[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 461
46 362
113
Miért a Redback-et választanád? A gumilánctalpon (ami vagy beválik, vagy nem hosszabb távon) kívül milyen más előnye(?) van szerinted?
Háát pont ez az egyik előnye. Mert ugye a gumi lánctalp miatt jóval kisebb lenne a tömeg. Maga a jármű is - a képek szerint, nekem - kisebbnek tűnik. (minimálisan ugyan)
Ha a gumilánctalp és a kisebb méret ellenére a Redback ugyan olyan tömegű (41-42t), mint a Lynx, akkor az nekem azt sugallja, hogy jobb lesz a védettsége.
A Redbackről már tudjuk, hogy STANAG 6 (bár itt a körkörös védelem szintje kérdés), és akna ellen 4a/4b.
A tornyot ugye az Elbit csinálta, és az APS már alapból integrálva van, de a torony körkörösen is STANAG 6.
Nagyon kevés lesz a különbség, és talán ott is ergonómiai, gazdasági és logisztikai dolgok fognak dönteni. Itt sem lesz utolsó dolog a gumiheveder.
A Lynx a Boxerrel mutat majd azonosságokat, a Redback meg az M1-gyel.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu

ijasz

Well-Known Member
2013. január 23.
1 895
4 405
113
Mivel van benbe kevesebb automatizáltság vagy kevesebb elektronika?

Igazad van, nincs benne kevesebb. De annak kiesése esetén, ami borítékolható, nem kerül szopóágra a raj.
Ezért szimpatikus nekem a Pzh, és ezért nem az Archer. Ugyanígy a többi modern rendszernél.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
Háát pont ez az egyik előnye. Mert ugye a gumi lánctalp miatt jóval kisebb lenne a tömeg. Maga a jármű is - a képek szerint, nekem - kisebbnek tűnik. (minimálisan ugyan)
Ha a gumilánctalp és a kisebb méret ellenére a Redback ugyan olyan tömegű (41-42t), mint a Lynx, akkor az nekem azt sugallja, hogy jobb lesz a védettsége.

Nekem kb. egyforma méretűnek tűnnek. De ha addig nem adnak ki méretadatokat, akkor az ausztrálok biztos csinálnak közös képeket, videókat, azokról jobban lehet majd becsülgetni.
A Lynx két tonnával nehezebb lesz elvileg.

A Redbackről már tudjuk, hogy STANAG 6 (bár itt a körkörös védelem szintje kérdés), és akna ellen 4a/4b.
A tornyot ugye az Elbit csinálta, és az APS már alapból integrálva van, de a torony körkörösen is STANAG 6.
Nagyon kevés lesz a különbség, és talán ott is ergonómiai, gazdasági és logisztikai dolgok fognak dönteni. Itt sem lesz utolsó dolog a gumiheveder.
A Lynx a Boxerrel mutat majd azonosságokat, a Redback meg az M1-gyel.

Én úgy vélem, hogy a test is körkörösen STANAG 6. Ha nem az lenne, akkor azt feltüntették volna, pl. hogy "frontal", vagy 6/4-5. Persze az is lehet, hogy túl jóhiszemű vagyok. :D
Igen, szerintem is kevés lesz a különbség. De azt semmiképpen nem gondolom, hogy a Lynx kevésbé lenne védett.
Gumiláncot nem tudom. Kicsit bizalmatlan vagyok vele (a gumi öregszik, a kövek darabokat szedhetnek ki belőle sziklás terepen, ezek meggyengíthetik, ilyesmik és a lánctalpas járműveknél az a gáz, hogy ha elszakad/leesik akár csak az egyik is, akkor onnantól kezdve az a jármű mozgásképtelenné válik) ,de simán lehet, hogy alaptalan a bizalmatlanságom.
 

