az új 2A7HU aranak 70%-ra jön ki egy A7-re felhuzott regi szar, ami feleannyi ideig szolgalhat az ujhoz kepest, akkor az hogyan nem lenne borzasztóan rossz valasztas?
Ha meg csak a kilencves eveket kepviselo - azaz lassan harminceves technológia - A5 szinvonalara huzzuk fel, mondjuk az uj 2A7HU feléért, szinten max feleannyi élettartamra, de sokkal drágábban ill. parhuzamosan uzemeltetve, akkor mégis mi a banatnak szarakodnank vele egyaltalan?
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 207
67 091
113
Jó reggelt!


Vezesd már le nekünk - kérlek -, hogy szerinted miért lesz Leopard 2 PL harckocsi! És, hogy miért lesz nagyjavítva és minimálisan feljavítva teljesen ésszerűtelenül a Twardy meg egy halom sima T-72-es lengyel harckocsi.

Ha az önvédelmet, ha a geopolitikai erő és súlyt nézem is csak, a történelem mellett, akkor is az jön ki, hogy pontosan ugyanazért lesz leo 2pl meg feljavított T72M1 meg Twardy, amiért én itt hajtom ezt a témát. Hogy legyen elég harckocsi. Nem annyira bonyolult azthiszem. A világ feszülőben van jó ideje, a lenygelek meg nem szeretnének sem feloszlani ismét egy jó hosszú időre, sem orosz megszállódni, mégha erre mostanság kicsi is az esély. Az ő határaik mellett bohóckodik a nato az oroszokkal, ahogy a mi határaink mellett is pedzegetik. Nekünk is baromira szükségünk lenne még harckocsira, mert a sok jövőbeni változó közül az fog nekünk dolgozni amire felkészültünk. 2030 meg 2040 is a jövő, meg 2050 is a jövő és ezen belül nagyjából bárki húzhat egy olyat a világpolitikai kocsmában amire a komája kést ránt.

Emellett ha itthonra vetítem ki a dolgot, nekünk is érdekünk ugyanúgy, hogy legyen harckocsink ami ha felesleges is békeidőben de nem is békeidőre van. Amikor elszáll a diplomácia akkor már pusztán az le tudja nyugtatni, hogyha van elég nagy harcértékű fegyverzetünk képzett katonával. A sereget fejlesztik személyi állomány terén is, így várható hogy egy zlj harckocsihoz az a párszáz ember(korábban ezt is számolgattam nem fogom ismét) nem fog nehézséget okozni. Tegyük fel, hogy a lengyelek csak paranoiásak, a mögöttük és mögöttünk is piszkos játékokat űző és ebbe minket is belerántó, sőt a területünkön és a területünkről a feszültséget növelni igyekvő nato hatalmi geostratégiai érdekek nem fognak érvényesülni. Nem lesz nagy kelet-európai páncéloscsata. Vagy tételezzük fel azt, hogy nem paranoia, a nato bizergálása ellenére az oroszok maguktól is szeretnék elnyelni a baltikumot és lesz nagy kelet-európai páncéloscsata.

Nekünk egyik esetben sem kell még harckocsi? CSak a nato felajánlott hozzáadott érték számít a szemedben, vagy az önvédelem és önérdek érvényesítésének a képessége is, miként a lengyelek részáről ezzel a sok harckocsival amit nem olvasztanak be, hanem használják inkább? Mert ha az oroszok mondjuk a román végeken kezdebnek baszakodni, akkor te bízol abban, hogy a baráti Románia akivel kiegyensúlyozottak a diplomáciai kapcsolataink, nem fogja ugyanúgy durva hangnemben kiutasítani az átálláskor az amerikai erőket mint a német kollégáikat a vh-ban? Aztán amikor visszanyomódnak az oroszok esetleg, nem áll vissza a szükséghelyzetre hivatkozva és hogy figyelembe fogja venni bárki is ezt a rutinszerű árulássort a mi szavunk miatt, ha nincs erőnk? Ha van erőnk, féken tarthatjuk? A tiszáig való álmukat, az árulásuk következményeit?

Szóval ha a lengyelek következetesen végig tudják vinni a harckocsi programjukat, akkor még jó darabig épülnek a Pl-ek, már csak a korábbi RM/KMW kérdéskörbe is belenyúlva. Tekintve, hogy a terveik eredetileg az első kör lefutása után az A5-ök PL-re való átszereléséről is szólnak. Mivel az RM jó sokáig fog ilyen programokhoz gyártani, lenne keresnivalónk a KMW háza táján.

Persze gondolom a fenti levezetésed a felvetett típusok és az a5 kihagyásával pont arra irányul, hogy azért lépik meg, mert az a5 már nem elég.


Engedjük már el ezt a hülyeséget, komolyan.
Ha az új 2A7HU aranak 70%-ra jön ki egy A7-re felhuzott regi szar, ami feleannyi ideig szolgalhat az ujhoz kepest, akkor az hogyan nem lenne borzasztóan rossz valasztas?
Ha meg csak a kilencves eveket kepviselo - azaz lassan harminceves technológia - A5 szinvonalara huzzuk fel, mondjuk az uj 2A7HU feléért, szinten max feleannyi élettartamra, de sokkal drágábban ill. parhuzamosan uzemeltetve, akkor mégis mi a banatnak szarakodnank vele egyaltalan?