12delta

Well-Known Member
2014. december 6.
999
1 572
93
Én nem értem ezt a kalibervitát. Hogy egy összecsapást ki nyer meg az nem csak a kaliberen múlik. Már rég nem ez a döntő. Az nyer, aki megnyeri a felderítést és előbb lőhet, vagy vissza is vonulhat. Piszkosul kevés van arról, milyen is lesz végül az adott gép felszereltsége. Elméletben nem lenne a világ pénze, ha a tetejére rácsapnának 3 dróntároló'töltő dobozt, amikből egy pár mindig felderítésben lenne. Továbbá lehet veszünk ehez is valami jó álcázó felszerelést, stb. Azttán ott a kiképzés. Mivel ez egy vadi új gép, hozzá kel idomítani a korábbi kiképzési és egyébb rendszereket, előírásokat, újakat kell kitalálni. Szóval szerintem, majd csak olyan 25 re lesz valamelyest reálisabb kép arról, mennyire is ütős a macsek horda magyar kézben.
 

Laci1970

Well-Known Member
2016. július 23.
1 781
3 235
113
Ennek itt a helye, hogy ki mit gondol erről...o_O

Mi a problémája az időzítéssel?
Vadainak akkor sem szabad hinni amikor kérdez. Egyébként mit akar a szerződésekkel. Feltételezem a másik fél sem szeretne ha idő előtt kitudódnának a részletek.
A karpat medencei népekkel való összefogásnak a kibeszélése pedig mar gyalázatos.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Kitartóan elolvastam mindenkit és bár tudom,hogy a kutyát sem érdekli,de én mondtam,hogy Pumát kéne venni!

Én is a Pumát tartom jobbnak, de mindenek előtt az hamarabb itt lenne és sokkal kisebb kockázatot vállaltunk volna. Meg a németeknél már mehetne a kiképzés, stb.
De most úgy tűnik Lnyx lesz. A 35 mm-es gépágyú nagyon jó lett volna, az az egy előnye volt a Pumához képest.
Most rághatjuk a körmünket az ausztrál program eredményei miatt, ha csúszik, az nekünk nagyon betesz....:oops:
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Viszont akkor keresni kell a lehetőségét a problémák megoldására. Most még csak demó van, jó lenne, ha bemutatnák Magyarországon, sok mindent megtudnánk róla.
A protók megjelenése mérföldkő lesz, ha azon már javítanak dolgokat az nagyon jó. Az alábbi területeken látok lehetőséget a fejlesztésre, javításra.
1. tömegcsökkentés:
- A járműtest előnyösebb kialakítása, a kevésbé szögletes keresztmetszet jelentős tömegcsökkentést eredményez. Erre akkor van lehetőség, ha a burkolatok (páncélzat) alatt a Marderhez hasonló a test kialakítása, 45 fokban le vannak csapva az oldalsó lemezek felső részei. Most jól jönne a Marder örökség.:)
- Ha ez lehetséges, akkor kisebb lehet a függőleges kiegészítő (moduláris) páncélzat felülete, ezáltal tömege.
- Ha sikerül csökkenteni egy-két tonnával, akkor van esély a gumilánctalpra, az további csökkenést eredményezne.

2. Terepjáró képesség:
- Nem tudni, hogy a demóban már az új nagyobb motor van, vagy az ami a KF31.ben. Ha nem, akkor az új meghajtás miatt változhat a láncmeghajtó kerék magasságának tengelye. Itt az lenne az előnyös, ha kicsit magasabbra kerülne, mert akkor javulna az árokáthidaló és akadályleküzdő képesség és általában a terepjáró képesség. (Ránézésre most alacsony.)

3. Páncélvédelem:
- Nem ismert a test szerkezeti kialakítása, de az aknavédelem és a páncélvédelem miatt az az előnyös, ha a lánctalp feletti rész teljesen független a test belső részétől, azzal nem alkot egy légteret. Ezzel a belső tér (a deszanttér oldala) máris egy lánctalpnyi távolságra kerül a kiegészítő páncélzattól, így nagymértékben javul a kumulatív eszközök elleni védelem. A Puma test egyébként ebből a szempontból nem teljesen jó, mert az egyik oldalon valamiért (akkumulátoroknál) nem így lett kialakítva. Most kiderül, hogy korszerűbb lesz-e a Lynx, vagy nem. Ennek a megoldásnak további előnye, hogy a tetőpáncél terhelhetősége nagyobb, erősebb a test és jobb a torziós merevsége is.