Sóval az a5 már nem elég és ezt készséggel el is hiszem nektek, ezért írtam a korábbi fejtegetéseimben egy annál nagyobb harcértékű altípus létrehozásáról. Nem a harminc éves a5 standard létrehozásáról beszélek itt hetek óta, hanem valamiről amit különböző verziókban itt levezetve a következőkre van szüksége. Hálózati integráció. Ez kötelező elem. Fejlesztett tűzvezetés, ez is. Fejlesztett L44-es löveg az új lőszerekhez amikkel ma is harcba mehet. Fejlesztett felfüggesztés, ez viszont elég egy korábbi verzióból, nem 67,5 tonna lesz, csak 62-3 esélyesen a vége. Fejlesztett páncélbetétek az a4-hez képest, bármilyen ésszerű összegbeli szintig. Ha optikailag nem kell vele babrálni, csak kihelyezni a tetőre a vájatból, akkor máris ott is jók vagyunk. kiegészítő páncélzat. FLW 200 a tetejére. Elektromos torony és lövegműködtetés, apu.

Mivel faragtunk a lövegen, a felfüggesztésen, ezáltal a lánctalpon, a páncélbetéteken, az optikán jó eséllyel, a hajtáslánc elemin, a többi a kmw-nél rutinos integrációjáról beszélünk, nem kell feltalálniuk a spanyolviaszt. Kelleni fog nekik a megrendelés. Meg tudnánk ezt lépni ésszerű áron. Ha elsőre elszállni látszanak a költségek, akkor a kieg páncél, az rc fegyvertorony lemarad, csak a helye legyen meg és majd öt év múlva megkapja ezeket amikor megint foglalkoznak vele és kis túlzással csak rá kell csavarozni. Semmit nem változtatna ez az igényeken és használhatóságon(békében, háborúban meg úgyis egyből igényelnénk ami kell) és elrettentőerőn.

Szóval bármennyire is figyelmetlenek vagytok, nem 30 éves a5 standardról beszélek. Akármekkora szarból is létrehoznám ezt, főleg hogy így maga a beszerzési költség nemhogy 1m eur lenne, hanem mondjuk a fele és máris lehet a tisztességes felújításba forgatni a pénzt. Húsz évig, ha kitoljuk harmincig akár, harckocsi lenne és ha belegondolunk, hogyha az embt projekt nem hullik szét(miért ne tenné, mindig széthullott), akkor is 2035 az első protók várható ideje. Addig marad a leo2 marad a gyártósor, lesz alkatrész, tudjuk üzemeltetni ésszerű áron.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 985
113
Jó reggelt!




Ha az önvédelmet, ha a geopolitikai erő és súlyt nézem is csak, a történelem mellett, akkor is az jön ki, hogy pontosan ugyanazért lesz leo 2pl meg feljavított T72M1 meg Twardy, amiért én itt hajtom ezt a témát. Hogy legyen elég harckocsi. Nem annyira bonyolult azthiszem. A világ feszülőben van jó ideje, a lenygelek meg nem szeretnének sem feloszlani ismét egy jó hosszú időre, sem orosz megszállódni, mégha erre mostanság kicsi is az esély. Az ő határaik mellett bohóckodik a nato az oroszokkal, ahogy a mi határaink mellett is pedzegetik. Nekünk is baromira szükségünk lenne még harckocsira, mert a sok jövőbeni változó közül az fog nekünk dolgozni amire felkészültünk. 2030 meg 2040 is a jövő, meg 2050 is a jövő és ezen belül nagyjából bárki húzhat egy olyat a világpolitikai kocsmában amire a komája kést ránt.

Emellett ha itthonra vetítem ki a dolgot, nekünk is érdekünk ugyanúgy, hogy legyen harckocsink ami ha felesleges is békeidőben de nem is békeidőre van. Amikor elszáll a diplomácia akkor már pusztán az le tudja nyugtatni, hogyha van elég nagy harcértékű fegyverzetünk képzett katonával. A sereget fejlesztik személyi állomány terén is, így várható hogy egy zlj harckocsihoz az a párszáz ember(korábban ezt is számolgattam nem fogom ismét) nem fog nehézséget okozni. Tegyük fel, hogy a lengyelek csak paranoiásak, a mögöttük és mögöttünk is piszkos játékokat űző és ebbe minket is belerántó, sőt a területünkön és a területünkről a feszültséget növelni igyekvő nato hatalmi geostratégiai érdekek nem fognak érvényesülni. Nem lesz nagy kelet-európai páncéloscsata. Vagy tételezzük fel azt, hogy nem paranoia, a nato bizergálása ellenére az oroszok maguktól is szeretnék elnyelni a baltikumot és lesz nagy kelet-európai páncéloscsata.