Mindez nem a magyar változat sajátossága, hanem az összes Lynx-é, tehát ezt a már épülő protókon látnunk kell. A Liebherr és a Renk is hozzátehet a maga módján, ha fejlesztgetik, reszelgetik terméküket a Lynxhez optimalizálva, korszerűsítve.
 
  • Tetszik
Reactions: speziale

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
35-ost nem raknak amugy a Pumara ha a vasarlo azt akar?

De, a KMW IWS35-ös tornya lenne a Rheinmetall mentes megoldás. De még nem rendelték meg, a BW-nek ment az RCT30-as toronnyal.

1717522_original.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: endre

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 461
46 362
113
Nekem kb. egyforma méretűnek tűnnek. De ha addig nem adnak ki méretadatokat, akkor az ausztrálok biztos csinálnak közös képeket, videókat, azokról jobban lehet majd becsülgetni.
A Lynx két tonnával nehezebb lesz elvileg.



Én úgy vélem, hogy a test is körkörösen STANAG 6. Ha nem az lenne, akkor azt feltüntették volna, pl. hogy "frontal", vagy 6/4-5. Persze az is lehet, hogy túl jóhiszemű vagyok. :D
Igen, szerintem is kevés lesz a különbség. De azt semmiképpen nem gondolom, hogy a Lynx kevésbé lenne védett.
Gumiláncot nem tudom. Kicsit bizalmatlan vagyok vele (a gumi öregszik, a kövek darabokat szedhetnek ki belőle sziklás terepen, ezek meggyengíthetik, ilyesmik és a lánctalpas járműveknél az a gáz, hogy ha elszakad/leesik akár csak az egyik is, akkor onnantól kezdve az a jármű mozgásképtelenné válik) ,de simán lehet, hogy alaptalan a bizalmatlanságom.
Asszem pont a Redback kapott egy új típusú darabokból álló gumihevedert.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
A STANAG 4569 level 6 tartalma félreérthető.
Magyarul kb. azt jelenti a level 6:
- A test mellső, front része, a hossztengelytől jobbra/balra 30-30 fokos szögben ellenáll az 500 m-ről vízszintesen becsapódó 30x173 mm-es (vagy az orosz 30x165 mm-es) páncéltörő, űrméret alatti gépágyú lövedékeknek.
- A többi irányból pedig az orosz 14,5 mm-es páncéltörő lövedékeknek, 200 m-es távolságból.
Tehát a körkörös level 6-ot nem lehet értelmezni, biztos arra gondoltok, hogy minden irányból ellenáll a 30 mm-es gépágyú lövedékeknek. Erre valószínűleg törekszenek az igazán védett harcjárműveknél (Puma, Lynx, T-15, Namer), de azért a level 6-ot ettől kevésbé védett járművek is képesek elérni, ha oldalról és hátulról ellenállnak a 14,5 mm-es BZ-nek, szemből pedig a 30 mm-es gépágyúnak.


ashdsQ7.png
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
Én megértem, hogy nem szeretitek, én sem vagyok oda érte, de nem lehetne valami kulturáltabb formában előadni a véleményeteket..? o_O
Meglátásom szerint a fórum olvasóközönsége nem feltétlenül kíváncsi ilyesmire...

Én egyáltalán nem kívántam a Vadai-féle eszmecserébe belefolyni, de azért a részletek árnyalása tekintetében annyit hozzátennék, hogy a hölgy hosszúra nyúló és igen elszánt kemény munkával dolgozott meg a fórumtársak dehonesztáló megjegyzéseiért ...

Háát pont ez az egyik előnye. Mert ugye a gumi lánctalp miatt jóval kisebb lenne a tömeg. Maga a jármű is - a képek szerint, nekem - kisebbnek tűnik. (minimálisan ugyan)
Ha a gumilánctalp és a kisebb méret ellenére a Redback ugyan olyan tömegű (41-42t), mint a Lynx, akkor az nekem azt sugallja, hogy jobb lesz a védettsége.
A Redbackről már tudjuk, hogy STANAG 6 (bár itt a körkörös védelem szintje kérdés), és akna ellen 4a/4b.
A tornyot ugye az Elbit csinálta, és az APS már alapból integrálva van, de a torony körkörösen is STANAG 6.
Nagyon kevés lesz a különbség, és talán ott is ergonómiai, gazdasági és logisztikai dolgok fognak dönteni. Itt sem lesz utolsó dolog a gumiheveder.
A Lynx a Boxerrel mutat majd azonosságokat, a Redback meg az M1-gyel.

Érdekes ez a "lánctalp" szó. Ugye helyesen a "lánc" részt kellene "gumi" -ra cserélni, de a magyarban ezt összeolvasva már van más jelentése annak a szónak: "gumitalpú" ... :)

A lényegre térve. Igen a gumi lánctalppal nyerünk 800 Kg -ot. Ez már annyira nem is elhanyagolható - még egy 40 t feletti gépen sem. Ugyanakkor más oldalról is szükséges megvizsgálni a dolgot. Ez pedig a maximálisan megengedett súlyterhelés. Bár a technológia rohamosan fejlődik, de egy lépcsővel az ideálistól el van maradva még. Mire gondolok? A legfrissebb technológiával úgy kb. max. 43-44 tonnánál van a végső határa jelenleg és ez már nagyon a vége. Mit érdemes figyelembe venni?

- egyfelől azt, hogy a deszantnak, lőszernek, üzemanyagnak, felszerelésnek stb. stb. súlya van. Igen, erre sokan nem szoktak gondolni ...
- a másik, hogy ezzel jelenleg behatárolod magad keményen a fejlesztések terén. Gyakorlatilag nulla "játszótered" marad (Lynx -nél meg eleve nem is opció). Most profánul fogalmazva - ne ez álljon annak az útjában, hogy 30 mm -es vagy 35 mm -es gpá. legyen - avagy majd 50/57 mm -es ... A páncélvédelemre ugyanez vonatkozik. Azaz ne emiatt kelljen olyan kompromisszumot kötni, amit nem szeretnénk.

Egyébként ezért is van az, hogy a Pumára ezt már "rápróbálták", mert ott a max konfig is kb. belefér ebbe illetve szó sincs olyan modularitásról (gyakorlatilag csak IFV szerepkörben használják) - a Lynx -re meg egyáltalán nem erőltetik ezt a témakört ...

A technológiára létezik javítási metódusok. Igen, "harctéri" körülmények (ahol nem lőnek értelemszerűen) között is. Az is igaz, hogy ezek elsősorban a részlegesen szakadt illetve sérült dolgokra vonatkozik - a nagyobb szakaszon "miszlikbe szakadt" esetekre nem jó.

Ami veszély lehet, hogy nem ismertük ki eléggé azt, hogy mi veszélyes rá igazán. Értem ez alatt, ha pár év/évtized múlva kitalálnának egy nagyon olcsó metódust, amit tömegesen lehetne erre specializálódva alkalmazni ellene, akkor "be lennénk fürödve". Ez most javarészt azért nincs, mert nincs még tömegesen elterjedve. Gondolj bele - nálunk erre épülne a legfontosabb harcijármű (a legfontosabb jármű a teherautó, de most a "harci"járműről van szó) platformodat erre építenéd, akkor a "pirézek" milyen gyorsan állnának neki gőzerővel csak ezt kutatni?
 
  • Tetszik
Reactions: Blitz97

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
635
906
93
Akik sírnak a 30mm és az emberes torony miatt, belegondoltak abba, hogy néznének ki az események, ha mi besétálunk az RM-hez és azt mondjuk, kérjük a Lynx-et 35mm-es távirányított toronnyal? Nekünk nem kell a Lance 2.0! Ja! Az első zászlóaljnyi már 2023-ra kell!! Egy még proto jármű egy még talán papíron sem létező toronnyal (legalábbis nem az RM-nél létező).
Lehet ez történt. Erre azt mondta az RM, hogy rendben a 2023, csak egy már meglévő toronnyal. Mivel a Lance 2.0-t még senki nem rendelte meg - és lehet, soha nem is fogja - ezért azt mondták, hogy az első 46-os 2023-as sorozat Lance 1-es toronnyal jön, mert ahhoz van gyártósor. Aztán lehet később viszik a tornyokat és nem is vettük meg őket. Vagy az első 46 megy a közepes dandárba, oda bőven jó a Lance 1.
Ez megmagyarázná a Lance 1-es tornyot, meg a RM sajtóközleményt, hogy a magyar igényeket teljesen kielégítő gépek, már Mo-n készülnek. Lehet komolyabb tornyot akarunk mint a Lance 2.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
W