Nekünk egyik esetben sem kell még harckocsi? CSak a nato felajánlott hozzáadott érték számít a szemedben, vagy az önvédelem és önérdek érvényesítésének a képessége is, miként a lengyelek részáről ezzel a sok harckocsival amit nem olvasztanak be, hanem használják inkább? Mert ha az oroszok mondjuk a román végeken kezdebnek baszakodni, akkor te bízol abban, hogy a baráti Románia akivel kiegyensúlyozottak a diplomáciai kapcsolataink, nem fogja ugyanúgy durva hangnemben kiutasítani az átálláskor az amerikai erőket mint a német kollégáikat a vh-ban? Aztán amikor visszanyomódnak az oroszok esetleg, nem áll vissza a szükséghelyzetre hivatkozva és hogy figyelembe fogja venni bárki is ezt a rutinszerű árulássort a mi szavunk miatt, ha nincs erőnk? Ha van erőnk, féken tarthatjuk? A tiszáig való álmukat, az árulásuk következményeit?

Szóval ha a lengyelek következetesen végig tudják vinni a harckocsi programjukat, akkor még jó darabig épülnek a Pl-ek, már csak a korábbi RM/KMW kérdéskörbe is belenyúlva. Tekintve, hogy a terveik eredetileg az első kör lefutása után az A5-ök PL-re való átszereléséről is szólnak. Mivel az RM jó sokáig fog ilyen programokhoz gyártani, lenne keresnivalónk a KMW háza táján.

Persze gondolom a fenti levezetésed a felvetett típusok és az a5 kihagyásával pont arra irányul, hogy azért lépik meg, mert az a5 már nem elég.




Sóval az a5 már nem elég és ezt készséggel el is hiszem nektek, ezért írtam a korábbi fejtegetéseimben egy annál nagyobb harcértékű altípus létrehozásáról. Nem a harminc éves a5 standard létrehozásáról beszélek itt hetek óta, hanem valamiről amit különböző verziókban itt levezetve a következőkre van szüksége. Hálózati integráció. Ez kötelező elem. Fejlesztett tűzvezetés, ez is. Fejlesztett L44-es löveg az új lőszerekhez amikkel ma is harcba mehet. Fejlesztett felfüggesztés, ez viszont elég egy korábbi verzióból, nem 67,5 tonna lesz, csak 62-3 esélyesen a vége. Fejlesztett páncélbetétek az a4-hez képest, bármilyen ésszerű összegbeli szintig. Ha optikailag nem kell vele babrálni, csak kihelyezni a tetőre a vájatból, akkor máris ott is jók vagyunk. kiegészítő páncélzat. FLW 200 a tetejére. Elektromos torony és lövegműködtetés, apu.

Mivel faragtunk a lövegen, a felfüggesztésen, ezáltal a lánctalpon, a páncélbetéteken, az optikán jó eséllyel, a hajtáslánc elemin, a többi a kmw-nél rutinos integrációjáról beszélünk, nem kell feltalálniuk a spanyolviaszt. Kelleni fog nekik a megrendelés. Meg tudnánk ezt lépni ésszerű áron. Ha elsőre elszállni látszanak a költségek, akkor a kieg páncél, az rc fegyvertorony lemarad, csak a helye legyen meg és majd öt év múlva megkapja ezeket amikor megint foglalkoznak vele és kis túlzással csak rá kell csavarozni. Semmit nem változtatna ez az igényeken és használhatóságon(békében, háborúban meg úgyis egyből igényelnénk ami kell) és elrettentőerőn.

Szóval bármennyire is figyelmetlenek vagytok, nem 30 éves a5 standardról beszélek. Akármekkora szarból is létrehoznám ezt, főleg hogy így maga a beszerzési költség nemhogy 1m eur lenne, hanem mondjuk a fele és máris lehet a tisztességes felújításba forgatni a pénzt. Húsz évig, ha kitoljuk harmincig akár, harckocsi lenne és ha belegondolunk, hogyha az embt projekt nem hullik szét(miért ne tenné, mindig széthullott), akkor is 2035 az első protók várható ideje. Addig marad a leo2 marad a gyártósor, lesz alkatrész, tudjuk üzemeltetni ésszerű áron.

De lószart nem ér egy halom elavult harckocsi.
 
  • Tetszik
Reactions: therob

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 223
119 885
113
Ne haragudj érte, de a jövőben kénytelen leszek szellemi sérültnek tekinteni téged a fenti levezetésre adott ennyicske reakció után. Ez itt most a beakadt lemez esete volt amit sikeresen kinyögtél.
Az ésszerű áron bukott az elképzelés. Amit ésszerű áron érdemes volt megvenni és felújítani a lengyelek megvették. Esetleg az osztrákokét lehet megvenni ha eladók lesznek egyáltalán amit most kivonnak.

(amugy nézz körül egykét lengyel fórumon, konkrétan hazaárulásnak tartják a t-72 felújítást. Illetve a t-72 topikba linkeltem korábban egy lengyel harckocsizó tábornok elemzését a témáról)