Wilson

Guest
A Renk-es ismerősödet meg tudnád kérdezni arról, hogy pontosan milyen váltó lesz-van a KF41-ben? Úgy értem, azt ugye tudjuk, hogy HSWL 256, de ezen belül melyik verzió és annak mik a tulajdonságai?
Mert elvileg a "sima" HSWL 256 van a Pumában, HSWL 256B az Ajaxban és, ha minden igaz, akkor a KF41-be egy HSWL 256C jelölésű megy.
Van is ezzel kapcsolatban amúgy egy pár dokumentummal részben alátámasztott elméletem a HSWL 284 családból levezetve, kíváncsi vagyok, hogy jól gondolom, vagy sem.

Megkérdeztem a Renk a HSWL 256C szánja a KF41-e azt mondta nem nagyon változtattak rajta a sima 256 képest a b és c változat egy egy fejlesztési lépcső az eredeti változathoz képest természetesen amellett,hogy hozzá vannak igazítva a az Ajax és a Lynx jármű család jellemzőihez a C változat fejlesztésében felhasználták a Pumában szerzett tapasztalatokat.ez egy részt a szerelhetőségét jelenti másrészt javult a a HSWL 256C hatékonysága a fékezés,hajtás,kormányzás területén az alap HSWL 256-z képest.Mivel az alap HSWL 256 max 800 KW teljesítményre van hitelesítve a 256C annyit mókoltak,hogy a KF41 szánt 850 KW Liebherr dízelmotor se okozzon semmilyen problémát természetesen ez csak egy biztonsági változtatás mert az ismerősöm szerintt az alap 256-n van annyi tartalék,hogy tudná kezelni ezt a plusz 50 KW-t.Ha esetleg van még kérdésed akkor szívesen megkérdezem tőle,ha tud rá válaszolni szívesen elmondja:)
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Én nem értem ezt a kalibervitát. Hogy egy összecsapást ki nyer meg az nem csak a kaliberen múlik. Már rég nem ez a döntő. Az nyer, aki megnyeri a felderítést és előbb lőhet, vagy vissza is vonulhat. Piszkosul kevés van arról, milyen is lesz végül az adott gép felszereltsége. Elméletben nem lenne a világ pénze, ha a tetejére rácsapnának 3 dróntároló'töltő dobozt, amikből egy pár mindig felderítésben lenne. Továbbá lehet veszünk ehez is valami jó álcázó felszerelést, stb. Azttán ott a kiképzés. Mivel ez egy vadi új gép, hozzá kel idomítani a korábbi kiképzési és egyébb rendszereket, előírásokat, újakat kell kitalálni. Szóval szerintem, majd csak olyan 25 re lesz valamelyest reálisabb kép arról, mennyire is ütős a macsek horda magyar kézben.

Most választhattunk, hogy pisztollyal vagy puskával megyünk harcolni (képletesen). Pisztolyt választottunk, de Te azt mondod, hogy majd gyorsabbak és ügyesebbek leszünk.
Nem jó döntés, mindig törekedni kell a jobb és hatékonyabb fegyverzetre.
Mi vettünk a térségben először új IFV-t, ha a többiek 35-el vagy nagyobbal veszik az övükét évek múlva, akkor nagyon pazarlóan bántunk a 2 Mrd EUR-ral. Mert nem érjük el azt a célt, amit kellett volna: A térség meghatározó haderejévé válni.
Most csak abban reménykedhetünk, hogy senki nem vesz nagyobbat és hogy az orosz sem bír váltani 57 mm-esre, marad a mostani 30-asánál.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord